Lowlands 2021 – Nieuws & Geruchten

Festileaks Festival Forum Forums Festivals in Nederland Lowlands 2021 – Nieuws & Geruchten

12 berichten aan het bekijken - 176 tot 187 (van in totaal 187)
  • Auteur
    Indiaantje89
    Bijdrager

Jep zelfs een Lamar was op dat gebied niet eens vernieuwend. Maar goed misschien ook de vraag wat je vernieuwend noemt. Denk dat alle genres hun ups en downs hebben. Heb het idee dat Metal de laatste jaren weer stijgende is. Op het gebied van electronische acts zie je ook een stuk minder vernieuwing dan een paar jaar terug. Misschien staat LL over 5 jaar vol met reggae acts. Lowlands is wel een festival wat een beetje in de waan van de dag leeft. Je kon ook aan het affiche van 2020 zijn dat er überhaupt weinig “speelde” de laatste tijd.

1+
    @Marc
    Bijdrager
    @Marc wrote:

Dank je voor de leuke reactie(s). Ook voor de tips. Zit zeker wat tussen. Dool is inderdaad top. Stonden al een keer op LL, maar mogen gerust nog een keer komen. Haken is ook gewoon een “oude” band. Erg goed, maar niet the next big thing als muziek stroming an sich. Ik bedoel de hoogtijdagen van toen de punk weer opkwam (Offspring, Green Day, Nofx etc.) of de hardcore (Biohazard, Madball, Dog Eat Dog, de hardcore scene in NL en België met een navolging van de metalcore), Nu metal stroming, Death Metal, Black Metal etc. Er gebeurt in mijn ogen niet zoiets. Dat is meer mijn punt.

Graag gedaan!

Ik snap je punt maar vind het tegelijkertijd ook niet terecht om de vernieuwing in de metal af te rekenen op het feit dat er geen nieuwe populaire stroming is ontstaan. Deels wijt ik dit aan het gebrek aan commerciële airplay voor deze stroming, je moet je best doen om in NL ook maar iets van metal op tv/radio te horen. Maar vooral: in welk muziekgenre is de laatste 20 jaar wél een relevante nieuwe muziekstroming ontstaan die het langer dan 1 festivalseizoen heeft uitgehouden? Ik kan me Dubstep nog ergens herinneren maar was ook zo weer weg. Alles wat de laatste jaren op festivals staat zijn toch vooral variaties van reeds bestaande muziekstromingen?

Dubstep inderdaad een goed voorbeeld. Hip hop / rap is mijn ogen nu heel erg de stroming waar veel in gebeurt.

Kink is toch wel een zender waar metal voorbij komt?

Ah, dat vind ik wel een interessante opmerking over hip hop/rap want dat beeld deel ik zelf niet. Toegegeven: hedendaagse hiphop volg ik van een (verre) afstand. Zoals ik het zie is dit genre inderdaad erg populair, maar ik zie geen grootste vernieuwing of nieuwe stromingen opkomen. Dat criterium gebruik jij zelf voor de metal. De enige vernieuwing die ik zie is het zwaar storende gebruik van autotune. Misschien is trap een nieuwe stroming? Populariteit en vernieuwing zijn niet hetzelfde. Ik lees wel veel recensies van concerten en festivals en de hiphop recensies geven mij niet direct het idee dat er allerlei nieuwe dingen gebeuren. Wél dat hier een groot publiek voor is.

Rap en hip hop hebben zelfs hun eigen niche festival in NL en de airplay is erg groot momenteel. Ik volg het ook van een afstand, maar dat ik er veel van mee krijg heeft daar dan ook mee te maken. Het wordt overal gepushed en gehyped. De vernieuwing zie ik er in oa door vrouwelijke rap artiesten, agressieve rap acts (vb Ho99o9) die dan net als old school hardcore bands heel badass willen zijn door de hardste pits (waar kwam dat eigenlijk vandaan?) en dat steeds meer van deze acts live hun ding doen (Lamar, Paak etc), maar nog genoeg acts die alleen met een MC en een beat creator tot vervelends toe hun ding doen (vooral die ontploffingstoets op het einde van de nummers 🤨)

Inderdaad zijn populariteit en vernieuwing niet hetzelfde, maar het heeft wel degelijk met elkaar te maken. Als er aandacht voor is omdat er wat gebeurt, dan komt dat ook bij het grote publiek terecht. De kritiek die er was vanuit de “echte” punkhoek toen Offspring en Green Day zichzelf punk noemden. En hardcore was ook niet echt nieuw, maar werd ook weer groter.

1+
    @Marc
    Bijdrager

Jep zelfs een Lamar was op dat gebied niet eens vernieuwend. Maar goed misschien ook de vraag wat je vernieuwend noemt. Denk dat alle genres hun ups en downs hebben. Heb het idee dat Metal de laatste jaren weer stijgende is. Op het gebied van electronische acts zie je ook een stuk minder vernieuwing dan een paar jaar terug. Misschien staat LL over 5 jaar vol met reggae acts. Lowlands is wel een festival wat een beetje in de waan van de dag leeft. Je kon ook aan het affiche van 2020 zijn dat er überhaupt weinig “speelde” de laatste tijd.

Vernieuwend kan ook zijn dat je het kwalitatief beter doet? Ben het met je eens, ups and down’s. Maar ik zie momenteel geen up in welk genre of stroming dan ook. Hip/hop en rap heeft voor mijn gevoel nu erg de wind in de zeilen. Tijd voor iets nieuws 🙂

0
    gesp
    Bijdrager

Interessante discussie.

Heb de indruk dat de laatste jaren binnen genres de grenzen afgetast worden en daar vernieuwing te zoeken is. Met meer experimentele muziek en een fusie van stijlen als gevolg. De grenzen van pop, hiphop, R&B, soul, elektronica en jazz vervagen daardoor de laatste jaren. En je kunt niet om de invloed van verschillende culturen en vrouwen op hedendaagse muziek heen.

Jazz is wel een genre waar nog steeds veel gebeurt, met name in het VK. In 2018 goed vertegenwoordigd op Lowlands met achter elkaar Portico Quartet, Sons Of Kemet en Kamaal Williams in de X-Ray. Was in 2019 vrijwel niet vertegenwoordigd op Lowlands, terwijl op Pukkelpop in datzelfde weekend wel mooie namen als Beraadgeslagen, Harvey Sutherland, Ezra Collective, The Comet Is Coming en Kamaal Williams stonden. Hoop zelf dat we in 2021 meer krijgen dan alleen het voor 2020 aangekondigde Ezra Collective. Tom Misch + Yussef Dayes zou zeker niet misstaan, interessante samenwerking. En Nubya Garcia heeft bijvoorbeeld net een zeer goed ontvangen album uit, is toch perfect om overdag bij weg te dromen / bij te komen:

R'P: 05 10, PiP: 07 09 10 14 19, RW: 08 09 11 12 13 15, NSJ: 11, DTRH: 16 19, BKS: 17 21, LL: 18 21, ESNS: 18 19 20, LGW :18.

4+
    rldj97
    Bijdrager

LOWLANDS ENQUETE!
    Voor een schoolonderzoek voor de opleiding Creative Business in Rotterdam zijn wij op zoek naar festivalgangers die bekend zijn met het festival Lowlands!
    Samen met 4 studenten hebben wij een enquete gemaakt om onderzoek te doen naar de doelgroep van Lowlands.

De enquete duurt ongeveer 3 minuten!
    Alvast bedankt!
    Lowlands enquete

0
    @Marc
    Bijdrager

Test

0
    Indiaantje89
    Bijdrager

Test terug

1+
    pietmoeskops
    Bijdrager

Test

Nog 321 (!) dagen voor we (hopelijk) weer mogen. Het wordt een lange winter 😥

LL 03-04-07-08-09-10-11-13-14-15-16-17-18-19-(20)-21 // PP 12

0
    @Marc
    Bijdrager

Sorry, was op de zwarte lijst terechtgekomen…… (mag ik dat nog wel zeggen 🤔)

Dus moest even testen of het nog werkte. Excuses daarom aan Gesp….. had 3 x een reactie beschreven maar dat lukte dus niet. Spontaniteit is daar nu wel vanaf.

Maar goed leuke eerste act…. Test

0
    @Marc
    Bijdrager

Vandaag was zo’n dag om even rustig deze artiesten te checken. Wel eerste indruk allemaal hè 😉

Dead Neanderthals
    Niet mijn ding. Ik denk als je retestoned bent dat het heel leuk kan zijn. Heeft voor mij ook niet echt wat met metal te maken. Meer psychedelische muziek. Zou zeker op LL passen.

Tallah
    Dat is meer iets voor mij. Gelijk de trigger van hey, dit is interessant qua sound en intensiteit. Wel erg veel
    Slipknot op het eerste gehoor. Zeker vaker luisteren. Ook een act voor LL denk ik.

Coldcasket
    Kwam ik op het spoor via Tallah. Wat eenvoudiger op het eerste gehoor. Sprak mij erg aan. Benieuwd wat anderen er van vinden. Welkom op LL 2021

Galactic Empire
    Leuk voor StarWars fans die ook van metal houden. Meer een gimmick in mijn ogen. Grappig, maar beperkte houdbaarheid. Zou wel op LL passen.

Haken
    Kende ik al en hun Affinity album heb ik veel geluisterd. Daarna niet veel geluisterd. Ga me nu in hun laatste 2 releases verdienen. Één van de betere bands in hun genre. Heb ze vlak na de release van Affinity nog gezien in Zoetermeer. Goede band maar geen LL act volgens mij.

For I am King
    Heerlijke bak herrie…. YES! Bring it on. Vette productie. Lekker in verdiepen. Thanks. En ja, kan wat mij betreft op LL.

The Hu
    Helaas hier al afgehaakt toen ik de inschrijving las….. grote kans dat ze op LL staan dus 😉

Code Orange
    Al even niet geluisterd. Heerlijk‼️

Poppy
    Metal? Klonk leuk, maar niet waar ik naar op zoek ben. Beetje industrial met een leuke zangeres. Vet geluid. Zou ik zeker kunnen kijken. LL proof

Darke Complex
    Via Tallah gevonden. Leuk, wat me opvalt laatste album uit 2016…..

Cellar Darling
    Voor mij ook niet echt metal. Beetje folky met rock. Wel interessant. Zeker LL act.

Infected Rain
    Zeker interessant. Even in het lijstje zetten. Lekker verder naar luisteren. LL ✅

Alien Weaponry
    Haka metal. Leuk gedaan. Mooi luistervoer. Originele invalshoek. LL✅

Jinjer
    Had ik al qua naam wat vaker voorbij zien komen. Spelen volgens mij ook wel op wat aardig hoge spots op metal festivals. Beetje Opeth achting is wat mij te binnen schiet. Klinkt kwalitatief allemaal goed. Niet veel nieuws onder de zo’n.
    (Nog een recenter nummer geluisterd, dan welke getipt werd. Geen Opeth vergelijking dit keer. Klonk leuk, maar raakt me niet). LL ✅

Ne Obliviscaris
    Gelijk een nummer van ruim 11 minuten uitgekozen. Violen…. en metal. Dan denk ik gelijk aan Skyclad. Iemand bekend mee? Martin Walkier van de band Sabbat startte deze band. Maar goed. Ne Obliviscaris. Klinkt heel folky bij de start van dit nummer. Maar dit is erg goed. Niet mijn direct mijn muziek, maar ga ik zeker meer luisteren. Ik snap de tipgever wel. Wel weer oude releases. Goede band. LL✅

Our Survival Depends on Us
    Lekker onheilspellend en dramatisch. Weer zo’n lang nummer….. (ruim 9 minuten) ik ben zelf normaal wat meer van de catchy nummers van een wat kortere duur met wat meer zang. Erg instrumentaal net als het voorgaande nummer, met name het begin.
    Klinkt wederom erg goed dit. Lekker stuwend einde. Grijpt je lekker bij je strot. Geen LL act in mijn ogen. Alhoewel bijna alles op LL kan.

Orbit Culture
    Gelijk met de deur in huis vallen dit. Volop rammen. Klinkt ook goed. Mooie afwisseling qua zang. Hou ik van. Goede grunt met cleane en melodieuze zang. Lekkere band dit zeg. Mooie recente release ook. LL ✅

VLTIMAS
    Hoppa de getriggerde drums spatten er vanaf. Voor mij direct een afknapper. Dunne gitaartjes er gelijk vol overheen. Klinkt verderop in het nummer wat interessanter en dan gelijk weer de overgang (?) naar de blastbeats. Echt niet slecht, maar….. Thank you. Next…..

Batushka
    Is niet mijn ding. Als ik niet bewust ga luisteren, dan gaat het als één brei langs me heen. Nooit mijn genre geweest blackmetal. Blastbeats en getriggerde drums….. geen echte riffs en hooks. Volgende nummer.

Ocean Grove
    Zo dat is een behoorlijke overgang….. meer rock dan metal dit. Sound doet me een beetje denken aan….. kom er maar niet op…. speelde onlangs nog op Pinkpop met dat masker op…..
    Volgende nummer iets meer pit en richting metal (nu metal) inderdaad. Misschien wat vaker luisteren. Hoop dat het geen gemaakte act is. Want zo klinkt het wel een beetje. Zeer zeker een LL act ✅

Two and a half girl
    Productie is natuurlijk k*t vergeleken met de vorige act(s). Voor Nederlandse act, spreekt me dit toch erg aan. Lekker rauw randje bij die zangeres. Afgewisselde zang. Niet heel origineel allemaal. Maar kunnen volgens mij wel een zaal / tent plat spelen. Gevaar dat het snel gaat vervelen. Zeker LL waardig. Zouden ze eens weer wat meer moeten doen zoals vroeger op de zondag. Een pak Nederlandse bands daar neerzetten. Misschien in 2021 weer gedwongen door de omstandigheden.

Bedankt voor alle tips en luistervoer. Wordt erg gewaardeerd. 🙏🏻🤘🏻💫👊🏻

2+
    wenteldave
    Bijdrager

Vandaag was zo’n dag om even rustig deze artiesten te checken. Wel eerste indruk allemaal hè 😉

Dead Neanderthals
    Niet mijn ding. Ik denk als je retestoned bent dat het heel leuk kan zijn. Heeft voor mij ook niet echt wat met metal te maken. Meer psychedelische muziek. Zou zeker op LL passen.

Tallah
    Dat is meer iets voor mij. Gelijk de trigger van hey, dit is interessant qua sound en intensiteit. Wel erg veel
    Slipknot op het eerste gehoor. Zeker vaker luisteren. Ook een act voor LL denk ik.

Coldcasket
    Kwam ik op het spoor via Tallah. Wat eenvoudiger op het eerste gehoor. Sprak mij erg aan. Benieuwd wat anderen er van vinden. Welkom op LL 2021

Galactic Empire
    Leuk voor StarWars fans die ook van metal houden. Meer een gimmick in mijn ogen. Grappig, maar beperkte houdbaarheid. Zou wel op LL passen.

Haken
    Kende ik al en hun Affinity album heb ik veel geluisterd. Daarna niet veel geluisterd. Ga me nu in hun laatste 2 releases verdienen. Één van de betere bands in hun genre. Heb ze vlak na de release van Affinity nog gezien in Zoetermeer. Goede band maar geen LL act volgens mij.

For I am King
    Heerlijke bak herrie…. YES! Bring it on. Vette productie. Lekker in verdiepen. Thanks. En ja, kan wat mij betreft op LL.

The Hu
    Helaas hier al afgehaakt toen ik de inschrijving las….. grote kans dat ze op LL staan dus 😉

Code Orange
    Al even niet geluisterd. Heerlijk‼️

Poppy
    Metal? Klonk leuk, maar niet waar ik naar op zoek ben. Beetje industrial met een leuke zangeres. Vet geluid. Zou ik zeker kunnen kijken. LL proof

Darke Complex
    Via Tallah gevonden. Leuk, wat me opvalt laatste album uit 2016…..

Cellar Darling
    Voor mij ook niet echt metal. Beetje folky met rock. Wel interessant. Zeker LL act.

Infected Rain
    Zeker interessant. Even in het lijstje zetten. Lekker verder naar luisteren. LL ✅

Alien Weaponry
    Haka metal. Leuk gedaan. Mooi luistervoer. Originele invalshoek. LL✅

Jinjer
    Had ik al qua naam wat vaker voorbij zien komen. Spelen volgens mij ook wel op wat aardig hoge spots op metal festivals. Beetje Opeth achting is wat mij te binnen schiet. Klinkt kwalitatief allemaal goed. Niet veel nieuws onder de zo’n.
    (Nog een recenter nummer geluisterd, dan welke getipt werd. Geen Opeth vergelijking dit keer. Klonk leuk, maar raakt me niet). LL ✅

Ne Obliviscaris
    Gelijk een nummer van ruim 11 minuten uitgekozen. Violen…. en metal. Dan denk ik gelijk aan Skyclad. Iemand bekend mee? Martin Walkier van de band Sabbat startte deze band. Maar goed. Ne Obliviscaris. Klinkt heel folky bij de start van dit nummer. Maar dit is erg goed. Niet mijn direct mijn muziek, maar ga ik zeker meer luisteren. Ik snap de tipgever wel. Wel weer oude releases. Goede band. LL✅

Our Survival Depends on Us
    Lekker onheilspellend en dramatisch. Weer zo’n lang nummer….. (ruim 9 minuten) ik ben zelf normaal wat meer van de catchy nummers van een wat kortere duur met wat meer zang. Erg instrumentaal net als het voorgaande nummer, met name het begin.
    Klinkt wederom erg goed dit. Lekker stuwend einde. Grijpt je lekker bij je strot. Geen LL act in mijn ogen. Alhoewel bijna alles op LL kan.

Orbit Culture
    Gelijk met de deur in huis vallen dit. Volop rammen. Klinkt ook goed. Mooie afwisseling qua zang. Hou ik van. Goede grunt met cleane en melodieuze zang. Lekkere band dit zeg. Mooie recente release ook. LL ✅

VLTIMAS
    Hoppa de getriggerde drums spatten er vanaf. Voor mij direct een afknapper. Dunne gitaartjes er gelijk vol overheen. Klinkt verderop in het nummer wat interessanter en dan gelijk weer de overgang (?) naar de blastbeats. Echt niet slecht, maar….. Thank you. Next…..

Batushka
    Is niet mijn ding. Als ik niet bewust ga luisteren, dan gaat het als één brei langs me heen. Nooit mijn genre geweest blackmetal. Blastbeats en getriggerde drums….. geen echte riffs en hooks. Volgende nummer.

Ocean Grove
    Zo dat is een behoorlijke overgang….. meer rock dan metal dit. Sound doet me een beetje denken aan….. kom er maar niet op…. speelde onlangs nog op Pinkpop met dat masker op…..
    Volgende nummer iets meer pit en richting metal (nu metal) inderdaad. Misschien wat vaker luisteren. Hoop dat het geen gemaakte act is. Want zo klinkt het wel een beetje. Zeer zeker een LL act ✅

Two and a half girl
    Productie is natuurlijk k*t vergeleken met de vorige act(s). Voor Nederlandse act, spreekt me dit toch erg aan. Lekker rauw randje bij die zangeres. Afgewisselde zang. Niet heel origineel allemaal. Maar kunnen volgens mij wel een zaal / tent plat spelen. Gevaar dat het snel gaat vervelen. Zeker LL waardig. Zouden ze eens weer wat meer moeten doen zoals vroeger op de zondag. Een pak Nederlandse bands daar neerzetten. Misschien in 2021 weer gedwongen door de omstandigheden.

Bedankt voor alle tips en luistervoer. Wordt erg gewaardeerd. 🙏🏻🤘🏻💫👊🏻

Tallah heeft afgelopen vrijdag ook hun eerste album uitgebracht. Beukt lekker weg! Ook wel grappig dat de zoon van Mike Portnoy daar de drummer is. En geen dank natuurlijk voor alle suggesties. Fijn dat je het meeste wat vond. Misschien toch maar vaker het Graspopforum bezoeken Marc!
    Two and a Half Girl brengt volgende week vrijdag hun EP uit, dus dat is ook wel goed nieuws.

"Ein Mensch bleibt immer ein Mensch und wahrscheinlich bleibt ein Schwein immer ein Schwein."
    Concertgeschiedenis

0
    @Marc
    Bijdrager

Tallah aardig vet inderdaad. Thanks

Ik nu druk met Killer Be Killed wat een fantastische nieuwe tracks. Ook het nieuwe nummer van Greg Puciato bevalt me erg (toevallig ook de zanger van KBK).

0
12 berichten aan het bekijken - 176 tot 187 (van in totaal 187)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.