Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Festileaks Festival Forum Forums Pinkpop Forum Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

25 berichten aan het bekijken - 9,351 tot 9,375 (van in totaal 9,391)
  • Auteur
    Timmetje
    Bijdrager

Het is nog vrij onhandig inderdaad. Het is een verbetering op wat het was maar het is nog niet wat het moet zijn.

1+
    gesp
    Bijdrager

Richting Graspop zou mij helemaal goed uitkomen. Maar dat zal zeker niet gebeuren. Ik denk dat met 1 stevige rock headliner, misschien twee wel kan. Maar zie vooral in de dagvulling niet daar de overhand hebben. Handje vol door het hele weekend, stuk of 10 namen over 4 podia naast de headliners zal aannemelijk zijn.
    Ik zie wel ten opzichte van de metal festivals een gunstige positie voor Pinkpop, zeker nu Fortarock weg zakt…

Afgelopen editie zag je dat de (wat hardere) rock (Slash, Halestorm, BMTH, Tenacious D) populair was. Terwijl britpop (Miles Kane, the Kooks) niet echt aansloeg. Ook Kiwanuka stond niet in een afgeladen tent te spelen. Jamiroquai sloeg ook wat dood voor mijn gevoel. Terwijl er wel veel volk al bij Kraan op het terrein was en voor Armin op de been bleef, ook puilden de tenten bij Davina Michelle en Duncan Laurence uit. Rowwen Heze en Krezip trokken ook veel publiek. Heb Die Antwoord en Major Lazor niet gezien maar wel behoorlijk wat mensen over gehoord.

Vind het daarom lastig in te schatten welke kant de programmering op zal gaan, zou als organisatie / boeker dan de focus meer op pop of (hard)rock leggen. Met in plaats van 10 een stuk of 12-15 namen in het dagprogramma heb je voor een liefhebber genoeg namen om een dag interessant te maken. Maar voor mijn gevoel bestaan die twee (pop en hardrock / metal) nauwelijks naast elkaar en zal Pinkpop (of Mojo) daarin een keuze moeten maken. Zie het zeker wel gebeuren dat Pinkpop in de programmering wat meer richting Graspop opschuift.

R'P: 05 10, PiP: 07 09 10 14 19, RW: 08 09 11 12 13 15, NSJ: 11, DTRH: 16 19, BKS: 17 21, LL: 18 21, ESNS: 18 19 20, LGW :18.

0
    MixTape
    Bijdrager

Pinkpop vanuit luie stoel thuis bekeken en beluisterd, de line up zwak met als heeeeele grote uitzondering The Cure. Goedemiddag wat klonk dat fantastisch!!! Is er misschien iemand hier die PUSH heeft opgenomen en online kan zetten? (want 3voor12 heeft alleen 3 radiohits online staan) Bij Push kwamen er gevoelens boven die ik dertig jaar ergens in een kastje had verstopt geloof ik…wat een gaaf intro heeft het toch. Geluid was dik ok, geweldig zelfs. Kortom GENOTEN met geluid op standje burenruzie. Zin in de Werchter vrijdag! 😉

5+
    DennisvdBr
    Sleutelbeheerder

Het is nog vrij onhandig inderdaad. Het is een verbetering op wat het was maar het is nog niet wat het moet zijn.

Die twee front of house tenten zijn helemaal niet onhandig?

Overigens, samenvoegen is geen optie, dat is de oude situatie met een grote blinde vlek naar achter op het veld. Met deze opstelling heb je alleen twee kleine blinde vlekken achter de tenten aan de zijkant. Barren moet je er overigens helemaal niet achter maken, dat is alleen maar lastig met bevoorrading en vragen om een druktepunt. De front of house zoals nu is afgekeken van RaR waar het een zeer succesvolle verandering was. Bij het grote veld van Pinkpop bis dit imo de beste oplossing. Je hebt nu tot op het Brand terras zicht op mainstage, dat was met het oude front of house wel anders…

Wat betreft de rock… Het is idd zo dat gitaren en Pinkpop doorgaans een goed huwelijk zijn, zoals ik al vaker gezegd heb.
    Maar Pinkpop zal ook altijd gevarieerd blijven programmeren, dat zie ik overigens als sterk punt. Andere noemen het ‘geen richting’ maar ik noem het een gevarieerde lineup.
    Het aanbod voor volgend jaar is sowieso anders, als Pinkpop / Mojo kan meeliften met andere LiveNation festivals komt dat helemaal goed. Zoals ik ook al zei in het Pinkpop 2020 topic.
    Download FR is laatste weekend mei, RaR/RiP eerste weekend juni, Download UK tweede weekend juni. Pinkpop kan in 2020 makkelijk samenwerken met RaR/RiP maar ook met Belgische LiveNation. Enige wat buiten de boot valt is Rammstein die buiten LiveNation geboekt worden. Aangezien ik een volle vijver verwacht voor Mojo zal imo een beroep op Rammstein voor Pinkpop niet nodig zijn, wat eigenlijk het vermoeden op een los concert versterkt. Met Muse heel hoog in mijn verwachtingen voor enkele festivals, heb ik het idee dat naast Muse nog twee nieuwe headliners voor Pinkpop komen (imo acts die nog niet op Pinkpop geheadlined hebben) wat de lineup Pinkpop-wise zou moeten versterken. Laten we wat album releases van Festival-headliners in de gaten gaan houden, Pinkpop 2020 gaat imo een goed jaar tegemoet. Al hoop ik dat ze net zo goed niet volledig uitverkopen, want wat is dat lekker op het terrein!?!
    Althans, mijn idee er achter….

Pinkpop - 2006, 07, 08, 09, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 2019
    PP Classic - 2007, 08, 09, 10, 12, 2013 / FortaRock - 2016 / Bospop - 2018, 2019

0
    Dr. Hannibal
    Bijdrager

Barren moet je er overigens helemaal niet achter maken, dat is alleen maar lastig met bevoorrading en vragen om een druktepunt.

Op Werchter werkt dat prima hoor. Je moet er niet naast gaan staan als je rustig van de show wilt genieten, maar als je een stukje uitwijkt heb je nergens last van. En het is ideaal zo’n centrale bar te hebben. Blinde vlek heb je toch al, vanwege de flink grote front of house, maar er is genoeg ruimte om uit te wijken naar de zijkanten dus dat is niet echt een probleem. Wellicht staat het hele zootje ook wat verder naar achteren dan op Pinkpop, maar dat weet ik niet zeker.

AKA Toolboy, de Pretentieuze Poepdoos
    Concert archive

1+
    thedude182
    Bijdrager

De 2 kleine FOH tenten zijn een redelijke verbetering t.o.v. geluidstoren. Dit komt grotendeels door de lengte van het veld. Op Noord podium zou dit juist negatief uitpakken.
    Maar bij hoofdpodium redelijk positief vergeleken met een geluidstoren. Wegens hoogteverschil (hogere zijkanten van veld) en zichtlijnen die nu beter zijn voor de mensen die redelijk vooraan willen staan in ‘the line of fire’. , afijn laat ik een schets maken. We zijn van een complete waste of space naar een suboptimale oplossing geupgraded. Voor Zuid Podium een goede zet imo.

6+
    DennisvdBr
    Sleutelbeheerder

nou, complimenten voor deze uitleg thedude182

en idd, het hoogteverschil op Noord had ik niet bij stilgestaan. Dat zou dan niet voordelig werken, aha… Scheelt natuurlijk ook wel dat het gedeelte Noord niet zo diep is en het hoofdveld bij main juist profiteert van deze opzet met de lengte.

mooie schets ook!

PP Classic - 2007, 08, 09, 10, 12, 2013 / FortaRock - 2016 / Bospop - 2018, 2019

1+
    gesp
    Bijdrager

Duidelijke uitleg en inzicht in de zichtlijnen, dank daarvoor.

Voor mij blijft het alsnog een bron van irritatie dat ze ver naar voren en relatief dicht in het midden zijn geplaatst. Juist omdat het veld zo langwerpig is wordt er veel zicht weggenomen en heb je er toch wel last van. Dit omdat mensen dan via die blinde vlek instromen naar plekken waar wel zicht is en het zo druk aanvoelt – terwijl er een meter naar rechts of links wel plek is. Met twee huisjes heb je dan 4 lijnen waarover dit fenomeen plaats vindt.

Van mij mogen die huisjes (veel) verder naar achter en de zijkant toe, dan heb je aanzienlijk meer mensen die vrij zicht hebben. En dit zou ook moeten kunnen, in mijn beleving staan ze op andere festivals allemaal verder weg. Of wordt dit opgelost door een bar achter die huisjes te plaatsen, of die huisjes op pilaren te plaatsen. Kan me de oude situatie niet goed herinneren maar vindt de blinde vlekken – zeker in vergelijking met andere festivals – alsnog een verbeterpunt.

Hier een illustratie van de situatie: https://www.npo3fm.nl/images/2018/06/18_16ec64c654_28948088588_79b452ce28_o.jpg

Is het echt nodig die twee huisjes zo te plaatsen?

R'P: 05 10, PiP: 07 09 10 14 19, RW: 08 09 11 12 13 15, NSJ: 11, DTRH: 16 19, BKS: 17 21, LL: 18 21, ESNS: 18 19 20, LGW :18.

1+
    DennisvdBr
    Sleutelbeheerder

overigens, vanaf het podium is het ook beter zicht, dan zie je het verschil goed.
    Je ziet dan ook heel goed het effect op de diepte van het veld.

je ziet zo de kleine blinde vlekken achter de kleine FOH nu. Ten opzichte van de blinde vlek in de diepte achter FOH zoals het was. Het zicht is nu zeker 4 keer zo ver.

Vroeger, zoals hier

sinds 2015

duidelijke verbetering inderdaad

2+
    Rockbeer
    Bijdrager

Ik vind dit dus oprecht een duidelijke verslechtering, maar dat is doordat mijn favoriete plaats iets links of rechts van het midden is. Eigenlijk precies waar die twee geluidstorens nu staan…

Volledige festivals: Pinkpop '12 / Rock Werchter '13, '16, ‘17 / Rock Am Ring '14, '19 / Rock Im Revier '15 / Nova Rock '17 / Graspop '18, '19 / Pukkelpop '19

0
    DennisvdBr
    Sleutelbeheerder

Ik vind dit dus oprecht een duidelijke verslechtering, maar dat is doordat mijn favoriete plaats iets links of rechts van het midden is. Eigenlijk precies waar die twee geluidstorens nu staan…

dat huisje rechts was mijn positie vaak, links van het hoofdpodium.
    maar, iets meer links van het huisje sta je ook prima.
    Overigens tussen de twee tenten heb je perfect zicht.
    Er kunnen nu meer mensen midden voor het podium staan.

Met dit zicht, genomen vanaf het pad achter front of house langs en recht voor het podium… je hebt hier het hele veld in je rug en perfect zicht op het podium.

1+
    DennisvdBr
    Sleutelbeheerder

btw, positie van de foto is ook ongeveer waar voorheen Front of House stond.

0
    i-mac
    Bijdrager

Volgend jaar gaat Pinkpop door in het weekend van 19, 20 en 21 juni. Tenzij Graspop een week doorschuift, komen ze in elkaars vaarwater. Dat zou ik best jammer vinden.

0
    Timmetje
    Bijdrager

Het is nog vrij onhandig met die huisjes zo natuurlijk. Maar wel een verbetering op wat het was imo.

0
    i-mac
    Bijdrager

Psst. Dennis. Harde bekers met een half muntje statiegeld erop. Das pas “begonnen werk”. Heb je als bezoeker nog een fatsoenlijk bekertje wat je als aandenken mee kan nemen ook, in plaats van zo’n slappe hap.

Wat efficiëntie betreft: als een festival als Hellfest het kan (redelijk kleine organisatie, zelfde soort bezoekersaantallen als Pinkpop) kunnen ze dat in Landgraaf ook best regelen. En soms moet je een beetje extra moeite doen om van de wereld beter te maken. Waar een wil is, is een weg.

Ik ben 3 jaar naar Hellfest gegaan. Daar betaal je al een hele tijd cashless. Je betaald het equivalent van 1 drankbon voor je beker. Telkens je je beker teruggeeft om deze te laten vullen, krijg je eigenlijk een andere beker. Alle bekers worden constant afgewassen. Voor de organisatie is dat best een intensieve bezigheid.

Ik heb eigenlijk niets dan lof voor Hellfest. In 2011 was duidelijk dat de weide te klein werd voor de vele bezoekers. Het jaar nadien werden 5000 bezoekers per dag minder toegelaten. Een groot deel van de winst wordt opnieuw geïnvesteerd in de weide en faciliteiten allerhande. De weide werd heraangelegd (drainage, kunstgras op drukke plaatsen, grintpaden, enz…).

4+
    DennisvdBr
    Sleutelbeheerder

Het is nog vrij onhandig met die huisjes zo natuurlijk. Maar wel een verbetering op wat het was imo.

Wat kan er handiger dan?
    Front of House moet goed zicht hebben op het podium. Moet goed bereikbaar zijn vanaf backstage. Moet overdekt zijn ivm weersomstandigheden, vooral voor apparatuur uiteraard.

Ik kan me niet voorstellen dat ze verder naar de zijkant kunnen. Misschien ander of lager dak, c.q. plattere tent. Bereikbaarheid voor technici is nu via security ring, waardoor de positie iets verder naar voren is. De spots bediening is nu vanuit kraaiennest in de geluidstorens, dat is wel optimaal voor de zichtlijnen van bezoekers tov de hoge toren van Front of House vroeger.

Ik zou niet weten wat je nog meer wil verbeteren eigenlijk?

Ik vind ook dat het effect goed te zien is op RaR, waar Pinkpop het heeft afgekeken. Het effect op het diepe veld is optimaal voor bezoekers.

1+
    Wessel
    Bijdrager

Ik vind ook dat het effect goed te zien is op RaR, waar Pinkpop het heeft afgekeken. Het effect op het diepe veld is optimaal voor bezoekers.

Ik ben nooit naar RaR geweest maar dit ziet er zo ongelofelijk onhandig uit. Het fijne aan een Pinkpop/Werchter vind ik dat je gemakkelijk links/rechts langs het publiek naar voren/achter kunt lopen. Dat kan hier niet?

// Lowlands 16-17-18-19 // Down The Rabbit Hole 18-19 // Woo-Hah 17-18-19 // Best Kept Secret 15-16-17 // Paaspop 16-17-19 // Pinkpop 12-13-14-15-16-17-19 // NOS Alive 16 // // Pukkelpop 13-14-15 // Rock Werchter 13-14-15

1+
    Joslittel
    Bijdrager

Ik ben nooit naar RaR geweest maar dit ziet er zo ongelofelijk onhandig uit. Het fijne aan een Pinkpop/Werchter vind ik dat je gemakkelijk links/rechts langs het publiek naar voren/achter kunt lopen. Dat kan hier niet?

Er zijn twee voorste vakken waar je via een apart weggetje achter dat gebouw heen kan. Ff wennen maar werkt prima. Je hebt daar wc en bier, dus je kan er prima uren vertoeven dicht bij podium en met wat extra ruimte.

Rock Werchter 16-17-18 / Graspop 17-18-19-21 / Pukkelpop 13-14-15-17-21 / Rock am Ring 14-19 / Sziget 07-08-09 / Lowlands 07 / Pinkpop 09-10-11-12-13-15 / Fortarock 18-19 / Bospop 19 / Alcatraz 21

1+
    Rockbeer
    Bijdrager

Op RAR heb ik er dus echt totaal geen last van gehad vorig weekend. Bij Pinkpop heb ik het idee dat dat ding veel verder van voren staat, maar misschien is het wel schijn en was het gewoon te druk op de Pearl Jam dag, waardoor het zo kut oogde hoor.

In elk geval wilde ik op RAR nooit verder dan die torens staan, terwijl dat op Pinkpop wel anders was vorig jaar. Maar nogmaals, dit kan komen doordat er te veel mensen waren doorgelaten.

Volledige festivals: Pinkpop '12 / Rock Werchter '13, '16, ‘17 / Rock Am Ring '14, '19 / Rock Im Revier '15 / Nova Rock '17 / Graspop '18, '19 / Pukkelpop '19

0
    Mirjam
    Bijdrager

Psst. Dennis. Harde bekers met een half muntje statiegeld erop. Das pas “begonnen werk”. Heb je als bezoeker nog een fatsoenlijk bekertje wat je als aandenken mee kan nemen ook, in plaats van zo’n slappe hap.

Wat efficiëntie betreft: als een festival als Hellfest het kan (redelijk kleine organisatie, zelfde soort bezoekersaantallen als Pinkpop) kunnen ze dat in Landgraaf ook best regelen. En soms moet je een beetje extra moeite doen om van de wereld beter te maken. Waar een wil is, is een weg.

Ik ben 3 jaar naar Hellfest gegaan. Daar betaal je al een hele tijd cashless. Je betaald het equivalent van 1 drankbon voor je beker. Telkens je je beker teruggeeft om deze te laten vullen, krijg je eigenlijk een andere beker. Alle bekers worden constant afgewassen. Voor de organisatie is dat best een intensieve bezigheid.

Ik heb eigenlijk niets dan lof voor Hellfest. In 2011 was duidelijk dat de weide te klein werd voor de vele bezoekers. Het jaar nadien werden 5000 bezoekers per dag minder toegelaten. Een groot deel van de winst wordt opnieuw geïnvesteerd in de weide en faciliteiten allerhande. De weide werd heraangelegd (drainage, kunstgras op drukke plaatsen, grintpaden, enz…).

Dit vind ik dus krom gedacht.
    Bij mij in de branche promoten ze wegwerp gerecycelde plastic bakjes ipv elke keer ze af te wassen.
    Dit omdat het afwassen veel water verspilling is.
    Et is maar net hoe je het dus bekijkt.

1+
    thedude182
    Bijdrager

Is het echt nodig die twee huisjes zo te plaatsen?

Ja dat is helaas tot op de meter nauwkeurig berekend. Verder naar de zijkant en je mist het ‘complete plaatje’, dwz dat je de linker line array bijvoorbeeld niet genoeg hoort als je te ver naar rechts zit. Heel simpel gezegd. En voor de lengte geldt ook dat je zoveel mogelijk wilt horen. Check de plaatjes hier eens.

Er zijn echter wel oplossingen. Sommige artiesten laten de foh-man in een cabine mixen. Op het veld staan dan fancy microfoons en in de offsite cabine, die net zo goed aan de andere kant van de wereld zou kunnen staan, wordt geluisterd met goede studio monitors. Maar dit is verre van perfect en ik zie hier de komende 20 jaar geen draagvlak voor.

Verder hebben veel geluidsmannen een voorkeur voor een oude vertrouwde center tower. Ook al is dit een uitzonderlijke sweet spot waarbij je dus niet echt het geluid opvangt wat het meerendeel van je publiek ervaart.

3+
    PP1980
    Bijdrager

De nieuwe opstelling huisjes is wel degelijk een verbetering. Het idee van een bar in het midden lijkt prima maar voor degenen die daar moeten werken een ramp. Kijk maar bij Werchter. Het is een verkapte wc want iedereen staat daar tegen de bar/zeil te pissen. Het kan nergens heen dus einde avond heb je modder van de zeik. Bar bij Pinkpop wat langer maken bij uitverkochte editie en probleem opgelost.

0
    Joe
    Bijdrager

De nieuwe opstelling huisjes is wel degelijk een verbetering. Het idee van een bar in het midden lijkt prima maar voor degenen die daar moeten werken een ramp. Kijk maar bij Werchter. Het is een verkapte wc want iedereen staat daar tegen de bar/zeil te pissen. Het kan nergens heen dus einde avond heb je modder van de zeik. Bar bij Pinkpop wat langer maken bij uitverkochte editie en probleem opgelost.

Ze hebben daar wel al een paar jaar pisbakken met stromend water geplaatst, stank is nu weg.

1+
    Dr. Hannibal
    Bijdrager

Bij mij in de branche promoten ze wegwerp gerecycelde plastic bakjes ipv elke keer ze af te wassen.
    Dit omdat het afwassen veel water verspilling is.
    Et is maar net hoe je het dus bekijkt.

Tja, wat is jouw branche en hoe soepel loopt de recycling daar? Misschien vindt die plaats in een meer gecontroleerde omgeving waar afval scheiden en dergelijken veel makkelijker zijn? Afhankelijk van het antwoord op die vraag kan het van jou uit ook nogal krom gedacht zijn om te denken dat die situatie toepasbaar is op een festival.

Laten we wel wezen, een festival gaat sws milieuvervuilend zijn, puur omdat je een weekend lang met tienduizenden mensen een feestje aan het vieren bent. De vraag van wegwerp vs hard plastic is dus sowieso een keuze uit twee kwaden. Als die recycling goed lukt, dan kunnen wegwerp bekertjes inderdaad beter zijn voor het milieu. Maar aangezien afval scheiden niet de makkelijkste opgave lijkt op een festival, en ik nog geen overtuigende cijfers heb gezien dat de recycling resultaten echt gehaald worden, lijkt herbruikbaar plastic een makkelijkere oplossing. Bedenk ook dat watergebruik circulair is: rioolwater wordt gezuiverd en komt terug in het oppervlaktewater, waar vanuit het weer door kan stromen terug naar drinkwaterwinning. Dus het gaat meer om de uitstoot en stoffen die rondom de watercirculatie gebruikt worden, dan het watergebruik zelf. Ik kan mij voorstellen dat in jouw branche de kostenpost van watergebruik ook meeweegt, en recycling dus makkelijker en goedkoper is. Dat zegt niet dat het op een festival als Pinkpop ook per se duurzamer is.

Maar goed, weer veel gelul, geen conclusie. Wellicht werk je ook op grote evenementen en houdt je verhaal wel degelijks stand. Ik denk dat de conclusie na meerdere pagina’s discussie hierover kan zijn dat we het in ieder geval allemaal belangrijk vinden (goede zaak!) maar dat er nog geen eenduidig antwoord op de wergwerp/herbruikbaar keuze is. Het komt uiteindelijk toch ook vaak neer op persoonlijke voorkeuren als “bekertje tussen je tanden kunnen houden” vs “mooi schoon terrein aan het eind van de dag” die allebei niet noodzakelijk iets over de duurzaamheid zeggen. Ik neig nog steeds naar de overtuiging dat een berg afval op het terrein gewoon een slecht iets is, maar idd, als dat goed gerecycled kan worden hoeft het niet slechter te zijn dan bekertjes transporteren en wassen. Het lijkt me hoog tijd dat er een grootschalige vergelijkingsstudie door een professionele instantie gedaan wordt naar dit onderwerp, om dit verhitte debat voor eens en voor altijd op te lossen.

Concert archive

2+
    Dr. Hannibal
    Bijdrager

Sowieso, wat is hier eigenlijk precies krom gedacht? Je kunt dat wel roepen, maar wat is er krom aan? Dat jouw branche een andere aanpak heeft? Dat heeft niks te maken met hoe krom of niet deze gedachtegang is. Tenzij je aantoont dat er echt iets mis is met dit idee.

Concert archive

0
25 berichten aan het bekijken - 9,351 tot 9,375 (van in totaal 9,391)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.