Best Kept Secret 2026

Ik ben enorm voorbereid en heb sowieso bijna elke act op de line-up wel eens beluisterd (meestal luister ik dan hun nieuwste plaat). Ik vind het gewoon leuk om zo nieuwe muziek te ontdekken en dan kan ik beter inschatten wat ik echt wil zien.

Dan maak ik een opdeling in must sees, die ik absoluut niet wil missen (= meestal zo'n 2 tot 3 per dag) en dan bands die ik wel wil zien als ik er op dat moment zin in heb (makkelijk zo'n 5 tot 10 per dag). Meestal zie ik van die laatste lijst nog niet eens de helft van wat ik heb aangeduid. Dit omdat ik weinig zin heb om van het ene optreden naar het andere te hollen (vroeger genoeg gedaan) en ik evenzeer geniet van even relaxen op de camping of van iets te eten en te drinken in de zon.

Soms word ik toch nog verrast. In 2024 had ik bijvoorbeeld geen plannen om St. Vincent te zien, want haar laatste plaat viel me wat tegen. Gelukkig trok mijn vriendin me mee, want het werd een van de hoogtepunten van dat jaar.

Ik ben enorm voorbereid en heb sowieso bijna elke act op de line-up wel eens beluisterd (meestal luister ik dan hun nieuwste plaat). Ik vind het gewoon leuk om zo nieuwe muziek te ontdekken en dan kan ik beter inschatten wat ik echt wil zien.

Dan maak ik een opdeling in must sees, die ik absoluut niet wil missen (= meestal zo'n 2 tot 3 per dag) en dan bands die ik wel wil zien als ik er op dat moment zin in heb (makkelijk zo'n 5 tot 10 per dag). Meestal zie ik van die laatste lijst nog niet eens de helft van wat ik heb aangeduid. Dit omdat ik weinig zin heb om van het ene optreden naar het andere te hollen (vroeger genoeg gedaan) en ik evenzeer geniet van even relaxen op de camping of van iets te eten en te drinken in de zon.
Volledig herkenbaar. Ik luister ook van elke artiest wel iets (meestal pak ik dan de Festileaks playlist). Als ik dan artiesten tegenkom die ik niet ken, gaan ze op de lijst of vink ik ze op een (voorlopige) clashfinder alvast aan. Als de timetable dan definitief is, maak ik vaak zelf nog playlists per dag met daarin (de meest gespeelde nummers van) de gemiddelde setlist van alle artiesten die ik heb aangevinkt.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs en DJ_Tjorre
Bij mij komt het in de praktijk vaak neer op 2a3 must sees op een dag. Voor de rest go with the flow.
Voor mij is dat de manier waarop ik LGW? doe. Kan daar ook niet anders vanwege de afstanden tussen locaties en bij LGW? wil ik ook de ruimte houden om verrast te worden.

BKS is meestal wat minder spontaan en heb ik vooraf meer ingeluisterd. Op BKS heb ik meestal wel een goed gevuld blokkenschema, met een paar last minute keuzes en een paar namen per dag die ik zeker wil zien. Meestal volg ik dat schema dan ook vrij volledig.

Mooi om te lezen hoe jullie een nieuw BKS seizoen beleven en opbouwen! Ik ben blij als ik in november al kan beginnen met inluisteren, paar maanden voordat de andere festivals hun eerste namen droppen. Ik vreet de hele catalogus van alle artiesten en gooi de leukste tracks in een BKS2026 playlist. Tussendoor struin ik websites van artiesten af die al zo brutaal zijn om hun komst naar BKS alvast aan te kondigen. Dat is voor mij een zeer aangename manier om de wintermaanden door te komen. Als de 2e lading namen is gedropt door FF begin ik al voorzichtig met mijn 'BKS2026 Top 25'. En ik start dan met een ‘BKS2026 – The Floor’ playlist, gebaseerd op wat ik denk hoop vermoed dat Paul zomaar eens zou kunnen gaan draaien. Gebaseerd op helemaal niets dus.

Nog maar 2 maanden voordat het circus weer losbarst, dat schiet al aardig op!

Wat leuk om te lezen hoe iedereen zich voorbereid! Ik lees al jaren graag mee op dit forum, en ga me dit jaar maar eens mengen in de voorpret van BKS.
In de eerste jaren ging ik naar DTRH, maar vier jaar geleden zijn we vanwege de line up geswitcht naar BKS en daar hebben we tot op heden geen spijt van gehad. Een aantal prachtige edities mogen meemaken.
En ook afgelopen jaar, toen de namen ons wat minder zeiden, uiteindelijk een topfestival beleefd, maar Jacob Alon en Kneecap als hoogtepunten.

Ik maak me nu dus ook niet zo druk meer over de line up. Wat het ook wordt, we zullen ons wel vermaken, de tickets voor 2026 zijn dus ook alweer binnen.

Ik probeer altijd wel veel te luisteren voorafgaand aan het festival, en op basis daarvan maak ik wel een lijst van must sees, misschien zien en sowieso niet zien, maar uiteindelijk kom ik op de festivaldag vaak niet op meer dan 5 of 6 concerten, die ik dan wel vaak helemaal zie.

Als ik mag dromen zijn Radiohead, Portishead en Fontaines D.C. mijn ideale headlines (tegen Grian Chatten, Beth Gibbons of Thom Yorke solo, of andere spin offs of side projects van deze muzikale helden, zeg ik overigens ook geen nee).

Laatste week van november of eerste week van december altijd (behalve dat jaar van Aphex Twin natuurlijk).

• Leuk
Waarderingen: Mathilde
In de reacties zie ik ook iemand reageren "We weten allemaal wat hieraan vooraf ging. Laf om mee te gaan met zo'n niksige verklaring."

Is er iets gebeurd wat ik zou moeten weten?

Dit artikel roept wel echt de vraag op wat er gebeurt is. Of Maurits heeft een ander project waar hij nu vol mee aan de slag wil (terugkeer Gem of zoiets) of er is iets niet lekker gegaan tussen FF en hem. Vooral vreemd dat er nog geen opvolger is en dit nu al wel bekend wordt gemaakt.

Met vertrek Maurits verliest het festival wel een bevlogen directeur, maar ook eentje die het festival ook wel erg naar zijn visie probeerde te vormen.

• Leuk
Waarderingen: Mimi
In de reacties zie ik ook iemand reageren "We weten allemaal wat hieraan vooraf ging. Laf om mee te gaan met zo'n niksige verklaring."

In dat bericht op 3voor12 zitten ook geen obligate "we bedanken Maurits voor al zijn werk"-opmerkingen of andersom. Het klinkt niet helemaal goed.

Waar zie je die reacties?

In dat bericht op 3voor12 zitten ook geen obligate "we bedanken Maurits voor al zijn werk"-opmerkingen of andersom. Het klinkt niet helemaal goed.
Nee inderdaad, zijn koers was niet de mijne. Maar over het algemeen deed hij het niet zo heel slecht denk ik. Het artikel doet inderdaad denken dat er iets achter de schermen gebeurt is. En een nieuwe uitdaging is prima, maar er lijkt 0 overdracht in te zetten en dat is wel beetje raar.

Daar gaat onze GEM reünie op BKS.

Nee inderdaad, zijn koers was niet de mijne. Maar over het algemeen deed hij het niet zo heel slecht denk ik. Het artikel doet inderdaad denken dat er iets achter de schermen gebeurt is. En een nieuwe uitdaging is prima, maar er lijkt 0 overdracht in te zetten en dat is wel beetje raar.

Daar gaat onze GEM reünie op BKS.
Natuurlijk zijn die met ruzie uit elkaar gegaan. Geen opvolger, korte verklaring.

Users who are viewing this thread