Muziek Recensies

eilishjanssen

Nieuw lid
20 mrt 2019
1
0
Hallo allemaal!
Ik schrijf de laatste tijd heel veel reviews van concerten en ben nu voor mijn studie aan het onderzoeken wat voor mij de prettigste manier is om een review te schrijven en ook wat voor mijn publiek het leukste is om te lezen. Ik wil er vooral aan werken om mijn reviews wat persoonlijker te maken, om te laten zien dat ik de artiesten op het podium echt zie als mensen en niet alleen als muzikanten. Nu ben ik benieuwd naar wat jullie vinden van het onderstaande review. Vinden jullie het persoonlijk genoeg? Kan het persoonlijker en hoe dan? Alle tips en opmerkingen zijn welkom! Alvast bedankt :)

https://www.rockportaal.nl/john-garcia-and-the-band-of-gold-013-tilburg-22-02-2019/
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Hey, toffe review! Klinkt als een goed concert. Paar feedback punten van mij persoonlijk:

- Het is duidelijk dat je erg je best doet “goed” te schrijven, maar dat laat de tekst soms wat onnatuurlijk aanvoelen. Probeer simpelere en directere zinnen te vormen, die een natuurlijker verhaal vertellen.
- Bijvoorbeeld je anekdote over met je ogen dicht luisteren. Die persoonlijke ervaringen zijn leuk om te lezen, maar de manier waarop je het beschrijft komt nu op mij redelijk geforceerd over.
- En wat je slotopmerking betreft: wat voor persoonlijle ervaringen geldt, geldt niet per se voor persoonlijke meningen! Natuurlijk is het jouw review, maar ik stoor me zelf ontzettend aan dit soort nietszeggende eigen opvattingen in reviews. Zegt meer over jouw eigen opvattingen dan het concert.
- Wat mij betreft mag je meer schrijven over hoe de artiesten stuk voor stuk op het podium staan, en minder over bijvoorbeeld het podium zelf en het publiek. Aangezien juis een persoonlijk beeld van de artiesten je doel is. Misschien lastiger hier omdat ze juist niet zoveel interactie zoeken, maar beschrijf dan meer lichaamshouding of uitstraling ofzo. Wat je er wel over beschreef vond ik leuk, dus breidt dat uit!
- Refereren aan een interview vooraf is natuurlijk ontzettend leuk en doet heel veel om de artiesten beter te leren kennen als mensen! Maak vooral gebruik van deze sterke toevoeging, blijf daarbij wel aan mn eerste punt denken :wink:
- Wat ik dan weer enorm afgezaagd vind is beschrijvingen als “de jongens van ...” die voor mij een soort geveinste vriendschappelijkheid uitstralen. En zo heb je meer van die zinnetjes die je elke paar reviews tegenkomt. Hou het een beetje zakelijk.

Dat was wel zo’n beetje alles wat ik te zeuren heb haha. Zeker geen slechte review hoor! Leuk om te lezen en leuke doelstelling. Hoop dat je iets aan mn feedback hebt...

PS. Laatste dingetje is dat je review wel érg enthousiast is. Maar dat gevoel heb ik vaker in muziekjournalistiek. Dat, of enorme zuurpruimerij. Ik maak mezelf daar ook weleens schuldig aan, maar in reviews lees ik graag wat goed onderbouwde kritiek :)
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Leuk dat je schrijft, vind het zelf ook enorm leuk om zo af en toe eens een concertje te 'recenseren'. Ik sluit me bij de meeste punten aan bij @Dr. Hannibal . Ook zie ik her en der nog wat schoonheidsfoutjes. Bijvoorbeeld 'woenstijn', wat natuurlijk een tikfoutje is.

Daarnaast heb ik een minor 'Creatief Schrijven' gevolgd waarbij ik leerde dat bepaalde woorden een zin ietwat verzwakken(ietwat is dus al een voorbeeld), en je eerste zin begint bijvoorbeeld met 'een redelijk warme vrijdagavond' en 'John is duidelijk niet zo geïnteresseerd in interactie met het publiek'. Het maakt zulke zinnen mijn inziens minder sterk als het zo 'afgezwakt' wordt om het maar een naam te geven.

Verder vind ik het nog niet helemaal een lekker lopend verhaal. In de een na laatste alinea wordt ineens een album aangehaald waarvan ik de meerwaarde niet echt inzag.

Deze feedback is echter puur subjectief dus doe er mee wat je wilt. De P.S. van @Dr. Hannibal klopt helemaal, maar overkomt mij ook altijd, dus ach. In elk geval leuk dat je schrijft. Is het niet sowieso een leuk idee als mensen die als hobby schrijven hier hun uitgebreidere recensies posten? Over albums/concerten/festivals en whatever? Vind het zelf altijd leuk om zulke dingen te lezen van anderen :)
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Prettig om te lezen en het enthousiasme spat er van af. Bovenstaande users geven goede feedback waar ik me zeer in kan vinden. Ook enorm eens met Sjoerd en Hannibal dat er af en toe ineens dingen vanuit het niets worden beschreven. Dat geeft een beetje het ''huh'' effect. Wel oneens met Sjoerd (en zijn docent creatief schrijven) dat woorden als redelijk of niet zo zinnen afzwakken. Integendeel. Ik vind dat juist prettig lezen en een sfeer beter zetten. Er zit verschil tussen een warme dag en een redelijk warme dag en een groot verschil tussen niet zo geïnteresseerd zijn of niet geïnteresseerd zijn in publieksinteractie. Vind dat soort woorden juist belangrijk omdat het voor nuance zorgt waar nodig.

Wel staan er een hoop schoonheidsfoutjes in. Woenstijn ipv woestijn, een paar misplaatste komma's en ''de / deze soort muziek'' ipv ''het soort en dit soort muziek'' bijvoorbeeld. Zou je aanraden iemand anders de tekst even te laten lezen voordat je hem post want als je het zelf schrijft heb je op den duur soms een blinde vlek voor je eigen foutjes.

Keep up the good work!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken