Festileaks Tijdloze Top 100

Festileaks Festival Forum Forums Muziek Forum Festileaks Tijdloze Top 100

Dit onderwerp bevat 100 reacties, heeft 26 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Sjoerd 1 uur, 20 minuten geleden.

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 101)
  • Auteur
    Berichten
  • #179844

    Yannick
    • Posts: 2883

    Ook leuk om een openbare playlist te maken op spotify?
    Ik weet zelf niet hoe dat moet maar ik weet dat het kan, tenminste ik heb ze wel eens gezien van @yannick

    Helemaal vergeten om hierop te reageren maar ik kan wel een playlist fixen op Spotify ja, lijkt me leuk 🙂

    concert archief // RYM
    RW: 16-17-18 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16


    • avatar
    #179845

    Rudy190
    • Posts: 182

    Ik heb vanmiddag de essentials voor mij voor de komende top 2000’s opgeschreven en kwam op dit lijstje uit. Vond het dan ook mooi om die hier even te delen!

    1 Society Eddie Vedder
    2 Weight Of Love The Black Keys
    3 Vienna Billy Joel
    4 Pariah Steven Wilson
    5 Madness Muse
    6 If I Get High Nothing But Thieves
    7 Somebody To Love Queen
    8 Many of Horror Biffy Clyro
    9 Tears In Heaven Eric Clapton
    10 Blackbird The Beatles
    11 Oats in the Water Ben Howard
    12 Fix You Coldplay
    13 Citizen Erased Muse
    14 Can’t Help Falling In Love With You Elvis Presley
    15 Figure It Out Royal Blood
    16 Mutter Rammstein
    17 Open Car Porcupine Tree
    18 21 guns Green Day
    19 Sweet Child O’ Mine Guns N’ Roses
    20 Knee Socks Arctic Monkeys
    21 Lover of the light Mumford and Sons
    22 Under The Bridge Red Hot Chili Peppers
    23 Sultans of Swing Dire Straits
    24 Black Skinhead Kanye West
    25 The Dark of the Matinée Franz Ferdinand
    26 No One Knows Queens Of The Stone Age
    27 Thunderstruck AC/DC
    28 Wing$ Macklemore & Ryan Lewis
    29 Stairway to Heaven Led Zeppelin
    30 The raven that refused to sing Steven Wilson
    31 Let It Out Frances
    32 Untitled Rex Orange County
    33 Cellophane Angel Dan Auerbach
    34 29 #Strafford APTS Bon Iver
    35 Incomplete James Bay
    36 Zombie The Cranberries
    37 All Along The Watchtower Jimi Hendrix
    38 Alive Pearl Jam
    39 Gravity – Live at the Nokia Theatre John Mayer
    40 Touch Daft Punk
    41 Afterlife Nothing But Thieves
    42 Celebrate Anderson .Paak
    43 Day I Die The National
    44 My Way Frank Sinatra
    45 Gangsta’s Paradise Coolio
    46 Redemption Song Bob Marley & The Wailors
    47 Lose Yourself Eminem
    48 Cryin Aerosmith
    49 Nothing Editors
    50 Simple Song The Shins
    51 Shakespeare Fink
    52 Afterlife Avenged Sevenfold
    53 lippy kids Elbow
    54 Never Enough Rex Orange County
    55 Miss Sarajevo – 2005 live from Milan U2
    56 42 Coldplay
    57 Knights of Cydonia Muse
    58 The Show Must Go On Queen
    59 Mr. Brightside The Killers
    60 Cold Arms Mumford and Sons
    61 Feel Good Inc Gorillaz
    62 Old Yellow Bricks Arctic Monkeys
    63 Finish Line / Drown Chance The Rapper
    64 In The End Linkin Park
    65 Lover, Please Stay Nothing But Thieves
    66 Cough Syrup Young The Giant
    67 Life Itself Glass Animals
    68 End Credits EDEN
    69 65 Hunnid Vince Staples
    70 Hopeless Opus Imagine Dragons
    71 Dystopian Overture Dream Theater
    72 Happy Song Bring Me The Horizon
    73 Worry Jack Garratt
    74 Rats Ghost
    75 Carry You Novo Amor
    76 Better Now Post Malone
    77 Do Me A Favour Arctic Monkeys
    78 Banana Pancakes Jack Johnson
    79 Last Nite The Strokes
    80 POWER Kanye West
    81 Out of the Black Royal Blood
    82 Man Of The Hour Pearl Jam
    83 Radar Love Golden Earring

    Pinkpop 16-17 / Lowlands 17 / Appelpop 13-16 / Untold 16 / XO 17 / Paaspop 18 / Rock Werchter 18 /
    Artmania 18 --- https://www.concertarchives.org/rudy190 ---


    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    #179846

    mattman
    • Posts: 3070
    Moderator

     

    Heb m’n eigen lijstje ook maar even in een Spotify playlist gegoten. Leuk voor mezelf, maar vond het wel tof om het hier ook te delen. Kijk uit naar de uiteindelijke lijst.


    • avatar
    • avatar
    • avatar
    #179848

    HunterRule
    • Posts: 134

    1. The Postal Service – Such Great Heights
    2. Sonic Youth – Teen Age Riot
    3. The National – This is the Last Time
    4. Daft Punk – One More Time
    5. LCD Soundsystem – Someone Great
    6. The Verve – Bitter Sweet Symphony
    7. The Police – Message in a Bottle
    8. U2 – With or Without You
    9. The Strokes – Someday
    10. The Cure – Boys Don’t Cry
    11. Golden Earring – Radar Love
    12. Arcade Fire – Rebellion (Lies)
    13. Coldplay – Clocks
    14. CHVRCHES – Leave a Trace
    15. Talking Heads – This Must be the Place (Naive Melody)
    16. R.E.M. – It’s the End of the World as We Know It
    17. Red Hot Chili Peppers – Californication
    18. The Raconteurs – Steady, As She Goes
    19. Death Cab For Cutie – I Will Possess Your Heart
    20. Radiohead – All I Need
    21. The National – Apartment Story
    22. Arcade Fire – Reflektor
    23. The Walkmen – Heaven
    24. Car Seat Headrest – Drunk Drivers/Killer Whales
    25. Kanye West – Stronger
    26. N.W.A. – Express Yourself
    27. Frank Sinatra – Theme from New York, New York
    28. Sting – Englishman in New York
    29. Don McLean – American Pie
    30. Gerry Rafferty – Baker Street
    31. Jeff Buckley – Hallelujah
    32. Survivor – The Eye of the Tiger
    33. The Smiths – Bigmouth Strikes Again
    34. Oasis – Don’t Look Back in Anger
    35. Reel Big Fish – Sell Out
    36. Liquido – Narcotic
    37. Fatboy Slim – Right Here, Right Now
    38. Gala – Freed From Desire
    39. Gorillaz – Feel Good Inc.
    40. Spoon – Do You
    41. Weezer – Island in the Sun
    42. Tame Impala – The Less I Know the Better
    43. Wilco – Impossible Germany
    44. Vampire Weekend – Oxford Comma
    45. Beach House – Myth
    46. My Bloody Valentine – I Only Said
    47. Het Goede Doel – België
    48. The Scene – Blauw
    49. ABBA – Winner Takes it All
    50. Robyn – Cobrastyle

    LL '04 / PP '14 / RW '15, '18 / BKS '16, '17 / PKP '17 (dag) / CB '17 / LGW '17 '18 / PS '19 / BBK' 19


    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    #179851

    Black Lies
    • Posts: 3628

    maar op de een of andere manier wordt het altijd een populariteitslijstje en geen kwaliteitslijstje.

    Misschien heb je het wat ongelukkig geformuleerd, maar dit riekt naar snobistisch geneuzel. Als een lied, album of artiest erg populair is, betekent dat (over het algemeen) juist dat erg veel mensen van mening zijn dat desbetreffend lied, album of artiest van hoge kwaliteit is. Dat het dan niet overeenkomt met jouw persoonlijke smaak, is enkel jouw probleem.

    Om een voorbeeld te geven: Eenieder die beweert dat een Bohemian Rhapsody, Hotel California of Piano Man (de bovenste drie van de Top 2000) geen kwaliteit heeft, omdat het weliswaar populair is maar niet naar diens smaak, is gewoon een muzikale snob, naar mijn mening, en nogal lachwekkend. Je hoeft zo’n nummer zelf niet mooi te vinden, maar als zoveel andere personen het prachtig vinden, dan kun je toch moeilijk ontkennen dat het wel degelijk “kwaliteit” heeft, in de zin dat veel luisteraars er door worden geraakt en de artiest dus wel iets goed moet hebben gedaan.

    Populair is niet gelijk aan goed, net zoals niet-populair niet gelijk is aan slecht. Populaire muziek is meestal gewoon middelmatig, niet echt goed of slecht, incluis die drie die jij noemt. Anthony Fantano heeft daar een video over waar ik me wel in kan vinden, zoek die maar eens op.

    Als jij die drie nummers daadwerkelijk de drie beste nummers ooit vind, vraag ik me vooral af of je zelf wel naar muziek luistert, of dat je de radio maar gewoon het filterwerk laat doen voor je.

    LGW: 14-15-16-17 // BKS: 15-16-17-18-19 // RW: 15-16-18 // Incubate: 15-16'1-16'2 // PP: 13-14 // Dour: 15 // DTRH: 16 // Woo Hah: 15 // FR: 15 // PKP: 15 // Rewire: 16


    • avatar
    #179853

    sledgehammer
    • Posts: 117

    Als jij die drie nummers daadwerkelijk de drie beste nummers ooit vind, vraag ik me vooral af of je zelf wel naar muziek luistert, of dat je de radio maar gewoon het filterwerk laat doen voor je.

    Ik beweer nergens dat ik dat zelf de drie beste nummers ooit vind. Begrijpend lezen is niet jouw sterkste eigenschap he?

    #179854

    Rick
    • Posts: 598

    Ik ga mij verder niet in deze discussie mengen, maar feit blijft dat zowel hier, als bij de buren een aantal snobistische muziekliefhebbers zitten.
    Het lijkt er bij deze personen heel erg op dat zodra een bepaalde band of diens muziek enigszins populair word, het gelijk niet meer zo goed gevonden word als voorheen door deze personen.
    Vaak kan een band ze niet obscuur genoeg zijn, en oh wee als het op de radio komt.
    Ik heb het idee dat deze personen graag de eerste willen zijn die een bandje “ontdekken”.

    #179855

    WesleyNoH
    • Posts: 105

    Mijn top 100. Vraag het me over een tijdje nog een keer en hij zal er vast anders uitzien, maar de bovensten zitten wel redelijk vast geramd. Nogal een witte mannen lijst met gitaren geworden volgens mij 😉

    37: Weezer – Hash Pipe
    49: Weezer – Hash Pipe

    Super fijn dat je een lijst instuurt alvast. Kijk je alleen even naar dit, je hebt er namelijk eentje twee keer instaan. Laat me wel even in een reactie weten wat je veranderd hebt dan pas ik het aan in mijn bestand.

    #179856

    WesleyNoH
    • Posts: 105

    Ik heb vanmiddag de essentials voor mij voor de komende top 2000’s opgeschreven en kwam op dit lijstje uit. Vond het dan ook mooi om die hier even te delen!

    1 Society Eddie Vedder
    2 Weight Of Love The Black Keys
    3 Vienna Billy Joel

    Zie je het zitten om je lijst aan te vullen tot een top 100?
    Aan een top 83 heb ik namelijk erg weinig.

    #179860

    Black Lies
    • Posts: 3628

    Als jij die drie nummers daadwerkelijk de drie beste nummers ooit vind, vraag ik me vooral af of je zelf wel naar muziek luistert, of dat je de radio maar gewoon het filterwerk laat doen voor je.

    Ik beweer nergens dat ik dat zelf de drie beste nummers ooit vind. Begrijpend lezen is niet jouw sterkste eigenschap he?

    Je hoeft zo’n nummer zelf niet mooi te vinden, maar als zoveel andere personen het prachtig vinden, dan kun je toch moeilijk ontkennen dat het wel degelijk “kwaliteit” heeft, in de zin dat veel luisteraars er door worden geraakt en de artiest dus wel iets goed moet hebben gedaan.

    Zeker maat, Frans Bauer’s Heb je Even voor Mij, topnummer. 10/10, 5/5, etc.

    Hopelijk ben je nu tevreden met mijn begrijpend lezen-skills.

    Over begrijpend lezen gesproken, ik zei nadrukkelijk dat populaire muziek niet per se slecht is, goede muziek kan populair zijn en slechte muziek niet-populair, en vice versa. Daarnaast, als Top 2000-core jouw favoriete muziek is, heb je daar ter bevestiging geen goedkeuring van mij of iemand anders voor nodig, denk ik? Het lijkt er zo meer op dat je niet zo’n vertrouwen hebt in je eigen muzieksmaak.

    Overigens bewijzen verschillende lijstjes in dit topic dit punt, dat van HunterRule nog wel het beste. Daft Punk en Sonic Youth in dezelfde top-5, mooi toch. Radar Love, Californication, Bigmouth Strikes Again vervolgens in dezelfde rij als I Only Said, Drunk Drivers en I Will Possess Your Heart. Prachtig om te zien, hoe zulke nummers samen komen. En ik ga je niet vertellen welke 4 van deze nummers beter zijn dan de andere 4 ;).

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  Black Lies.

    LGW: 14-15-16-17 // BKS: 15-16-17-18-19 // RW: 15-16-18 // Incubate: 15-16'1-16'2 // PP: 13-14 // Dour: 15 // DTRH: 16 // Woo Hah: 15 // FR: 15 // PKP: 15 // Rewire: 16


    • avatar
    #179863

    sledgehammer
    • Posts: 117

    Als jij die drie nummers daadwerkelijk de drie beste nummers ooit vind, vraag ik me vooral af of je zelf wel naar muziek luistert, of dat je de radio maar gewoon het filterwerk laat doen voor je.

    Ik beweer nergens dat ik dat zelf de drie beste nummers ooit vind. Begrijpend lezen is niet jouw sterkste eigenschap he?

    Je hoeft zo’n nummer zelf niet mooi te vinden, maar als zoveel andere personen het prachtig vinden, dan kun je toch moeilijk ontkennen dat het wel degelijk “kwaliteit” heeft, in de zin dat veel luisteraars er door worden geraakt en de artiest dus wel iets goed moet hebben gedaan.

    Zeker maat, Frans Bauer’s Heb je Even voor Mij, topnummer. 10/10, 5/5, etc.

    Hopelijk ben je nu tevreden met mijn begrijpend lezen-skills.

    Over begrijpend lezen gesproken, ik zei nadrukkelijk dat populaire muziek niet per se slecht is, goede muziek kan populair zijn en slechte muziek niet-populair, en vice versa. Daarnaast, als Top 2000-core jouw favoriete muziek is, heb je daar ter bevestiging geen goedkeuring van mij of iemand anders voor nodig, denk ik? Het lijkt er zo meer op dat je niet zo’n vertrouwen hebt in je eigen muzieksmaak.

    Overigens bewijzen verschillende lijstjes in dit topic dit punt, dat van HunterRule nog wel het beste. Daft Punk en Sonic Youth in dezelfde top-5, mooi toch. Radar Love, Californication, Bigmouth Strikes Again vervolgens in dezelfde rij als I Only Said, Drunk Drivers en I Will Possess Your Heart. Prachtig om te zien, hoe zulke nummers samen komen. En ik ga je niet vertellen welke 4 van deze nummers beter zijn dan de andere 4 ;).

    Opnieuw maak je weer allerlei veronderstellingen over mij die nergens op gebaseerd en onjuist zijn. Maar het heeft duidelijk geen zin om met jou een discussie aan te gaan, dus dat ga ik ook niet proberen.

    #179865

    Black Lies
    • Posts: 3628

    Mooi

    LGW: 14-15-16-17 // BKS: 15-16-17-18-19 // RW: 15-16-18 // Incubate: 15-16'1-16'2 // PP: 13-14 // Dour: 15 // DTRH: 16 // Woo Hah: 15 // FR: 15 // PKP: 15 // Rewire: 16


    • avatar
    • avatar
    #179866

    Dennis1808
    • Posts: 1223

    01 – Patti Smith – Birdland
    02 – Underworld – Born Slippy (Nuxx.)
    03 – Damien Rice – It Takes a Lot to Know a Man
    04 – LCD Soundsystem – All My Friends
    05 – Balthazar – Blood Like Wine
    06 – Car Seat Headrest – Famous Prophets (Stars)
    07 – Kraftwerk – Nummern
    08 – Swans – Stay Here
    09 – Lorraine Ellison – Stay With Me
    10 – Sigur Rós – Hoppipola
    11 – Ben Howard – End of the Affair
    12 – Daft Punk – One More Time
    13 – Spinvis – Voor Ik Vergeet
    14 – Melanie de Biasio – Your Freedom is the End of Me
    15 – The Cure – One Hundred Years
    16 – The National – Mr. November
    17 – Death Cab for Cutie – We Looked Like Giants
    18 – Savages – Adore Life
    19 – Goose – Synrise
    20 – Eefje de Visser – Wakker
    21 – The Stone Roses – I Wanna Be Adored
    22 – Gorillaz – Empire Ants
    23 – It It Anita – L’invention du Chien
    24 – David Bowie – Life on Mars
    25 – Placebo – Without You I’m Nothing

    Klomppop 10 t/m 19 / Vestrock 14 t/m 19 / Paaspop 16 t/m 19 / RW 14 15 / LL 17 18 / Crammerock 17 18 / Weitjerock 17 18 / DTRH 18 / TW Classic 18


    • avatar
    • avatar
    #179868

    Brian
    • Posts: 980

    Mijn top 100. Vraag het me over een tijdje nog een keer en hij zal er vast anders uitzien, maar de bovensten zitten wel redelijk vast geramd. Nogal een witte mannen lijst met gitaren geworden volgens mij 😉

    37: Weezer – Hash Pipe
    49: Weezer – Hash Pipe

    Super fijn dat je een lijst instuurt alvast. Kijk je alleen even naar dit, je hebt er namelijk eentje twee keer instaan. Laat me wel even in een reactie weten wat je veranderd hebt dan pas ik het aan in mijn bestand.

    Oeps. Foutje.

    Nummer 49 moet Weezer – Buddy Holly zijn.

    #179916

    Dr. Hannibal
    • Posts: 1400

    Heerlijk om alle lijstjes en de bijbehorende discussies over kwaliteit/populariteit te lezen. Ik ga ook mijn best doen een mooie lijst samen te stellen.

    Een paar opmerkingen:
    – een blanke mannen gitaren lijst, is dat erg? Ik bedoel, diversiteit is belangrijk en leuk, maar uiteindelijk is er ook niks mis met een blanke man die gitaar speelt. En even op de snelle aanname dat dit forum ook vol zit met blanke mannen (die eventueel nog gitaar spelen ook), zou ik het bijna cultural appropriation willen noemen als iedereen lijstjes vol zwarte hiphop vrouwen post 😉
    – wat betreft kwaliteit/populariteit: hier gaat niemand een definitief antwoord op kunnen geven, maar de meest rake analyse is voor mij dat populariteit meestal gelijk staat aan een bepaalde middelmatigheid. Het moet nu eenmaal een grote hoeveelheid mensen aanspreken en dus een soort grootste gemene deler tussen heel veel verschillende mensen en smaken zijn. Extremere en meer bijzondere dingen zullen altijd een selectere groep aanspreken, terwijl muziek die een grote groep aanspreekt altijd wel een soort baseline kwaliteit of herkenbaarheid heeft. Is dit de Fantano video die eerder gerefereerd werd? https://www.youtube.com/watch?v=Nqel2VI24cI

    Uiteindelijk hebben beide voorgaande punten gewoon te maken met waar jij je, vanuit jouw leven, omgeving en persoonlijkheid, mee identificeert. Blanke mannen identificeren zich met blanke mannen die muziek maken, omdat die muziek over blanke mannen dingen gaat. Hoe niche of mainstream je muzieksmaak is hangt af van wat je meekrijgt uit je omgeving en hoeveel moeite je zelf wilt stoppen in daar iets unieks en persoonlijks van maken. Natuurlijk, iemand die alleen maar underground experimentele artiesten die tot een of andere sociale minderheid behoren in zn lijst heeft, heeft daar waarschijnlijk meer moeite gestoken in het ontwikkelen van zijn/haar muzieksmaak dan iemand die voornamelijk top 2000 classics post. Is die eerste lijst daarom waardevoller dan die tweede? Misschien, maar dat hangt af van je doeleinden. Een top zoveel waar mensen voor mogen stemmen is uiteindelijk niets meer of minder dan een populariteits contest, wat prima is. Als je daar niet van houdt, moet je niet meedoen, maar dan moet je ook niet klagen dat jouw diverse en superieure muzieksmaak ondervertegenwoordigd is. Want dan heb je ook geen moeite gedaan daar verandering in te brengen.

    Das mijn bescheiden mening. Ik herhaal: mening!


    • avatar
    #179922

    Yannick
    • Posts: 2883

    Het blijft geweldig hoe mensen termen als “snobistisch”, “superieure muzieksmaak” etc in de mond blijven nemen terwijl ik en Black-Lies daarbijkomend al verschillende keren hebben aangehaald dat het niets met de “kwaliteit” van muziek te maken heeft. Hoeveel keer nog.

    Gelukkig gebruik je “bijna” want “de man met de gitaar” is geen aspect van blanke cultuur (wat voor gitaar? metal? rock? indie? country? hoe ziet die man eruit? wat voor kleren draagt ie?) en al helemaal geen voorbeeld van cultural appropriation. We hebben het hier toch over muziek hè? Compleet irrelevant, dat je zoiets aanhaalt. Diversiteit heeft niet meteen enkel te maken met gender of ras van de artiest wie je kiest maar ook qua genre of tijdsgeest je nummers kiest.

    Om terug te komen op je eerste punt Mr Hannibal, er is niets mis met dat er mensen zijn die alleen maar nummers kiezen gemaakt door mannen met (stevige) gitaren maar het zegt wel veel over de eentonigheid en gemakkelijkheid waar mensen gaan opstellen waardoor je zoals Black-Lies al vermeldde iedere keer de usual suspects krijgt.

    Whatever, genoeg gediscussieerd voor mij want het brengt precies toch niet op wanneer je drie keer jezelf moet herhalen en mensen het dan nog niet willen begrijpen.

    concert archief // RYM
    RW: 16-17-18 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16


    • avatar
    • avatar
    #179934

    bcmrmaybe
    • Posts: 2867

    Heerlijk die discussie, houdt een beetje leven in de brouwerij. 🙂

    Eine Stimme aus dem Licht
    Fällt dem Himmel vom Gesicht
    Reißt den Horizont entzwei
    Wohin gehst du, hier ist nichts mehr frei
    Das ist mein Land!

    #179938

    WesleyNoH
    • Posts: 105

    Tijd voor nog wat lijstjes! 🙂


    • avatar
    #179950

    sledgehammer
    • Posts: 117

    – wat betreft kwaliteit/populariteit: hier gaat niemand een definitief antwoord op kunnen geven, maar de meest rake analyse is voor mij dat populariteit meestal gelijk staat aan een bepaalde middelmatigheid. Het moet nu eenmaal een grote hoeveelheid mensen aanspreken en dus een soort grootste gemene deler tussen heel veel verschillende mensen en smaken zijn. Extremere en meer bijzondere dingen zullen altijd een selectere groep aanspreken, terwijl muziek die een grote groep aanspreekt altijd wel een soort baseline kwaliteit of herkenbaarheid heeft.

    Wat een ongelofelijke bak onzin. Kijk naar allerlei grote artiesten uit het verleden, zoals Elvis Presley, The Beatles, The Rolling Stones, Bob Dylan, The Kinks, The Doors, Pink Floyd, Yes, Bob Marley And The Wailers, David Bowie, Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Kraftwerk, Sex Pistols, The Cure, Iron Maiden, Metallica, R.EM., Nirvana, Rage Against The Machine en ga zo maar door. Allemaal al vrij snel in hun loopbaan heel succesvol en hun muziek sprak zowel toen als nu grote groepen mensen aan. Volgens jouw logica moeten dat dus allemaal middelmatige artiesten zijn die niks extreems of bijzonders deden. Daar zit je dus helemaal fout, want de meeste commercieel succesvolle acts uit het verleden zijn juist mede doorgebroken doordat ze iets nieuws en bijzonders (en voor die tijd soms zelf extreems) deden en in een enkel geval zelfs geheel nieuwe genres ontwikkelden (of in elk geval populariseerden).

    Natuurlijk is de muziekscene tegenwoordig zo breed geworden dat om nu nog met iets echt vernieuwends te komen, je wellicht met iets heel erg extreems moet komen aanzetten dat nog maar weinig mensen aanspreekt. Maar dat wil niet zeggen dat de echt succesvolle moderne acts, ook al doen ze stilistisch wellicht weinig vernieuwends of extreems, middelmatig zouden zijn. Om boven het maaiveld uit te steken en echt een grote band te worden (zeg de status van een Coldplay, Muse of Pink te krijgen, om maar drie mega-acts te noemen die op dit forum veel kritiek krijgen) zul je nog steeds een aantal liedjes moeten schrijven en opnemen die door veel mensen als echt bijzonder worden ervaren.

    Dat mag dan toevallig niet naar jouw smaak zijn, maar als iemand zo’n band (en zijn populairste songs en albums) dan vervolgens afserveert als “middelmaat” en zijn of haar eigen zolderkamerontdekking als “oh zo bijzonder en kwalitatief zoveel beter” ophemelt (en dat gebeurt hier regelmatig op dit forum), ja, dan moet die persoon niet raar opkijken als hij of zij als “muzikale snob” wordt weggezet. Waarbij ik niet op een specifiek iemand doel. Maar eenieder die zijn of haar eigen smaak als heilig verklaart en de interesses van grote groepen andere muziekliefhebbers als onbelangrijk en minderwaardig wegzet, tja, dat is dus per definitie een snob. Met die typering moet je dan maar leren leven, in plaats van onzinnige verklaringen te bedenken, gespeend van enige logica, waarom (bijna) alle populaire muziek “middelmatig” zou moeten zijn.


    • avatar
    • avatar
    #179987

    Rudy190
    • Posts: 182

    Super fijn dat je een lijst instuurt alvast. Kijk je alleen even naar dit, je hebt er namelijk eentje twee keer instaan. Laat me wel even in een reactie weten wat je veranderd hebt dan pas ik het aan in mijn bestand.

    Excuses, heb hem geupdate en de volgorde ook maar gelijk goedgezet: de eerste was willekeurig door elkaar, en de lijst hieronder is daadwerkelijk van nummer 1 tot 100.

    1 Society Eddie Vedder
    2 Weight Of Love The Black Keys
    3 Vienna Billy Joel
    4 Pariah Steven Wilson
    5 Madness Muse
    6 If I Get High Nothing But Thieves
    7 Somebody To Love Queen
    8 Many of Horror Biffy Clyro
    9 Tears In Heaven Eric Clapton
    10 Fix You Coldplay
    11 Can’t Help Falling In Love With You Elvis Presley
    12 Citizen Erased Muse
    13 Blackbird The Beatles
    14 Oats in the Water Ben Howard
    15 Under The Bridge Red Hot Chili Peppers
    16 Figure It Out Royal Blood
    17 Mutter Rammstein
    18 21 guns Green Day
    19 Lover of the light Mumford and Sons
    20 Sultans of Swing Dire Straits
    21 Black Skinhead Kanye West
    22 Open Car Porcupine Tree
    23 No One Knows Queens Of The Stone Age
    24 Let It Out Frances
    25 Gravity – Live at the Nokia Theatre John Mayer
    26 Lose Yourself Eminem
    27 Thunderstruck AC/DC
    28 Stairway to Heaven Led Zeppelin
    29 Alive Pearl Jam
    30 Sweet Child O’ Mine Guns N’ Roses
    31 The Dark of the Matinée Franz Ferdinand
    32 Day I Die The National
    33 Redemption Song Bob Marley & The Wailors
    34 Nothing Editors
    35 lippy kids Elbow
    36 Miss Sarajevo – 2005 live from Milan U2
    37 Feel Good Inc Gorillaz
    38 Old Yellow Bricks Arctic Monkeys
    39 Hopeless Opus Imagine Dragons
    40 Once upon a time in the west Ennio Morricone
    41 Knee Socks Arctic Monkeys
    42 Wing$ Macklemore & Ryan Lewis
    43 The raven that refused to sing Steven Wilson
    44 Cellophane Angel Dan Auerbach
    45 Incomplete James Bay
    46 Touch Daft Punk
    47 Celebrate Anderson .Paak
    48 Cryin Aerosmith
    49 Afterlife Avenged Sevenfold
    50 The Show Must Go On Queen
    51 Lover, Please Stay Nothing But Thieves
    52 Double Trouble – Live from Madison Square Garden Eric Clapton, Steve Winwood
    53 Untitled Rex Orange County
    54 Zombie The Cranberries
    55 All Along The Watchtower Jimi Hendrix
    56 42 Coldplay
    57 Knights of Cydonia Muse
    58 Dystopian Overture Dream Theater
    59 Happy Song Bring Me The Horizon
    60 Man Of The Hour Pearl Jam
    61 Boogie Paolo Conte
    62 29 #Strafford APTS Bon Iver
    63 My Way Frank Sinatra
    64 Gangsta’s Paradise Coolio
    65 Banana Pancakes Jack Johnson
    66 September Earth, Wind & Fire
    67 Friday I’m in love The Cure
    68 Avond Boudewijn de Groot
    69 Out of the Black Royal Blood
    70 Radar Love Golden Earring
    71 Afterlife Nothing But Thieves
    72 POWER Kanye West
    73 King Kunta Kendrick Lamar
    74 Joker and the Thief Wolfmother
    75 Fellow Feeling Porter Robinson
    76 Shake Me Down Cage The Elephant
    77 Shakespeare Fink
    78 Mr. Brightside The Killers
    79 Finish Line / Drown Chance The Rapper
    80 In The End Linkin Park
    81 Cough Syrup Young The Giant
    82 Life Itself Glass Animals
    83 Do Me A Favour Arctic Monkeys
    84 Never Enough Rex Orange County
    85 End Credits EDEN
    86 65 Hunnid Vince Staples
    87 Rats Ghost
    88 Carry You Novo Amor
    89 Trying your Luck The Strokes
    90 Better Now Post Malone
    91 Where did you sleep last night? Nirvana
    92 Worry Jack Garratt
    93 How can you mend a broken heart Al Green
    94 De Camino a La Vereda Buena Vista Social Club
    95 Show Me How To Live Audioslave
    96 Cold Arms Mumford and Sons
    97 Simple Song The Shins
    98 No Surprises Radiohead
    99 Where the wild roses grow Nick Cave & The Bad Seeds, Kylie Minogue
    100 Superstition Stevie Wonder

    Pinkpop 16-17 / Lowlands 17 / Appelpop 13-16 / Untold 16 / XO 17 / Paaspop 18 / Rock Werchter 18 /
    Artmania 18 --- https://www.concertarchives.org/rudy190 ---


    • avatar
    • avatar
    #179994

    Black Lies
    • Posts: 3628

    Is dit de Fantano video die eerder gerefereerd werd? https://www.youtube.com/watch?v=Nqel2VI24cI

    Ook een interessante video! Die kende ik niet. Ik bedoelde deze: https://www.youtube.com/watch?v=be_HVMwiBAM .

    Maar deze video zegt eigenlijk hetzelfde als jij in je comment. Populaire muziek moet op de een of andere manier toegankelijk genoeg zijn om veel mensen aan te spreken, maar tegelijk beter zijn dan vergelijkbare muziek die hetzelfde probeert. Wat kan resulteren in heel goede maar ook heel slechte muziek, het houdt eigenlijk geen verband. Waarom dat als snobistisch wordt bestempeld hier weet ik niet, maar het lijkt me logisch dat je betere muziek in een bepaald genre gaat ontdekken als je je er beter in verdiept. Zelf heb ik niks met hiphop, maar ik ga dan ook niet zeggen dat Drake beter zou zijn dan Travis Scott omdat hij een succesvollere of populairdere artiest is. Geen verstand van.

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door  Black Lies.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door  Black Lies.

    LGW: 14-15-16-17 // BKS: 15-16-17-18-19 // RW: 15-16-18 // Incubate: 15-16'1-16'2 // PP: 13-14 // Dour: 15 // DTRH: 16 // Woo Hah: 15 // FR: 15 // PKP: 15 // Rewire: 16


    • avatar
    #180000

    Dr. Hannibal
    • Posts: 1400

    Tijd voor nog wat lijstjes! 🙂

    Sorry Wesley, de discussie is te leuk 😆

    Sledgehammer, heb ik ooit ontkend een muzieksnob te zijn? Volgens mij niet. Ik kan prima leven met die titel. En als ik iets juist niet doe is het mijn eigen muzieksmaak heilig verklaren, waar haal je dat vandaan? Verder noem je een prima lijstje artiesten op die alleen maar mijn punt onderstrepen: van de meeste van die artiesten zijn op dit moment bij het grote publiek alleen de meest “veilige” nummers populair (top 2000, Spotify plays), terwijl de meer experimentele albums en nummers nauwelijks gedraaid worden. Terwijl die bijvoorbeeld bij zelfverklaarde muzieksnobs van de Snob 2000 heel populair zijn. Misschien is middelmatig en bijzonder dan de verkeerde woorden, wat ik bedoelde is dat het ergens een soort van gemiddelde moet aanspreken in plaats van een niche. Zoals Black Lies zegt:

    Populaire muziek moet op de een of andere manier toegankelijk genoeg zijn om veel mensen aan te spreken, maar tegelijk beter zijn dan vergelijkbare muziek die hetzelfde probeert. Wat kan resulteren in heel goede maar ook heel slechte muziek, het houdt eigenlijk geen verband.

    Ik zeg toch ook juist dat populaire muziek altijd een soort baseline kwaliteit of herkenbaarheid heeft? Sommige populaire nummers excelleren in muzikale kwaliteit, andere moeten het meer hebben van herkenbaarheid (vriendelijk verwoord). En aan een historische analyse van hoe de classics van nu in hun tijd onthaald werden ga ik mij niet wagen, ik doelde meer op het huidige muzieklandschap en welke muziek van oudere artiesten nu nog grote populariteit heeft. En voor elke classic van nu waren er in hun tijd ook talloze popacts die de razen populair waren maar niet goed genoeg om de tand des tijds de doorstaan. Kortom, zo’n lijstje grote namen van vroeger zegt me niet zoveel in deze context.

    Het blijft geweldig hoe mensen termen als “snobistisch”, “superieure muzieksmaak” etc in de mond blijven nemen terwijl ik en Black-Lies daarbijkomend al verschillende keren hebben aangehaald dat het niets met de “kwaliteit” van muziek te maken heeft. Hoeveel keer nog.

    Nu leg jij me ook al woorden in de mond! Ik zeg nergens dat die superioriteit op kwaliteit slaat. Maar je hebt duidelijk kritiek op de gemiddelde muzieksmaak, gezien hoe minachtend je het hebt over de usual suspects. En over witte mannen met gitaren. Dus ergens ervaar jij een meerwaarde in daar vanaf wijken. Waar je die ervaart is aan jou. Maar dat gevoel van meerwaarde doelde ik op toen ik het had over superieure muzieksmaak. Niet over kwaliteit, want als je even leest wat ik schrijf juist dat waargenomen kwaliteit alles te maken heeft met in hoeverre jij je ergens mee identificeert, hoeveel raakvlak het met jou heeft. Dus dat is tamelijk subjectief.

    Gelukkig gebruik je “bijna” want “de man met de gitaar” is geen aspect van blanke cultuur (wat voor gitaar? metal? rock? indie? country? hoe ziet die man eruit? wat voor kleren draagt ie?) en al helemaal geen voorbeeld van cultural appropriation. We hebben het hier toch over muziek hè? Compleet irrelevant, dat je zoiets aanhaalt. Diversiteit heeft niet meteen enkel te maken met gender of ras van de artiest wie je kiest maar ook qua genre of tijdsgeest je nummers kiest.

    Das een mooie misrepresentatie van een goedbedoeld grapje. Natuurlijk is er geen sprake van cultural appropriation. Het enige wat ik wilde zeggen, is dat het niet meer dan logisch is dat mensen voornamelijk stemmen op muziek die meer raakvlakken heeft met hun demografie. En natuurlijk is muzikale diversiteit meer dan ras en gender, maar jij bent hier degene die over witte mannen begint. Mijn enige punt is dat het nogal open deuren intrappen is om een groep zoals de forumleden hier te verwijten dat ze waarschijnlijk op heel veel blanke mannen met gitaren gaan stemmen, gezien de demografie hier.

    Om terug te komen op je eerste punt Mr Hannibal, er is niets mis met dat er mensen zijn die alleen maar nummers kiezen gemaakt door mannen met (stevige) gitaren maar het zegt wel veel over de eentonigheid en gemakkelijkheid waar mensen gaan opstellen waardoor je zoals Black-Lies al vermeldde iedere keer de usual suspects krijgt.

    Dat is zeker waar. Maar wederom, ook precies wat je kan verwachten als je het gemiddelde van een tamelijk homogene groep gaat nemen. En verder vallen de lijstjes die ik tot nu toe zie nog aardig mee qua *uitsluitend* standaard gitaarmuziek. Sommige lijstjes meer dan andere, maar uiteindelijk gaat de eindlijst met zo’n kleine groep mensen en zo’n grote hoeveelheid nummers toch een beetje op toeval berusten. Dus misschien gaat onze discussie wel over gebakken lucht.

    Whatever, genoeg gediscussieerd voor mij want het brengt precies toch niet op wanneer je drie keer jezelf moet herhalen en mensen het dan nog niet willen begrijpen.

    Wat, verbaasd dat mensen jouw mening niet als zoete koek slikken? Of zelf kritisch durven zijn? Ik bedoel, ik ben ook vrij stellig in mijn mening, maar zeg wel duidelijk dat het een mening is. Mijn belevingswereld. Mensen die het niet met je eens zijn verwijten dat ze je gewoon niet begrijpen is wel een erg makkelijke manier van jezelf op een voetstuk plaatsen.

    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door  Dr. Hannibal.

    • avatar
    • avatar
    #180001

    Dr. Hannibal
    • Posts: 1400

    Sorry voor deze lange rant haha, ik word iets te enthousiast van dit discussie onderwerp. We kunnen er ook een apart topic voor openen als mensen hier over verder willen gaan. Of wellicht bestaat het al. Het maakt in ieder geval genoeg emoties los heb ik het idee 😛

    #180002

    Brian
    • Posts: 980

    Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat veel populaire muziek van nu niet hun best doen om onderscheidend te zijn. Om maar meteen met het ergste voorbeeld te beginnen. Kensington is toch gewoon een slap aftreksel van KoL en Coldplay? Daarnaast is er ook wel een groot verschil tussen een leuk plaatje uitbrengen en diepzinnige muziek uitbrengen. Zo’n Shotgun van George Ezra is een leuke meezinger die het op festivals goed doet (zelf ondervonden), maar niet vernieuwend en onderscheidend. Ook als ik nu (en de laatste tijd) in de hitlijsten kijk zijn er geen nummers meer waarvoor ik op het puntje van mijn stoel ga zitten.

    Vergelijken met artiesten van vroeger is ook niet helemaal eerlijk. Dat was een andere tijd met behoefte aan andere muziek. Niemand zal hier beweren dat muziek van Queen, Pink Floyd en REM niet kwalitatief zijn omdat het populaire muziek is.

    Ik vind een belangrijk onderscheid voor mijzelf altijd leuk en mooi. Mooie muziek hoef ik niet altijd leuk te vinden en zin in te hebben. Er zijn best momenten waarop ik geen zin heb in het gepingel van Pink Floyd of het moeilijke van Porcupine Tree. Dan zet ik lekker Volbeat op wat ik nou niet direct heel mooi vind maar wel leuk. Vooral een live ervaring kan daar erg aan bijdragen. Vandaar dat bijvoorbeeld Still Counting zo hoog in mijn lijstje staat.

    Mogen we daarnaast niet verwachten van elkaar als we dit forum bezoeken, en al helemaal in dit gedeelte, dat we verder kijken dan top lijstjes om over muziek te discussiëren? Vooral de verwijzingen naar snob en slechte smaak zijn gemakkelijk gemaakt en ook erg flauw. Liever meer inhoudelijk, leest een stuk leuker 🙂


    • avatar
    • avatar
    • avatar
    • avatar
    #180004

    Yannick
    • Posts: 2883

    Yannick wrote:
    Whatever, genoeg gediscussieerd voor mij want het brengt precies toch niet op wanneer je drie keer jezelf moet herhalen en mensen het dan nog niet willen begrijpen.

    Wat, verbaasd dat mensen jouw mening niet als zoete koek slikken? Of zelf kritisch durven zijn? Ik bedoel, ik ben ook vrij stellig in mijn mening, maar zeg wel duidelijk dat het een mening is. Mijn belevingswereld. Mensen die het niet met je eens zijn verwijten dat ze je gewoon niet begrijpen is wel een erg makkelijke manier van jezelf op een voetstuk plaatsen.

    Voor het grootste deel eens met je post en dat grapje had ik wel degelijk door, vond ‘m alleen misplaatst en zou al vrij snel worden geïnterpreteerd nar iets anders wat de discussie zou kunnen verschuiven, vandaar. Maar wilde toch hier even op reageren want ik kan het best hebben dat mensen het niet met me eens zijn wat oké is. Zoals ik in m’n eerste post al aanhaalde, namelijk dat ik totaal geen probleem heb met andere lijstjes of whatever het is net die bewustwording dat er meer is dan artiest x, y of z dat ik wilde aanhalen. Ik ben zeker kritisch, ook voor mezelf want ik ben er me van bewust dat ik net zoals Black-Lies niet het forum representeer met mijn muzieksmaak. Dat heeft echter niets te maken met het niet begrijpen van mijn standpunt. Ik kreeg namelijk het gevoel dat ik 1) niet begrepen werd en 2) dat de discussie in cirkels bleef draaien, vandaar. Jouw reacties op de posts hierboven zijn duidelijker vermeld wat stof biedt om verder te gaan, dus thanks daarvoor want ik had het gevoel alsof we vastzaten.

    Ik geef idd toe aan dat ik kritiek heb op het middelmatige (lol, moet je kijken met wat voor lijst ik ga afkomen :lol:) maar nu je het zo omschrijft moet ik je waarschijnlijk daarin wel gelijk geven, ja alhoewel ik respect voor ieders smaak etc. Die homogeniteit is waarschijnlijk ook het probleem (welja, probleem) een beetje hier en daar haal je idd een goed punt aan namelijk dat we allemaal zowat een zelfde achtergrond ongeveer delen maar idd, aangezien we maar met 30 mensen (de beste albumlijst toch) zullen zijn, gaat ’t veel op toeval uitkomen, vermoed ik.

    Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat veel populaire muziek van nu niet hun best doen om onderscheidend te zijn. Om maar meteen met het ergste voorbeeld te beginnen. Kensington is toch gewoon een slap aftreksel van KoL en Coldplay? Daarnaast is er ook wel een groot verschil tussen een leuk plaatje uitbrengen en diepzinnige muziek uitbrengen. Zo’n Shotgun van George Ezra is een leuke meezinger die het op festivals goed doet (zelf ondervonden), maar niet vernieuwend en onderscheidend. Ook als ik nu (en de laatste tijd) in de hitlijsten kijk zijn er geen nummers meer waarvoor ik op het puntje van mijn stoel ga zitten.

    Vergelijken met artiesten van vroeger is ook niet helemaal eerlijk. Dat was een andere tijd met behoefte aan andere muziek. Niemand zal hier beweren dat muziek van Queen, Pink Floyd en REM niet kwalitatief zijn omdat het populaire muziek is.

    Ik heb vooral het gevoel dat de uitvinders van een bepaald iets in de muziek overeind blijven, als die daarna commercieel succes winnen des te beter (en dan heb ik het over tijdloze klassiekers). Het is vaak het feit dat de artiest in de eerste plaats iets unieks en vernieuwends voor de dag brengt dat hen langer zal doen herinnert worden, dàt en hun catalogus/succes natuurlijk. Wat ik eerder ook al vermeldde was het feit dat je voor nummers die nog geen vijf of tien jaar oud zijn kunt uitmaken of ze de tand des tijds zelfs gaan doorstaan. Je kunt bv. vijf jaar geleden heel grote fan zijn geweest van de songs van Adèle maar hoe houden die nummers ook staan binnen tien jaar of worden ze beetje bij beetje gewoonweg vergeten?

    Queen of Bowie was toentertijd net zo pop als wat men nu op de radio speelt, alleen sprongen die artiesten er door de tijd heen uit en is de rest die toen in die hitlijsten stonden compleet vergeten en tevens omdat die zijn uitgegroeid tot wat ze zijn bekomen en daar kun je over artiesten van tegenwoordig nu nog weinig een uitspraak over doen. Misschien kan er wel iets worden gezegd over de diversiteit van vroeger en nu wat betreft genres of zelfs subculturen en het al dan niet wegvallen daarvan, wat voor invloed dat heeft op de muziek van tegenwoordig.

    concert archief // RYM
    RW: 16-17-18 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16


    • avatar
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 101)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.