Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Festileaks Festival Forum Forums Pinkpop Forum Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Dit onderwerp bevat 4344 reacties, heeft 220 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Bram 5 uur, 36 minuten geleden.

25 berichten aan het bekijken - 626 tot 650 (van in totaal 4345)
  • Auteur

DennisvdBr
    Moderator

Qua internationale uitstraling is het wel een beduidend mindere naam voor Pinkpop.

…dit…

Voor Kensington op Pinkpop is sub maximaal in mijn ogen.
    Alle lof voor wat de band teweeg brengt, maar een internationale topact met een beetje exclusieve uitstraling mag je wel verwachten.
    Dan is een buitenlandse stadionact meer uitstraling voor Pinkpop, dan de nationale trots….

Pinkpop - 2006, 07, 08, 09, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 2018
    PP Classic - 07, 08, 09, 10, 12, 13 / FortaRock - 2016 / Bospop - 2018

Timmetje

Ik weet niet waarom Pinkpop een internationale topband met allure zou boeken als ze met Kensington ook gewoon een dag kunnen uitverkopen…. niks mis met wat Nederlandse trots!

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Timmetje.

DennisvdBr
    Moderator

Ik weet niet waarom Pinkpop een internationale topband met allure zou boeken als ze met Kensington ook gewoon een dag kunnen uitverkopen…. niks mis met wat Nederlandse trots!

Pinkpop kan veel beter buitenlandse topacts / stadionact als headliner zetten die nog nooit headliner gestaan hebben op Pinkpop. Dat heeft veel meer uitstraling, ook uitstraling buiten de landsgrenzen. Dan kan Kensington nog 100 keer de ArenA uitverkopen. Daar heeft Kensington zeker Pinkpop niet voor nodig. Maar wil Pinkpop “Champions League” uitstraling hebben, kan je als Europese uitstraling niet met Kensington aankomen.
    Sub maximaal. Als ze willen headlinen gaan ze maar op de braderie van Lubberkutteveen staan…

Timmetje

Mja. Of je nou fan bent of het klotemuziek vind, Kensington is objectief zeker headlinerwaardig.

DennisvdBr
    Moderator

Mja. Of je nou fan bent of het klotemuziek vind, Kensington is objectief zeker headlinerwaardig.

Op heel veel andere Nederlandse festivals wel. Maar Pinkpop is één van die Nederlandse festivals waar Kensington toch echt maximaal genoegen moet nemen met sub spot.

Daarnaast, de ticketprijs kan je ook niet verantwoorden met Kensington als headliner. Daar past ook alleen maar zo’n internationale stadion act bij. Van die opties zijn er (komen er aankomende weken) nog ook genoeg mogelijkheden!!

Indiaantje89

Kensington doet het goed inderdaad in het land, op gratis evenementen en zaalshows voor paar tientjes. Maar Pinkpop mogen headlinen is toch wel andere koek. Je kan echt geen € 95,- voor een kaartje vragen met Kensington bovenaan je affiche. Dan gaat men inderdaad wel maar het lokale festival om de hoek waar je gratis heen kan.

Ik ben er zeker van dat het een fiasco zal zijn kwa kaartverkoop. En zo slim zijn ze echt wel bij Mojo/Pinkpop.

Yannick

Waarom is er zo’n soort van schaamte om een Nederlandse band te laten headlinen? Werchter heeft in de periode van dEUS in de mid 2000’s hen ook 2x (dacht ik?) laten headlinen en die verkochten belange geen stadions of 10x de HMH uit. Je praat enkel vanuit het standpunt van de organisatie maar als Nederlandse band het grootste festival (met zo’n geschiedenis) mogen headlinen doet dat volgens mij ook goeie zaken voor Kensington in Europa/de muziekwereld. Een boeking is nooit one-sided. Daarnaast is Kensington een rock band pure sang, geen Marco Borsato of whatever dus dat spreekt nog meer in hun voordeel.

concert archief // RYM
    RW: 16-17-18 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16

Processierups

Wat een vreemde discussie dit…. Kensington heeft zich al bewezen als headliner ook/zeker voor Pinkpop. Het is ook duidelijk dat Pinkpop de 50e editie ook benut om terug te kijken op Nederlandse bands die afgelopen jaren gespeeld hebben (Golden Earring, Rowwen Heze, wellicht Heideroosjes en Anouk). Een Nederlandse band die Arena uitverkoopt, volledig aansluit op de doelgroep en over de jaren via optredens op PP hoort gewoon op die plek te staan. Is meteen een oplossing voor Jan’s zo gewenste vierde dag. Maak er het rijtje Kensington, Ed Sheeran, Coldplay, the Police van en je hebt een rijtje dat prima past in het huidige Pinkpop.

En niemand keek toch raar op als dEUS weer eens een goede plek op Werchter kreeg…. terwijl niemand zal betwisten dat Werchter bij die zogenoemde ‘champions league’ van festivals zou horen.

Martijn

Wat een vreemde discussie dit…. Kensington heeft zich al bewezen als headliner ook/zeker voor Pinkpop. Het is ook duidelijk dat Pinkpop de 50e editie ook benut om terug te kijken op Nederlandse bands die afgelopen jaren gespeeld hebben (Golden Earring, Rowwen Heze, wellicht Heideroosjes en Anouk). Een Nederlandse band die Arena uitverkoopt, volledig aansluit op de doelgroep en over de jaren via optredens op PP hoort gewoon op die plek te staan. Is meteen een oplossing voor Jan’s zo gewenste vierde dag. Maak er het rijtje Kensington, Ed Sheeran, Coldplay, the Police van en je hebt een rijtje dat prima past in het huidige Pinkpop.

En niemand keek toch raar op als dEUS weer eens een goede plek op Werchter kreeg…. terwijl niemand zal betwisten dat Werchter bij die zogenoemde ‘champions league’ van festivals zou horen.

Voor dat laatste is Rock Am Ring natuurlijk ook een goed voorbeeld. Qua aantallen nog een stukje groter dan Pinkpop, en die recyclen zonder enkel probleem om de zoveel jaar Die Artzen en Toten Hosen als headliner. En het beeld van velen hier dat je Kensington op iedere straathoek gratis kan zien klopt in ieder geval voor dit jaar al niet (meer), zijn allemaal festivals waar je 30-40 euro kwijt bent. Als je Kensington de rest van de zomer niet in Nederland laat spelen, en er een sterke sub en 3FM afsluiter naast zet is die 95 euro prima te rechtvaardigen.

DennisvdBr
    Moderator

Laat Kensington eerst maar eens buiten Benelux ook stadions uitverkopen.
    Dan wil ik wel mee gaan in deze discussie.

Wat mij betreft is het geen discussie waardig.
    Kensington is geen headliner voor Pinkpop.
    Wil je een NL headliner, kijk dan naar Within Temptation, zij zijn ook headliner in buitenland en verkopen ver over de grens zalen uit.
    Maar ook dat is zelfs voor hun nog geen vrijbrief om Pinkpop headliner te zijn.

De graadmeter voor Pinkpop headliner ligt de lat toch echt iets hoger.

Indiaantje89

Voor dat laatste is Rock Am Ring natuurlijk ook een goed voorbeeld. Qua aantallen nog een stukje groter dan Pinkpop, en die recyclen zonder enkel probleem om de zoveel jaar Die Artzen en Toten Hosen als headliner. En het beeld van velen hier dat je Kensington op iedere straathoek gratis kan zien klopt in ieder geval voor dit jaar al niet (meer), zijn allemaal festivals waar je 30-40 euro kwijt bent. Als je Kensington de rest van de zomer niet in Nederland laat spelen, en er een sterke sub en 3FM afsluiter naast zet is die 95 euro prima te rechtvaardigen.

Stonden in Breda nog voor 3 tientjes, bij lange na geen € 95,-. En laten we kwalitatief nou Kensington niet vergelijken met dEUS of de populariteit van Die Toten Hosen op RAR, dat is op geen enkele schaal te vergelijken.

Heeft niets met schamen te maken overigens. Van mij mogen ze 10x Pinkpop headlinen. Maar dan kom ik 10 jaar niet.

Ook niets tegen Nederlandse “trots”, roep al jaren dat we een spot moeten creeëren na de headliner voor een Late Night Special. En zet dan gewoon na de headliner in het donker een bijzondere show neer ala Rock Am Ring.

Processierups

Stonden in Breda nog voor 3 tientjes, bij lange na geen € 95,-. En laten we kwalitatief nou Kensington niet vergelijken met dEUS of de populariteit van Die Toten Hosen op RAR, dat is op geen enkele schaal te vergelijken.

Heeft niets met schamen te maken overigens. Van mij mogen ze 10x Pinkpop headlinen. Maar dan kom ik 10 jaar niet.

Ook niets tegen Nederlandse “trots”, roep al jaren dat we een spot moeten creeëren na de headliner voor een Late Night Special. En zet dan gewoon na de headliner in het donker een bijzondere show neer ala Rock Am Ring.

Niemand maakt hier een kwalitatieve vergelijking tussen Kensington en dEUS; wat mij betreft is dEUS echt van een ander niveau. Maar het is inderdaad wel opvallend dat we deze discussie voeren over een band die Arena uitverkoopt, terwijl een RAR dit jaar doodleuk de verkoop start met alleen die ärzte als headliner of Bergenfest (een stuk kleiner) met Madrugada. En dat dEUS destijds Werchter kon headlinen, terwijl het in Nederland een echte club-band was.

Hoeveel Nederlandse headliners heeft Pinkpop eigenlijk gehad? Doe Maar in 1983. Misschien nog een keer Urban Dance Squad of zo? Het is wel echt opvallend dat we in Nederland zo terughoudend zijn met Nederlandse hoofdacts..

Verwacht Kensington echt wel een keer als headliner; we zullen zien of dat al in 2019 gebeurt.

mattman
    Moderator

Heeft de reden dat mensen hier liever geen Kensington als headliner zien niet ook iets met de muziek zelf te maken? Los van ‘vaderlandse trots’ is het gewoon een band die hertzelfde nummer 18 keer na elkaar speelt tijdens hun shows. Ik zie Kensington nooit mega groot worden in het buitenland omdat het simpelweg niet vernieuwend/onderscheidend genoeg is daarvoor.

Als Belg zou ik het fantastisch vinden om dEUS nog eens te zien headlinen op RW. Of, wie weet ooit, een Balthazar. Maar Bazart een dag zien afsluiten op een Werchter mainstage klinkt minder leuk in de oren. Het is niet omdat iets dat uit het vaderland komt groot groot en bekend is, dat ik er automatisch trots op moet zijn.

Paddy

Kensington doet het goed inderdaad in het land, op gratis evenementen en zaalshows voor paar tientjes. Maar Pinkpop mogen headlinen is toch wel andere koek. Je kan echt geen € 95,- voor een kaartje vragen met Kensington bovenaan je affiche. Dan gaat men inderdaad wel maar het lokale festival om de hoek waar je gratis heen kan.

Ik ben er zeker van dat het een fiasco zal zijn kwa kaartverkoop. En zo slim zijn ze echt wel bij Mojo/Pinkpop.

Je loopt een paar jaar achter. Een uitverkochte clubtour, 5x ziggo uitverkocht en 50.000 man die de band in de Arena wilde zien. Allemaal mensen die een ticket kochten. Natuurlijk verkoopt Kensington op hun eentje niet een pinkpopdag uit, maar op een affiche staan meer namen. Zet er een sterke (internationale) sub bij en nog wat publiekslievelingen en die dag verkoopt prima.

LL 98 / RW 99, 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
    FoR 03, 05 / PP 08, 18, Sonisphere 09 / WB 12 / Forta 12, 13, 14, 16, 18

Paddy

Heeft de reden dat mensen hier liever geen Kensington als headliner zien niet ook iets met de muziek zelf te maken? Los van ‘vaderlandse trots’ is het gewoon een band die hertzelfde nummer 18 keer na elkaar speelt tijdens hun shows. Ik zie Kensington nooit mega groot worden in het buitenland omdat het simpelweg niet vernieuwend/onderscheidend genoeg is daarvoor.

Als Belg zou ik het fantastisch vinden om dEUS nog eens te zien headlinen op RW. Of, wie weet ooit, een Balthazar. Maar Bazart een dag zien afsluiten op een Werchter mainstage klinkt minder leuk in de oren. Het is niet omdat iets dat uit het vaderland komt groot groot en bekend is, dat ik er automatisch trots op moet zijn.

Mega groot niet, maar een uitverkochte Europese clubtour hebben ze ook achter de rug en ze staan regelmatig op buitenlandse festivals. En het heeft zeker met de muziek te maken. Velen hier vinden de muziek niks, maar de cijfers zijn dat het Nederlandse publiek ze prima pruimt.

LL 98 / RW 99, 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
    FoR 03, 05 / PP 08, 18, Sonisphere 09 / WB 12 / Forta 12, 13, 14, 16, 18

Yannick

Zoals Paddy al vermeldde zijn er nog andere mensen in Nederland die daar anders over denken.. En die zijn blijkbaar met heel veel. Op dit forum kan dat best zijn dat je daar geen fan van bent, akkoord.. Maar als organisatie zijnde moet je festival gewoon verkopen. Nogmaals.. Bieber (met de desbetreffende Kensington als sub) verkocht in 2017 sneller uit dan Green Day en Kings Of Leon.

Editors komen ook niet verder dan het Kanaal en terug maar dat hoeft ook niet want die band blijft, vreemd genoeg, nog steeds goed verkopen in de Benelux.. En zeggen dat die stonden dit jaar nog op Pinkpop stonden… 😉

concert archief // RYM
    RW: 16-17-18 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16

mattman
    Moderator

Volledig akkoord met jullie hoor, Yannick en Paddy, dat Kensington mega populair is. Maar dat das ook niet m’n punt. Wou gewoon reageren op het feit dat we zogenaamd trots moeten zijn op iets omdat het zogenaamd ‘uit eigen land’ komt. Dat Kensington groot in NL is, dat lijkt me wel duidelijk.

Trouwens: om aan te tonen hoe klein ze zijn in België: vorige week stonden die nog op een gratis studentenfestivalletje om de hoek van m’n straat in Gent. Ik dacht al dat ik de muziek ergens a herkende op m’n balkon. 😊

Indiaantje89

Je loopt een paar jaar achter. Een uitverkochte clubtour, 5x ziggo uitverkocht en 50.000 man die de band in de Arena wilde zien. Allemaal mensen die een ticket kochten. Natuurlijk verkoopt Kensington op hun eentje niet een pinkpopdag uit, maar op een affiche staan meer namen. Zet er een sterke (internationale) sub bij en nog wat publiekslievelingen en die dag verkoopt prima.

Ik loop niet echt achter hoor, ik weet echt wel wat ze gedaan hebben en dat ontkend niemand. Maar je kan een uitverkochte Arena van € 35,00 niet vergelijken met een Arena Act die voor € 80,00 of meer op de bune staat. Daarnaast is zo’n evenement heel anders dan Pinkpop. Midden in de randstad, er waren extreem veel partner kaarten voor Arena begrippen (ons halve kantoor kon er zo naar toe), een festival is voor de huismoeders toch best veel moeite, niet onder een dak en het kan regenen enzo. Best eng.

Een festival headlinen is echt een andere tak van sport. En als je beetje smoel wilt hebben (toegegeven daar hebben soms wat peoblemen mee), dan kunnen ze echt niet met Kensington aan komen zetten. Dat kan pas leuk zijn als ze 3 jaar niet getourd hebben.

Cijfers zijn leuk, maar je moet ze wel correct calculeren. Daarnaast zijn de subs van Pinkpop dusdanig groot dat die niet voor Kensington gaan spelen, hoe goed ze het hier ook doen. En nee je kan het niet vergelijken met Die Toten Hosen. Dat is compleet een andere orde aan populariteit. Ook spelen ze niet, overal op RAR zie je bandshirts of vlaggen van Die Toten Hosen, daar kan geen andere act tegen op bij onze oosterburen. Kensington is veel discutabeler in dat opzicht.

En we mogen idd we respect hebben voor onze artiesten. Maar in NL heb je al heel snel een overkill aan optredens van onze bands. We hebben allemaal Di-Rect, Racoon, BLØF, De Staat, De Jeugd van Tegenwoordig, Chef’Special, Miss Montreal, Blaudzun etc. toch wel gezien?

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Indiaantje89.

remko

Ik loop niet echt achter hoor, ik weet echt wel wat ze gedaan hebben en dat ontkend niemand. Maar je kan een uitverkochte Arena van € 35,00 niet vergelijken met een Arena Act die voor € 80,00 of meer op de bune staat. Daarnaast is zo’n evenement heel anders dan Pinkpop. Midden in de randstad, er waren extreem veel partner kaarten voor Arena begrippen (ons halve kantoor kon er zo naar toe), een festival is voor de huismoeders toch best veel moeite, niet onder een dak en het kan regenen enzo. Best eng.

Een festival headlinen is echt een andere tak van sport. En als je beetje smoel wilt hebben (toegegeven daar hebben soms wat peoblemen mee), dan kunnen ze echt niet met Kensington aan komen zetten. Dat kan pas leuk zijn als ze 3 jaar niet getourd hebben.

Cijfers zijn leuk, maar je moet ze wel correct calculeren. Daarnaast zijn de subs van Pinkpop dusdanig groot dat die niet voor Kensington gaan spelen, hoe goed ze het hier ook doen. En nee je kan het niet vergelijken met Die Toten Hosen. Dat is compleet een andere orde aan populariteit. Ook spelen ze niet, overal op RAR zie je bandshirts of vlaggen van Die Toten Hosen, daar kan geen andere act tegen op bij onze oosterburen. Kensington is veel discutabeler in dat opzicht.

En we mogen idd we respect hebben voor onze artiesten. Maar in NL heb je al heel snel een overkill aan optredens van onze bands. We hebben allemaal Di-Rect, Racoon, BLØF, De Staat, De Jeugd van Tegenwoordig, Chef’Special, Miss Montreal, Blaudzun etc. toch wel gezien?

Nou een kaartje voor Kensington in de arena was ook dik 75€. Dus populatiteit is er zeker wel, maar ik denk dat Pinkpop voor de 50e editie hoger in zal zetten. Denk wel dat ze er zullen staan met nieuw werk maar dan als sub

Christiaan

Nou een kaartje voor Kensington in de arena was ook dik 75€. Dus populatiteit is er zeker wel, maar ik denk dat Pinkpop voor de 50e editie hoger in zal zetten. Denk wel dat ze er zullen staan met nieuw werk maar dan als sub

Er is natuurlijk wel een verschil of dit het duurste kaartje (Kensington) of het goedkoopste kaartje (internationale act) is…

Oasiss

De goedkoopste kaarten voor U2 in de JC Arena vorig jaar waren minder dan € 40,00. Ik denk dat het argument dat Kensington overal gratis of voor een paar euro’s te zien is, is volgens mij een beetje achterhaald.

Indiaantje89

Maar laten we het in Champions League termen houden (wat Jan Smeets graag doet), ze willen potentieele Champions League winnaars op het festival hebben (U2, Pearl Jam, Metallica, Coldplay, Foo Fighters, Rammstein, Bruno Mars, Bruce Springsteen, The Rolling Stones, etc.), mocht dat niet lukken dan gaan ze nog voor Europa League winnaars (Green Day, Kings Of Leon, The Killers, System Of A Down, Arctic Monkeys, The Cure, etc.). En dan pas komen de Eredivisie kampioen kijken waar Kensington onder valt.

En het is heel knap dat ze kampioen van Nederland zijn, maar dan ga je niet gelijk mee doen voor de CL Finale.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Indiaantje89.

mattman
    Moderator

Europa League winnaars (The Cure)

Trigggered.

Indiaantje89

De goedkoopste kaarten voor U2 in de JC Arena vorig jaar waren minder dan € 40,00. Ik denk dat het argument dat Kensington overal gratis of voor een paar euro’s te zien is, is volgens mij een beetje achterhaald.

Ze staan op Bierpop, € 39,95. De eerste presale van de Arena was gewoon € 38,50. Breda Live € 27,95, Wish Outdoor € 29,95. Pop On Top € 41,95, Central Park € 42,35, Dauwpop € 55,80, Paaspop € 62,95, Tivoli € 29,00, 013 € 31,60, Paradiso € 29,00.

En zo kan ik nog wel door gaan. Ok toegegeven, ze stonden in 2018 nergens gratis (in 2017 nog genoeg), maar dat is een kwestie van tijd dat ze weer op Appelpop of een Bevrijdingsfestival staan. Maar je er zijn genoeg goedkopere opties als je Kensington.

Indiaantje89

Europa League winnaars (The Cure)

Trigggered.

Sorry, kwalitatief zeker CL niveau, maar kwa grootheid van naam toch net een trede daaronder.

25 berichten aan het bekijken - 626 tot 650 (van in totaal 4345)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.