Festivalacts Top 100 volgens het Festileaks Forum

Festileaks

Campingartiest
3 jun 2015
93
0


Stem voor de Festivalacts Top 100! En deel jouw mening met ons

De festivalzomer is voorbij, het is gebeurd. Maar niet getreurd! Want zoals ieder jaar sluit Festileaks het seizoen met de Festivalacts Top 100. Dé lijst met de beste festivalacts van afgelopen zomer.

Dat gaat via [URL="https://festileaks.com/"]Festileaks.com
máár van jullie - de échte experts - willen we natuurlijk graag weten wat de muzikale hoogtepunten waren dit seizoen. Laat in een reactie op deze post jouw top 3 weten én waarom je tot deze keuzes bent gekomen.

Wij maken van de input (onder begeleiding van ons aller Dave) een artikel over de hoogtepunten van het Festileaks Forum. Dat is ongetwijfeld een goede inspiratiebron voor de zwevende kiezer. Stemmen voor de Festivalacts Top 100 kan tot en met woensdag 25 september.

Input voor dit artikel leveren kan niet meer. Dank voor alle reacties!
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
1. Bon Iver op Best Kept Secret. Hij bezweerde het strand met een magische set vol bombast, maar ook 'kleine' liedjes. The Wolves (Act I and II) was hét hoogtepunt.
2. Thom Yorke op Down The Rabbit Hole. Thom Yorke zorgde ook voor magie, maar dan op Down The Rabbit Hole. Hij danste er op los en had iedereen in zijn greep. Toen hij achter de piano kroop en Dawn Chorus speelde werd er massaal een traantje weggepinkt.
3. IDLES op Lowlands. Ze straalden ontzettend veel plezier uit dat goed oversloeg op het publiek. Een van de energiekste sets die ik ooit zag van een band. Niet alleen amuseren ze op een komische manier, ze spelen ook nog eens retestrak!
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.709
2.271
1. Lingua Ignota op Roadburn. Misschien een beetje de vreemde eend in de bijt straks tussen alle andere lijstjes. Ik denk dat ik zelden zo emotioneel aangedaan ben door een concert, zeker door een festivalshow. Ze stond midden in de zaal en om haar heen stond iedereen met tranen in zijn ogen en kippenvel op zijn armen. Naderhand wilde ik eigenlijk alleen maar in foetushouding in een hoekje gaan huilen. Voor wie wil horen hoe het was: https://3voor12.vpro.nl/speel~WO_VPRO_15616571~lingua-ignota-live-at-roadburn-2019~.html

2. Janelle Monáe op Down the Rabbit Hole. Meer uit nieuwsgierigheid dan uit fandom waren we een minuutje of 20 van tevoren richting Janelle Monáe gegaan om een mooi plekje te zoeken. Tot onze verbazing stonden we praktisch vooraan tussen de echte fans. Dit droeg zeker bij aan de sfeer, maar wat een show. Dit klopte tot in de puntjes.

3. Yves Tumor op Best Kept Secret. Ik was al groot fan van zijn nieuwe plaat maar ik was vooral benieuwd naar deze nieuwe liveshow met band. De bijna absurdistische mix en het contrast tussen de classic rock stijl van de band en de normale stijl van Yves was fantastisch. Daarnaast is Yves zelf een geweldige performer. Tijdens de show werd je alle kanten van het emotionele spectrum opgestuurd.

Honourable Mentions

- Daughters op Roadburn
- Birds in Row op Roadburn
- Have a Nice Life op Roadburn
- black midi op Motel Mozaique
- Bon Iver op Best Kept Secret
- Stereolab op Best Kept Secret
- Personal Trainer op Best Kept Secret
- Rosalia op Down the Rabbit Hole
- Parquet Courts op Down the Rabbit Hole
- The Chats op Lowlands
- Otoboke Beaver op Lowlands
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.524
10.759
1. Slipknot op Graspop Metal Meeting.
Ja, ik had alles uit kunnen kiezen, van Paaspop tot Bospop, maar deze jongens staan wat mij betreft verreweg op één.
Wat ook meespeelde in mijn afweging was dat dit de eerste keer was dat ik ze live zag en deze raggende mannen uit Des Moines, Iowa, kunnen natuurlijk wel een show weggeven. Taylor's vocalen vielen zeker niet tegen en op het gitaarspel, samen met de drums en het elektronische gedeelte, was ook niks op aan te merken.
Kan niet wachten tot januari in de Ziggo Dome!

2. Chris Robinson Brotherhood op Bospop.
Ziet er misschien raar uit in dit rijtje, maar ik ben nog van redelijk wat markten thuis. Chris Robinson dus. Goed optreden, lekker gitaarwerk en Robinson blijft gewoon een fantastische persoonlijkheid.
Wat 'm voor mij net nog een tikkeltje bijzonder maakte, is dat ik ze de dag van tevoren ook al in Paradiso had gezien. Daar heb ik Chris' hand mogen schudden en ook die van één van de gitaristen. Zelfs na afloop nog een praatje mee gemaakt. Nou bleek dat dit achteraf gezien, tezamen met Bospop, één van de laatste optredens van deze gitarist te zijn geweest. Jammer genoeg niet meer de kans gehad om 'm op Bospop te spreken, maar beide optredens zijn in mijn geheugen gegrift.

3. The HU, wederom op Graspop Metal Meeting.
Deze Mongoolse band heeft een nogal hypnotiserende factor op mij. De combinatie van al die typische Mongoolse instrumenten en de krachtige stemmen van de heren klopt precies. Alles viel in elkaar. Publiek dat meedeed met het schreeuwen van "Hu, Hu, Hu, Hu!" voegde ook nog een prachtig sfeerelement toe. Deze jongens gaan groots worden.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
520
Uiteraard mag mijn eigen stem niet ontbreken:

1. Thom Yorke, DTRH: Thom is een grote held van me. Zijn solowerk kon me niet altijd bekoren, maar de combinatie van die nieuwe plaat en de fantastische audiovisuele liveshow hebben me volledig overtuigd. Met afstand mijn mooiste festivaloptreden dit jaar.
2. Janelle Monae, RW: Op DTRH hoorde ik verhalen over een beschamend lage opkomst (was zelf ook al weg (gedwongen weliswaar), dus helaas niet meegemaakt), maar op RW stond de Barn toch echt bomvol. Mijn verwachtingen waren hooggespannen, maar volledig ingelost. Wat een gelikte show, goeie songs en een sterke boodschap. Uur vloog voorbij en had van mij nog veel langer mogen duren.
3. Raconteurs, BKS: beetje het tegenovergestelde van Janelle. Ging er met vrij weinig verwachtingen heen en de twee heren schotelden ons een heer-lij-ke rockshow voor waar het spelplezier vanaf spatte. Mooi om te zien hoe Jack en Brendan van elkaar verschillen, maar hoe dat samen toch ontzettend goed werkt. Werkelijk heerlijk om naar te kijken en daardoor voor mij het meest memorabele optreden van Best Kept Secret.

Buiten mededinging voor het artikel, maar de rest van mijn stemmen op de site:
4. Big Thief, BKS
5. The Cure, RW
6. Ry X, DTRH
7. Eels, OIABM
8. Balthazar, DTRH
9. Vampire Weekend, DTRH
10. Kraftwerk, BKS (die het nét aan won van Shame, ook op BKS).
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
1. Richard Ashcroft, Rock Werchter & Bospop
Weergaloos in The Barn op de eerste dag van Rock Werchter. Een prachtige setllist, een enthousiast publiek en een van de beste zangers van zijn generatie die de hele Barn meekrijgt. Op Bospop weer totaal anders, zonder begeleiding in z'n eentje op het podium. Met die stem is dat ook niet nodig. Bospop was meeslepend, Werchter was magisch.
2. TOOL, Rock Werchter
Een uitgedund publiek waardoor veelal de fans overblijven. Een audio-visueel spektakel door de lightshow en het geluid wat zij met z'n 4'en produceren. Ontzettend hard maar retestrak. Nauwelijks interactie maar virtuositeit ten top zo in de nacht op de Werchterse weide na eerder al 2,5 uur The Cure aan het werk gezien te hebben.
3. Muse, Rock Werchter
De gedroomde afsluiter van een weekend Werchter. Enorme showproductie met danseressen en een groot monster, afwisselend tussen het arsenaal aan hits, het nieuwe album en fan-favourites van het oudere werk. De enige festivalshow van het jaar en daardoor leken de heren er veel zin in te hebben. De fans werden getrakteerd op een prachtige show.
Acts die het vermelden waar zijn:
Foreigner, Bospop
Elbow, Rock Werchter
Nile Rodgers ft. Chic, Bospop
The Cure, Rock Werchter
John Fogerty, Bospop
Greta van Fleet, Werchter
Macklemore, Rock Werchter
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.882
8.513
1. Thom Yorke - DTRH Zonder twijfel het vetste concert van 2019. Thom had er zin in, en loodste ons doorheen zijn solomateriaal. Muziek die in deze vorm voor een splinterbom van een concert zorgde, dat eigenlijk één langgerekt hoogtepunt was. Kippevel. Waanzinnige visuals ook, die de bomvolle Teddy op DTRH mee in het verhaal zogen. Heel jammer dat dit niet op Rock Werchter stond trouwens, deze meesterlijke show verdient het om door iedereen gezien te worden. Misschien in 2020?

2. The Good, the Bad & the Queen - RW Het hoogtepunt van Rock Werchter en eigenlijk ook het perfecte concert. Net als Thom Yorke was Damon Albarn 100% in zijn element (al zal er wat promille in z'n bloed gezeten hebben). De twee platen werden bijna volledig gespeeld, en hoe. Elk nummer werd grootser, mooier, feestelijker, harder, intenser en leuker gebracht dan op plaat. ORDER ORDER ODER!

3. The Cure - RW Misschien wel de band van het jaar. Een jubileum. Een opname in de rock & roll hall of fame. Een concertfilm. Nog een concertfilm. En natuurlijk een heerlijke reeks headlineshows in Europa, waaronder Glastonbury, Mad Cool, Roskilde, Pinkpop en deze geweldige passage op Rock Werchter. En wat hadden ze er zin in. Fantastisch om Robert Smith zo uit zijn rol te zien vallen en zo te zien genieten terwijl hij een lekker lange reeks niet kapot te krijgen klassiekers brengt. Geen opblaasbare monsters, geen trapezes, dit was een headlineshow zonder show en alsnog extra veel muzikaal vuurwerk.

4. Janelle Monáe (RW, DTRH)
5. Big Thief (BKS)
6. New Order (RW)
7. Fleetwood Mac (TWC)
8. Christine and the Queens (BKS)
9. Bon Iver (BKS)
10. Richard Ashcroft (RW)

Daarna volgen Mac Demarco, Elbow, Roslia, Balthazar, dEUS, The Comet Is Coming, Charlotte Gainsbourg, Tool, Kraftwerk en Shame.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
1) Rosalia op DTRH. Werkelijk overdonderend. Ogen en oren tekort komen. Prachtige zang, meeslepende muziek en geweldige dans.
2) The Good, The Bad & The Queen op Lowlands. Magische show met een heerlijk Charles Dickensachtige sfeer. Met heel veel plezier gebracht ook.
3) New Order op Lowlands. Nog nooit gezien, maar pure nostalgie. Geweldige setlist.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.134
10.414
Mooi initiatief en zoveel keuze. Uiteindelijk blijven de onderstaande optredens het meest hangen.

1. Mysticum op Graspop Metal Meeting
Uiteindelijk is dit toch het meest indrukwekkende optreden van dit jaar geworden. Harder, bruter en muzikaler dat dit zal ik het niet meer snel vinden. Een industriële drumcomputer in de mix met black metal. Indrukwekkende podiumopstelling met de gitaristen op zuilen en schitterende beelden erbij. Dit was één grote trip midden in de nacht.

2. Lamb of God op Graspop Metal Meeting
Grootste verrassing van dit seizoen. Op cd vind ik het fijne muziek en met pijn in mijn hart King Diamond en Demons & Wizards ervoor overgeslagen, maar vanaf de eerste noot geen seconde spijt van gehad. Wat een bezeten optreden, wat een frontman! Zelden zulke pure energie van het podium zien afkomen, moderne metal van wereldformaat. In een eerlijke wereld is zo'n band even groot als Slipknot.

3. Fever333 op Rock am Ring
Stiekem toch wel mijn festivalontdekking van dit jaar. Erge sterke nummers, lekker agressief en goede maatschappij kritische teksten. Zowel op Rock am Ring als Graspop bevlogen optredens met een grote pit erbij. Rock am Ring was nog net wat grootser en energieker, dus die wint voor de derde plek.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.093
310
1. Janelle Monae (DTRH): perfecte popshow. Helaas voor een half veld, maar dat zie je alleen als je achterom kijkt. En dat deed eigenlijk niemand bij dit visueel spektakel.
2 .Jamiroquai (Pinkpop): stond jaren heel hoog op de bucketlist, enorm veel geluisterd toen ik jonger was. Feest van herkenning. Stem en band waren live eigenlijk verrassend sterk.
3. Foals (DTRH): heerlijke rechttoe rechtaan, niet te overdreven, strakke rockshow met stuwende gitaren en goede songs. Meer heb je niet nodig.

The Cure & Grace Jones maken de top vijf compleet. Eervolle vermeldingen voor Michael Kiwanuka, The Roots, Balthazar, Mahalia, Altin Gün en Ronnie Flex.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.878
6.066
1. Thom Yorke, DTRH
2. Rosalía, Rock Werchter
3. The Cure, Rock Werchter
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.663
2.271
1. Aurora (Rock Werchter): Een uur in de wondere wereld van deze Noorse bosnimf vertoeven is voor mij het allermooiste wat ik als muziekliefhebber kan beleven. Speelde een zeer energieke set waarbij ik mij volledig kon uitleven op haar fantastische muziek.

2. The National (Pukkelpop): Een van mijn favoriete bands eindelijk voor de eerste keer live gezien en ze maakten mijn torenhoge verwachtingen volledig waar. De bevlogenheid en de passie waarmee ze spelen en waarmee Matt het publiek bij de show betrekt maken van deze band een van de beste livebands van het moment.

3. Robyn (Rock Werchter): Hoewel het echt benauwend was in de Klub C voor dit concert, hing hier een opperbeste sfeer. Na zoveel jaren wachten keerde Robyn terug beter als ooit tevoren en zette ze een van de beste concerten neer die ik al op een festival heb gezien. Fantastische stem en een nog fantastischere artieste.

Eervolle vermeldingen voor: Fleetwood Mac (Werchter Boutique), The Streets (Pukkelpop), Eels (Pukkelpop), Penelope Isles (Pukkelpop), Lamb (M-idzomer)
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.224
739
1. robyn ( DTRH) perfecte popshow
2. the cure (pinkpop) muzikaal geweldig
3, new order (Lowlands) muzikaal mischien niet subliem, maar geweldig om ,live mee te maken
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.448
2.931
1. The National, Pukkelpop en Pukkelpop
Het was mijn eerste (en tweede) kennismaking met deze band en de manier waarop Matt Berninger het publiek bespeelt, is werkelijk fenomenaal.

2. Slipknot, Rock am Ring en Graspop
Ook voor Slipknot geldt dat ik ze voor het eerst zag deze zomer. Tot twee keer aan toe werd ik compleet weggeblazen door de fantastische energie die de band in zijn shows heeft.

3. Disturbed, Graspop
Disturbed heb ik al wel vaker gezien, maar ze hebben me nog nooit zo gepakt als nu. Werkelijk elk nummer was raak en vooral de stukken over depressies vond ik heel erg sterk. Ik ben sinds dit concert echt fan geworden.


 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.448
2.931
1. The National, Pukkelpop en Pukkelpop
Het was mijn eerste (en tweede) kennismaking met deze band en de manier waarop Matt Berninger het publiek bespeelt, is werkelijk fenomenaal.

2. Slipknot, Rock am Ring en Graspop
Ook voor Slipknot geldt dat ik ze voor het eerst zag deze zomer. Tot twee keer aan toe werd ik compleet weggeblazen door de fantastische energie die de band in zijn shows heeft.

3. Disturbed, Graspop
Disturbed heb ik al wel vaker gezien, maar ze hebben me nog nooit zo gepakt als nu. Werkelijk elk nummer was raak en vooral de stukken over depressies vond ik heel erg sterk. Ik ben door dit concert echt fan geworden.


 

roy-hekkens

Randprogramma
23 nov 2017
248
0
1. The Good, The Bad & The Queen (RW)
2. The Cure (RW)
3. The Raconteurs (BKS)

Daarachter Big Thief (BKS), Muse (RW), Bon Iver (BKS), Julia Holter (BKS) & Elbow (RW)
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.311
1.317
1. The National (Lowlands) - Ik heb gejankt als een kleine kleuter. Magistraal.




...eenzame hoogte...






2. Parcels ( ITGWO). Op een zondagavond, laatste show van de dag. Heerlijk feestje en precies wat iedereen nodig had.
3. KOKOKO! (Lowlands) - Ook een feestje. Wel verwacht dat het in de Lima dansen zou worden, maar dat de band muzikaal ook heel sterk zou zijn was een kleine verrassing.
4. Zwangere Guy (ITGWO en Lowlands) - Toffe Belg. Ik hou van hem. Goede improvisatie en gaat lekker mee met de flow van het publiek.
 

Rudy190

Gouden Tip
3 feb 2017
265
39
1. PUP - Lowlands
Morbid Stuff is by far een van de leukste albums van afgelopen jaar, en omdat ik een van de enige was die alles uit z'n hoofd kende en vooraan stond erkende de frontman mij, waarna ik omhoog werd getild en 1 uur lang heb gecrowdsurfd (op een gegeven moment zelfs samen met de zanger haha), hoogtepunt van dit festivalseizoen voor mij.

2. JID - Dour
Nog redelijk vroeg op de dag stond deze intens vlugge rapper in een kleine tent op Dour, stond ramvol en de hele tent stond op z'n kop, ik heb mensen zien vliegen hier!

3. The National - Lowlands
Plekje vooraan bemachtigd, en ook ik heb lekker gejankt.

Eervolle top 10:
4. Apparat LIVE - Dour
5. Tame Impala - Lowlands
6. JPEGMAFIA - Dour
7. MY BABY - Lowlands (wat een feest was dat)
8. David August - Dour
9. Jon Hopkins - Lowlands
10. Frank Turner & The Sleeping Souls - Lowlands

Helaas maar 2 festivals kunnen aantikken dit seizoen, volgend jaar hopelijk meer
 

team-0

Randprogramma
24 jun 2019
183
286
The Good, The Bad & The Queen op Lowlands 2019
Wat een machtige show, in mooi decor, met een aandachtig publiek (geen idee hoe druk, want stond aardig vooraan) en natuurlijk die mannen (en dames van het strijkkwartet) die hun instrumenten volledig beheersen. Dat je de laatste nummers een ontspanning en genot op de gezichten zag komen, bleek uiteindelijk het gevolg van het besef dat dit (is het hem echt) de laatste TGTB&TQ show ooit is geweest. "This is our last song. Ever". Ik durfde niet te applaudisseren..

POND op Lowlands 2019
Enorm bevooroordeeld en met hoge verwachtingen heen gegaan, verwachtende dat het alleen maar kon tegenvallen. Zoals Pond mij vervolgens alsnog verraste, dan is je belofte helemaal ingelost en verdien je een plek in mijn top-3.

Durand Jones & the Indications op Lowlands 2019
De meest gepassioneerde act van dit jaar die ik op een festival heb gezien. En wat een stem heeft ook die drummer!

Op andere vlakken props voor Klangstof op The Life I Live, Goldband op Scheveningen Surf Festival al moet ik eerlijk bekennen dat ik dit soort festivals altijd vergeet in mijn best-of-overzichten. Komend weekend ook nog zeer benieuwd naar Tempesst op Psycho Mind Festival 2019.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken