Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Als een van de mods hem nu nog sticky kan maken dan is het helemaal goed. Kunnen we weer lekker gaan speculeren over de line-up van volgend jaar, bring it on, people!
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Eerste gokje van het officiële RW2018 topic:

Pearl Jam
Gorillaz
The National + Queens Of The Stone Age
Metallica
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Queens Of The Stoneage + Gorillaz
Metallica
The National + Nick Cave & The Bad Seeds
Arctic Monkeys
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.325
Even een lijstje maken...want lijstjes zijn leuk!

Voorspelling qua hoofdacts (ook voor in de tenten):

Metallica. Lijkt me een inkoppertje. (al kan het nog alle kanten uitgaan,natuurlijk). Een te verwachten gast in Werchter, als ze effectief touren in de EU rond juni/juli.
Gorillaz. Een naam die ze bij RW héél graag zouden willen boeken, denk ik. Het is een populaire naam die zowel 'muziekliefhebbers' als een iets meer mainstream publiek aantrekt. En Damon Albarn heeft al met Blur en solo goede passages gemaakt.
Queens Of The Stone Age. Nieuw album + show in het Sportpaleis in het najaar = vaak een sterk teken dat ze op RW passeren. Is al een tijdje geleden, dus het wordt tijd. Perfecte Werchter act natuurlijk.
The National. Hetzelfde verhaal als bij QOTSA, metste verschil dat de shows in Bozar opzettelijk 'beperkt' gehouden zijn om zo de vraag te doen stijgen. Ook een geliefde act in België. En ze zijn al een sterk gerucht voor Primavera.
Nick Cave & The Bad Seeds. Nog zo'n graag geziene gast in Werchter, en de beste man is nog nooit zo populair geweest als nu (op zijn bijna 60ste!). Nu nog zien of hij effectief festivals gaat doen, maar ik denk dat de kans redelijk groot is.
War On Drugs. De nieuwe Tame Impala, die gezien hun populariteit weleens een Barn zouden kunnen headlinen.
London Grammar. Aangezien Pukkelpop ze zo hoog zet, zal Live Nation ze wel willen pushen voor Werchter.
The XX. Het zou wel alweer hun vierde passage in België zijn met hetzelfde album ALS ze er zouden staan, maar ze hebben natuurlijk nog geen RW gedaan, dus de kans zit er altijd in.
Kendrick Lamar. De man zou weer gaan touren en het wordt echt eens tijd voor een (deftige) hiphop headliner. Voor minder komt de man niet, denk ik...
Oscar & The Wolf. Tja... Het is en blijft RW hé. Een dubbele boeking kunnen ze zich rechtvaardigen met dat nieuwe album.
Nine Inch Nails. Nu ze nieuwe muziek aan het uitbrengen zijn, is hun live comeback weer een feit. Daar moeten natuurlijk nog véél data bij.
LCD Soundsystem. Nieuw album op komst, zou een gedroomde Barn/KlubC headliner zijn.

Dan heb je natuurlijk nog twijfelgevallen als Pearl Jam (heel onvoorspelbaar), Editors (nieuw album in najaar, maar zou echt wel overdaad zijn), Muse (zelfde als Editors, maar zonder dat nieuwe album), Mumford & Sons (maar hun dag verkocht in 2015 heel slecht), Jay-Z (nieuwe plaat en tour), The Killers (kleine kans, die willen headlinen en dat gaat RW hen niet laten doen, zijn niet super relevant meer voor hen vrees ik), Arctic Monkeys (als het nieuwe werk klaar zou zijn), Massive Attack (EU tour is dit jaar weggevallen, misschien voor volgend jaar?), Tool (ahum ahum)

Lijken me niet: Coldplay, Guns n Roses, U2 (te groot voor een meerdaags festival als RW, dat zoveel grote acts moet programmeren). En Ed Sheeran is dus ook al uitgesloten. ;-)

Of ik zit er helemaal naast en het wordt iets totaal anders. ;-) In ieder geval veel grote namen, waarvan er zoals gewoonlijk in het najaar snel kandidaten zullen afvallen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Even een lijstje maken…want lijstjes zijn leuk!

Voorspelling qua hoofdacts (ook voor in de tenten):

Metallica. Lijkt me een inkoppertje. (al kan het nog alle kanten uitgaan,natuurlijk). Een te verwachten gast in Werchter, als ze effectief touren in de EU rond juni/juli.
Gorillaz. Een naam die ze bij RW héél graag zouden willen boeken, denk ik. Het is een populaire naam die zowel ‘muziekliefhebbers’ als een iets meer mainstream publiek aantrekt. En Damon Albarn heeft al met Blur en solo goede passages gemaakt.
Queens Of The Stone Age. Nieuw album + show in het Sportpaleis in het najaar = vaak een sterk teken dat ze op RW passeren. Is al een tijdje geleden, dus het wordt tijd. Perfecte Werchter act natuurlijk.
The National. Hetzelfde verhaal als bij QOTSA, metste verschil dat de shows in Bozar opzettelijk ‘beperkt’ gehouden zijn om zo de vraag te doen stijgen. Ook een geliefde act in België. En ze zijn al een sterk gerucht voor Primavera.
Nick Cave & The Bad Seeds. Nog zo’n graag geziene gast in Werchter, en de beste man is nog nooit zo populair geweest als nu (op zijn bijna 60ste!). Nu nog zien of hij effectief festivals gaat doen, maar ik denk dat de kans redelijk groot is.
War On Drugs. De nieuwe Tame Impala, die gezien hun populariteit weleens een Barn zouden kunnen headlinen.
London Grammar. Aangezien Pukkelpop ze zo hoog zet, zal Live Nation ze wel willen pushen voor Werchter.
The XX. Het zou wel alweer hun vierde passage in België zijn met hetzelfde album ALS ze er zouden staan, maar ze hebben natuurlijk nog geen RW gedaan, dus de kans zit er altijd in.
Kendrick Lamar. De man zou weer gaan touren en het wordt echt eens tijd voor een (deftige) hiphop headliner. Voor minder komt de man niet, denk ik…
Oscar & The Wolf. Tja… Het is en blijft RW hé. Een dubbele boeking kunnen ze zich rechtvaardigen met dat nieuwe album.
Nine Inch Nails. Nu ze nieuwe muziek aan het uitbrengen zijn, is hun live comeback weer een feit. Daar moeten natuurlijk nog véél data bij.
LCD Soundsystem. Nieuw album op komst, zou een gedroomde Barn/KlubC headliner zijn.

Dan heb je natuurlijk nog twijfelgevallen als Pearl Jam (heel onvoorspelbaar), Editors (nieuw album in najaar, maar zou echt wel overdaad zijn), Muse (zelfde als Editors, maar zonder dat nieuwe album), Mumford & Sons (maar hun dag verkocht in 2015 heel slecht), Jay-Z (nieuwe plaat en tour), The Killers (kleine kans, die willen headlinen en dat gaat RW hen niet laten doen, zijn niet super relevant meer voor hen vrees ik), Arctic Monkeys (als het nieuwe werk klaar zou zijn), Massive Attack (EU tour is dit jaar weggevallen, misschien voor volgend jaar?), Tool (ahum ahum)

Lijken me niet: Coldplay, Guns n Roses, U2 (te groot voor een meerdaags festival als RW, dat zoveel grote acts moet programmeren). En Ed Sheeran is dus ook al uitgesloten.
1f609.svg


Of ik zit er helemaal naast en het wordt iets totaal anders.
1f609.svg
In ieder geval veel grote namen, waarvan er zoals gewoonlijk in het najaar snel kandidaten zullen afvallen.

Dit is een prachtige lijst, dank je wel! Met een klein deel van deze namen zou ik al heel gelukkig zijn.

Mijn voorspelling/ hoop voor de mainstage headliners:

Pearl Jam
Gorillaz/ Nine Inch nails
The National/ Queens of the Stone Age
Arctic Monkeys/ Metallica
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
In de korte tour die ze in de EU doen dit najaar passeert LCD Soundsystem niet langs België aan de andere kant was hun headline spot op PKP compleet in het water gevallen. Die mannen staan nu bijna overal festivals te headlinen (toch in de laatste 2 jaar) en net wanneer ze het moeten gaan waar maken hier in België gaan ze jammer genoeg de mist in (wat voor 99% lag aan de opkomst van het publiek toen maar afin). Ik denk dat ze niet voor minder komen als een sub-spot..

Je vergat wel nog Lana Del Rey, Bon Iver, Fleet Foxes, Nick Murphy, The 1975, Kasabian, Foster The People, Mogwai, Triggerfinger en Paramore. Die had ik allemaal nog genoteerd als (middel)grote namen. Al zijn de voornaamste gezegd.

Met de hype die stubru probeert op te bouwen lijkt het idd een beetje zoals Tame Impala een paar jaar terug haha :p
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Even een lijstje maken…want lijstjes zijn leuk!

Voorspelling qua hoofdacts (ook voor in de tenten):


War On Drugs. De nieuwe Tame Impala, die gezien hun populariteit weleens een Barn zouden kunnen headlinen.


The War On Drugs was vorige keer al de band net voor de subheadliner op de Main Stage, los van dance act The Prodigy achteraf waren ze dus 3e laatste band. Wat toch wel evenwaardig is als Barnheadliner denk ik, als je kijkt naar volgende voorbeelden:

3e laatste band MAIN vs Barnheadliner:
The Lumineers - Tourist LeMC
Blink 182 - Bonobo
Royal Blood - Oscar And The Wolf
Imagine Dragons - Chainsmokers

Last Shadow Puppets - Jamie XX
Two Door Cinema Club - Tame Impala
At The Drive-In - Parov Stelar
Jake Bugg - Years & Years

Meer nog ik vind die 3e laatste Main Stage band vaak groter dan de Barn headliner!

Dus TWOD konden dit toen al, nu zéker!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Maar het is toch niet omdat ge laatste speelt in de Barn dat ge Barnheadliner zijt? Zo stonden respectievelijk Beck, PJ Harvey, Robert Plant en New Order ook in de Barn in 2016 en die zijn wel net iets groter of even groot als de namen die je hebt aangehaald, dus er zit niet echt een bepaalde logica in toch vaak denk ik. Over 2017, tsja.. :roll:
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.325
Dit jaar waren de namen in de tenten ondermaats, kwalitatief gezien. Dus ik hoop dat we daar volgend jaar verandering in gaan zien.

 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Gorillaz is toch zeker geen headliner? Nou ben ik wellicht bevooroordeeld omdat ik er niet zoveel aan vind, maar dat gaat toch niet een dag uitverkopen of zie ik het nu helemaal mis?

Muse (zelfde als Editors, maar zonder dat nieuwe album)

Muse is toch echt bezig met een nieuw album hoor ;)


Ik hoop hierop:
- Snow Patrol / Arctic Monkeys (met Snow Patrol voor AM)
- Muse
- Guns 'n Roses
- Metallica

Ja, dat zou meteen een kaartje halen zijn :)
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
– Snow Patrol / Arctic Monkeys (met Snow Patrol voor AM)
– Muse
– Guns ’n Roses
– Metallica

Dan zit ik volgend jaar in België. Zoek ik wel een goede airbnb uit :)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Oh ja, Editors. Die wisselen ook ieder jaar af met PKP en RW :lol: Kan toch niet zijn dat ze nu weer eens een headline spot gaan krijgen, op PKP co-headlinen ze met The xx dan zijn ze op Werchter nu toch stapje naar beneden en gewoon sub of ben ik mis? Trop is gewoon te veel, sorry..

PKP (2005, 2007, 2008, 2014, 2017)
RW (2006, 2008, 2010, 2012, 2013, 2016)

Gorillaz is wel degelijk al headliner, voor Werchter zit er volgens mij een co-headline in maar op festivals waar ze in de VS nu staan headlinen ze gewoon. Hun concert in Vorst was btw in enkele minuten uitverkocht.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Dit jaar waren de namen in de tenten ondermaats, kwalitatief gezien. Dus ik hoop dat we daar volgend jaar verandering in gaan zien.

In de nabespreking van RW afgelopen weken op dit forum werd er nochtans alom geroepen dat de tenten te klein waren dit jaar. Dat je niet meer binnenkon bij verschillende acts als je geen half uur van tevoren binnen was... dat doet mij vermoeden dat de programmatie voor de tenten wél goed was dit jaar (misschien zelfs té goed?).

Ik zeg niet dat ik hem goed/beter vind maar naar Werchter normen was dit dus wel goed. Als je dan echt meer à la Beck, Foals, Beirut, Daugther, Angus & Julia Stone, Death Can For Cutie, Patti Smith, Lianna La Havas, Future Islands, Eels,... wilt, dan verwijs ik je graag even door naar Best Kept Secret en/of Down The Rabbit Hole
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.325
mattman wrote:
Dit jaar waren de namen in de tenten ondermaats, kwalitatief gezien. Dus ik hoop dat we daar volgend jaar verandering in gaan zien.


Ik zeg niet dat ik hem goed/beter vind maar naar Werchter normen was dit dus wel goed. Als je dan echt meer à la Beck, Foals, Beirut, Daugther, Angus & Julia Stone, Death Can For Cutie, Patti Smith, Lianna La Havas, Future Islands, Eels,… wilt, dan verwijs ik je graag even door naar Best Kept Secret en/of Down The Rabbit Hole

Het mooie aan Rock Werchter is die mix tussen de namen die jij noemde en de iets plattere 'Bazart' achtige zaken. Pinkpop is die balans bijvoorbeeld volledig kwijt, en je ziet wat dat oplevert... In 2015 en 16 waren ze eigenlijk heel goed op gang om zowel de mainstream muziek fans, de rockfans en het 'Best Kept Secret' publiek aan te spreken. Dat was dit jaar minder het geval. En dat die tenten vol staan, is niet gek hé. Er loopt dagelijks 85.000 man rond. Ik ben geen fan van pakweg Milky Chance, maar bij gebrek aan beter ben ik die ook even gaan zien.

Plus: Best Kept Secret en Down the Rabbit Hole liggen, voor zover ik weet, niet in België hé.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
mattman wrote:
Dit jaar waren de namen in de tenten ondermaats, kwalitatief gezien. Dus ik hoop dat we daar volgend jaar verandering in gaan zien.


In de nabespreking van RW afgelopen weken op dit forum werd er nochtans alom geroepen dat de tenten te klein waren dit jaar. Dat je niet meer binnenkon bij verschillende acts als je geen half uur van tevoren binnen was… dat doet mij vermoeden dat de programmatie voor de tenten wél goed was dit jaar (misschien zelfs té goed?).

Ik zeg niet dat ik hem goed/beter vind maar naar Werchter normen was dit dus wel goed. Als je dan echt meer à la Beck, Foals, Beirut, Daugther, Angus & Julia Stone, Death Can For Cutie, Patti Smith, Lianna La Havas, Future Islands, Eels,… wilt, dan verwijs ik je graag even door naar Best Kept Secret en/of Down The Rabbit Hole
Komt ook door het gigantische aantal normies dat er rondiepen hé dit jaar. Ipv een New Order of Beck staan er daar The Chainsmokers en ipv Tame Impala en PJ Harvey stonden er Bazart en Oscar & The Wolf. Je trekt automatisch een ander soort publiek aan als er ook anders wordt geprogrammeerd.
Daarbij ligt het aan meer dan dat; welke acts er bv op de Main aan het spelen zijn, hoe vroeg een tent dicht gaat, hoe vroeg je naar binnen wil gaan etc.
 

Kaasrasper

Campingartiest
14 jan 2015
81
28
Okay laat ik nog maar eens een voorspelling doen (met nogal wat persoonlijke 'hier hoop ik op'-jes en kijkend naar wat er binnenkort met een album komt/gaat touren:

Main headliners: Metellica, Nine Inch Nails, Fleetwood Mac, Gorillaz, Pearl Jam
Subheadliners: The National, The War On Drugs, Royal Blood, The Killers, The War On Drugs
Overige namen: MGMT

Barn headliners: Massive Attack, Lana del Rey, Bon Iver, Angus & Julia Stone, Absynthe Minded, Fleet Foxes
Overige namen: UNKLE, Everything Everything, Glass Animals, Ariel Pink, Intergalactic Lovers, Kitty Daisy & Lewis,

KlubC headliners: Hercules & Love Affair, Charlotte de Witte, Röyksopp, The Horrors, LCD Soundsystem, Booka Shade, Cassius
Overige namen: Kesha, Nosaj Thing, Com Truise, Kele Okereke, Beach House
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken