Best Kept Secret 2026

OK, we zijn dus begonnen; de nieuwe BKS directie is geïnstalleerd, we hebben al een aardig idee wie er in juni rondzwerven in Europa, ik zie veel goede suggesties op dit forum. Nu is het tijd om spijkers met koppen te slaan! Alvast een paar afspraken en acties:
  • MBV sluit de TWO af (dank Indiaantje, Dillinger 2.0 en Mark’s Kal).
  • Elo zorgt ervoor dat MBV niet naar Pinkpop gaat
  • Marin en Jos bellen met David Byrne voor een spot op ONE.
  • Matthijs regelt Gisela Joao voor THE SECRET
Ben ik nog wat vergeten?

Zou natuurlijk vet zijn als MBV opeens om 19:30 in de tent op Pinkpop speelt.
Wat nog vermakelijker is is als ze als laatste op dat Noordpodium staan tegenover die lamme meute die voor het zuidpodium op een Foo Fighters of zo staat te wachten....

Maar serieus: natuurlijk past MBV beter op TWO dan op ONE. Tegelijk zullen er toch wel meer namen uit de shoegaze / postrock / dreampop-hoek op ONE moeten kunnen passen dan alleen een Sigur Rós?

• Leuk
Waarderingen: Ferraroo
Wat nog vermakelijker is is als ze als laatste op dat Noordpodium staan tegenover die lamme meute die voor het zuidpodium op een Foo Fighters of zo staat te wachten....

Maar serieus: natuurlijk past MBV beter op TWO dan op ONE. Tegelijk zullen er toch wel meer namen uit de shoegaze / postrock / dreampop-hoek op ONE moeten kunnen passen dan alleen een Sigur Rós?
BMV - Beach House als co-head op de ONE. Zou best wat volk trekken toch, en anders gebruik je daar de vrijdag maar voor.

Diiv stond er al eens, maar dat was voor mij toch minder dan toen ze in Secret en Ronda speelden

Klopt, het was een domme actie om haar artiestennaam te veranderen. Maar zij is te kinderlijk voor BKS.
Tsja, waar trek je de grens. Bij DTRH zal ze beter passen, maar ik vind haar nog wel kunnen. Caroline Polachek vind ik ook beter, maar een nummer als METALLIC STALLION (ja sorry, het is geschreven met allemaal hoofdletters) had ook zo van Lana del Rey kunnen zijn.

Zet Slowdive, Beach House, of Cigarettes After Sex (snoreeeeee....) op de ONE en ik denk dat er best wat Gen Z jeugd op af komt.

• Leuk
Waarderingen: breadant
Tsja, waar trek je de grens. Bij DTRH zal ze beter passen, maar ik vind haar nog wel kunnen. Caroline Polachek vind ik ook beter, maar een nummer als METALLIC STALLION (ja sorry, het is geschreven met allemaal hoofdletters) had ook zo van Lana del Rey kunnen zijn.
Bij 'Marina and the Diamonds' ging al wel een belletje rinkelen, maar ik heb hier nooit heel bewust naar geluisterd.

Nou zit ik zeker niet heel diep in het poptimisme, maar ik heb nu voor de tweede keer haar plaat van dit jaar, Princess Of Power, op en op basis daarvan zou ik niet weten waarom dit niet op BKS26 zou kunnen staan. Ik vind het denk ik nog het meest lijken op Spellling die dit jaar zonder onvertogen woord in The Secret stond. Verder doet dit me qua genre enigszins denken aan inderdaad Polachek en aan Christine. Bijvoorbeeld Oscar and the Wolf, The 1975 en Goldband komen op mij nog wat meer 'pop'/'kinderlijk' (niet mijn woorden) over.

• Leuk
Waarderingen: Tumbleweedovski
Ik vind Marina heel tof en zie haar graag op het BKS strand, maar qua genre past ze meer in het straatje van Merol dan een Spellling of Polachek. Het zou me niet verbazen dat iets als Milkshake haar gaat boeken.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Bij 'Marina and the Diamonds' ging al wel een belletje rinkelen, maar ik heb hier nooit heel bewust naar geluisterd.

Nou zit ik zeker niet heel diep in het poptimisme, maar ik heb nu voor de tweede keer haar plaat van dit jaar, Princess Of Power, op en op basis daarvan zou ik niet weten waarom dit niet op BKS26 zou kunnen staan. Ik vind het denk ik nog het meest lijken op Spellling die dit jaar zonder onvertogen woord in The Secret stond. Verder doet dit me qua genre enigszins denken aan inderdaad Polachek en aan Christine. Bijvoorbeeld Oscar and the Wolf, The 1975 en Goldband komen op mij nog wat meer 'pop'/'kinderlijk' (niet mijn woorden) over.

Zeg maar Carly Rae Jepsen kaliber, om een andere BKS naam erbij te halen. En dat zag er niet uit als een succes.

Bekijk bijlage 16216
Zal ik namens ons een showtje aanvragen voor de BKS zondag?

Ik zie dat ASIWYFA in het roster staat van Friendly Fire. Age Versluis is de agent bij Friendly Fire. Om het makkelijk te maken heb ik de request alvast op zijn naam gezet. @Age; regel jij de details? Graag op de zaterdag in de TWO

1759056259763.png

Laatst bewerkt:
Primavera Sound lost de line-up dit jaar een maand vroeger dan vorig jaar. Zou Best Kept Secret daardoor ook sneller met de eerste namen komen?
Mij lijkt dat niet onlogisch. Stel je voor: over enkele weken de eerste namen. 🙏
Hoezo zou dat iets zeggen over BKS?

FJM is denk ik wel een zekerheidje. Van mij mogen The Cure, The XX, My Bloody Valentine, Ethel Cain, Blood Orange, Men I Trust en Anna von Hauswolff ook doorkomen. Dromen mag 🙃

The XX jaren geleden (denk 2017) voor het laatst gezien op Lowlands, zou voor mij reden zijn om op zijn minst een dagkaartje te kopen.
Ethel Cain en Blood Orange zitten bij Friendly Fire, wat de kans op een optreden op BKS aanzienlijk groter maakt.

Hoezo zou dat iets zeggen over BKS?
Primavera Sound is een trendsetter. Kijk bijvoorbeeld naar de artistieke richting van festivals en naar de verbeterde genderbalans op podia (sinds hun "The New Normal" in 2019). Er zijn verder gedeelde boekingen en toerroutes. Ook op de festivalcultuur hebben ze verder een invloed met bijvoorbeeld podiumsponsoring en branding. Dus als Primavera Sound iets doet, kan dit gekopieerd worden door andere festivals errond.

Laatst bewerkt:
Primavera Sound is een trendsetter. Kijk bijvoorbeeld naar de artistieke richting van festivals en naar de verbeterde genderbalans op podia (sinds hun "The New Normal" in 2019). Er zijn verder gedeelde boekingen en toerroutes. Ook op de festivalcultuur hebben ze verder een invloed met bijvoorbeeld podiumsponsoring en branding. Dus als Primavera Sound iets doet, kan dit gekopieerd worden door andere festivals errond.
Mwah ik denk dat we nu wel beetje overdrijven, Primavera is ook gewoon een trendvolger hoor, maar dan hebben ze gewoon een beter budget dan meeste andere festivals blijkbaar. Dingen als The New Normal was iets wat al lang (al dan niet bewust) bezig was, sponsoren op podia is volgens mij ook zo oud als Metusalem. Als je kijkt hoeveel haalbare muziek er op de wereld is dan vind ik de vernieuwing bij de Spanjaarden de laatste jaren toch ook best meevallen.

Ze volgen gewoon een bepaalde stroming die vooral ontstaat in de VS, dat gooien in ze in een blender met wat eigen darlings en Spaanstalige acts. Doen ze super hoor. Maar een Doja Cat neerzetten op een BKS zou voor mij bijvoorbeeld ook niet echt hoeven om maar wat te noemen. Maar goed ik denk dat wij hier ook soms te romantisch over festivals denken helaas.

• Leuk
Waarderingen: Bubba
Ik vind Marina heel tof en zie haar graag op het BKS strand, maar qua genre past ze meer in het straatje van Merol dan een Spellling of Polachek. Het zou me niet verbazen dat iets als Milkshake haar gaat boeken.
Is Marina transfoob dan? Schijnt een vereiste te zijn daar. Marina is helaas al teveel kwaliteit voor Milkshake, die boeken Azeala Banks, Loreen, Chipz of zelfs iemand van Echte Meisjes Uit De Jungle...

On topic: Ik vind The Cure echt zó logisch op BKS. Voelt zoals de boeking van Radiohead in 2017. Lijkt me sowieso geen band voor Dtrh of Lowlands omdat dit echt een dagkaartentrekker is, en Pinkpop trekt doorgaans vooral fans van rockbands uit vergane glorie, en dat is the Cure nou nét niet. Een van de weinige bands waar gen-z'ers zich nog wel eens mee willen profileren (én terecht).

The xx en Gorillaz voelen ook heel logisch, al passen die natuurlijk ook perfect op Dtrh en Lowlands.

• Leuk
Waarderingen: wil
Is Marina transfoob dan? Schijnt een vereiste te zijn daar. Marina is helaas al teveel kwaliteit voor Milkshake, die boeken Azeala Banks, Loreen, Chipz of zelfs iemand van Echte Meisjes Uit De Jungle...

On topic: Ik vind The Cure echt zó logisch op BKS. Voelt zoals de boeking van Radiohead in 2017. Lijkt me sowieso geen band voor Dtrh of Lowlands omdat dit echt een dagkaartentrekker is, en Pinkpop trekt doorgaans vooral fans van rockbands uit vergane glorie, en dat is the Cure nou nét niet. Een van de weinige bands waar gen-z'ers zich nog wel eens mee willen profileren (én terecht).

The xx en Gorillaz voelen ook heel logisch, al passen die natuurlijk ook perfect op Dtrh en Lowlands.
Beetje vreemde opmerking in relatie tot Marina. Niks ten nadele van Marina overigens, ik vind haar wel tof. Alleen weet ik niet of BKS de beste plek is.

Users who are viewing this thread