Best Kept Secret 2023

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Wat een heerlijke puinhoop. Ik hoop echt dat er ergens een journalist is die Maurits hierover aan de tand kan voelen.

RW was toen wel een festival dat een derde kleiner was ofzo toen. En ook een pak ander volk trok. En die comeback begeesterde wel wat meer toen dan.. nu. (en hoeveel hits van Blur kunnen mensen opnoemen? ;) )


Nee, maar je praat gewoon naast elkaar, geeft aan dat je naast elkaar praat en komt er een derde nog 's herhalen wat de eerste al had gezegd. Vermoeiend.
89000 nu vs 85000, "een derde" is erg overdreven.
En of die comeback "begeesterde", mwa, ik weet dat ik niemand mee kon krijgen toen en inmiddels wel. I don't know, hangt er maar net vanaf met wie je praat.
 

scorpion29

Playlistbediener
30 nov 2018
28
18
Sigur Rós - Ben Howard - Liam Gallagher

Is klein. Maar ook wel on brand ofzo.
Sigur Ros op het hoofdpodium heeft hetzelfde als Alt-J: het komt totaal niet over. Veld is veel te groot om je te pakken met dat soort muziek, visuals en een niet-charismatische frontman. Komt veel beter tot zn recht in een goede tent
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ik denk dat The Strokes meerdere malen zo duur zijn als Blur om te boeken. Dus als BKS een kater heeft, zie ik ze juist wel bij Blur uitkomen in plaats van een Strokes of dergelijke.

Ik vind de boeking van Blur net zo logisch nu als de boeking van LCD toen.

Bij veel BKS boekingen heb ik me wel afgevraagd of ze volk op de been zouden krijgen, maar ze lijken toch voor dat soort artiesten te gaan.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Sigur Ros op het hoofdpodium heeft hetzelfde als Alt-J: het komt totaal niet over. Veld is veel te groot om je te pakken met dat soort muziek, visuals en een niet-charismatische frontman. Komt veel beter tot zn recht in een goede tent
De meeste acts komen eigenlijk minder over op een veld. Thom Yorke op DTRH was een intensere show dan Radiohead op BKS. Take Impala op Lowlands in de tent in 2015 beter dan ik ze op open veld op Rock en Seine zag.

Maar goed, ik was in de beginjaren van DTRH altijd enthousiast over de keuze om alles in tenten te doen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.330
Veel mensen? Effe uit de losse pols; Into My Arms, The Ship Song, Red Right Hand, Jubilee Street, From Here To Eternity en Stinkfest, Pneuma, Schism, The Pot, Jambi, Parabola, Vicarious.. Bij Blur kom ik aan Song 2 en Boys & Girls? The Strokes hebben Last Nite, Reptilla, Someday, Ode To The Mets, Take It Or Leave It.. 't Zal misschien aan m'n smaak ook liggen, alhoewel ik van alles wel een beetje ken, maar Blur is nu niet meteen de band die in m'n collectief geheugen zit met 4, 5, 6 nummers te hebben die er meteen uitfloepen. Kijk ook hoe tijdens De Tijdloze zowel op Stubru als hier, er gewoon.. geen of nauwelijks Blur te horen is terwijl dat wél het geval is voor een Oasis, AM, The Strokes etc.
Heb het niet over jou, aan jouw muzieksmaak twijfel ik niet. :) Maar From Here To Eternity en Stinkfist zijn gewoon obscure nummer hoor. En sure, Blur heeft er zo ook een heleboel maakt in het algemeen wel toegankelijkere muziek en is toch meer een household name, al was het maar vanwege Blur vs Oasis enzo.

Maar misschien is mijn beeld een beetje scheef hoor. Ik herinner me nog dat ik voor ik met muziek bezig was niks kende van Nick Cave behalve Where The Wild Roses Grow en van Tool zelfs amper gehoord heb, maar dingen als There's No Other Way, For Tomorrow of Country House wel al herkende op zijn minst. En een Song 2 of Parklife al zeker (door Singstar misschien haha).
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Maf. Altijd gedacht dat Rock Werchter tien jaar geleden zo'n 15 à 20k bezoekers minder telde dan nu. Maar effectief, in 2012 vind ik terug dat er in totaal 140.000 tickets werden verkocht en in 2022 150.000.

Nee, sure. Maar, daarnaast geef ik ook het voorbeeld van de Tijdloze (FL en stubru).. dat je dan weer links laat liggen. Ik kan me gewoon zeer weinig hits bedenken van die band itt bands uit dezelfde tijd of genre genoten. En als ik naar de headliners van afgelopen jaren kijk is dat absoluut meer de regel dan de uitzondering - zeker als je weet dat volgens die festivaldirecteur van Beauregard het festival wel een smak geld heeft gekost.

Vanuit financieel oogpunt lijkt het me gewoon een gigantisch risico om een band binnen te halen die nog maar zo weinig in NL / zo lang geleden in NL stond en zoveel geld kost. The Strokes mogen het dan prima hebben gedaan, was wel een dure vogel. Kijk ook hoe ze bij post-corona editie van RW niét meer werden geboekt.

edit: en als ik het zo links en rechts een beetje optel, lijkt BKS van die editie van '22 een beetje een financiële kater te hebben aan over gehouden.
Nee de tijdloze ben ik niet op in gegaan, weinig boodschap ook aan verder, zoals ik dat aan de Nederlandse Top 2000 ook niet heb. Daar zul je überhaupt met een vergrootglas moeten zoeken naar noteringen van enige BKS headliner. Van vorig jaar kom ik op 3 van Nick Cave, en that's it. Dus om dat soort lijsten nu als leidraad te gaan nemen...

Maar goed, ik beweer ook niet dat ze zo'n gigantisch ticketkanon gaan zijn. Wel een passende headliner voor een festival als BKS, die ik persoonlijk graag zie komen. En zo staan volgens mij de meesten erin die hun naam opwerpen.

Qua kosten, blijft giswerk. Je weet niet wat er onderhandeld wordt, en het dat een Beauregard ze überhaupt kán betalen zegt mij dat het toch ook weer geen exorbitant hoog bedrag kan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dillinger2.0

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.330
Sigur Ros op het hoofdpodium heeft hetzelfde als Alt-J: het komt totaal niet over. Veld is veel te groot om je te pakken met dat soort muziek, visuals en een niet-charismatische frontman. Komt veel beter tot zn recht in een goede tent
Blijf erbij: Sigur Ros op de main als subheadliner op RW vlak voor Radiohead was een meesterzet die ongelofelijk goed werkte.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Ik denk dat The Strokes meerdere malen zo duur zijn als Blur om te boeken. Dus als BKS een kater heeft, zie ik ze juist wel bij Blur uitkomen in plaats van een Strokes of dergelijke.
Nuja, als die kerel zegt dat ze duurder zijn dan Depeche Mode en een beetje minder dan Muse, dan denk ik niet dat ze goedkoopste zijn.

Maar wat @Dr. Hannibal zegt klopt ook wel, blijft gissen wat gages betreft. Niet ieder land, festival, show is hetzelfde natuurlijk. Maar toch.. Als je volgens die directeur in die ballgame al zit qua gages bij hun, dan schept dat wel enige verwachtingen ofzo.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ah, dat had ik gemist, sorry. Duurder dan Depeche Mode lijkt me inderdaad niet waard voor een festivalorganisatie.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Nuja, als die kerel zegt dat ze duurder zijn dan Depeche Mode en een beetje minder dan Muse, dan denk ik niet dat ze goedkoopste zijn.

Maar wat @Dr. Hannibal zegt klopt ook wel, blijft gissen wat gages betreft. Niet ieder land, festival, show is hetzelfde natuurlijk. Maar toch.. Als je volgens die directeur in die ballgame al zit qua gages bij hun, dan schept dat wel enige verwachtingen ofzo.
Misschien is dat wel de vertraging, ze blijven proberen af te dingen bij het management van Blur :LOL:

Nee ja alle gekheid op een stokje, ze lijken niet goedkoop te zijn. Of het betaalbaar is voor BKS zal ook iets van de andere headliners afhangen. De meeste andere realistische kandidaten lijken geen hele dure te zijn, dus onhaalbaar lijkt het mij absoluut niet. Grootste obstakel blijft gewoon het spelen op de Primavera's, ik zet de kans op 50-50 dat ze alsnog zondag doorkomen.
 

Movleut

Playlistbediener
21 mei 2022
41
31
Hoe groot je Blur inschat heeft waarschijnlijk veel met je leeftijd te maken. Ik ben geen fan omdat ik destijds meer de amerikaanse grunge en rock luisterde.. Maar het is wel duidelijk dat Blur en Oasis toen de bands waren waarom het draaide in de UK. Oasis is stil blijven staan voor mun gevoel. Damon Albarn is dat niet en heeft zich heel lang doorontwikkeld als muzikant/artiest met veel variatie en creativiteit. Alleen daarom al is het ook voor mij, als "niet-fan", een interessante band... en Damon Albarn is een charismatische kerel herinner ik me van Gorillaz (latere gorillaz..oorspronkelijk zag je hem natuurlijk niet eens). Ik denk dat veel veertigers Blur graag zien komen...
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
509
456
Hoe groot je Blur inschat heeft waarschijnlijk veel met je leeftijd te maken. Ik ben geen fan omdat ik destijds meer de amerikaanse grunge en rock luisterde.. Maar het is wel duidelijk dat Blur en Oasis toen de bands waren waarom het draaide in de UK. Oasis is stil blijven staan voor mun gevoel. Damon Albarn is dat niet en heeft zich heel lang doorontwikkeld als muzikant/artiest met veel variatie en creativiteit. Alleen daarom al is het ook voor mij, als "niet-fan", een interessante band... en Damon Albarn is een charismatische kerel herinner ik me van Gorillaz (latere gorillaz..oorspronkelijk zag je hem natuurlijk niet eens). Ik denk dat veel veertigers Blur graag zien komen...
Dat denk ik ook. En ja, uitverkopen deden, als ik me goed herinner alleen Editors, Arcade Fire en Radiohead. Zelfs Arctic Monkeys verkocht haar dag niet uit dus om uitverkopen nou als criterium te nemen.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.113
5.390
Maf. Altijd gedacht dat Rock Werchter tien jaar geleden zo'n 15 à 20k bezoekers minder telde dan nu. Maar effectief, in 2012 vind ik terug dat er in totaal 140.000 tickets werden verkocht en in 2022 150.000.

Nee, sure. Maar, daarnaast geef ik ook het voorbeeld van de Tijdloze (FL en stubru).. dat je dan weer links laat liggen. Ik kan me gewoon zeer weinig hits bedenken van die band itt bands uit dezelfde tijd of genre genoten. En als ik naar de headliners van afgelopen jaren kijk is dat absoluut meer de regel dan de uitzondering - zeker als je weet dat volgens die festivaldirecteur van Beauregard het festival wel een smak geld heeft gekost.

Vanuit financieel oogpunt lijkt het me gewoon een gigantisch risico om een band binnen te halen die nog maar zo weinig in NL / zo lang geleden in NL stond en zoveel geld kost. The Strokes mogen het dan prima hebben gedaan, was wel een dure vogel. Kijk ook hoe ze bij post-corona editie van RW niét meer werden geboekt.

edit: en als ik het zo links en rechts een beetje optel, lijkt BKS van die editie van '22 een beetje een financiële kater te hebben aan over gehouden.
Vervhouding dag / weekend tickets is fel verzndert. Maar 2013 was ook 85000 man hoor.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
O jee, waar ben ik aan begonnen, door deze discussie op te werpen 🙊

Blur is een goede headliner voor BKS hoor, daar twijfel ik niet aan. Vroeg me meer af of ze echt zo groot zijn als sommigen hier denken. Mijn punt was meer dat ze geen top-5 of zelfs top-10 grootste headliner zijn uit de geschiedenis van BKS, denk ik.

Dwz als er twee nog kleinere headliners naast staan zou ik het geen bijzonder sterk affiche vinden uit commercieel perspectief.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Dat denk ik ook. En ja, uitverkopen deden, als ik me goed herinner alleen Editors, Arcade Fire en Radiohead. Zelfs Arctic Monkeys verkocht haar dag niet uit dus om uitverkopen nou als criterium te nemen.
Er waren wel meer dagen uitverkocht hoor. In 2018 waren de weekendkaarten en de dagen van Arctic Monkeys en the National uitverkocht. De Kraftwerkdag in 2019 was uitverkocht en afgelopen jaar was er nog een ticket alert voor de dag van the Strokes/Beach House.
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Veel mensen? Effe uit de losse pols; Into My Arms, The Ship Song, Red Right Hand, Jubilee Street, From Here To Eternity en Stinkfest, Pneuma, Schism, The Pot, Jambi, Parabola, Vicarious.. Bij Blur kom ik aan Song 2 en Boys & Girls? The Strokes hebben Last Nite, Reptilla, Someday, Ode To The Mets, Take It Or Leave It.. 't Zal misschien aan m'n smaak ook liggen, alhoewel ik van alles wel een beetje ken, maar Blur is nu niet meteen de band die in m'n collectief geheugen zit met 4, 5, 6 nummers te hebben die er meteen uitfloepen. Kijk ook hoe tijdens De Tijdloze zowel op Stubru als hier, er gewoon.. geen of nauwelijks Blur te horen is terwijl dat wél het geval is voor een Oasis, AM, The Strokes etc.
From Her To Eternity, niet here. En Girls & Boys, niet Boys & Girls.

En wat betreft Blur liedjes kwam ik heel makkelijk aan 4. Song 2, Parklife, Girls & Boys en Country House en met moeite kwam daar Tender bij. Maar meer ook niet.

Echter gaat het natuurlijk niet alleen om aantal hits of bekende nummers. Nick Cave is een topheadliner voor BKS omdat hij een waanzinnige show geeft, niet omdat hij veel top 40 hits heeft of in vaak in de top 2000 staat.

Blur hoop ik niet per se op, doe mij maar Pulp, die ook niet zo heel veel hits in het collectieve geheugen hebben. Maar Blur zou gewoon een goede headliner zijn. Niet kaliber Radiohead/Nick Cave misschien, maar wel van het kaliber van de meeste andere BKS headliners (Of beter).
 

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.957
3.623
Blur is denk ik qua populariteit hier in NL vergelijkbaar aan Placebo voor hun nieuwe album.
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
509
456
Er waren wel meer dagen uitverkocht hoor. In 2018 waren de weekendkaarten en de dagen van Arctic Monkeys en the National uitverkocht. De Kraftwerkdag in 2019 was uitverkocht en afgelopen jaar was er nog een ticket alert voor de dag van the Strokes/Beach House.
Oh echt? Dat wist ik niet. Mooi dan.
 

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.827
824
Blur zou een prima headliner zijn dat is duidelijk maar de kans is gezien hun tourschema niet zo heel groot. Die gaan geen 3 dagen achter elkaar spelen lijkt me. Als dat überhaupt qua logistiek al mogelijk is.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken