Waar te beginnen met ...?

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Tijd voor wat #confessions: naast Loser en Morning Phase ken ik niets van Beck. Om me een beetje voor te bereiden op BKS, wat zijn de belangrijkste albums of is er een live/verzamelalbum dat me een goeie indruk kan geven van Beck?

Ik dacht dat dit probleem wel vaker kan spelen met andere artiesten, dus vandaar dit topic.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.154
4.273
Ik zoek een artiest eigenlijk altijd even op op YouTube. Krijg je de belangrijkste nummers meestal wel meteen voorgeschoteld.
Of even wat recente setlists nalopen.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ik zoek een artiest eigenlijk altijd even op op YouTube. Krijg je de belangrijkste nummers meestal wel meteen voorgeschoteld.
Of even wat recente setlists nalopen.
Kan ook, maar dan krijg je waarschijnlijk voornamelijk greatest hits, terwijl iemand hier me op een onbekend pareltje kan wijzen. + ik hecht meer waarde aan het oordeel van een mens dan aan dat van statistieken. En zo'n topic is een mooie gelegenheid om in discussie te gaan over wat nou het beste Beck album is bijvoorbeeld :).
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Odelay is wat mij betreft zijn beste album. Best divers kwa genres ook. Live ligt de nadruk vooral op Guero, ook wel een fijn album.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Kan me helemaal vinden in wat John zegt. Live speelt ie van elk album wel iets ongeveer dus lekker Odelay aanzetten en je vrijdag komt helemaal goed.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.154
4.273
Paddy wrote:
Ik zoek een artiest eigenlijk altijd even op op YouTube. Krijg je de belangrijkste nummers meestal wel meteen voorgeschoteld.
Of even wat recente setlists nalopen.


Kan ook, maar dan krijg je waarschijnlijk voornamelijk greatest hits, terwijl iemand hier me op een onbekend pareltje kan wijzen. + ik hecht meer waarde aan het oordeel van een mens dan aan dat van statistieken. En zo’n topic is een mooie gelegenheid om in discussie te gaan over wat nou het beste Beck album is bijvoorbeeld :).

Daar heb je dan wel weer een punt. Maar als je je voor wilt bereiden op een bepaald optreden, kun je het beste recente setlists bekijken.
 

Strato

Campingartiest
10 dec 2014
62
0
Kan iemand hier me verder helpen in instrumentale post-rock? Ik ben heel recent naar dit genre beginnen luisteren. Heb nu zo al enkele albums van Maybeshewill, If These Trees Could Talk en Russian Circles doorgeluisterd en deze bevallen me echt goed!
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Essentieel zijn Slint - Spiderland en Talk Talk - Spirit of Eden (niet volledig instrumentaal, maar heel belangrijk voor het genre) en duik dan eens in de discografie van Godpeed You! Black Emperor (te beginnen met Lift Your Skinny Fists en F# A# Infinity) en Mogwai. Al is Explosions in the Sky misschien iets meer in lijn met de bands die je noemt.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.380
531
Eens met Matthijs plus Soundtracks for the Blind naast Slint en Talk Talk. Maar afgaande op je beschrijving denk ik dat je vooral naar Third Wave zoekt? Onderstaande afbeelding is wel behulpzaam denk ik.

 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.861
6.012
Hoe zouden jullie de albums van RH rangschikken van goed naar slecht? Ik heb er totaal geen zicht op (omdat ik ze pas sinds een aantal maanden ben beginnen luisteren..)
TKOL is duidelijk een van de minste, AMSP vind ik eigenlijk echt geweldig (net als OK Computer en Kid A) maar al de rest daartussen dus iemand die me daarbij kan helpen?

Hetzelfde voor Muse, ik heb eigenlijk enkel nog maar Drones geluisterd vorig jaar en vond het oke, maar niet wauw hm.. Iemand die daar ook een lijstje van kan maken idk
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
Hetzelfde voor Muse, ik heb eigenlijk enkel nog maar Drones geluisterd vorig jaar en vond het oke, maar niet wauw hm.. Iemand die daar ook een lijstje van kan maken idk

Ik zou er zoiets van maken denk ik:

1. Origin of Symmetry
2. Absolution
(groot gat)
3. Black Holes and Revelations
4. Showbiz
5. The 2nd Law
6. Drones
7. The Resistance
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
En ik zoiets:

1. Absolution
2. Origin of Symmetry
3. Black Holes & Revelations
4. The Resistance
5. Drones
6. Showbiz
7. The 2nd Law

De eerste drie zijn bij ons dus dezelfde (zij het in een andere volgorde).
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.380
531
Over het algemeen worden, los van mijn eigen smaak, OK Computer en Kid A voor Radiohead en Origin of Symmetry en Absolution voor Muse als essentiële albums gezien. Voor de rest zijn de discrografieën van beiden weinig waard (misschien +In Rainbows en AMSP), maar dat is mijn mening.
 

Timvank

Randprogramma
18 jan 2015
223
0
Hoe zouden jullie de albums van RH rangschikken van goed naar slecht? Ik heb er totaal geen zicht op (omdat ik ze pas sinds een aantal maanden ben beginnen luisteren..)
TKOL is duidelijk een van de minste, AMSP vind ik eigenlijk echt geweldig (net als OK Computer en Kid A) maar al de rest daartussen dus iemand die me daarbij kan helpen?

Hetzelfde voor Muse, ik heb eigenlijk enkel nog maar Drones geluisterd vorig jaar en vond het oke, maar niet wauw hm.. Iemand die daar ook een lijstje van kan maken idk

Rangschikking ligt er natuurlijk heel erg aan of je juist de gitaarnummers vet vind (The Bends) of wat meer de experimentele kant (Amnesiac). Ik vind Hail to the Thief en In Rainbows altijd goede uitgangspunten voor mensen die ermee gaan beginnen, met name Hail to the Thief is wel vrij divers qua stijlen. In Rainbows is m'n favoriet en herbergt de meeste liedjes sinds OK Computer. Amnesiac is wat jazzier en donkerder.

Mijn persoonlijke ranking zou zijn:
1 In Rainbows [fris, vrij toegankelijk album]
2 Kid A
3 OK Computer
4 Amnesiac [redelijk experimenteel, beetje donker qua aard. Ik vond Tinker Tailor (...) van het laatste album wel enigszins in deze stijl]
5 AMSP
6 Hail to the Thief [vrij divers qua stijlen (2+2=5 vs The Gloaming), maar heeft net te veel fillermateriaal]
7 The King of Limbs
8 The Bends [90s gitaren heujj]
9 Pablo Honey
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Als je Kid A waardeert kan je inderdaad ook eens Amnesiac proberen, maar als je de gitaar in OK Computer mooi vindt is The Bends inderdaad meer iets. Verder is In Rainbows overall gewoon een heel erg sterk, maar redelijk toegankelijk album en is heel erg de moeite.
1. Kid A
2. In Rainbows
3. OK Computer
4. Amnesiac
5. Hail To The Thief
6. A Moon Shaped Pool
7. The King of Limbs
8. The Bends (heel weinig geluisterd)
9. Pablo Honey (Nagenoeg nooit geluisterd)
Maar voor Radiohead geldt dat de beste albums niet perse de beste zijn om mee te beginnen. Maar ik denk dat je heel veel hebt aan Timvanks post.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.861
6.012
Thanks allemaal, ik vond zowieso OK Computer en Kid A de beste.. Heb In Rainbows, The Bends, TKOL en Pablo Honey allemaal is een keer op gezet in die periode maar de eerste 2 bleven me het beste bij ! Raar dat AMSP zo laag staat bij iedereen, ik vind t wel top 3 :/
Muse zal ik later checken als ik tijd vind, die 2 albums springen er duidelijk uit :p
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken