Graspop Metal Meeting 2023

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Pearl Jam is een band die 2 jaar op voorhand moet geboekt worden. Heb ik ooit eens ergens gelezen. Dus stel dat zij de headliner nog zouden zijn en stel dat die 2 jaar klopt, waarom dan zolang wachten met het aan te kondigen?
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.245
Pearl Jam vorig jaar op Pinkpop gezien. Viel zwaar tegen. Startten 15 min te laat en stopten 20 min te vroeg. Nog tijd staan wachten op een encore die niet kwam. Die hoef ik nooit weer te zien. Ook qua sound zie ik niet echt een goede match. Maar geloof dat daar al genoeg over gediscussieerd is.
Tja op RW waren ze gwn zeer goed en speelden ze de 2u die ze hadden gekregen vol.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en Rockbeer

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.397
2.820
Iets heel anders. Heb even een draaitabel in Excel gemaakt van de muziekstijl (bron: bio van de bands op Graspop-website waarbij ik de bands zonder genoemde stijl heb gegoogeld).

Valt op dat metalcore en hard rock zwaar oververtegenwoordigd zijn. Metalcore werd zo'n drieduizend pagina's eerder al benoemd. Liefhebbers van hardcore, death metal, prog en punkrock komen ook goed aan hun trekken. Het valt me vooral op dat power metal en symfonische metal behoorlijk achterblijven. Verder zegt het allemaal niet zoveel natuurlijk. Stijl is maar een hokje, terwijl bands doorgaans wel in meer van deze gecategoriseerd kunnen worden.

1679781495784.png
 
Laatst bewerkt:

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
441
232
Vooral metalcore is dit jaar opvallend aanwezig, zowel bij headliners als bands overdag. Toch zeker in vergelijking met andere jaren.
Hard rock lijkt me zo een algemene term waar ze nogal veel bands kunnen in steken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Nightrage

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Iets heel anders. Heb even een draaitabel in Excel gemaakt van de muziekstijl (bron: bio van de bands op Graspop-website waarbij ik de bands zonder genoemde stijl heb gegoogeld).

Valt op dat metalcore en hard rock zwaar oververtegenwoordigd zijn. Metalcore werd zo'n drieduizend pagina's eerder al benoemd. Liefhebbers van hardcore, death metal, prog en punkrock komen ook goed aan hun trekken. Het valt me vooral op dat power metal en symfonische metal behoorlijk achterblijven. Verder zegt het allemaal niet zoveel natuurlijk. Stijl is maar een hokje, terwijl bands doorgaans wel in meer van deze gecategoriseerd kunnen worden.

Bekijk bijlage 4411
Grappig, ik heb een keer exact dezelfde lijst gemaakt en gepost hier een paar maanden geleden. kan hem alleen even niet meer vinden
toen inderdaad ook de conclusie dat er veel metalcore staat en weinig power metal. symfonisch ook maar dat ontbreekt eigenlijk ieder jaar wel
Vooral metalcore is dit jaar opvallend aanwezig, zowel bij headliners als bands overdag. Toch zeker in vergelijking met andere jaren.
Hard rock lijkt me zo een algemene term waar ze nogal veel bands kunnen in steken.
headliners is er toch maar 1 van de 8? zou dat niet opvallend aanwezig noemen. verder wel eens dat er veel metalcore bands staan
 

Robbr

Gouden Tip
10 jun 2021
291
313
Iets heel anders. Heb even een draaitabel in Excel gemaakt van de muziekstijl (bron: bio van de bands op Graspop-website waarbij ik de bands zonder genoemde stijl heb gegoogeld).

Valt op dat metalcore en hard rock zwaar oververtegenwoordigd zijn. Metalcore werd zo'n drieduizend pagina's eerder al benoemd. Liefhebbers van hardcore, death metal, prog en punkrock komen ook goed aan hun trekken. Het valt me vooral op dat power metal en symfonische metal behoorlijk achterblijven. Verder zegt het allemaal niet zoveel natuurlijk. Stijl is maar een hokje, terwijl bands doorgaans wel in meer van deze gecategoriseerd kunnen worden.

Bekijk bijlage 4411
En blijkbaar staat er ook maar één echte metalband in 🤣
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.450
7.022
Graspop boekt langzaamaan toch wel iets breder, getuige ook bands als Europe, Foreigner, Killing Joke, Deep Purple, Scorpions etc.

Ze zijn niet langzaamaan breder gaan boeken met bovenstaande soort bands. Scorpions, Foreigner en Europe stonden allemaal al in 2011 en 2012 al op het affiche. Dat is 11 a 12 jaar geleden. Dat noem ik niet langzaamaan breder programmeren. Een Def Leppard stond er zelfs al in 2008. Whitesnake headliner in 2006. Alice Cooper headliner in 2004 en hij was er al bij op de tweede editie van Graspop in 1997.

Daarnaast nog een lading glammetal bands en rollatorrock-achtigen gezien op de verschillende edities: Michael Schenker en Y&T (2006), Thin Lizzy (2007), Tesla (2008), Journey en UFO (2009), Twisted Sister (2012 en headliner 2013).

Nu waren die vele bands natuurlijk ook een stuk jonger 10 tot 25 jaar geleden en zal alles beter hebben geklonken, maar dit gaat ook gewoon gebeuren met de huidige bands met leden van 50plus. Slipknot (oke, vooruit, Corey is 49) zal over 20 jaar ook gewoon nog headlinen met een Corey van bijna 70. Rollatormetal tegen die tijd?

Overigens wel leuk om terug te kijken door de line ups en bands als Nightwish, Volbeat en Sabaton klein op de poster te zien
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.450
7.022
Get over it. Al die genre discussies hier 😅 is het uw ding niet, ga dan niet kijken.

Mij maakt het ook helemaal niks uit wat er staat. 3 a 4 namen is al voldoende voor een dagticket en de overige 30 namen doen ze maar mee wat ze willen. Vorig jaar had ik op de vrijdag 7 bands om te zien, 5 vroeg op de dag en 2 headliners, daartussen een gat van 5 uur. Hoorde je me ook niet over klagen

Het gaat mij vooral om het eindeloze bashen van oudere hardrock en (glam)metalbands die er om wat voor reden dan ook niet thuis zouden horen.
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Iets heel anders. Heb even een draaitabel in Excel gemaakt van de muziekstijl (bron: bio van de bands op Graspop-website waarbij ik de bands zonder genoemde stijl heb gegoogeld).

Valt op dat metalcore en hard rock zwaar oververtegenwoordigd zijn. Metalcore werd zo'n drieduizend pagina's eerder al benoemd. Liefhebbers van hardcore, death metal, prog en punkrock komen ook goed aan hun trekken. Het valt me vooral op dat power metal en symfonische metal behoorlijk achterblijven. Verder zegt het allemaal niet zoveel natuurlijk. Stijl is maar een hokje, terwijl bands doorgaans wel in meer van deze gecategoriseerd kunnen worden.

Er moet er altijd eentje bovenaan staan, maar wel triest dat het dominante genre niet enkel in totaal dominant is, maar ook nog eens elke aparte dag (4 keer op rij) opnieuw het vaakst aanwezig is. Dat is wel exceptioneel inspiratieloos.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
522
716
Ik zie hier nogmaals een aantal discussies over genres en wat past/niet past (volledig oké hoor, ik lees ze graag mee 😄 ), maar is één van de hoofdargumenten niet gewoon dat 4 dagen topmetal-acts gewoon niet ieder jaar haalbaar is?
We zitten hier al maanden te gissen naar de laatste headliner -al weten we allemaal dat dit Metallica is-, maar ik ben van mening dat GMM gewoon breder moet programmeren indien ze voor 4 dagen kiezen. Simpelweg voor het tekort aan tourende headliners dit jaar..

You win some, you lose some zei er ooit iemand op café 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Ben wel benieuwd: Wat zien jullie hier dan liever? Een ''kleinere'' metalband die omhoog geschoven wordt en de headlinerpositie krijgt of een niet metalact als Muse of Pearl Jam die komt headlinen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Ben wel benieuwd: Wat zien jullie hier dan liever? Een ''kleinere'' metalband die omhoog geschoven wordt en de headlinerpositie krijgt of een niet metalact als Muse of Pearl Jam die komt headlinen?
Voor mij geen twijfel, een kleinere metalact die doorgeschoven wordt. Zo kijk ik nu enorm uit naar een volledige headlineshow van Gojira in het donker. Een band als Amon Amarth mag van mij zonder enige twijfel headlinen.

Tot enkele jaren geleden verkocht Graspop ook nooit uit, dat leek nooit een doel opzich. Die grotere commerciëlere namen zijn voor mij echt niet nodig. Biedt de opkomende bands dat grote podium en hou het genre hiermee in beweging.
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
507
604
Voor mij geen twijfel, een kleinere metalact die doorgeschoven wordt. Zo kijk ik nu enorm uit naar een volledige headlineshow van Gojira in het donker. Een band als Amon Amarth mag van mij zonder enige twijfel headlinen.

Tot enkele jaren geleden verkocht Graspop ook nooit uit, dat leek nooit een doel opzich. Die grotere commerciëlere namen zijn voor mij echt niet nodig. Biedt de opkomende bands dat grote podium en hou het genre hiermee in beweging.
idd een metalact toevoegen en amon amarth doorschuiven als headliner, alleen denk ik dan dat je een podium moet kiezen om vooraan te staan bij gojira of amon amarth.
en nu zal denk ik amon amarth sub zijn van gojira.

kreeg gisteren een reactie van graspop op de vraag wanneer nu eidelijk de laatste headliner bekend werd? antw.: geduld is een schone deugd :ROFLMAO:
 

Robbr

Gouden Tip
10 jun 2021
291
313
idd een metalact toevoegen en amon amarth doorschuiven als headliner, alleen denk ik dan dat je een podium moet kiezen om vooraan te staan bij gojira of amon amarth.
en nu zal denk ik amon amarth sub zijn van gojira.

kreeg gisteren een reactie van graspop op de vraag wanneer nu eidelijk de laatste headliner bekend werd? antw.: geduld is een schone deugd :ROFLMAO:
🤣🤣🤣 eindelijk iemand die het dan toch aandurft om de vraag per mail te stellen
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Get over it. Al die genre discussies hier 😅 is het uw ding niet, ga dan niet kijken.
Je mist het punt een beetje. Het gaat niet alleen om waar ik (of anderen) zelf zouden gaan kijken. De meesten hier (ik in ieder geval wel) vinden bands als Pearl Jam en Muse volgens mij best tof. De discussie gaat over of ze bij de identiteit van Graspop passen, dus of de organisatie überhaupt zou overwegen ze te boeken, mochten ze de kans krijgen. Ik denk zelf van niet. Vertelde gisteren ook wat vrienden over de staat van de headliner discussie hier, die moesten hardop lachen bij het idee van Muse of Pearl Jam op Graspop. “100% Werchter bands” was hun reactie ook. Het is maar een anekdote, geen sluitend bewijs of wat dan ook, maar ik denk echt dat we ons hier op het forum gek zitten te maken met totaal onrealistische opties.

Mij maakt het ook helemaal niks uit wat er staat. 3 a 4 namen is al voldoende voor een dagticket en de overige 30 namen doen ze maar mee wat ze willen. Vorig jaar had ik op de vrijdag 7 bands om te zien, 5 vroeg op de dag en 2 headliners, daartussen een gat van 5 uur. Hoorde je me ook niet over klagen

Het gaat mij vooral om het eindeloze bashen van oudere hardrock en (glam)metalbands die er om wat voor reden dan ook niet thuis zouden horen.
Nou, volgens mij heb je daarin nu juist meer medestanders gevonden ;) want ook al is dat totaal niet mijn ding, dat is wél al jaren onderdeel van de identiteit van Graspop. Ook op headline posities. Een modern alternative rock bandje kan nog geboekt worden als het overdag in de Metal Dome kan staan ofzo, net als dat punk of elektronische acts wel op lagere posities staan. Maar niet als headliner. Zo boekt Graspop simpelweg niet.
 
Laatst bewerkt:

Nightrage

Campingartiest
13 nov 2022
95
175
Ben wel benieuwd: Wat zien jullie hier dan liever? Een ''kleinere'' metalband die omhoog geschoven wordt en de headlinerpositie krijgt of een niet metalact als Muse of Pearl Jam die komt headlinen?
Muse of Pearl Jam. Voor deze bands zou ik zelf niet snel een ticket kopen dus zijn een unieke ervaring. Ik vind Gojira en Parkway Drive toffe bands maar ik heb ze vaker gezien, dat extra half uur ofzo doet me niet zo veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken