Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

wesvs

Randprogramma
20 mrt 2018
136
163
Puur een vraag. Wat zouden we vinden van Marc Rebillet als vervanger van Slowthai?

Op de oorspronkelijke 2020 lineup keek ik er toen heel erg naar uit en ik baal nog altijd dag hij geen terugkomst maakt.

Maar hij is momenteel niet op tour dus weet niet of ze hem in zouden vliegen vanuit Texas. Z'n productie vraagt iniedergeval niet heel veel.
Graag! Al heeft hij vorig jaar ook nog op Pukkelpop gestaan volgens mij.
 
Laatst bewerkt:

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Die feesttent op A1 daar kan het wel echt spoken. Zeker vroeger, toen dat nog in die chalet was. Kroop iedereen dat dak op.

vorig jaar reden ze nog door die tent met een gepikt karretje van de organisatie 😂
In het doghouse waren de feestjes wel leuker en draaiden ze beter. Pasten ze ook de muziek aan aan de bands van die dag. In de feesttent draaien ze iedere dag dezelfde nummers. Als je nog niet wilt slapen, best leuk om even heen te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: randyrw

fatefearfighter

Playlistbediener
18 mei 2023
42
76
Eerste keer werchter dit jaar! Kan iemand het fenomeen "rode kruizen" uitleggen? Is de barn net zoals de eerste vakken op pinkpop gecontroleerd met poortjes ofzo?
Ik ga er toch nog even op reageren omdat ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd heb gezien:

Ja, als het te druk wordt in een tent, dan gaan de schermen boven de ingangen (aan het hoofd van de tent) op een rood kruis. Je kan er dan niet meer in. Het klopt dat dit vaak niet hoeft te betekenen dat het binnen echt overal drummen is, maar zeker en vast wel de eerste 30 meter aan de ingang.

Als je dan binnen gaat moet je eerst echt door een dichtgepakte massa, om daarachter soms toch nog een oase aan ruimte te vinden. Ik zie ook niet meteen in hoe men daar iets aan kan doen, of het zou echt met actief crowd management of slimme aanwijzingen moeten zijn ofzo.

Die rode kruizen zien we heel regelmatig aan het begin van een show, maar wij hebben de ervaring dat ze ook erg vaak na een tijdje terug groen worden wanneer de situatie binnen wat stabieler is geworden. Pakweg na enkele nummers. Dus als er effectief nog plek is, dan schuiven mensen van achteraan traag maar zeker wel wat door, waardoor er terug ingang gegeven wordt. Bij echt drukke concerten, waar de tent van voor naar achter echt afgeladen vol staat, blijft het gewoon rood natuurlijk.

Wat ons nog het meest stoort is dat je van binnenuit geen enkel zicht hebt op de actuele situatie. Wij staan met een wisselende groep gewoontegewijs altijd rechts vooraan. Je hebt dan geen zicht op de situatie achteraan. Als er iemand dringend moet gaan plassen, dan is dan in principe vlakbij: de zijuitgangen zijn net naast toiletten... maar terug binnenkomen moet je dus helemaal achteraan doen. Je moet dus na het plasje helemaal omlopen, en hebt het risico dat het rood is en je dus niet binnen kan... terwijl je soms dus prima weet dat er wél plek genoeg is, want je komt net van daar.

Het zou dus op z'n minst handig zijn moest er één bordje achteraan IN de tent hangen, zodat je van binnenuit ook kan zien of de toegang open is of niet.

Nog beter zou natuurlijk zijn dat je een toiletbezoek kan maken (of drankje kan gaan halen) ZONDER de tent helemaal uit te lopen, maar dat lijkt me een te mooie droom om waar te zijn.
 

fatefearfighter

Playlistbediener
18 mei 2023
42
76
687 pagina's, ik heb ze niet allemaal gelezen, maar toch wel veel....

Geen enkel bericht over over den 'Joe Pilar', of hoe dat ondertussen ook mag heten.

Nochtans al meer dan 20 jaar (sinds 2001?) een vaste waarde. Begonnen met Discobar Galaxie als 'galaxie gangbang soundsystem', die telkens afwisselend met de Marquee een feestje bouwden. (Ongeveer ter hoogte waar nu de Slope zit denk ik zowat?) Daarna werd dit den 'Joe Pilar'. En nu al jaren te vinden aan de North west Walls, met DJ-sets wanneer er niets op de Main is. Eerst als 'House of the Bull' of zoiets, en nu als 'Brewery'.

Gaat er hier nooit iemand daar eens een dansje placeren? Wij proberen daar toch elke dag eens te passeren om de dansbenen op te laden.
 
Laatst bewerkt:

fatefearfighter

Playlistbediener
18 mei 2023
42
76
En dan is er ook nog een verborgen 'speakeasy' micro-discotheek op het festivalterrein; blijkbaar iets dat héél veel mensen dus effectief niet weten. Het zit redelijk goed verborgen, maar mits wat aandacht zou je het moeten kunnen vinden. Ik ga niet verklappen waar je moet zoeken, het is leuker als je het zelf ontdekt. Deel van de fun. Het is -uiteraard- een sponsor/partner gimmick, maar wel eens leuk om te bezoeken.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.355
1.872
Leep zo om 8h verjaardagswensen te versturen.
Het gevoel gescoord te hebben maar afgevlagd te worden.
 

JR1

Campingartiest
4 nov 2021
64
41
Alles op vrijdag 16u dan maar :) Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit, ondanks dat ik Stromae geweldig vond vorig jaar op Boutique, lag mijn focus toch vooral op Iggy Pop donderdagavond en ging ik de Maestro vanachter nog wel meepikken. Met de alternatieven die hier geopperd worden, denk ik dat mijn planning niet per se moet veranderen, of RW moet toch iets speciaals uit zijn hoge hoed toveren. De maand juni is begonnen, nu is het echt niet meer lang tot de 4 beste dagen van het jaar :D
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
890
871
Als ze er één hebben dan zouden ze die toch zo snel mogelijk aankondigen. Kwestie van de dag nog te proberen uitverkopen.

Als ze kosten hebben gedaan om een vervanger te vinden, ga je die niet geheim houden tot zo dicht mogelijk bij het festival...

Ik verwacht dat als er morgen geen naam uit de bus komt, er later een kleinere naam vroeger op de dag gaat volgen en er wat geschoven wordt in de programmatie.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.355
1.872
Graspop gaat ook cashless. Daar kan je een betaalkaart aankopen indien je met een groep bent. Tevens kan je via een app 'Skullies' of bonnen uploaden.
Na het festival worden overige bonnen terugbetaald, mits wat servicekosten.

Sure thing dat het bij Werchter ook wel zo zal werken?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Goedkope reactie dit. Ik zeg nergens dat ik daar op hoop of dat dat goed zou zijn. Ik zeg enkel dat ik het knap vind dat ondanks, zo blijkt naar weer totaal niet in overeenstemming met de werkelijkheid, de haat die ze hier krijgen (gezien de herhaling best terecht) dat deze band 2 jaar op rij hun dag uitverkoopt.
En ja ik ga ze ook weer zien, blijft toch mijn lievelingsband, ben jij überhaupt op de weide dit jaar, of geweest vorig jaar dat je 'last hebt' van de dubbele boeking?
Bro, it's a joke. Chill.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.536
Graspop gaat ook cashless. Daar kan je een betaalkaart aankopen indien je met een groep bent. Tevens kan je via een app 'Skullies' of bonnen uploaden.
Na het festival worden overige bonnen terugbetaald, mits wat servicekosten.

Sure thing dat het bij Werchter ook wel zo zal werken?
kan bijna niet anders, festivals van ongeveer dezelfde grootorde en ze moeten ook gewoon dezelfde heel strenge regels volgen. ik zie niet in hoe graspop met hun recycleerbare bonnen cashless zou gaan maar werchter met hun papieren bonnen niet
 

Greyhound

Gouden Tip
9 jun 2021
329
369
Ik ga er toch nog even op reageren omdat ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd heb gezien:

Ja, als het te druk wordt in een tent, dan gaan de schermen boven de ingangen (aan het hoofd van de tent) op een rood kruis. Je kan er dan niet meer in. Het klopt dat dit vaak niet hoeft te betekenen dat het binnen echt overal drummen is, maar zeker en vast wel de eerste 30 meter aan de ingang.

Als je dan binnen gaat moet je eerst echt door een dichtgepakte massa, om daarachter soms toch nog een oase aan ruimte te vinden. Ik zie ook niet meteen in hoe men daar iets aan kan doen, of het zou echt met actief crowd management of slimme aanwijzingen moeten zijn ofzo.

Die rode kruizen zien we heel regelmatig aan het begin van een show, maar wij hebben de ervaring dat ze ook erg vaak na een tijdje terug groen worden wanneer de situatie binnen wat stabieler is geworden. Pakweg na enkele nummers. Dus als er effectief nog plek is, dan schuiven mensen van achteraan traag maar zeker wel wat door, waardoor er terug ingang gegeven wordt. Bij echt drukke concerten, waar de tent van voor naar achter echt afgeladen vol staat, blijft het gewoon rood natuurlijk.

Wat ons nog het meest stoort is dat je van binnenuit geen enkel zicht hebt op de actuele situatie. Wij staan met een wisselende groep gewoontegewijs altijd rechts vooraan. Je hebt dan geen zicht op de situatie achteraan. Als er iemand dringend moet gaan plassen, dan is dan in principe vlakbij: de zijuitgangen zijn net naast toiletten... maar terug binnenkomen moet je dus helemaal achteraan doen. Je moet dus na het plasje helemaal omlopen, en hebt het risico dat het rood is en je dus niet binnen kan... terwijl je soms dus prima weet dat er wél plek genoeg is, want je komt net van daar.

Het zou dus op z'n minst handig zijn moest er één bordje achteraan IN de tent hangen, zodat je van binnenuit ook kan zien of de toegang open is of niet.

Nog beter zou natuurlijk zijn dat je een toiletbezoek kan maken (of drankje kan gaan halen) ZONDER de tent helemaal uit te lopen, maar dat lijkt me een te mooie droom om waar te zijn.
Ik vraag me nog altijd af welk probeem die kruizen nu eigenlijk oplossen. Op elk festival "managet" de "crowd" zichzelf prima.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
890
871
Op andere festivals zijn het meestal open tenten. Die tenten op Werchter zijn basically gigantische concertzalen. In een zaal is het aantal toeschouwers ook beperkt.
 

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
632
427
In 2015 kon je tijdens Elbow ook nog aan aan de zijkanten binnen (behalve helemaal vooraan). Daardoor was het zo onaangenaam druk in de tent en was het schier onmogelijk om zelfs uit de tent te wandelen. Je zit nu eenmaal met met een beperkt aantal openingen waardoor je verschrikkelijke bottlenecks zou creëren als je een vrije toegang zou toelaten. Helemaal voor het beperken van de toegang dus, ook al betekent dat soms keuzes maken of buiten aan het scherm kijken. Liever een veiligere/comfortabele concertervaring dan kans lopen dat sommigen helaas niet meer binnen kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Greyhound

Gouden Tip
9 jun 2021
329
369
Oké, check. Onderaan de streep ben ik dan toch voorstander van open tenten, zoals op Lowlands steeds meer.
 

fatefearfighter

Playlistbediener
18 mei 2023
42
76
Vroeger was de 'tent' open, de Marquee... en ik moet zeggen, de geluidskwaliteit in De Barn en in de KluB-C zijn stukken beter dan toen het geval was. Of dit de vooruitgang van de techniek is, of groot stuk resultaat doordat het een gesloten tent is weet ik niet. Maar als dit het laatste is, laat ze dan maar gesloten!
 
  • Leuk
Waarderingen: Nielso

Gebruikers die dit onderwerp bekijken