Pukkelpop 2019 – Nieuws en geruchten

Festileaks Festival Forum Forums Festivals in België Pukkelpop 2019 – Nieuws en geruchten

Dit onderwerp bevat 92 reacties, heeft 27 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  neracroft 5 dagen, 7 uur geleden.

18 berichten aan het bekijken - 76 tot 93 (van in totaal 93)
  • Auteur

Yannick

Na 3 tergend teleurstellende edities is het moeilijk om nog naar een line up van Pukkelpop werkelijk uit te kijken. De manier waarop ze met een zo goedkoop mogelijke line up die maximale winst moet opleveren (zie prijsstijgingen van vorig jaar) is ronduit triest voor een festival dat medio tot eind jaren 2000 hét festival was van de alternatieve, underground, dance en punkmuziek was en kijk nu.. Een festival als Dour heeft niet alleen het bijna typische cutting-edge programma van Pukkelpop overgenomen maar ook hun, toentertijd, target-publiek. En dat wordt zowat sinds de verjaardagseditie van 2015 hier op het forum verkondigd, leeftijd van forumleden heeft daar weinig mee te maken vind ik, Chiel.

concert archief // RYM
    RW: 16-17-18 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16

Wessel

De manier waarop ze met een zo goedkoop mogelijke line up die maximale winst moet opleveren (zie prijsstijgingen van vorig jaar)

Is dit ook echt zo? De acts/genres waar het budget naartoe gaat is de afgelopen jaren gewoon gigantisch verschoven. Dit trekt ook een nieuw soort publiek. Ik zie meer geld gaan naar grote mainstream namen die live niet overeind blijven en acts in de dance hall en boiler room. De kwaliteit van de mainstage, Marquee en Club wordt minder en ook de diversiteit van de Shelter heeft moeten wijken. Ik twijfel eigenlijk niet meer om naar Pukkelpop te gaan. Naar mijn mening is de hoeveelheid kwaliteit van Lowlands zoveel beter en er loopt ook velen malen minder irritante jeugd die hun eerste grote festival aandoet. Ik zie PKP misschien nog wel met betere en grotere headliners komen maar mij zijn ze verder echt verloren. Maar ik denk dat ze niet goedkoop willen uitverkopen. Die trashy populaire namen zijn ook flink duur.

// Lowlands 16-17-18 // Down The Rabbit Hole 18 // Woo-Hah 17-18 // Best Kept Secret 15-16-17 // Paaspop 16-17 // Pinkpop 12-13-14-15-16-17 // NOS Alive 16 // // Pukkelpop 13-14-15 // Rock Werchter 13-14-15

Chiel

Ben het eens met de veranderde en vaak makkelijke programmering.
    Maar als ik op Pukkelpop loop, voel ik me soms wel oud en dat heb ik op Werchter niet.
    En de jongeren zoeken hun info nu eenmaal via andere kanalen.

Maar wie weet worden we dit jaar verrast ?
    Zowel in Nederland als in Belgie zie je dat het landschap versnippert en dat
    er (in mijn ogen) meer festivals bijkomen die ook publiekstrekkers willen.

Werchter 97-14-15-16-17-18 - Pukkelpop 12-13-15-16-17-18 - Pinkpop 95-02 - Fortarock 13 - Rockin' Park 12 - Arrow Rock Festival 04-05-06-07-08 - Sonisphere 09 - Fields of Rock 03-05 - Symforce 07-08

Yannick

De manier waarop ze met een zo goedkoop mogelijke line up die maximale winst moet opleveren (zie prijsstijgingen van vorig jaar)

Is dit ook echt zo? De acts/genres waar het budget naartoe gaat is de afgelopen jaren gewoon gigantisch verschoven. Dit trekt ook een nieuw soort publiek. Ik zie meer geld gaan naar grote mainstream namen die live niet overeind blijven en acts in de dance hall en boiler room. De kwaliteit van de mainstage, Marquee en Club wordt minder en ook de diversiteit van de Shelter heeft moeten wijken.

Ja. Als je spreekt over de editie van afgelopen jaar, zeker. Op plaatsen waar normaal gezien internationale toppers stonden, stonden nu Oscar & The Wolf, Bazart, Charlotte De Witte, Tamino, J. Bernardt, Amenra.. De ene verdient het inderdaad al wat meer dan de andere maar vergelijk de editie van dit jaar met pakweg die van 2017 dan is er een immens verschil. De line ups van de Dancehall en Boilerroom worden elk jaar triester en triester, daar gaat het geld sowieso al niet naartoe. Het zijn inderdaad die grote namen die veel geld vangen, vroeger was dat verschil (kost van headliner tov undercard) sowieso kleiner. Toen konden kleinere headliners als The xx, Björk, The National, QOTSA headlinen terwijl je nu meer en meer die popnamen ziet terugkomen.

LCD Soundsystem kreeg geen volk op de been, The War On Drugs stond voor een halfleeg veld te spelen terwijl acts als Dua Lipa, Rihanna, Bastille, Mumford & Sons, Imagine Dragons wél dat volk trekken. Dat de kwaliteit achteruit gaat van het algemene programma heeft te maken met wat ze in 2014/2015 mee zijn begonnen namelijk mainstream pop/electro/rock-acts in hun programma blenden. Dat ze nu een audience hebben ontwikkelt dat alleen meer komt voor de “grote” (pop)namen hebben ze volledig aan zichzelf te wijten.

En het valt trouwens gigantisch hard (met de themadagen) hoe ze babyboomers aka de oudere bezoekers proberen bij zich te houden door enerzijds een rock-gerichte dag te behouden (omwille van het wegvallen van de Shelter) en op die manier nog dagtickets te kunnen cashen (die sowieso meer opbrengen dan combi’s) en zaken lanceren zoals die biercafés waar ze zich dan nog eens lekker kunnen laten gaan, want millennials komen die dingen niet binnen lijkt me. Maximale opbrengst met zo min mogelijk effort te leveren. Ik hou dat ze zich allezins herpakken dit jaar want de manier waarop ze zich afgelopen jaar hebben gedragen is bedroevend..

concert archief // RYM
    RW: 16-17-18 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16

mattman
    Moderator

In tegenstelling tot vorig jaar hebben ze nu wel alles om handen om een sterke, in de breedte uitgebalanceerde en spannende lineup te maken. Er tourt veel moois rond PkP.

Wessel

Ja. Als je spreekt over de editie van afgelopen jaar, zeker. Op plaatsen waar normaal gezien internationale toppers stonden, stonden nu Oscar & The Wolf, Bazart, Charlotte De Witte, Tamino, J. Bernardt, Amenra..

Hier pak je ‘m inderdaad wel beet. Al denk ik wel dat Lowlands geluk heeft gehad dat hun line-up wel goed viel. Als daar enkele acts wegvielen was dat ook een karig jaartje geweest. Die Belgische namen waren misschien ook wel een beetje om een gat te vullen. Al ga ik zeker niet ontdekken dat PKP makkelijk probeert te cashen bij de jeugd met zulke acties.

Ik denk dat die bierterrassen ook wel goed gaan onder eind twintigers en dertigers. Zelf merk ik dat ik er nooit de tijd voor neem. Ik betaal namelijk 80 of 200 euro voor een ticket dan ga ik niet uren op een terrasje zitten.

Kijken wat de line-up ons brengt. Een beetje terug naar de gloriejaren zie ik niet aankomen maar doorgaan in deze lijn lijkt ook geen optie. Foo Fighters is alvast een must lijkt me. Posty ernaast.

// Lowlands 16-17-18 // Down The Rabbit Hole 18 // Woo-Hah 17-18 // Best Kept Secret 15-16-17 // Paaspop 16-17 // Pinkpop 12-13-14-15-16-17 // NOS Alive 16 // // Pukkelpop 13-14-15 // Rock Werchter 13-14-15

dennisf

Ik hou toch mijn hart vast voor de line-up van 2019. Ze zullen wel wat moois hebben, maar gok dat ‘dat moois’ veelal reeds vorig jaar in België te zien was op één of ander Live Nation. Het is immers een publiek geheim dat Live Nation er alles aan wil doen op Pukkelpop ‘binnen te halen’, maar dat Chokri & co niet wil toehappen. Door exclusiviteitscontracten en packet deals met artiesten door LN krijg je dan inderdaad headliners als Charlotte de Witte, Oscar en andere Bazart op Pukkelpop, gewoon omdat Pukkelpop ze niet kan/mag boeken van Live Nation…

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  dennisf.

RW 2011-2012-2013-2015-2016; PKP 2013-2014-2015-2016-2017 ; Pinkpop 2017; Dour 2014-2015-2016-2017; Crammerock 2017; TW Classic 2012-2017; TML 2015-2016-2017; Les Ardentes 2016-2017

Thijs

De nummer 1 uit de wishlist zou dus blijkbaar geboekt zijn. Benieuwd wanneer we het eerste echte nieuws krijgen.

RW 15-16-17-18-19 // PKP 15
    Concert archive

Wessel

De nummer 1 uit de wishlist zou dus blijkbaar geboekt zijn. Benieuwd wanneer we het eerste echte nieuws krijgen.

Is dit meestal niet gewoon iets vlaams? of toch Foo Fighters?

mattman
    Moderator

Foo Fighters dus 😉

TettenVogel

Ik denk eerder dat Twenty One Pilots op één staat op de lijstjes. Het zijn vooral tieners die het invullen vermoed ik.
    Bazart Extended DJ-set b2b met Max Colombie kan natuurlijk ook.

GMM 11-12-13-15-17-18 // PKP 11-12-13-15-16-17-18 // RW 13-15-16-17 // DOUR 16 // ROCK HERK 17 // PLAY FESTIVAL 14-17 // C2C Turijn 18

MixTape

Maar als ik op Pukkelpop loop, voel ik me soms wel oud en dat heb ik op Werchter niet.

Grappig, dat zei Herman Brusselmans vorig jaar in een interview op Lowlands…dat hij zich daar echt ‘oud’ voelde. Overal zijn jongeren en die zijn soms gewoon irritant met drank op, maar dat zijn ouderen ook toch?
    Ik kan overal van genieten en ja, ouder worden we allemaal. Verheug me daarom op de Werchter vrijdag…tussen leeftijdgenoten. 😉 En wie weet toch nog een dagje PKP en BKS. Met puber kinderen, dat is het ALLERMOOISTE van ouder zijn en naar festivals gaan. Wij namen ze al vanaf hun 12/13e mee, net als mijn ouders mij mee namen naar Torhout en Pinkpop toen wij jong waren. Wat een vreemde vogels heb ik daar toen gezien, echt weird….Heeft me muzikaal wel gevormd denk ik.

Wessel

Ik denk eerder dat Twenty One Pilots op één staat op de lijstjes. Het zijn vooral tieners die het invullen vermoed ik.

Ik begrijp de redenering maar zijn 21P echt zoveel populairder geworden dat die bovenaan staan? Heb niet het idee dat ik de singles van hun meest recente plaat vaak voorbij heb horen komen. Dat vorige album had veel meer hits. Bij veel wishlists blijft toch een Muse bovenaan eindigen dan moet Foo Fighters dat ook zeker kunnen. Pukkelpop heeft daarentegen wel echt een jong publiek zoals je aangeeft.

martin2

Niet teveel klagen, Pukkelpop heeft elk jaar een heel gevarieerd programma, in 2018 vielen de vlaamse “toppers” wel op dat ze een headliner positie kregen maar nu zal het zeker beteren voor een heel deel bezoekers.
    Denk gewoon aan wat er in die periode in de buurt is en schrijf het op, binnenkort horen we meer ervan!

mattman
    Moderator

Niet teveel klagen, Pukkelpop heeft elk jaar een heel gevarieerd programma, in 2018 vielen de vlaamse “toppers” wel op dat ze een headliner positie kregen maar nu zal het zeker beteren voor een heel deel bezoekers.
    Denk gewoon aan wat er in die periode in de buurt is en schrijf het op, binnenkort horen we meer ervan!

Haha. Laat ons hopen dat er niet te veel afval overkomt van dat FM4 frequency festival. Wat een gedrocht van een lineup.

Wishlist: The National, Childish Gambino, The Good The Bad and The Queen, Father John Misty, Modeselektor, Mitski, Elbow, Patti Smith, Idles, Jonathan Wilson, New Order, Jorja Smith, Suede, Four Tet, Car Seat Headrest, Anderson Paak, Julien Baker, Daughters, …

Dat soort dingen. 🙂 (En hoop gespaard te worden van de 21 Pilots achtige dingen.)

Al mogen er daarvan ook enkele op RW staan hoor.

neracroft

Als je 2018 vergelijkt met bijvoorbeeld onderstaande jaren mag er weldegelijk wat geklaagd worden hoor…

2015: Linkin Park, Interpol, The Gaslight Anthem, Alt-J, James Blake, Tame Impala, Netsky, The Offspring, The War On Drugs, Limp Bizkit, Chrsitine & The Queens, Passenger, Twenty One Pilots, Dropkick Murphys, Charles Bradly, Chvrches, Blach Box Revelation, Evil Superstarts, Brutus, In Flames, Ride, Tyler The Creator, Allah-Las, Courtney barnett, Father John Misty, Strand Of oaks, Future Islands, Django Django,…

2012: Bjork, Bloc Party, Feist, Mark Lanegan, The Stone Roses, Afghan Whigs, Goose, Lykke Li, Foo Fighters, The Black Keys, Wilco, Enter Shikari, Billy Talent, Social Distortion, Nicolas Jaar, Snoop Dog, Bush, hot Chip, Steak Number Eight, Lianna La Havas, Tuneyards, Alt-J, Eagles Of Death Metal, Two Door Cinema Club, Band Of Skulls, Grandaddy, FIDLAR, The Tallest Man On Earth, The Shins, The Hives, Stephen Malkmus, Bob Mould, Daughter, Patrick Watson,…

Om maar snel wat voorbeelden te geven. Dan is 2017 en 2018 toch een stukje zwakker hoor.

mattman
    Moderator

Voor mij was Pukkelpop 2015 het begin van het einde eigenlijk. Herinner me nog dat Blur een sterk gerucht was… kregen we Linkin Park en Limp Bizkit (!) in de plek. Over een ijskoude douche gesproken. En als overige ‘headliners’ kregen we Bastille (toen nog met 1 album) en Alt-J. Vond de undercard toen ook plots héél erg mager in vergelijking met 2014.

2016 en 2018 waren wel de absolute dieptepunten.

Wel even zeggen dat in 2017 nog een stuk beter vond dan 15. Een kleine return to form. 😉 Die donderdag was toen misschien wel de beste losse dag die ik ooit heb meegemaakt op Pukkelpop (sinds 2006). The XX, Editors, Solange, Interpol, PJ Harvey, Ryan Adams, Moderat, Mac Demarco, Ty Segall, Vince Staples, Cypress Hill, Strand Of Oaks, Stormzy,… op één (!) dag. Met doorheen het weekend ook nog dingen als Elbow, Flaming Lips, Rise Against, Nicolas Jaar, At The Drive In, Afghan Whigs, Band Of Horses, London Grammar, Car Seat Headrest, Sampha, The Shins, Death Grips, Flume e.a. Alleen Bastille en Mumford als headliners waren een dikke vette smet vind ik.

neracroft

Voor mij was Pukkelpop 2015 het begin van het einde eigenlijk. Herinner me nog dat Blur een sterk gerucht was… kregen we Linkin Park en Limp Bizkit (!) in de plek. Over een ijskoude douche gesproken. En als overige ‘headliners’ kregen we Bastille (toen nog met 1 album) en Alt-J. Vond de undercard toen ook plots héél erg mager in vergelijking met 2014.

2016 en 2018 waren wel de absolute dieptepunten.

Wel even zeggen dat in 2017 nog een stuk beter vond dan 15. Een kleine return to form. 😉 Die donderdag was toen misschien wel de beste losse dag die ik ooit heb meegemaakt op Pukkelpop (sinds 2006). The XX, Editors, Solange, Interpol, PJ Harvey, Ryan Adams, Moderat, Mac Demarco, Ty Segall, Vince Staples, Cypress Hill, Strand Of Oaks, Stormzy,… op één (!) dag. Met doorheen het weekend ook nog dingen als Elbow, Flaming Lips, Rise Against, Nicolas Jaar, At The Drive In, Afghan Whigs, Band Of Horses, London Grammar, Car Seat Headrest, Sampha, The Shins, Death Grips, Flume e.a. Alleen Bastille en Mumford als headliners waren een dikke vette smet vind ik.

Juist ben in 2017 ook een dag geweest. Dacht even dat dat 2016 was 🙂

18 berichten aan het bekijken - 76 tot 93 (van in totaal 93)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.