Graspop Metal Meeting 2019 – Nieuws en geruchten

Festileaks Festival Forum Forums Festivals in België Graspop Metal Meeting 2019 – Nieuws en geruchten

Dit onderwerp bevat 763 reacties, heeft 57 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  xydroh 8 uur, 13 minuten geleden.

25 berichten aan het bekijken - 701 tot 725 (van in totaal 764)
  • Auteur

koekdoos

Het is vooral interessant als je de bands met eigen lettertype gaat verdelen over de dagen:

Vrijdag: 5
    Zaterdag: 7
    Zondag: 5

Alle dagen hebben een headliner uiteraard: 1 / 1 / 1
    Maar van de regel eronder is de verdeling 2 / 0 / 2. Die 4 namen zijn volgens mij wel net iets groter dan alle namen eronder.
    De drie regels eronder is de verdeling dan vervolgens 2 / 6 / 2

Volgens mij werd er eerder afgevraagd of er nog grote namen bijkomen. Lijkt me dat er nog wel wat bijkomen als men probeert de “grote” namen van een festival gelijk te verdelen over de dagen?

cryinghorizon

Aan Nightwish had ik niet gedacht. Als er op de zaterdag nog een grote band bij moet komen, dan is Nightwish inderdaad een goede mogelijkheid. Die stonden dit jaar niet op een Belgisch festival, voor zover ik me herinner, en de show in de Lotto Arena is zo te zien niet uitverkocht. Dus best kans dat Nightwish pas na de Europese tournee wat zomerfestivals gaat aankondigen. Maar ik heb geen idee wat de plannen zijn van Nightwish voor komend jaar. Het zou ook kunnen dat ze rond Graspop in de studio of in een ander werelddeel zitten.

Nightwish gaat volgend jaar inderdaad weer de studio in en zijn van plan om in het voorjaar van 2020 weer een album uit te brengen. Van hen hoef je hoogstwaarschijnlijk dus niks te verwachten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken geleden door  cryinghorizon.

kobloodflames

Zouden we ervan uit kunnen gaan dat Sonata Arctica de donderdag ‘headlined’? Ik ben zelf alleen vorig jaar geweest dus ik weet niet precies hoe her gaat op normale donderdagen, maar het lijkt me wel heel gaaf om Sonata Arctica op de mainstage tegen het donker een lange set te zien doen 🙂

herbmydrug

Zouden we ervan uit kunnen gaan dat Sonata Arctica de donderdag ‘headlined’? Ik ben zelf alleen vorig jaar geweest dus ik weet niet precies hoe her gaat op normale donderdagen, maar het lijkt me wel heel gaaf om Sonata Arctica op de mainstage tegen het donker een lange set te zien doen 🙂

op Donderdag zijn meestal de mainstages afgesloten met hekken. dit was vorig jaar uiteraard niet het geval ivm. de XXL editie.

Graspop 17, 18, 19 / Pinkpop 16

kobloodflames

op Donderdag zijn meestal de mainstages afgesloten met hekken. dit was vorig jaar uiteraard niet het geval ivm. de XXL editie.

Ah jammer, dus alleen Marquee, Metal Dome en Jupiler Stage? En hoe zit het ongeveer met de lengtes van de sets van de donderdagacts? Of is dat elk jaar verschillend?

Rockbeer

Ik zie Sonata Arctica veel liever in een tent!

Volledige festivals: Pinkpop '12 / Rock Werchter '13, '16, ‘17 / Rock Am Ring '14 / Rock Im Revier '15 / Nova Rock '17 / Graspop '18

Set Abominae

Ah jammer, dus alleen Marquee, Metal Dome en Jupiler Stage? En hoe zit het ongeveer met de lengtes van de sets van de donderdagacts? Of is dat elk jaar verschillend?

Dat verschilt, meestal max. een uur, maar Dirkschneider speelde in 2016 2 uur lang ( https://clashfinder.com/s/gmm2016/ ).
    Ik gok echter dat Phil Anselmo na Sonata Arctica zal spelen, omdat ze (een regeltje) hoger op de voorlopige poster staan.

graspop20

Ik gok echter dat Phil Anselmo na Sonata Arctica zal spelen, omdat ze (een regeltje) hoger op de voorlopige poster staan.

Van mij mogen ze Phill weren voor het leven. Als hij het nodig vindt om een hitlergroet te doen en ‘White Power’ te roepen,
    hoeft hij wat mij betreft niet meer te komen. (Staat op Youtube..look it up)
    Hij is al geweerd door Fortarock een tijd terug doot dit gedrag, daanra volgden meerdere festivals.
    Ik begrijp niet dat zo’n man weer geboekt wordt.

Set Abominae

Van mij mogen ze Phill weren voor het leven. Als hij het nodig vindt om een hitlergroet te doen en ‘White Power’ te roepen,
    hoeft hij wat mij betreft niet meer te komen. (Staat op Youtube..look it up)
    Hij is al geweerd door Fortarock een tijd terug doot dit gedrag, daanra volgden meerdere festivals.
    Ik begrijp niet dat zo’n man weer geboekt wordt.

Klopt, voor mij had het ook niet gehoeven..

Pim

Ik ben wel benieuwd hoe het dit jaar gaat op de donderdag inderdaad.
    Normaal zijn het voornamelijk kleinere Nederlandse of Belgische bands of tribute bands. En dan 1 buitenlandse surprise act meestal. Dit zijn al 2 redelijk grote namen voor een donderdag.

Pinkpop '11, '14, '15, '16, '17, '18. Graspop '15, '16, '17, '18. Paaspop '16, '17, '18. Nirwana Tuinfeest '16, '17, '18. Fortarock '16. Appelpop '15, '16, '17. Into The Grave '17

graspop20

Metallica, Rammstein, Manowar en Tool kun je alvast wegstrepen.
    Deze bands gaan niet onder de huidige headliners op de bill staan, Tool staat op werchter..dus dat is sowieso uitgesloten.
    Rainbow(Swedenrock), Alice in Chains (+festivals), Rob Zombie(+festivals),, Opeth(+festivals),, Papa Roach(+festivals),, Beast in Black(+festivals),, Skidrow (Swedenrock),

Even out of the box…Wie van jullie zou Golden Earring/De Staat of GMM niet zien misstaan? Beide zijn rockbands…maar ze staan voornamelijk op popfestivals.

kobloodflames

Deze bands gaan niet onder de huidige headliners op de bill staan, Tool staat op werchter..dus dat is sowieso uitgesloten.
    Rainbow(Swedenrock), Alice in Chains (+festivals), Rob Zombie(+festivals),, Opeth(+festivals),, Papa Roach(+festivals),, Beast in Black(+festivals),, Skidrow (Swedenrock),

Even out of the box…Wie van jullie zou Golden Earring/De Staat of GMM niet zien misstaan? Beide zijn rockbands…maar ze staan voornamelijk op popfestivals.

Puur persoonlijk zou ik Golden Earring tof vinden en De Staat minder. Ik denk dat het boeken van deze acts niet heel positief uit zou pakken voor Graspop, aangezien het over het algemeen toch bands zijn die een Ander soort publiek an trekken denk ik. En niet veel mensen gaan naar een festival voor één band.

Edit: vooral niet als deze bands vaak genoeg los te zien zijn voor een relatief klein prijsje

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  kobloodflames.

Set Abominae

Ik ben wel benieuwd hoe het dit jaar gaat op de donderdag inderdaad.
    Normaal zijn het voornamelijk kleinere Nederlandse of Belgische bands of tribute bands. En dan 1 buitenlandse surprise act meestal. Dit zijn al 2 redelijk grote namen voor een donderdag.

Inmiddels toch al wat meer dan dat.
    Eerste preparty op donderdag was pas in 2014, met enkel Belgische bandjes (o.a. Diablo Blvd) en alleen Jupiler Stage en Metal Dome.
    In 2015 kwam daar de Marquee bij, met 4 tribute bands.
    In 2016 stonden er voor het eerst niet-Belgische/tribute bands op de donderdag, met Dirkschneider, Primal Fear en surprise act Trivium. Vrij verrassend en vermakelijk was toen ook het ‘Eurostars Wrestling’ dat op het veld voor Jupiler Stage/Metal Dome in een worstelring plaatsvond.
    2017 was dan weer een wat mindere editie op de donderdag, met het Nederlandse Born From Pain als enige ‘internationale’ act, en surprise act Brides Of Lucifer.

Volgend jaar lijkt Graspop toch echter weer grotere plannen te hebben met de preparty, gezien de vroege aankondigingen. Ben ook benieuwd of daar nog meer bijkomt aan aansprekende namen.
    Er zal waarschijnlijk wel weer een surprise act staan, doorgaans een naam die al vrij hoog op de affiche staat (bv. een Hammerfall ofzo).
    En ook zullen er weer 3 kleine Belgische bandjes staan die uitgekozen worden door sponsor Red Bull in samenspraak met GMM (de zogenaamde Red Bull Music Stage).
    Voor de rest, who knows..?

Pim

Golden Earring zou ik niet mis vinden op Graspop. Barry Hay stond toch al met Ayreon op ’t podium.
    Maar De Staat? Ik ben een groot fan, heerlijke band. Maar die zie ik echt niet op Graspop staan. Te pop.

Pinkpop '11, '14, '15, '16, '17, '18. Graspop '15, '16, '17, '18. Paaspop '16, '17, '18. Nirwana Tuinfeest '16, '17, '18. Fortarock '16. Appelpop '15, '16, '17. Into The Grave '17

Dr. Hannibal

Golden Earring? Okey, iedereen kent Radar Love en kon dat leuk meezingen bij Ayreon, maar om ze op basis daarvan nu een hele show te geven. Vind het niet heel erg passen en zie het ook niet zo snel gebeuren. De Staat ben ik best fan van maar past absoluut niet op Graspop. Lijkt mij nou echt een Werchter act.

deouwe

Golden Earring….. 😛
    Zo, belangrijkste is geregeld, twee grote campingplaatsen in Retie. Blijft prima bevallen, 15 minuten fietsen en van alle gemakken voorzien.
    Combi-kaarten zijn er zat, campingplekken niet.

graspop20

Is dat echt zo’n rare plaatsing ‘Golden Earring op GMM?’
    Radar Love, Twilight Zone, When the Lady Smiles zijn toch allemaal rockhits die iedereen kent?
    Namen als Foreigner, Scorpions, Kiss, Def Leppard, Deep Purple, Journey, Gotthard, Soundgarden, Whitesnake, Stone Temple Pilots en Chickenfoot stonden er ook..die komen qua genre toch aardig overeen?
    Volgens mij is Twilight Zone even hard/harder dan verschillende nummers van deze bands. Ik begrijp dat het voor sommige taboo is, maar de vijver van grote namen wordt niet echt groter he.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  graspop20.

deouwe

Golden Earring past best alleen ik heb een gloeiende hekel aan Barry Hay, maar dat is puur persoonlijk 😛

pieterschipper

Eigenlijk hoop ik Stiekem op Billy Idol en W.A.S.P. Daarnaast een Exploited of Jello Biafra van Dead Kennedys.

xydroh

Eigenlijk hoop ik Stiekem op Billy Idol en W.A.S.P. Daarnaast een Exploited of Jello Biafra van Dead Kennedys.

jello biafra is fenomenaal live, dit zou voor mij een goeie jupilerstage headliner zijn.

Rockbeer

Billy Idol?? Sinds wanneer hoort hij thuis op een metalfestival… Dan liever een herhaling van die andere Billy…..

Volledige festivals: Pinkpop '12 / Rock Werchter '13, '16, ‘17 / Rock Am Ring '14 / Rock Im Revier '15 / Nova Rock '17 / Graspop '18

pieterschipper

Zeker nog nooit meneer Idol live gezien? Rock am Ring stond hij ook. En wanneer Dee Snider op Graspop kan staan kan Billy Idol dat ook.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  pieterschipper.

Set Abominae

Golden Earring? Okey, iedereen kent Radar Love en kon dat leuk meezingen bij Ayreon, maar om ze op basis daarvan nu een hele show te geven. Vind het niet heel erg passen en zie het ook niet zo snel gebeuren. De Staat ben ik best fan van maar past absoluut niet op Graspop. Lijkt mij nou echt een Werchter act.

Billy Idol?? Sinds wanneer hoort hij thuis op een metalfestival… Dan liever een herhaling van die andere Billy…..

Ik denk dat we het argument ‘band X hoort niet thuis op festival Y’ definitief kunnen laten varen.
    De laatste jaren hebben wel laten zien dat festivals steeds vaker breder gaan programmeren.
    Graspop heeft al jaren namen op het affiche staan die er op het eerste gezicht niet echt ‘thuis horen’.
    Dit jaar stonden er zelfs twee dance-acts, en volgend jaar staat Lynyrd Skynyrd daar voor een menigte metalheads te spelen.
    Als dat mogelijk is, dan zie ik geen enkele reden waarom Billy Idol of Golden Earring daar niet zouden mogen staan.

Ook De Staat (al is het inderdaad wel een twijfelgeval) zie ik best een uurtje in de Metal Dome staan, met een beetje rock-geörienteerde setlist, zeker als je nummers als Witch Doctor hoort, en de gigantische circle pits op festivals als Zwarte Cross en Pinkpop ziet:

Pim

Nieuwe namen voor Rock am Ring.
    Tenacious D, Black Rebel Motorcycle Club, Behemoth, Underoath, Starset, While She Sleeps en The Fever 333
    Gooi eigenlijk allemaal maar door. Maar vooral Tenacious D!

Joslittel

Nieuwe namen voor Rock am Ring.
    Tenacious D, Black Rebel Motorcycle Club, Behemoth, Underoath, Starset, While She Sleeps en The Fever 333
    Gooi eigenlijk allemaal maar door. Maar vooral Tenacious D!

Hele vette lading, ben erg blij met mijn RaR kaartje. Met name Tenacious D, verwacht hen in België echter eerder op RW. Behemoth kunnen we inmiddels wel als zekerheidje opschrijven denk ik zo.

Rock Werchter 16-17-18 / Pukkelpop 13-14-15-17 / Sziget 07-08-09 / Lowlands 07 / Pinkpop 09-10-11-12-13-15 / Rock am Ring 14-19 / Graspop 17-18-19 / Fortarock 18

25 berichten aan het bekijken - 701 tot 725 (van in totaal 764)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.