Primavera Sound Barcelona 2018

Festileaks Festival Forum Forums Overige festivals Primavera Sound Barcelona 2018

Dit onderwerp bevat 72 reacties, heeft 22 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  PwoperFish 6 dagen, 18 uur geleden.

23 berichten aan het bekijken - 51 tot 73 (van in totaal 73)
  • Auteur

Wessel

In de breedte en diepte gewoon weer geweldig. Girl power dit jaar!!
    Maar voor zulke festivals ben ik dan toch weer een beetje degelijk dat ik zeg dat ik toch wel grote namen moet hebben waardoor ik ga twijfelen over een festival in het buitenland. Zoveel goeie namen kun je toch niet zien.

Had op z’n minst nog wel 1/2 extra knallers van headliners verwacht.

// Lowlands 16-17-18 // Down The Rabbit Hole 18 // Woo-Hah 17-18 // Best Kept Secret 15-16-17 // Paaspop 16-17 // Pinkpop 12-13-14-15-16-17 // NOS Alive 16 // // Pukkelpop 13-14-15 // Rock Werchter 13-14-15

PwoperFish

Gewaagde lineup wel. Zonder echt duidelijke headliners op de poster maar wel veel (middel)grote namen bovenaan. En ook veel vrouwelijke headliners, wat er met ‘The New Normal’ ook al een beetje verwacht werd.
    Ook veel op de poster waar ik niet bekend mee ben. Komende dagen maar even het een en andere luisteren. Op de undercard staan echt wel mooie namen maar ik twijfel een beetje of dat de moeite is om naar Barcelona te gaan. Mocht dit festival nou wat dichterbij plaatsvinden was het wel een no-brainer. Maar nu heb ik zo op het eerste gevoel wel een beetje spijt van mijn early bird.

Yannick

Ook veel op de poster waar ik niet bekend mee ben.

Yaeji, 070shake, Big Thief, Mykki Blanco, Marie Davidson, Myrkur, Demdike Stare, Djrum, Peggy Gou, Yves Tumor, Fucked Up, Lucy Dacus, Objekt, Aldous Harding, Iglooghost, Neneh Cherry, CupcakKe, David August, Tirzah, Jpegmafia, Avalon Emerson, Nilüfer Yanya, Slowthai, Hatchie en Efrim Manuel Menuck beveel ik alvast eventjes warm aan van de kleinere namen. Deze line up is dik de moeite!

concert archief // RYM
    RW: 16-17-18 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16

Timmetje

Mist toch wel 1 of 2 grote headliners. Voor de rest goeie lineup.

James

De reacties op de line-up liegen er niet om..
    Dingen als #TheNewShit & ‘Where are the headliners?’ Vliegen je om de oren op social media.
    Ook dingen als ‘Welcome to the new Coachella guys’ moeten toch wel lullig zijn voor de organisatie.

Joslittel

Natuurlijk is elk affiche een kwestie van smaak. Zo ben ik erg blij met de line-up van Rock am Ring en andere met de line-up van Primavera. Maar persoonlijk vind ik dit een grote teleurstelling. Tuurlijk staan er mooie namen in de undercard, maar waar zijn de mooie headliners? De grote namen waarvoor je daar heen zou gaan? Nu zie ik vooral veel hiphop en dance namen die me gestolen kunnen worden. Volgens ze de trend van Pukkelpop? Ik kan me zeker voorstellen dat je als trouwe bezoeker en indierock liefhebber hier teleurgesteld over bent.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  Joslittel.

Rock Werchter 16-17-18 / Pukkelpop 13-14-15-17 / Sziget 07-08-09 / Lowlands 07 / Pinkpop 09-10-11-12-13-15 / Rock am Ring 14-19 / Graspop 17-18-19 / Fortarock 18

visdave34
    Moderator

Natuurlijk is elk affiche een kwestie van smaak. Zo ben ik erg blij met de line-up van Rock am Ring en andere met de line-up van Primavera. Maar persoonlijk vind ik dit een grote teleurstelling. Tuurlijk staan er mooie namen in de undercard, maar waar zijn de mooie headliners? De grote namen waarvoor je daar heen zou gaan? Nu zie ik vooral veel hiphop en dance namen die me gestolen kunnen worden. Volgens ze de trend van Pukkelpop? Ik kan me zeker voorstellen dat je als trouwe bezoeker en indierock liefhebber hier teleurgesteld over bent.

Als je deze affiche in lijn vindt liggen met de trend van Pukkelpop, dan heb je volgens mij niet goed gekeken. Deze staat echt barstensvol met mooie indie diamantjes (en veel vrouwen!). En Pukkelpop moet het toch nog steeds van grote headliners hebben en daar lijkt PS toch wel heel bewust van af te stappen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat er aan de hiphop kant wel wat beters te boeken was (Nas en Pusha T daargelaten), maar verder vind ik dit een lineup om van te smullen. Kan zo 10-15 namen per dag aanvinken die ik heel graag zou willen zien (en dat is me bij PKP nog nooit gelukt).

Lowlands 01-05-06-07-08-09-10-11-13-17 // Rock Werchter 07-08-11-12-13-14-15-17-18 // NOS Alive 16 // Where The Wild Things Are 13-14-15 // Best Kept Secret 17-18-19

Joslittel

Als je deze affiche in lijn vindt liggen met de trend van Pukkelpop, dan heb je volgens mij niet goed gekeken. Deze staat echt barstensvol met mooie indie diamantjes (en veel vrouwen!). En Pukkelpop moet het toch nog steeds van grote headliners hebben en daar lijkt PS toch wel heel bewust van af te stappen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat er aan de hiphop kant wel wat beters te boeken was (Nas en Pusha T daargelaten), maar verder vind ik dit een lineup om van te smullen. Kan zo 10-15 namen per dag aanvinken die ik heel graag zou willen zien (en dat is me bij PKP nog nooit gelukt).

Ja, ben het deels met je eens. Vergelijking met Pukkelpop is misschien ook wat vergezocht omdat zij volledig voor de commerciële kant gaan, dat is hier niet het geval. Als gitarenman ben ik ook wat minder bekend met de kleinere namen op het affiche van Primavera, ik zal me er ongetwijfeld prima vermaken als ik me er verder in ga verdiepen. Maar het valt me wel op dat dit het eerste jaar is dat ik voornamelijk met vraagtekens om me hoofd naar hun affiche aan het kijken ben.

Rock Werchter 16-17-18 / Pukkelpop 13-14-15-17 / Sziget 07-08-09 / Lowlands 07 / Pinkpop 09-10-11-12-13-15 / Rock am Ring 14-19 / Graspop 17-18-19 / Fortarock 18

visdave34
    Moderator

Ja, ben het deels met je eens. Vergelijking met Pukkelpop is misschien ook wat vergezocht omdat zij volledig voor de commerciële kant gaan, dat is hier niet het geval. Als gitarenman ben ik ook wat minder bekend met de kleinere namen op het affiche van Primavera, ik zal me er ongetwijfeld prima vermaken als ik me er verder in ga verdiepen. Maar het valt me wel op dat dit het eerste jaar is dat ik voornamelijk met vraagtekens om me hoofd naar hun affiche aan het kijken ben.

Dat snap ik wel ja, het is zeker anders dan voorgaande jaren. Er werd niet voor niets een ‘The New Normal’ campagne opgezet. Ik vind het wel op een hele slimme manier gedaan, dus bewust aangeven dat er iets gaat veranderen, maar uiteindelijk een lineup neerzetten die voor mijn gevoel nog steeds ‘heel Primavera’ aandoet.

Lowlands 01-05-06-07-08-09-10-11-13-17 // Rock Werchter 07-08-11-12-13-14-15-17-18 // NOS Alive 16 // Where The Wild Things Are 13-14-15 // Best Kept Secret 17-18-19

EddieVerder

Ook veel op de poster waar ik niet bekend mee ben.

Yaeji, 070shake, Big Thief, Mykki Blanco, Marie Davidson, Myrkur, Demdike Stare, Djrum, Peggy Gou, Yves Tumor, Fucked Up, Lucy Dacus, Objekt, Aldous Harding, Iglooghost, Neneh Cherry, CupcakKe, David August, Tirzah, Jpegmafia, Avalon Emerson, Nilüfer Yanya, Slowthai, Hatchie en Efrim Manuel Menuck beveel ik alvast eventjes warm aan van de kleinere namen. Deze line up is dik de moeite!

Ben benieuwd, Lucy Dacus ken ik wel en gaat ook zeker minimaal in de top 20 van mijn einde jaarslijstje eindigen. Debuut van Big Thief is ook zeer goed, tweede vond ik persoonlijk iets minder.
    Rest ken ik (nog) niet. Keer luisteren 🙂

Raskolnikov

Ooh Yannick, ik voel me nu echt oud worden. Neneh Cherry een van de onbekendere namen….

Jpegmafia heerlijke naam overigens. Nilufer Yanya ook.

En ik hoop zo dat Kate Tempest naar een van de Nederlandse festivals komt.

Lowlands 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19 / Werchter 94-95-96 / Pinkpop 93-94-95-97-99-07-09 / DTRH 16-17-18-19 / Rockin Park 05-10-12

Indiaantje89

In de breedte en diepte gewoon weer geweldig. Girl power dit jaar!!
    Maar voor zulke festivals ben ik dan toch weer een beetje degelijk dat ik zeg dat ik toch wel grote namen moet hebben waardoor ik ga twijfelen over een festival in het buitenland. Zoveel goeie namen kun je toch niet zien.

Had op z’n minst nog wel 1/2 extra knallers van headliners verwacht.

Wel grappig dat als ze voor Girl Power gaan dat ze per direct de zwakste headliners ooit hebben. Vind het met dit affiche ook echt onbegrijpelijk dat ze een zeer gewaardeerde Indie band als interpol niet de eer geven om een headline spot te geven die 140544530.000x meer heeft betekend voor de “Primavera scene” dan Erykah Badu. Maar hé… Girl power. Weinig respect voor het repertoire als je het mij vraagt dan.

EddieVerder

Wel grappig dat Frank Carter & The Rattlesnakes er staan. Die staan nota bene in hetzelfde weekend op Dauwpop tussen Sjaak, Donnie en Joost.

Yannick

Interpol heeft in hun hele discografie maximum twee goede platen uitgebracht. Hen laten headlinen na de zwakke platen van de laatste jaren zou gewoon een foute beslissing zijn.

Frank Carter staat daar gewoon naast Jawbreaker als tegengeweld voor het voornamelijk indie(rock), alt R&B en electronica programma.

Moesten er mensen graag nog wat tips willen, vraag maar. Heb het express wat divers en niet te obscuur lijstje gemaakt.

concert archief // RYM

PwoperFish

Als je de lineup doorneemt kijk je nergens meer van op. Dit gaat werkelijk alle kanten op. Wat pareltjes tot zover:

En bedankt voor je lijstje Yannick, ik neem sowieso de hele lineup wel even door. Nou heb ik vrij weinig met r&b/hiphop dus dat valt sowieso al af. En de meeste pop namen zouden mij ook niet speciaal naar Spanje lokken, al heb ik vorig jaar ook best genoten van Lorde en Lykke Li. Maar ik merk al dat er nog genoeg over blijft. Ik had toch een naam als The Good, The Bad & The Queen hier nog wel graag tussen gezien.

Indiaantje89

Interpol heeft in hun hele discografie maximum twee goede platen uitgebracht. Hen laten headlinen na de zwakke platen van de laatste jaren zou gewoon een foute beslissing zijn.

Frank Carter staat daar gewoon naast Jawbreaker als tegengeweld voor het voornamelijk indie(rock), alt R&B en electronica programma.

Moesten er mensen graag nog wat tips willen, vraag maar. Heb het express wat divers en niet te obscuur lijstje gemaakt.

Eens hoor, Interpol hoort ook geen headliner te zijn (al vind ik dat ze meer dan 2 goede albums hebben). Maar vind ze meer status hebben dan Erykah Badu. Maar Carly Rae Jepsen of een Cardi B.. my god Primavera what happend?

Yannick

Maar dit jaar stonden daar A$AP Rocky en Migos (die later cancelden)? Is dat verschil tussen de eerste twee en Future en Cardi B dan zo groot of is het vooral het ontbreken van meer gitaren?

Aan de andere kant vind ik ook gewoon dat je als alternatief festival ook gewoon moet meegaan met je tijd en aangezien hip hop gewoon de zeitgeist is geworden boven rock hoort zich dat ook te reflecteren op een festival dat als doel heeft om naast underground ook vooral het nieuwste van het nieuwste te programmeren in combinatie met wat gevestigde waarden. Cardi B staat daar misschien wat vreemd maar is als vrouwelijke hip hop act (naast CupcakKe) dé act van nu. Carly Rae Jepsen is echt allaaaaang niet meer het Call Me Maybe-meisje van begin de jaren 2010, hoor. Al moet ik wel toegeven dat ik bovenaan ook graag die diversiteit had gezien die zich onderin ten toon spreidt.

Maar ik blijf het positief vinden dat PS deze stap durft te zetten en artiestes de kans wilt geven om bovenaan een affiche te staan ookal hadden ze bv. even goed The Strokes of The Cure kunnen binnenhalen. Sonic City toonde hier in België dat er wel degelijk volk zit te wachten op meer vrouwen en dat festivals mee moeten gaan in dit. Al kun je deze strategie natuurlijk niet bij ieder festival toepassen die bv. Wel zeer sterk afhankelijk zijn van hun headliners dan denk ik aan Pinkpop en BKS. Bij Dour zou dit denk ik ook wel nog ’s goed kunnen uitpakken denk ik.

concert archief // RYM

EddieVerder

Vind het goed dat vrouwen ook op minstens even hoge of hoogste posities kunnen en mogen staan. Alleen het voelt nu geforceerd aan.

Wessel

Vind het goed dat vrouwen ook op minstens even hoge of hoogste posities kunnen en mogen staan. Alleen het voelt nu geforceerd aan.

Geef ik je niet helemaal gelijk in Robyn, Janelle, Cardi B, Christine, Solange, Carly zijn toch echt acts die ieder op een andere manier hun spot verdient hebben. Rosalia staat wel snel bovenaan maar dat gebeurt nu eenmaal snel in dit tijdperk.

// Lowlands 16-17-18 // Down The Rabbit Hole 18 // Woo-Hah 17-18 // Best Kept Secret 15-16-17 // Paaspop 16-17 // Pinkpop 12-13-14-15-16-17 // NOS Alive 16 // // Pukkelpop 13-14-15 // Rock Werchter 13-14-15

Yannick

Rosalia is de shit in Spanje, Wes. Niet zo vreemd.

concert archief // RYM

Wessel

Ja weet maar na 2 albums zo kort op elkaar bovenste plank? Hoeft niet van mij.
    Benieuwd waar we haar gaan zien.

Kalts

Het is voor Primavera denk ik ook belangrijk dat ze eindelijk een artiest hebben uit hun eigen land (nota bene een Catalaan) die een headlinespot aan kan op een groot festival. Die nieuwe show van Rosalía is sowieso een show die je zo op een mainstreamfestival kan neerzetten; die is groots en sluit goed aan op haar nieuwe album.
    Primavera houdt sowieso wel van het promoten van lokaal talent, dus een vrouwelijke, Spaanstalige artiest die een thuisshow speelt – die kans doet zich niet vaak voor, en dus grijpen ze die met beide handen aan.

PwoperFish

Mocht iemand nog graag heen willen, ik heb toch maar besloten om mijn ticket te verkopen. Ik zou mij er gerust kunnen vermaken maar er is niet heel veel op het affiche waar ik nou echt super enthousiast van wordt. Dan verkies ik toch maar een weekendje BKS met mijn vriendin, in plaats van alleen naar PS. Volgend jaar maar weer gewoon de lineup afwachten

23 berichten aan het bekijken - 51 tot 73 (van in totaal 73)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.