Graspop Metal Meeting 2023

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
Een top 5 gaat hem voor mij niet worden (en per dag vind ik best moeilijk), daarom gooi ik even een top 10 in het algemeen en een top 5 met bands die ik nog nooit gezien heb, maar wel erg naar uitkijk om ze te zien.

Top 10:
1. Slipknot
2. In Flames
3. Lorna Shore
4. Avatar
5. Amon Amarth
6. Machine Head
7. Parkway Drive
8. Architects
9. Disturbed
10. Solstafir (En of ik nog altijd baal van de clash met Parkway Drive...)

Gelukkig heb ik al deze bands al eens live kunnen aanschouwen. Bij deze 5 bands die ik nog nooit zag, maar nu wel ga meepikken:

1. Guns 'N' Roses
2. Orbit Culture
3. Finntroll
4. Hellmut Lotti
5. Spiritbox
Eervolle vermelding: Noctem.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en duck

Maerts

Campingartiest
16 mei 2023
75
168
Marquee echt vol lijkt me bijna onmogelijk. Is toch een behoorlijk grote 'tent'. Metal dome al wel vaker meegemaakt, vind Lorna Shore en Sleep Token daar dus ook hele gewaagde keuzes.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Marquee echt vol lijkt me bijna onmogelijk. Is toch een behoorlijk grote 'tent'. Metal dome al wel vaker meegemaakt, vind Lorna Shore en Sleep Token daar dus ook hele gewaagde keuzes.
Inderdaad, echt vol heb ik volgens mij ook nooit meegemaakt. Uit mijn hoofd gezegd kwamen Gojira en Alestorm een aantal jaar geleden wel aardig in de buurt. Maar er is eigenlijk altijd wel ergens ruimte te vinden. Het enige vervelende is dat bij sommige acts, zeker midden op de dag, veel volk zich ophoopt bij de ingang van de tent, ook voor een beetje schaduw. En dan is het soms wel lastig om er doorheen te komen en verder in de tent een open plek in de tent te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Aansluitend op bovenstaande, want Marc snijdt een goed punt aan dat het voor een aantal mensen hier hun eerste Graspop gaat worden. Ik ben eens de clashfinder langs gegaan, op zoek naar acts waarvan ik verwacht dat de tent erg vol gaat zijn en waar je er dus in mijn ogen goed aan doet om op tijd aanwezig te zijn (op z'n laatst een kwartier voor aanvang). Vul me gerust aan, trouwens!

Marquee: verwacht enkel bij Meshuggah en Kreator een topdrukte. Maar zelfs bij die acts is er denk ik voldoende ruimte aan de zijkanten, als je door de eerste golf aan de ingang van de tent heen gewurmd bent. Verder verwacht ik bij acts als Finntroll, My Dying Bride, Korpiklaani en Eluveitie wel veel volk, maar niet dusdanig veel dat je er tijdens de set niet meer bij kunt.

Metal Dome: naast de genoemde drie (Sleep Token, Lorna Shore en Hellmut) verwacht ik ook een volle tent bij Escape the Fate, Carpenter Brut, VV, Polaris en Monster Magnet.
is monster magnet zo groot ja? spelen natuurlijk wel tegelijk met 2 grote publiekstrekkers, had meer een halflege tent verwacht eerlijk gezegd

Escape the fate zal vooral druk worden wanneer Spiritbox klaar is denk ik, ik verwacht dat die wel deels eenzelfde doelgroep hebben en dat veel mensen zich zullen verplaatsen van de jupiler stage naar de dome.

Wellicht dat ik inderdaad bij Polaris maar een beetje op tijd moet zijn, wil daar wel een mooi plekje eigenlijk.

Nog even over de jupiler stage: Ik verwacht bij Bloodywood ook wel veel drukte trouwens, maar wellicht dat het mee valt met de nieuwe indeling en meer ruimte bij de jupiler stage. Bij Billy Talent zal het ook wel druk worden denk ik. Ook dat vrijdagavond rijtje van The Amity Affliction, Ice Nine Kills, Hollywood Undead lijkt me vrij populair en ook Motionless In White lijkt me aardig druk te worden, al zal de clash met Alter Bridge wel helpen bij die laatste
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Btw totaal over Halestorm heen gekeken, kan ik nog wijzigen? Ze knallen net voorbij uit de speakers. Sorry, ik heb gewoon een crush 😻 op Lzzy Hale
Ik vond die er beter uit zien. Maar zoiets bepaald nooit mijn keuze welke bands ik ga zien. Liever een Meat Loaf die goed zingt maar er niet echt appetijtelijk uitziet dan een Lzzy die er goed uitziet maar ... Tja ze zingt nog goed maar haar lange haren is ze letterlijk en figuurlijk (allee ja letterlijk misschien niet meer want die zullen mss al terug gegroeid zijn) al lang kwijt. Op album vind ik de band fantastisch. En heb ze ook enkele keren live gezien. Maar eigenlijk nooit echt top geweten. In Trix leek het als of het lange touren Lzzy de das opdeed, wallen stonden letterlijk op haar ogen. En op Graspop hadden ze een slecht geluid helaas, waarschijnlijk stand in geluidsman. De beste en wildste keer dat ik ze meemaakte was op Pinkpop 2016 maar daar was ik helaas zelf fysiek niet bij. Dat viel toen samen met GMM 2016 waar ik uiteraard had willen bijzijn maar dat is sinds 2009 het enige jaar dat ik gemist heb door dat mijn moeder in het ziekenhuis lag (ben toen wel op zondagavond nog geweest). Ik zat toen de live stream van Pinkpop en Graspop thuis te volgen op momenten dat ik niet in het ziekenhuis was. En mijn mond viel letterlijk open bij dat optreden van Halestorm. Hoe heerlijk was dat! 😳


Dit jaar wil ik ze eigenlijk graag nog eens zien maar op de Jupiler stage kan ik er mooi tweeluik Danko Jones - Code Orange zien (Code Orange is eigenlijk ook een must see die ik nog nooit zag, vergeten rekening mee te houden in mijn lijst). Dus ik sla Halestorm over maar wil ze zoinzo opnemen eigen headliner tour nog eens zien in het begin van de tour (hopen dan dat ze starten in of rond de Benelux. Hoewel ik er gerust voor naar de andere kant van Europa reis).
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
is monster magnet zo groot ja? spelen natuurlijk wel tegelijk met 2 grote publiekstrekkers, had meer een halflege tent verwacht eerlijk gezegd

Escape the fate zal denk ik vooral druk worden wanneer Spiritbox klaar is denk ik, ik verwacht dat die wel deels eenzelfde doelgroep hebben en dat veel mensen zich zullen verplaatsen van de jupiler stage naar de dome.

Wellicht dat ik inderdaad bij Polaris maar een beetje op tijd moet zijn, wil daar wel een mooi plekje eigenlijk.

Nog even over de jupiler stage: Ik verwacht bij Bloodywood ook wel veel drukte trouwens, maar wellicht dat het mee valt met de nieuwe indeling en meer ruimte bij de jupiler stage. Bij Billy Talent zal het ook wel druk worden denk ik. Ook dat vrijdagavond rijtje van The Amity Affliction, Ice Nine Kills, Hollywood Undead lijkt me vrij populair en ook Motionless In White lijkt me aardig druk te worden, al zal de clash met Alter Bridge wel helpen bij die laatste
Monster Magnet heb ik erbij gezet, omdat ik verwacht dat veel mensen dat als alternatief voor Motley Crue gaan zien. Maar misschien schat ik ze wel te hoog in, ja. ETF lijkt mij de eerste grotere pure metalcore naam van het weekend, dus verwacht dat veel liefhebbers van het genre die band hebben aangekruist als de eerste band waar ze los op willen gaan. Maar zou kunnen inderdaad, dat een deel ervan eerst bij Spiritbox (op MS trouwens) gaat kijken.

Goede aanvullingen over de Jupiler Stage. Ik ben heel erg benieuwd wat het wegnemen van die trechter en de Mooze bar daar gaat doen met de spreiding van het publiek. Hopelijk dit keer wel voldoende ruimte voor iedereen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Monster Magnet heb ik erbij gezet, omdat ik verwacht dat veel mensen dat als alternatief voor Motley Crue gaan zien. Maar misschien schat ik ze wel te hoog in, ja. ETF lijkt mij de eerste grotere pure metalcore naam van het weekend, dus verwacht dat veel liefhebbers van het genre die band hebben aangekruist als de eerste band waar ze los op willen gaan. Maar zou kunnen inderdaad, dat een deel ervan eerst bij Spiritbox (op MS trouwens) gaat kijken.

Goede aanvullingen over de Jupiler Stage. Ik ben heel erg benieuwd wat het wegnemen van die trechter en de Mooze bar daar gaat doen met de spreiding van het publiek. Hopelijk dit keer wel voldoende ruimte voor iedereen.
ohja spiritbox staat dit jaar op de mainstage inderdaad, was waarschijnlijk in de war met vorig jaar :)

ik weet niet of ik Escape The Fate wel pure metalcore zou noemen, heb dan juist weer het idee dat Spiritbox daar dichter bij zit dan ETF. al zullen de meeste metalcore fans zeggen dat beide bands geen metalcore zijn:ROFLMAO:

zou zelf zeggen dat As I Lay Dying de eerste pure metalcore band is, maar goed opzich is die genrediscussie ook niet heel nuttig haha
metalcore is ook gewoon een erg breed genre met ver uiteenlopende subgenres. de Graspop line up laat dat al goed zien als je alleen al naar de donderdag kijkt. Spiritbox, Escape the fate, Motionless in White en As I lay Dying vind ik zelf moeilijk in hetzelfde hokje te plaatsen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
Aansluitend op bovenstaande, want Marc snijdt een goed punt aan dat het voor een aantal mensen hier hun eerste Graspop gaat worden. Ik ben eens de clashfinder langs gegaan, op zoek naar acts waarvan ik verwacht dat de tent erg vol gaat zijn en waar je er dus in mijn ogen goed aan doet om op tijd aanwezig te zijn (op z'n laatst een kwartier voor aanvang). Vul me gerust aan, trouwens!

Marquee: verwacht enkel bij Meshuggah en Kreator een topdrukte. Maar zelfs bij die acts is er denk ik voldoende ruimte aan de zijkanten, als je door de eerste golf aan de ingang van de tent heen gewurmd bent. Verder verwacht ik bij acts als Finntroll, My Dying Bride, Korpiklaani en Eluveitie wel veel volk, maar niet dusdanig veel dat je er tijdens de set niet meer bij kunt.

Metal Dome: naast de genoemde drie (Sleep Token, Lorna Shore en Hellmut) verwacht ik ook een volle tent bij Escape the Fate, Carpenter Brut, VV, Polaris en Monster Magnet.
Meshuggah was echt niet druk vorige keer zeker voor de Marquee verwacht ik niet dat die een probleem zal hebben. Is volgens mij van gojira geleden dat die echt TE vol zat. Daarnaast denk ik dat de andere genoemde metaldome namen ook wel zullen mee vallen van drukte. Bij regen is alles mogelijk natuurlijk.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
ohja spiritbox staat dit jaar op de mainstage inderdaad, was waarschijnlijk in de war met vorig jaar :)

ik weet niet of ik Escape The Fate wel pure metalcore zou noemen, heb dan juist weer het idee dat Spiritbox daar dichter bij zit dan ETF. al zullen de meeste metalcore fans zeggen dat beide bands geen metalcore zijn:ROFLMAO:

zou zelf zeggen dat As I Lay Dying de eerste pure metalcore band is, maar goed opzich is die genrediscussie ook niet heel nuttig haha
metalcore is ook gewoon een erg breed genre met ver uiteenlopende subgenres. de Graspop line up laat dat al goed zien als je alleen al naar de donderdag kijkt. Spiritbox, Escape the fate, Motionless in White en As I lay Dying vind ik zelf moeilijk in hetzelfde hokje te plaatsen
Haha, mijn kennis over metalcore is zeer beperkt, moet ik eerlijk zeggen. Ik was eerlijk gezegd al best trots dat ik er een paar tussenuit kon vissen waarbij ik drukte verwacht, ten opzichte van andere namen uit dat genre. 😅

Meshuggah was echt niet druk vorige keer zeker voor de Marquee verwacht ik niet dat die een probleem zal hebben. Is volgens mij van gojira geleden dat die echt TE vol zat. Daarnaast denk ik dat de andere genoemde metaldome namen ook wel zullen mee vallen van drukte. Bij regen is alles mogelijk natuurlijk.
Meshuggah is het enige alternatief voor Machine Head, dus mijn inschatting is dat zij bijvoorbeeld ook een deel van de core-liefhebbers gaan aantrekken. Maar dat is natuurlijk best speculatief.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Monster Magnet heb ik erbij gezet, omdat ik verwacht dat veel mensen dat als alternatief voor Motley Crue gaan zien. Maar misschien schat ik ze wel te hoog in, ja. ETF lijkt mij de eerste grotere pure metalcore naam van het weekend, dus verwacht dat veel liefhebbers van het genre die band hebben aangekruist als de eerste band waar ze los op willen gaan. Maar zou kunnen inderdaad, dat een deel ervan eerst bij Spiritbox (op MS trouwens) gaat kijken.

Goede aanvullingen over de Jupiler Stage. Ik ben heel erg benieuwd wat het wegnemen van die trechter en de Mooze bar daar gaat doen met de spreiding van het publiek. Hopelijk dit keer wel voldoende ruimte voor iedereen.
Ik verwacht bij Monster Magnet met een halfvolle tent te staan eigenlijk met ook Kreator, main en Billy Talent tegelijkertijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Gisteren naar een tribute festival geweest in Putte (bij Lier en Mechelen) waar Present Danger ook speelde. Zij waren headliner. En ik ga eerlijk zijn: ik ben niet omver geblazen. Dat kan liggen aan het feit dat ik de week er voor de echte zag in Hamburg waar ze niet met een geluidsnorm zitten. Nu had ik bijna een hoorapparaat nodig om Creeping Death te kunnen horen. Ik vond daarnaast de band niet nasty genoeg eerlijk gezegd. De week er voor opende Metallica met Creeping Death en dat hadden we geweten. Intro, song valt in en James roept je hard "Creeping Death". Zo van die kleintjes kunnen het doen voor mij. Maar dat "Creeping Death" roepen deed de zanger van PD niet. Ze openden er ook mee trouwens. Wanneer er dan wat publieksinteractie was, dan was Het ook direct gedaan. Bij Seek And Destroy op het einde namelijk. Ik had echt verwacht dat de zanger net als James in de jaren 90 het publiek in ging gaan. Niet dus helaas. Wel hoedje af voor het feit dat de zanger blijkbaar ook alle Kirkpartijen speelden. Maar dezelfde steady hand als James bij de andere gitarist? Die indruk had ik niet. Ik vond eigenlijk de andere gitarist vrij matig. De drummer speelde op een standaard drumstel. Zat steeds juist maar had niet echt de "flow" vond ik. Dus voor mij was het een matig optreden.


Topshow van de avond was Slash N' Roses. Maar die spelen niet op GMM, enkel de echte. Voor volgend jaar een tip naar GMM (of 2025). Boek deze band maar eens als nacht programma. En hier ging de gitarist ("Slash") wel het publiek in trouwens. Ook Harris was aardig, vooral een jonge zanger die qua uiterlijk deed denken aan Bruce toen hij jong was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Dovytn

Randprogramma
9 dec 2022
138
312
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd...
Mijn vriend (vent) en ik hebben het tijdschema uitgeprint en allebei onze top 5 waar je het meest naar uitkijkt opgeschreven. Dus wat is die van jullie? Wij vonden het echt wel heeeeel moeilijk zo'n top 5 over 4 dagen.

1. Papa roach (nooit gezien en nu door deze livestream heeeelemaal zin in, jammer dat ze niet in donker, noch schemer bij gmm staan)
2. Avatar (love dat ze zo "anders" zijn in de muziek en natuurlijk de hele schmink en aankleding).
3. Ice Nine Kills (wat ik al maanden meezing :p)
4. Ghost
5. Mötley (nooit gezien, en zo'n grote band toch ooit in je leven zien. Niet dat Vince Neil top fit is, maartoch).

Ben heel benieuwd naar die van jullie :)

De 5 waar ik het meest naar uitkijk:

1. The Ghost Inside - al heel lang fan, nog nooit live gezien, muzikaal echt een van m'n favo bands ooit.
2. Lorna Shore - Een van de ontdekkingen voor mij het afgelopen jaar, benieuwd of zijn stem live ook zo indrukwekkend is, maar wat ik al op youtube gezien heb doet vermoeden van wel
3. Machine Head - Ook hier al heel lang fan van, wel al een aantal keer live gezien, maar de laatste keer is ondertussen toch ook al een jaar of 15 geleden
4. Lionheart - Gewoon keiharde rechtdoor hardcore
5. Motionless in white - Leren kennen omdat die hier op het forum vaak vermeld werden, lijkt me wel een goeie live band te zijn ook.

Uiteraard zijn er wel meer bands waar ik hard naar uitkijk, maar ik mocht er maar 5 kiezen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Koekdoos

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
199
434
Top 5 per dag... lets go!

Donderdag:
Tom Morello
Spiritbox
Papa Roach
Motionless in White
Arch Enemy

Vrijdag:
Disturbed
Gojira
Airbourne
Machine Head
Fever333

Zaterdag:
Slipknot
Architects
Parkway Drive
In Flames
Skindred

Zondag:
Billy Talent
Three Days Grace
Lorna Shore
Polaris
Insomnium
 

Imag

Playlistbediener
26 mei 2023
30
72
Mooi dat er zoveel mensen zijn die net als ik kijken naar welke bands ze al hebben gezien en welke nog niet. Ik probeer elk jaar een mooie mix te maken van mijn lievelingsbands die ik al eerder heb gezien, waarvan ik weet dat ze een goeie set gaan neerzetten. En nieuwe ontdekkingen/bands die ik nooit eerder zag. Ook dit jaar weer is dat een heerlijk vooruitzicht. Persoonlijke favorieten als Gojira, Epica, Hippotraktor, My Dying Bride en Katatonia. En nieuwe ervaringen als Sleep Token, Lorna Shore, Pantera (kan nog steeds niet geloven dat ik deze kans zou krijgen), Antimatter en Symphony X.

Man, wat duren de dagen lang in de weken voor het festival. Ik kan alleen nog maar aan Graspop denken. Paar dagen vrij geweest deze week en enkel bezig met voorbereidingen voor het festival. Variërend van dingetjes aanschaffen, recente setlists checken, bedenken hoe ik mijn spullen zo efficiënt mogelijk ga inpakken, staren naar de plattegrond, livesets kijken van bands op de stream van RaR of Youtube en voorpret beleven hier op het forum en in verschillende whatsappgroepen. Obsessed? Misschien.....
Heel herkenbaar! Hier precies hetzelfde met de voorpret op alle mogelijke manieren!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

MetalBear

Nieuw lid
4 jun 2023
1
1
Iemand enig advies van bands om te zien voor een melodic death metal fan? Amon Amarth, Arch Enemy, In Fames staan bovenaan mijn lijst, maar de meeste bands lager op de affiche ken ik totaal niet. Tips welkom - alvast bedankt
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Iemand enig advies van bands om te zien voor een melodic death metal fan? Amon Amarth, Arch Enemy, In Fames staan bovenaan mijn lijst, maar de meeste bands lager op de affiche ken ik totaal niet. Tips welkom - alvast bedankt
The Halo Effect, een band die bestaat uit allemaal ex leden van In Flames
orbit culture is wellicht ook wel wat voor je
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Gebruikers die dit onderwerp bekijken