Rock Werchter 2021 – Nieuws & geruchten

Festileaks Festival Forum Forums Rock Werchter Forum Rock Werchter 2021 – Nieuws & geruchten

25 berichten aan het bekijken - 2,026 tot 2,050 (van in totaal 2,092)
  • Auteur
    wenteldave
    Bijdrager

Ik vul ook graag aan dat er best veel mensen in de Werchteromstreken, enthousiast worden van deze affiche. Dat is ook al effe geleden.

Is dit dan zowat de definitieve omslag voor Werchter om zich niet meer op jongere (niet-Rock) namen te focussen? Als ik het goed begrijp lagen voor 2021 de vier headliners voor het virus al vast: Gorillaz, Peppers, Rage en Metallica. Niet echt een beeld dat toont dat ze wouden inzetten op vernieuwing (Rage begrijp ik uiteraard 100% als reünie boeking).

Ik begrijp het wel hoor, zal wel het meeste geld opbrengen. Maar dan pleit ik nogmaals voor een nieuw festival. Breng Werchter terug naar twee podia (want sinds er meerdere podia zijn is het toch allemaal vele slechter geworden als je de vaste bezoekers mag geloven) en zet de frissere namen als girl in red, Phoebe Bridgers, wat leuke hiphopnamen en alternatievere headliners op dat nieuw festival. De vele Werchtergangers zitten toch niet op die namen te wachten en zo geef je zulke acts een betere plaats.

Neen! Alstublieft niet zeg! Ik ben ook een vaste bezoeker, en met mij vele andere mensen van mijn groepje. Ik ga / wij gaan juist naar Rock Werchter om die gevestigde namen te combineren met frisse namen! Vanaf het eerste optreden de wei op en ontdekken op verschillende podia. En afsluiten voor een megaconcert op mainstage. Heerlijk zeg!

(Als was ik in 2019 maar één avond voor mainstage te vinden (dát waren, voor mij toch, mindere headliners en sub/co-headliners, op The Cure en Tool na)).
    (De meeste mensen in ons groepje, en niet in het minst ikzelf, gaan het wel zeer jammer vinden als The Strokes effectief niet meer op het programma staat. Maar een eventuele Metallica-aankondiging gaat ook, werkelijk, voor vreugde-uitbarstingen zorgen hoor (dan wel niet zo bij mij, maar goed, ik kan er zeker mee leven :))

Maar het omgekeerde geldt natuurlijk evenzeer. Er zijn ook voldoende mensen die net de kleinere, minder commerciële namen willen zien, maar niet zitten te wachten op dat afsluitend megaconcert van die megaheadliner. En zeker niet als die dan ook nog eens voornamelijk de prijs van je ticket zal bepalen.

Als je ziet hoeveel Belgen BKS en DTRH elk jaar trekt, is er zeker ruimte voor zo’n festival in België. Ik geloof wel dat het een denkpiste kan zijn hoor, maar dan moet LN aan het heilige Werchter raken en dat zie ik niet gebeuren.

Het dagprogramma bij Rock Werchter is daar altijd wel experimenteel genoeg voor, toch? Zat mooie kleine namen om te ontdekken.

"Ein Mensch bleibt immer ein Mensch und wahrscheinlich bleibt ein Schwein immer ein Schwein."
    Concertgeschiedenis

1+
    jefferke
    Bijdrager

Bij nader inzicht, weg met The Strokes! Begin 2020 met The new Abnormal gekomen, wat een jinx van een naam! 😆
    Met een line up zoals die dan weet je dat de zaak goed zal verkopen, geen twijfel over. Maar ze is niet bijster spannend. De bands zijn ofwel onlangs pas gepasseerd ofwel al heel vaak. Dat ze zeker dit jaar willen cashen snap ik ergens wel.
    Yannick jij vroeg Pixies in die opstelling, voor TWOD zeker? Als ze komen graag vooral in het donker.
    Kendrick is jammer dat het misloopt. The Strokes is een naaistreek. “Maar het verkoopt niet!!!” Ja kleed die dag dan aan he zeg; die leek nergens naar in 2020. Geen excuus in mijn ogen.

Rock Werchter: 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-...-
    Pukkelpop: 12-18/ Couleur Café: 2013/ Graspop: 18-19

4+
    zero
    Bijdrager

Om eerlijk te zijn begrijp ik de kritiek op een oudere reeks headliners op Werchter niet zo goed. Dat is volgens mij altijd zo geweest. Het is toch geen nieuw fenomeen dat we na tientallen jaren van vernieuwing op RW plots een line-up krijgen met allemaal oudere bands? Volgens mij wordt er vaak meer geklaagd vanuit persoonlijke voorkeur dan vanuit een zogenaamde filosofie die een festival zou moeten handhaven.

Vind ik het jammer dat The Strokes vervangen zouden worden door Metallica? ABSOLUUT! Voor mij is The Strokes (na Tom Waits) wellicht mijn nummer één artiest die ik ooit nog live wil zien. Maar als ik eerlijk ben, zou ik die beslissing wel kunnen begrijpen. Vraag aan 100 ‘Werchtergangers’ welke band ze liefst willen zien en volgens mij gaat het merendeel voor Metallica kiezen. Stel daarnaast nog eens dezelfde vraag aan 100 ‘festivalgangers die niet elk jaar naar Werchter gaan’ en er gaan nog véél meer mensen Metallica wensen. Uiteindelijk wil elk festival in de eerste plaats tickets verkopen.

Bovendien kan je de keuze tussen Metallica en The Strokes toch niet echt winnen met ‘oude’ band of ‘nieuwe’ band. De grootste hits van beide bands liggen 20 en 30 jaar achter ons, dus het zogenaamde jonge publiek dat Werchter zou moeten bereiken was in beide periodes nog niet geboren.

Verder wil ik ook nog even toevoegen in de discussie dat ook jonge mensen van oudere bands kunnen houden. Mijn eerste Werchter was in 2004. Ik ben geboren in (eind) 1987, dus was toen 16 jaar. De headliners toen waren The Cure, Metallica, Lenny Kravitz en David Bowie. De eerste en laatste hadden hun grootste hits voor ik geboren was. De twee andere hadden hun grootste hits toen ik een peuter/kleuter was. Maar toch wou ik die bands wel graag zien! Sterker nog, de artiest waar ik het meest naar uitkeek van die vier, was de oudste uit het rijtje. (Jammer genoeg heeft David Bowie toen afgezegd en heb ik nooit meer de kans gekregen om hem live aan het werk te zien…)

Een rijtje lager op de affiche stonden toen Pink, Korn, Muse en Placebo. Recentere bands dus, zoals die er ook nu zullen staan met voorlopig Twenty One Pilots, Royal Blood, Alt-J en mogelijk nog wel meer bands die nog aangekondigd moeten worden. Volgens mij zijn er in de geschiedenis van Werchter meer jaren die er zo uitzien dan jaren die er anders uitzien.

In 2019 had Werchter trouwens wel wat recentere headliners en ik meen me hier toen weinig hoerakreten te herinneren op het forum? (Buiten die ene oude-zakken-dag die iedereen hier fantastisch vond, natuurlijk… ;)) Vandaar, hoera- of boegeroep lijkt me meer te maken te hebben met persoonlijke smaak dan met het feit hoe oud een band is.

6+
    RubenFrusciante
    Bijdrager

Om eerlijk te zijn begrijp ik de kritiek op een oudere reeks headliners op Werchter niet zo goed. Dat is volgens mij altijd zo geweest. Het is toch geen nieuw fenomeen dat we na tientallen jaren van vernieuwing op RW plots een line-up krijgen met allemaal oudere bands? Volgens mij wordt er vaak meer geklaagd vanuit persoonlijke voorkeur dan vanuit een zogenaamde filosofie die een festival zou moeten handhaven.

Héél je post is precies hoe ik het zie, maar van mij had je na dit stuk ook al wel kunnen stoppen. Want dit is ook precies wat hier het geval is..
    Niet per se probleem, we zijn op een forum dus geef vooral je mening. Maar het gezeik komt voort uit afkeer naar de acts zelf, niet de generatie waar ze uit komen. Al vaker gezegd, maar Radiohead-Blur-The Cure-Gorillaz zou hier wél toegejuicht worden door sommigen.

Bospop 2016, 2019 // RW 2018, 2019

0
    mattman
    Sleutelbeheerder

The Strokes is een naaistreek.

Volledig met je eens, maar ik geef ze alsnog het voordeel van de twijfel. We moeten nog zien hoe ze die vrijdag invullen hé. Of wat ze met The Strokes doen.

En @Rubenfrusciante, meer dan dat ik vind dat je als festival moet vernieuwen (en dus dat viertal dat jij noemt ook niet ideaal vind, ook al trek je daarmee volgens mij echt wel een minder oud publiek), zou ik vooral pissed zijn als je als festival opzettelijk headliners ligt te negeren. Dat kan gewoon niet. Eigenlijk zie je geen enkel ander festival dit doen, en terecht: Roskilde, Opener, Mad Cool, NOS Alive,… proberen eerst alles waar je oorspronkelijk publiek voor kwam te recupereren. Daarna vul je de gaten op.

En dan heb ik het ook echt over de acts die mij minder liggen. Heb hier meermaals herhaald dat ik hoop dat ze SOAD herboeken (toen dat nog mogelijk leek), omdat mensen daar nu eenmaal veel geld voor neergelegd hebben. Mochten ze Peal Jam opzettelijk aan de kant schuiven ten koste van de fans, dan had ik dat even not done gevonden.

1+
    Yannick
    Bijdrager

Volgens mij wordt er vaak meer geklaagd vanuit persoonlijke voorkeur dan vanuit een zogenaamde filosofie die een festival zou moeten handhaven.

Niet bepaald. Ik kan perfect m’n eigen smaak hebben, vinden dat Metallica een sterke boeking zou zijn, vinden dat wat ze The Strokes zouden aan doen (if true) heel fout is, vinden dat het niet bij grote veelbelovende woorden moet blijven maar ook daden en vinden dat er naast hoofdzakelijk rock ook headliners uit andere genres als indie, pop, rap/r&b aanwezig mogen zijn.

Het probleem is volgens mij ook niet bepaald Metallica zoals je beschrijft in je tweede alinea, maar een combinatie van factoren.

In 2019 had Werchter trouwens wel wat recentere headliners en ik meen me hier toen weinig hoerakreten te herinneren op het forum?

Lag dat niet hoofdzakelijk aan het P!nk-debacle, Mumford (en Flo) die hier nauwelijks iemand kan boeien en een zoveelste keer Muse?

2+
    zero
    Bijdrager

Lag dat niet hoofdzakelijk aan het P!nk-debacle, Mumford (en Flo) die hier nauwelijks iemand kan boeien en een zoveelste keer Muse?

Dat kan zijn. Maar zijn er dan 4 (of liefst nog meer) hedendaagse headliners die in 2021 touren, de wei gaan vullen en iedereen hier op het forum tevreden maken?

0
    Timmetje
    Bijdrager

Zou Dua Lipa of Lana Del Rey op Werchter kunnen headlinen? Want dat zijn twee namen die ik wel graag op Werchter op een hoge positie zou zien staan. 🙂

0
    Yannick
    Bijdrager

Dat kan zijn. Maar zijn er dan 4 (of liefst nog meer) hedendaagse headliners die in 2021 touren, de wei gaan vullen en iedereen hier op het forum tevreden maken?

Werchter moet ‘ons’ niet tevreden houden maar zo’n 88.000 mensen, eigenlijk nog meer want dagtickets enzo. De perceptie Mumford/Flo mag hier dan bv. wel heel lauw zijn geweest, maar het is wel een dag die het best goed deed (dat die op een zaterdag speelden, speelt uiteraard ook mee). Vandaar dat ik dus best kan begrijpen als Jimmy zegt dat dat lijstje best wel wat mensen warm maakt in z’n omgeving, alleen ziet het er vrij eentonig, safe en conservatief uit voor hoe breed Werchter soms durft te boeken of misschien beter poogt te willen boeken.

0
    wenteldave
    Bijdrager

Werchter moet ‘ons’ niet tevreden houden maar zo’n 88.000 mensen, eigenlijk nog meer want dagtickets enzo. De perceptie Mumford/Flo mag hier dan bv. wel heel lauw zijn geweest, maar het is wel een dag die het best goed deed (dat die op een zaterdag speelden, speelt uiteraard ook mee). Vandaar dat ik dus best kan begrijpen als Jimmy zegt dat dat lijstje best wel wat mensen warm maakt in z’n omgeving, alleen ziet het er vrij eentonig, safe en conservatief uit voor hoe breed Werchter soms durft te boeken of misschien beter poogt te willen boeken.

Zolang het uitverkoopt, lijkt het me dat er 88.000 mensen tevreden zijn met de line-up.

"Ein Mensch bleibt immer ein Mensch und wahrscheinlich bleibt ein Schwein immer ein Schwein."
    Concertgeschiedenis

0
    Paddy
    Bijdrager

Zou Dua Lipa of Lana Del Rey op Werchter kunnen headlinen? Want dat zijn twee namen die ik wel graag op Werchter op een hoge positie zou zien staan. 🙂

Dua Lipa wel, Lana niet.

LL 98 / RW 99, 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
    FoR 03, 05 / PP 08, 17, Sonisphere 09 / WB 12 / Forta 12, 13, 14, 16, 18

0
    Yannick
    Bijdrager

KoL nieuwe single……. :))

0
    wenteldave
    Bijdrager

Twee ;)) Maar laat je licht er eens op schijnen.

5 maart dus het nieuwe album: When You See Yourself. Persoonlijk vind ik van deze singles The Bandit beter dan 100,000 People, maar dat is op zich ook geen slecht nummer. Die laatste blijft in ieder geval hangen, al is dat maar door het deuntje.

Concertgeschiedenis

0
    Paddy
    Bijdrager

Mogen door naar Pinkpop.

LL 98 / RW 99, 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
    FoR 03, 05 / PP 08, 17, Sonisphere 09 / WB 12 / Forta 12, 13, 14, 16, 18

0
    mattman
    Sleutelbeheerder

5 maart dus het nieuwe album: When You See Yourself. Persoonlijk vind ik van deze singles The Bandit beter dan 100,000 People, maar dat is op zich ook geen slecht nummer. Die laatste blijft in ieder geval hangen, al is dat maar door het deuntje.

The Bandit wil heel erg een Interpol nummer zijn.

Ook een nieuwe plaat aangekondigd: Nick Cave! Dat zette me aan het denken: Nick heeft zijn wereldtournee afgezegd (doet nog een beetje pijn), maar zei wel dat ze aan ‘alternatieve plannen voor 2021 en 2022’ werken. Tussen de lijnen lees ik: festivalshows in plaats van zaalshows. Volgens mij dus ook wel een kanshebber voor 2022.

0
    jefferke
    Bijdrager

KOL staat met een nieuw album altijd op RW, een ritme om vast te houden 😆 . Maak van die vrijdag dan Liam-KoL-Strokes wat toch al meer aangekleed is (slecht gekleed is ook gekleed!) dan eerder. Metallica op TW/ Boutique of Dag 0 (woensdag) met verkort programma zoals Pink had bijvoorbeeld.
    *Exit Dream mode* (Ik blijf in men “Metallica komt = Strokes niet-tunnel” zitten vergeef me)

Rock Werchter: 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-...-
    Pukkelpop: 12-18/ Couleur Café: 2013/ Graspop: 18-19

3+
    Everyknight
    Bijdrager

Liam Gallagher – Kings of Leon – The Strokes, wauw, wat een mooie combinatie zeg!

Helaas verkoopt Metallica in z’n eentje waarschijnlijk evenveel tickets…

0
    Indiaantje89
    Bijdrager

Ik vind die nieuwe KoL anders best te pruimen.

1+
    Everyknight
    Bijdrager

Sylvie Kreusch mag anders ook een plek komen innemen (The Slope ideaal denk ik), de nieuwe nummers Wild Love en vooral Just a touch away zijn veelbelovend.

1+
    Timmetje
    Bijdrager

Als ze The Strokes nog kwijt kunnen en willen dan zou dat een mooie oplossing zijn.

Ik zie ze persoonlijk liever gewoon Metallica boeken (hoef zelf KoL of the Strokes niet zo nodig te zien). 🙂

0
    mattman
    Sleutelbeheerder

Sylvie Kreusch mag anders ook een plek komen innemen (The Slope ideaal denk ik), de nieuwe nummers Wild Love en vooral Just a touch away zijn veelbelovend.

Eens! Fan van haar stem ook. Beetje ondergewaardeerde dame vind ik.

High Hi, Lous And The Yakuza en Meskerem Mees zie ik ook wel een plekje krijgen. Dat zou bij alledrie ook wel terecht zijn.

2+
    Indiaantje89
    Bijdrager

High Hi, Lous And The Yakuza en Meskerem Mees zie ik ook wel een plekje krijgen. Dat zou bij alledrie ook wel terecht zijn.

Onbekend voor mij, wat moet ik luisteren?

0
    Everyknight
    Bijdrager

Veel heeft ze solo nog niet uitgebracht. Wel meegewerkt op de albums van Warhaus (van haar vriend Maarten Devoldere van Balthazar). Solo vind ik de EP BADA BING, BADA BOOM! de moeite, net zoals de twee recente singles Just a touch away en Wild Love.

Ik zou haar muziek als ‘bezwerend’ omschrijven.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door Everyknight.
    0
    Yannick
    Bijdrager

Enkele singles. Sylvie doet bij mij een beetje denken aan Eefje De Visser soms.

Meskerem was het voorbije jaar zowat wekelijks te gast bij Stubru om covertjes te doen met haar prachtige stem, dit is er eentje van.

1+
    mattman
    Sleutelbeheerder

Zowel High Hi en Lous And The Yakuza hebben vorig jaar een album uitgebracht, voor mij ook gewoon de twee beste Belgische platen van 2020.

High Hi leunt heel hard op de 80’s (denk iets tussen The Cure en de Human League) maar heeft de energie van Arcade Fire. Da’s niet nieuw, maar in hun geval wel onweerstaanbaar catchy. Daggers en 94A9 zijn beestige singles. En eigenlijk heel het album Firepool.

Lous And The Yakuza is Franstalige pop die soms een beetje aan Stromae-in-een-mellow-bui moet denken, maar dan met meer vleugjes RnB. Super gelaagde, zelfverzekerde muziek eigenlijk. Vette productie. Heel haar debuutalbum Gore is sterk, zakt nergens in. Ook haar videoclips zijn de moeite: zeker eens bekijken. Ze heeft het inmiddels geschopt tot bij Jimmy Fallon (als enige belgische act ooit). Oké, da’s meer lobbyen natuurlijk, maar kom.

Meskerem Mees heeft nog geen debuut en heeft amper singles. Haar nummer Joe was wel een hitje op StuBru. Goede, hese stem. Je merkt al dat ze populair is: haar wekelijkse covers voor Studio Brussel zijn altijd een schot in de roos. Mees won vorig jaar Humo’s Rock Rally trouwens. Album komt dit jaar uit.

1+
25 berichten aan het bekijken - 2,026 tot 2,050 (van in totaal 2,092)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.