Graspop Metal Meeting 2023

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik weet dat wat ik nu zeg heiligschennis is voor jou, maar toen ik in 1996 in Donington eerst Ozzy had gezien in zijn goeie tijd vond ik Kiss ook met hun toenmalige show wat tegenvallen. Maar bij 76000 Engelsen kon Ozzy dan ook niks verkeerd doen. Legendarische show.


Was ook wel een leuke set.
Hele fijne setlist ja, kan me voorstellen dat dat een legendarische ervaring was! Donington schijnt sowieso een beleving te zijn.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.452
7.027
Ik weet dat wat ik nu zeg heiligschennis is voor jou, maar toen ik in 1996 in Donington eerst Ozzy had gezien in zijn goeie tijd vond ik Kiss ook met hun toenmalige show wat tegenvallen. Maar bij 76000 Engelsen kon Ozzy dan ook niks verkeerd doen. Legendarische show.


Was ook wel een leuke set.

Was Zakk Wylde er toen al/nog bij?

Zie dat Kiss toen waarschijnlijk net met een reunion tour bezig was met Ace en Peter er weer bij. Weet ook niet in hoeverre dat de ideale periode was om ze te gaan zien... Dacht zoek de setlist er nog even bij op om te kijken wat ze speelden, maar het zal jullie uiteraard niks verbazen dat dit voor 90% dezelfde setlist was als dat het tegenwoordig is haha
 
  • Haha
Waarderingen: Piebe71

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Zeg is er eigenlijk een reden bekend waarom Draconian gecanceld heeft? Ik zie er niks over op hun insta, en op hun site staat de show ook nog steeds tussen de tour data. En Graspop heeft ook geen reden genoemd, voor zover ik weet?
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
181
252
Nu ik tijd heb gehad om te kijken naar wat er verandert is zijn dit mijn indrukken:
- Jammer van 1914, maar was wel verwacht. Nu molybaron de enige band is die speelt, kunnen ze die niet beter in de Marquee zetten? Denk dat er nu veel meer mensen op af zullen komen.
- The amity affliction is nu op zon manier verschoven dat ik niet denk dat ik nog bij ze ga kijken. (Heb ondertussen wel hun nieuwe album geluisterd, moet zeggen dat het wel lekker klonk)
- GEEN DRACONIAN EN FIELDS OF THE NEPHILIM??? Die zag ik niet aankomen en baal ik heel erg van. En Solstafir nu tijdens parkway drive? Ik had de hoop dat het voordeel van geen fields of the nephilim was dat ik tenminste van die clash af was. Al neig ik nu wel naar gewoon de hele show van parkway drive te gaan kijken ipv nog een stuk solstafir meepakken

Over de zondag kan ik eigenlijk niet zo veel zeggen want zover was ik nog niet met het maken van mn spoorboekje

Edit: Over de nieuwe bands
- Infected rain klinkt trouwens wel leuk, maar vind ik geen waardige vervanger van Draconian. Misschien ga ik er kijken, misschien pak ik gewoon de hele shows van The Ghost Inside en Halestorm
- Wow Eivor klinkt interessant, in ieder geval het nummer op de website is erg goed. Aldus wikipedia is ze een songwriter die verschillende genres doet. Iemand enig idee wat we precies kunnen verwachten? Ik ben in ieder geval zeker van plan om te gaan kijken
 
Laatst bewerkt:

Elf

Campingartiest
3 mrt 2023
83
104
Dat is inderdaad één van de minpunten. Zelfs bij mijn favoriete bands zou ik een set van 3 uur wel heel lang vinden.
Mijn meest legendarische optreden was 3 uur 20 van een groep, maar volgens de zanger was er een voorprogramma, namelijk henzelf. Metallica in Flanders expo 1992. Ik heb niet geklaagd toen :D
 
  • Wow
Waarderingen: Jamel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.073
10.220
Zeg is er eigenlijk een reden bekend waarom Draconian gecanceld heeft? Ik zie er niks over op hun insta, en op hun site staat de show ook nog steeds tussen de tour data. En Graspop heeft ook geen reden genoemd, voor zover ik weet?
Ik snap het ook niet. Zag juist een artikel dat de zangeres stopt en de oorspronkelijke toetreedt. Op Hellfest een soort afscheidshow met beide frontvrouwen. Maar waarom dan Hellfest wel en Graspop afzeggen? Vind het echt onbegrijpelijk.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.326
6.444
Ik snap het ook niet. Zag juist een artikel dat de zangeres stopt en de oorspronkelijke toetreedt. Op Hellfest een soort afscheidshow met beide frontvrouwen. Maar waarom dan Hellfest wel en Graspop afzeggen? Vind het echt onbegrijpelijk.
Die switch in personeel is al van vorig jaar. Ze staan dit jaar niet op Hellfest.

Ik snap er ook helemaal niks van verder. En ik baal nog steeds.
 

Willem85

Playlistbediener
16 jun 2022
40
99
Balen van 1914, Balen van Draconian en Balen van Fields of the ... (ja drie keer met hoofdletter).
Verschuivingen, mijn mening... Bloodywood en insomnium clashen niet meer. Maar nu clashen Carnation en Bloodywood. Ik zeg altijd dat ik alle Belgen ga kijken, maar Carnation kan ik wsl nog vaak zien. Bloodywood dus....
Lorna shore speelt langer en in mijn schema is er nu meer tijd om me tijdig naar de show te begeven, TOP.

Ik wou supervroeg komen om een grote locker te huren voor het weekend (vorig jaar waren ze al uitverkocht toen ik toekwam) en dat had als voordeel dat ik 1914 niet zou missen, nu is er Molybaron, maar die ben ik gestopt met luisteren toen het uurschema er was (1914 had de voorkeur). Waarschijnlijk ga ik ze kijken, maar ik denk niet dat ik ze nog ga luisteren.

Van de nieuwe bands ga ik naar Fatal Move (want België), misschien naar Suicidal Angels, misschien naar infected Rain. Nog wat te bezien en beluisteren.
Solstafir had ik ook geschrapt uit mijn playlist wegens een over andere clash, nu komen ze in de plaats van Fields, .... ik denk dat ik ze ga skippen en na Soen (waar ik nog weinig over gelezen heb, maar een keigoeie band vind) mij rustig naar de South Stage begeef en mij daar parkeer voor de rest van de avond.


Over Guns 'n Roses in 2018, ik vond dat echt beestig saai. Zoveel goede nummers in je catalogus en dan zo'n kloteshow met 7000 gitaarsolo's. Man man. Ik begrijp ook niet dat ze 3u spelen, maar waarschijnlijk is dat voor de organisatie te nemen of te laten. Voor mij mag Bizkit Park meteen na Cradle of Filth beginnen, nu is die eerste avond meteen doodgaan :ROFLMAO:



Om nog eens terug te komen op Nightwish. Ik zou ze ook nog graag terugzien. Ik heb ze 2x gezien (1x op pukkelpop met Tarja en op Graspop), maar toen had ik er nooit naar geluisterd. Op Graspop eigenlijk ook niet opgelet. Ondertussen ken ik meer van hun muziek en spijt dat ze nooit meer zijn teruggekomen. (en misschien nooit meer gaan terugkomen)
 

giacomini1986

Playlistbediener
24 nov 2019
43
32
Ik vind juist de combinatie van clean en harsh vocals van die dame (Lena Scissorhands) heel goed werken.
Vorig jaar gezien op Durbuy Rock (vroege avond met wat regen) en Summer Breeze (12:00 's middags), en ondanks niet-ideale omstandigheden toch heerlijke, energieke show (geinig ook als ze mensen oproept om massaal te 'stagediven', terwijl ze crowdsurfen bedoelt 😋 ).

Andere goede nummers zijn o.a. Mold, Sweet, Sweet Lies, At The Bottom Of The Bottle, of van het laatste album, Showers, Postmortem Pt. 1, The Realm Of Chaos (met Heidi Shepherd van Butcher Babies).
Fans van bands als Jinjer, Arch Enemy, Butcher Babies zullen dit zeker kunnen smaken!


Ik vind juist de combinatie van clean en harsh vocals van die dame (Lena Scissorhands) heel goed werken.
Vorig jaar gezien op Durbuy Rock (vroege avond met wat regen) en Summer Breeze (12:00 's middags), en ondanks niet-ideale omstandigheden toch heerlijke, energieke show (geinig ook als ze mensen oproept om massaal te 'stagediven', terwijl ze crowdsurfen bedoelt 😋 ).

Andere goede nummers zijn o.a. Mold, Sweet, Sweet Lies, At The Bottom Of The Bottle, of van het laatste album, Showers, Postmortem Pt. 1, The Realm Of Chaos (met Heidi Shepherd van Butcher Babies).
Fans van bands als Jinjer, Arch Enemy, Butcher Babies zullen dit zeker kunnen smaken!

Vorig jaar ontdekt op summerbreeze. Ben blij dat ze komen . Nog 2 weken 🤘🏻
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Griekse bands brengen hoop in bange dagen. Had behoefte aan wat hernieuwd enthousiasme na het nieuws van vandaag, nou, dat brengt Septicflesh wel. Had het nog niet voldoende ingeluisterd, anders dan even vluchtig en besloten dat ik het live wel wilde meemaken. Maar ik zit nu echt te genieten van die muziek:

 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Ben niet de grootste GNR fan, maar ik denk niet dat 2017 Rammstein in de buurt komt van 2018 GNR.
Rammstein was in 2017 toch een stukje minder populair dan nu, na Deutschland zijn die gigantisch gegroeid qua populariteit, tot stadionband. 2 stadions uitverkopen in nederland en belgië deden ze destijds nog niet. GNR is juist alleen maar kleiner geworden qua ticketverkoop. 2018 was hun tweede tour geloof ik sinds de comeback? Iedereen wilde ze nog zien.
als je gaat vergelijken hoe groot deze bands nu zijn, dan verkoopt Rammstein met gemak 3x zoeel tickets als GNR, en dat is nog voorzichtig ingeschat. Het zou ook best 10x kunnen zijn. Maar destijds denk ik zelf dat GNR de grotere band was.

2017 was de allereerste keer dat alle combitickets uitverkocht waren en de headliners naast Rammstein (Sabaton, Scorpions, In Flames, Emperor en Deep Purple) waren toen bijzonder middelmatig, dat was gewoon aan hen te danken.

Dat het daarna vrijwel altijd uitverkocht en iedereen dat normaal begon te vinden, is doordat het die eerste keer over die drempel is geduwd. Rammstein tilde het hele festival omhoog, GnR hoogstens hun eigen dag.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.210
Balen van 1914, Balen van Draconian en Balen van Fields of the ... (ja drie keer met hoofdletter).
Verschuivingen, mijn mening... Bloodywood en insomnium clashen niet meer. Maar nu clashen Carnation en Bloodywood. Ik zeg altijd dat ik alle Belgen ga kijken, maar Carnation kan ik wsl nog vaak zien. Bloodywood dus....
Lorna shore speelt langer en in mijn schema is er nu meer tijd om me tijdig naar de show te begeven, TOP.

Ik wou supervroeg komen om een grote locker te huren voor het weekend (vorig jaar waren ze al uitverkocht toen ik toekwam) en dat had als voordeel dat ik 1914 niet zou missen, nu is er Molybaron, maar die ben ik gestopt met luisteren toen het uurschema er was (1914 had de voorkeur). Waarschijnlijk ga ik ze kijken, maar ik denk niet dat ik ze nog ga luisteren.

Van de nieuwe bands ga ik naar Fatal Move (want België), misschien naar Suicidal Angels, misschien naar infected Rain. Nog wat te bezien en beluisteren.
Solstafir had ik ook geschrapt uit mijn playlist wegens een over andere clash, nu komen ze in de plaats van Fields, .... ik denk dat ik ze ga skippen en na Soen (waar ik nog weinig over gelezen heb, maar een keigoeie band vind) mij rustig naar de South Stage begeef en mij daar parkeer voor de rest van de avond.
Wat is precies de reden dat je alle Belgen wilt zien? Lijkt me dat je die bands juist gemakkelijk voor weinig geld kunt zien het hele jaar door vergeleken met de internationale acts die daar tegen over staan?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Wat is precies de reden dat je alle Belgen wilt zien? Lijkt me dat je die bands juist gemakkelijk voor weinig geld kunt zien het hele jaar door vergeleken met de internationale acts die daar tegen over staan?
Dat heb ik ook nooit zo goed begrepen, dat nationalistische/chauvinistische aspect.
Ik ga in principe gewoon kijken naar de band die mij op dat moment het meeste aanspreekt, ongeacht land/streek/stad van herkomst.
Als die band dan toevallig Nederlands is, of zelfs Limburgs, dan is dat een leuke toevalligheid, maar niet veel meer dan dat.

Legion Of The Damned komt bv. uit Venlo (Limburg), maar dat ligt net zo ver bij mij vandaan als bv. Keulen, en verder weg dan Luik of Hasselt.
Ik ben sneller in Antwerpen of Dortmund dan in Utrecht, en eerder in Calais, Straatsburg of Frankfurt dan in Groningen.

Ik zou LOTD best eens willen zien als ik de kans krijg, maar dat zal wel niet dit jaar op GMM zijn. Eerst zaten ze klem tussen Draconian en In Flames, en zou mijn vrouw waarschijnlijk eerder nog een stukje Halestorm willen zien, en nu zitten ze klem tussen In Flames en Soen, en pik ik waarschijnlijk liever een stuk Architects mee.
Ook Delain zal geslachtofferd worden ten gunste van Amon Amarth en Disturbed.
Alleen Epica en Heidevolk ga ik zeker meepikken, niet omdat ze Nederlands zijn, maar omdat ik ze simpelweg heel goed vind.

Natuurlijk is het mooi om kleine, opkomende bands te steunen, door concerten te bezoeken, merch te kopen, een beetje te promoten, of wat dan ook.
Ik doe dat echter net zo lief voor pak 'm beet een Zweedse (Draconian, Orbit Culture), Franse (Aephanemer), Belgische (Psychonaut, Thurisaz, Wolvennest) of Moldavische (Infected Rain) band, als voor een Limburgse (Carach Angren, Shylmagoghnar) of het Groningse Walg waarover ik eerder nog postte.

Begrijp me niet verkeerd, er is natuurlijk helemaal niks mis met een beetje nationale/regionale trots, en dat kan soms ook bepaalde dingen gewoon leuker maken (bv. sport kijken). Maar grenzen kunnen ook vaak belemmerend of polariserend werken in meerdere opzichten, zelfs nu de meeste grenzen in Europa open zijn.
Een van de mooiste aspecten van de metal community vind ik dan ook het open, brede, internationale karakter ervan.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.143
1.197
Aangepaste review met juiste namen dit maal. Enkel op het einde stukje Bury Tomorrow toegevoegd en daaronder nog The Ghost Inside maar gewoon daar Bury Tomorrow veranderd in The Ghost Inside


Dus ik had beloofd een review over 8 april te zullen schrijven en hier ben ik. Op 8 april ben ik dus naar Impericon fest geweest in Oberhausen. Ik zal gewoon kort de bands bespreken die ik zag. Was helaas wat laat door vertragingen met trein Enzo.


Thy Art Is Murder: geluid stond slecht afgesteld. Te dof ofzoiets denk ik. Weet het niet maar kwam niet over. Het publiek liet het niet aan zijn hart komen al had ik grotere circle pits verwacht. TJ liet ook nog duidelijk zien wat hij van het VIP gebeuren vond. Tip, als ze ooit de mainstage doen op Graspop zal zijn middelvinger goed zichtbaar zijn 😜

Rise Of The North Star: maar kort op voorhand eens gehoord en vond dat goed klinken dus was benieuwd maar toch snel weg gegaan want het sprak me echt niet aan. Misschien een band met twee verschillende genres metal. Weet het niet goed.

Fit For A King: kende ze niet goed maar was heel benieuwd. Klonk eigenlijk echt heel lekker. Er stond amper volk (zaal amper gevuld voor 50 percent) maar wat een heerlijke circle pit


Bury Tomorrow: Straks zoals altijd. Goede pit ook. En hun geluid was top.

The Ghost Inside: strak. Veel beweging. De band werd op handen gedragen en ze hadden een goed geluid bij, mijn felicitaties aan hun geluidsman. Op Graspop sla ik echter over wegens overlappingen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken