Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Ik zie The National niet meteen een headliner status genieten in België voor een festival als Werchter.
Zijn toch nog eerder een headliner voor een Cactus of Lokerse Feesten lijkt me.
Headliner Barn? Op Pukkelpop stonden ze ook niet op de main.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
890
871
The National is nooit groter geweest dan nu denk ik. Hun Ziggo is ook netjes uitverkocht in NL en ik denk dat ze in België zelfs nog ietsje populairder zijn dan in Nederland. Die zijn duidelijk opgespaard voor volgend jaar (ipv een keer het Sportpaleis). Die gaan gewoon een spot a la War On Drugs in 2022 krijgen denk ik.
Ik dacht dat ze in Nederland groter waren omdat Best Kept Secret die maar bleef vragen als headliner…

In België op hun hoogtepunt maximaal in Vorst Nationaal gespeeld (qua zaalconcerten) en daarna toch wat van hun pluimen verloren lijkt me met wat minder goed onthaalde platen.

Die laatste plaat is wel een critical darling, maar ik heb niet de indruk dat daar verder veel over gepraat wordt…
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Als je Primavera met werchter vergelijkt dit jaar zou ik altijd werchter kiezen. Zeker de undercard een pak sterker hier.ookal heb ik zelf niks met bvb stormzy
Maar dan ben je bij smaken en die verschillen.
Hier dan overduidelijk Primavera die er uitspringt, maar zal dan inderdaad wel te maken hebben met smaak en de persoonlijke festival/concerthistoriek.

Nuja, het zal wel iets zijn dat vroeger ook zo was, zeker?
Toen boekten ze om de haverklap Eurythmics en R.E.M. (beiden nooit gezien, jammer genoeg)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.330
Ik dacht dat ze in Nederland groter waren omdat Best Kept Secret die maar bleef vragen als headliner…

In België op hun hoogtepunt maximaal in Vorst Nationaal gespeeld (qua zaalconcerten) en daarna toch wat van hun pluimen verloren lijkt me met wat minder goed onthaalde platen.

Die laatste plaat is wel een critical darling, maar ik heb niet de indruk dat daar verder veel over gepraat wordt…
Ja geen idee hoe dat komt, misschien heeft Swift er wat mee te maken, maar de huidige (komende) tour is hun best verkopende tour tot nu toe blijkbaar. Ook in de VS. Daarom dat ik denk dat die nu wel een Sportpaleis kunnen vullen ipv een Vorst.
 

legenden

Playlistbediener
1 jun 2023
46
31
Volgend jaar gewoon Muse . Lana . Blink182 . Harry Styles als headliners programmeren, en je hebt voor een ieder wat wils
Net als glastonbury een elton john binnen halen is onmogelijk. Het zelfde zeggen dat ajax morgen messi moet gaan halen.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: randyrw

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.739
3.681
Volgend jaar gewoon Muse . Lana . Blink182 . Harry Styles als headliners programmeren, en je hebt voor een ieder wat wils
Net als glastonbury een elton john binnen halen is onmogelijk. Het zelfde zeggen dat ajax morgen messi moet gaan halen.
Muse?
Rhcp 2x achter elkaar is wel een uitzondering mag ik hopen toch 🤣
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
890
871
Ja geen idee hoe dat komt, misschien heeft Swift er wat mee te maken, maar de huidige (komende) tour is hun best verkopende tour tot nu toe blijkbaar. Ook in de VS. Daarom dat ik denk dat die nu wel een Sportpaleis kunnen vullen ipv een Vorst.
Uitverkopen zie ik ze dat niet doen. Maar zo’n subheadliner spot zoals War On Drugs vorig jaar op Werchter zie ik ze wel krijgen. En verdienen. Goeie band.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.683
1.610
Werchter had in 2016 toch Paul McCartney. Veel groter kan het denk ik niet.
Met dat soort boekingen moet je eigenlijk gewoon geluk hebben dat een megaster zin heeft om festivals te doen. Je gaat een Harry Styles echt niet kunnen overtuigen als Werchter. Als ie zelf zin heeft om wat festivals te doen kan het natuurlijk wel.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Met dat soort boekingen moet je eigenlijk gewoon geluk hebben dat een megaster zin heeft om festivals te doen. Je gaat een Harry Styles echt niet kunnen overtuigen als Werchter. Als ie zelf zin heeft om wat festivals te doen kan het natuurlijk wel.
Is het ook niet gewoon wie de grootste lul (lees het meeste cash) op tafel kan/wil leggen?

Waarom staat Depeche Mode exclusief op Primavera Sound?
Officieel luidt het: "omdat het zo in het tourschema paste".
Maar een tourschema wordt ook in elkaar gestoken, dus als festival x met een bod afkomt dat ze niet kunnen weigeren, dan staan ze daar gewoon.

En ik heb de indruk dat Werchter vroeger er wel in slaagde om stadionacts als Coldplay of Rammstein binnen te halen (en ja, ik weet waarom beiden er niet staan, maar het is gewoon een voorbeeld), terwijl ze precies nu een klasse lager spelen?
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.683
1.610
Is het ook niet gewoon wie de grootste lul (lees het meeste cash) op tafel kan/wil leggen?

Waarom staat Depeche Mode exclusief op Primavera Sound?
Officieel luidt het: "omdat het zo in het tourschema paste".
Maar een tourschema wordt ook in elkaar gestoken, dus als festival x met een bod afkomt dat ze niet kunnen weigeren, dan staan ze daar gewoon.

En ik heb de indruk dat Werchter vroeger er wel in slaagde om stadionacts als Coldplay of Rammstein binnen te halen (en ja, ik weet waarom beiden er niet staan, maar het is gewoon een voorbeeld), terwijl ze precies nu een klasse lager spelen?
Oh ja zeker, soms kan je met een grote smak geld nog wel grote namen halen. Maar ik denk dat RW voor Depeche Mode dat geld gewoon niet neer wilde leggen.

Er zijn een paar festivals in Europa die af en toe een exclusieve naam weten te boeken. Volgensmij hebben de meeste hier een geldschieter achter zitten waardoor ze net een beetje extra kunnen spenderen op boekingen. Mad Cool, Primavera, Opener en Rock am Ring zijn hier dit jaar en de afgelopen jaren een voorbeeld van.
 

Special Monkey

Geliefde act
13 apr 2021
1.996
2.564
Is het ook niet gewoon wie de grootste lul (lees het meeste cash) op tafel kan/wil leggen?

Waarom staat Depeche Mode exclusief op Primavera Sound?
Officieel luidt het: "omdat het zo in het tourschema paste".
Maar een tourschema wordt ook in elkaar gestoken, dus als festival x met een bod afkomt dat ze niet kunnen weigeren, dan staan ze daar gewoon.

En ik heb de indruk dat Werchter vroeger er wel in slaagde om stadionacts als Coldplay of Rammstein binnen te halen (en ja, ik weet waarom beiden er niet staan, maar het is gewoon een voorbeeld), terwijl ze precies nu een klasse lager spelen?
Maar Coldplay en Rammstein waren toen nog geen stadionacts.
 
  • Leuk
Waarderingen: Everyknight

Special Monkey

Geliefde act
13 apr 2021
1.996
2.564
Oh ja zeker, soms kan je met een grote smak geld nog wel grote namen halen. Maar ik denk dat RW voor Depeche Mode dat geld gewoon niet neer wilde leggen.

Er zijn een paar festivals in Europa die af en toe een exclusieve naam weten te boeken. Volgensmij hebben de meeste hier een geldschieter achter zitten waardoor ze net een beetje extra kunnen spenderen op boekingen. Mad Cool, Primavera, Opener en Rock am Ring zijn hier dit jaar en de afgelopen jaren een voorbeeld van.
Was de dag van Foo Fighters op RAR uitverkocht?

2 weken voor RAR kon je nog 30% korting op combi's krijgen, dus de Foo's zijn geen wondermiddel.

Billie Eilish, headliner Glasto 2022, moet haar dag op pkp nog uitverkopen.

Exclusieve of grote headliners zijn geen wondermiddel, het totaalplaatje moet kloppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: festirock

festirock

Support act
1 dec 2015
820
549
Is het ook niet gewoon wie de grootste lul (lees het meeste cash) op tafel kan/wil leggen?

Waarom staat Depeche Mode exclusief op Primavera Sound?
Officieel luidt het: "omdat het zo in het tourschema paste".
Maar een tourschema wordt ook in elkaar gestoken, dus als festival x met een bod afkomt dat ze niet kunnen weigeren, dan staan ze daar gewoon.

En ik heb de indruk dat Werchter vroeger er wel in slaagde om stadionacts als Coldplay of Rammstein binnen te halen (en ja, ik weet waarom beiden er niet staan, maar het is gewoon een voorbeeld), terwijl ze precies nu een klasse lager spelen?
Die acts spelen liever hun eigen stadionshow dan op een festival. Als die vrij zijn en willen komen zouden ze er altijd staan
 

festirock

Support act
1 dec 2015
820
549
Met een beetje geluk hebben we in 2024 wel een affiche met namen die we nog niet zo dikwijls gezien hebben.
Zou bijvoorbeeld kunnen worden: Dua Lipa, Blink-182, Aerosmith, RATM en dat spreekt me meer aan dan de zoveelste keer Muse, RHCP of Editors.
Natuurlijk, ik besef ook wel dat voor iemand die jong is en nog niet zoveel Werchter-jaren achter de rug heeft, deze affiche waarschijnlijk wél aanspreekt...
Ik ben niet "jong" maar heb dat gevoel niet. Aerosmith valt tegenwoordig live niet meer zo mee hoor. RATM heel graag. Blink vond k vorige keer op werchter niet fantastisch. Ben blij met de Peppers en Muse dit jaar.

Als stromae en RATM niet waren weggevallen had je al een heel andere affiche bovenaan.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
En terug opnieuw, zoals altijd, zoveel mooie namen die hier gepasseerd zijn op het forum als vervanging.
En zoals steeds komt er dan een naam die niemand hier gesuggereerd had.
Zat er iemand te wachten op M&S?
Laatste passage op Werchter was bedroevend, te soft, te braaf, te afgelikt, ....

Nee, sorry, kan hier onmogelijk enthousiast over zijn, want voor mij persoonlijk is dit eerder een headliner voor een Lokerse of Suikerrock.

Froukje is leuke toevoeging!
Van alle namen die hier genoemd zijn en die enigszins realistisch waren, vind ik M&S eerlijk gezegd de betere.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nelios

DrTim0n

Playlistbediener
5 jun 2021
23
6
Vorige edities steevast de afsluiter in de KluB gekeken en je kon zelfs bij Underworld nog tijdens jet optreden binnen en buiten. Gaat dus geen volledige overrompeling worden volgens mij.
Bij Fever Ray in 2018 stond de tent amper half vol.
Dat komt mij dan weer goed uit! Vorig jaar heb ik ze moeten missen op Lowlands voor Stromae en nu dit jaar op RW kan ik ze niet weer missen. Wordt ook wel makkelijker gemaakt door een beetje afgeknapt te zijn op AM
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.113
5.391
Is het ook niet gewoon wie de grootste lul (lees het meeste cash) op tafel kan/wil leggen?

Waarom staat Depeche Mode exclusief op Primavera Sound?
Officieel luidt het: "omdat het zo in het tourschema paste".
Maar een tourschema wordt ook in elkaar gestoken, dus als festival x met een bod afkomt dat ze niet kunnen weigeren, dan staan ze daar gewoon.

En ik heb de indruk dat Werchter vroeger er wel in slaagde om stadionacts als Coldplay of Rammstein binnen te halen (en ja, ik weet waarom beiden er niet staan, maar het is gewoon een voorbeeld), terwijl ze precies nu een klasse lager spelen?
Heeft wel een aantal redenen. Je ziet ook dat voor Primavera de headliner zoektocht geen eenvoudige was.
Vorig jaar had Werchter ook de Peppers met quasi enige festivalshow. Het is gewoon een combinatie van puzzelstukken.
Met het verschil dat voor het ‘kennerspubliek’ DM boeken specialer aanvoelt dan de peppers vorig jaar, maar in principe is het van hetzelfde laken een broek.

Btw redelijk recent had RW ook nog Muse en Pink die op Werchter hun enige festivalshow speelden. Ik zou dus niet zomaar zeggen dat ze een klasse lager spelen. Het feit dat ze een grote headliner als Stromae kunnen vervangen door een andere is echt wel sterk werk. Ook al vind ik de muziek echt niks.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken