Een duik in je festivalarchief

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.887
6.104
Iedereen gaat wel al eens naar festivals, of je nu al jaren gaat en sinds het begin gaat of je gaat nog maar enkele jaren. Toch is er altijd wel een bepaalde evolutie in het gaan naar festivals en welke keuzes je precies maakt, wat voor sporenboekje je precies opmaakt voor jezelf (of misschien helemaal niet). Smaken verschillen maar veranderen ook over de jaren heen. In retrospect, vergelijk is de sporenboekjes (of gewoon via Clashfinder, das ook gemakkelijk). Zou je dingen anders doen, ben je blij met de keuzes die je toen hebt gemaakt? Zou je nu bepaalde acts totaal links laten liggen? Hoe zou je sporenboekje van toen er anno 2018 er nu uitzien?

-

Pukkelpop 14
Ik herinner me zelf m'n allereerste festival, PKP14 nog zeer goed. Totaal niet ingeluisterd (wat ik nu wel doe) en gegaan op basis van een aantal namen die ik toen leuk vond + ik wilde ook is een ander soort festival meemaken. M'n neef die zo'n 3 jaar ouder is als me had altijd de meest wilde verhalen over Pukkelpop op familiefeesten dus ik geraakte vrij geïnteresseerd. M'n muzieksmaak toen bestond vooral uit electronische muziek, veel plaats voor variatie zat er toen nog niet echt in (+ een aantal poppy dingen die ik wel leuk vond).
M'n sporenboekje van toen zag er als volgt uit:
- Vance Joy > The Strypes > Paul Woolford > Faul & Wad Ad > Die Antwoord (even) > Clean Bandit > Camo & Crooked > Outkast (heel even, verdomme!) > Klangkarussel > Modeselektor > Editors (even) > deadmau5
- Mr Polska XL > The Van Jets > John Newman > Tinie Tempah > Icona Pop > Dub FX > Ed Sheeran > The National (heel even) > Modestep > Macklemore & Ryan Lewis
- Speedwagon > The Jillionaire > Mat Zo > Rockwell > Snoop Dogg > QOTSA (heel even) > Sigma > Calvin Harris

Het probleem was dus dat ik totaal onvoorbereid naar een festival ging. Soms trokken we gewoon op wandel om wat leuks te bekijken maar dit resulteerde vaak in gigantisch veel tijdverlies. De Boiler was een veilige terugtrekbasis voor als er "niks was te zien", maar ook dat resulteerde vaak in een saaie bedoening want je keert gewoon constant terug naar diezelfde pompende beats.

Nu zou het er zo (totaal anders) uitzien;
- Hamilton Leithauser > American Authors > Vance Joy > The Strypes of Young Fathers > Hozier > Kwabs > Mac DeMarco > Forest Swords > Jungle of Janelle Monáe > Outkast (!!!) > Klangkarussel > Flume > Slowdive > deadmau5
- Lonely The Brave > Lucius > XXYYXX > Nick Waterhouse > The Van Jets > Shlomo > Cage The Elephant > Tinie Tempah > The Cat Empire > Dub FX > Ed Sheeran > Thurston Moore of James Holden > The National > The War On Drugs of Royksopp > Kaytranada
- BRNS > PUP > Neck Deep > Glass Animals > James Vincent McMorrow > FKA Twigs > (Jakes Bugg) > Tourist > Snoop Dogg > Darkside > QOTSA > Portishead > Bring Me The Horizon of Calvin Harris

Achteraf bekeken zijn wat mij betreft het missen van Outkast, Flume, FKA Twigs, Darkside en Portishead toch wel vrij dikke missers.

Je hoeft niet alles in 1x te schrijven, kan ook gewoon een post per festival of per ervaring.
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
Rock Werchter 2014

Nog niet naar veel festivals geweest over de jaren heen, maar door mijn uitgebreidere muziekintresse vergeleken met vroeger zou ik in 2014 op Werchter wel andere keuzes gemaakt hebben.

Mijn spoorboekje zag er als volgt uit destijds:
Donderdag:
Radkey --> Dropkick Murphys --> Miles Kane --> White Lies --> Placebo --> Metallica --> terug naar de camping
Vrijdag:
The Strypes --> Rodrigo Y Gabriela --> Ellie Goulding --> Paolo Nutini --> Arctic Monkeys --> Major LAzer
Zaterdag:
The Temperance Movement --> KOdaline --> Haim(in het gras op een afstandje) --> Biffy Clyro --> Triggerfinger --> Black Keys --> Pearl Jam
Zondag:
Reignwolf --> Royal Blood --> Bastille --> Franz Ferdinand --> Kings of Leon --> terug naar de tent

Op 2 dagen dus eerder terug gegaan en zo nu en dan zat er een gat. Nu zou het er denk ik zo uitzien:
Donderdag:
Radkey --> Dropkick Murphys(heel mss stukje Wombats meepakken ervoor) --> Miles Kane --> Robert PLant --> Placebo/Damon Albarn(zou lastige keuze zijn die ik toe niet had) --> Metallica --> The Opposites
Vrijdag:
The Sore Losers --> The Strypes --> The 1975 --> Rodrigo Y Gabriela --> (Parov Stelar Band) --> Foster the People --> Paolo Nutini --> Arctic Monkeys --> Major Lazer
Zaterdag:
Temperance Movement --> 21 Pilots/Midlake --> Biffy Clyro --> stukje Imagine Dragons --> Triggerfinger --> Black Keys --> Pearl Jam
Zondag:
Reignwolf --> Parquet Courts --> Royal Blood --> Angus & Julia Stone --> Passenger --> Franz Ferdinand --> Kings of Leon --> INterpol --> Laatste stukje Stromae

Vergeleken met toen zou ik vooral meer nu gaan zien en er zouden clashes zijn die er toen niet waren nog, omdat ik de desbetreffende artiesten nog niet echt kende. Robert PLant/Albarn(ondanks clash Placebo)/Interpol zijn zo achteraf wel de grootste missers.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.288
6.478
Leuk onderwerp.
Mijn eerste festival was: Pinkpop 2014.

Beetje ingeluisterd toen maar geen ervaring. Daardoor hier en daar wat stomme keuzes gemaakt. Mijn spoorboekje toen:
Za: (akoestisch concert Epica) ->Ed Kowalczyk -> Flogging Molly -> Joe Bonamassa -> John Mayer -> Rolling Stones
Zo: Chef' Special -> The Kooks -> Ed Sheeran (eerste 20 min) -> Paolo Nutini -> Brother and Bones -> Robert Plant -> Arctic Monkeys
Ma: (Akoestisch optreden Bombaby Bycicle club) -> Mastodon -> Ghost -> Young the Giant -> Biffy Clyro -> Gogol Bordello -> Metallica

Nu ik erop terug kijk hheb ik geweldige ervaringen gehad voor een eerste keer naar een festival. Mooie sfeer optreden bij Flogging molly, en Gogol Bordello. Legendarische acts gezien als Joe Bonamassa, Robert Plant en natuurlijk Rolling Stones. Ontzettend genoten van het festival gevoel bij AM en Metallica. Nieuwe muziek ontdekt als Biffy Clyro, Brother and Bones en Paolo Nutini. Het valt me wel op dat ik veel meer acts had kunnen meepakken als ik iets meer heen en weer was gelopen. Grootste fouten, Arcade Fire laten schieten voor Gogol Bordello (hoewel dat optreden ook een van mijn hoogtepunten, zoniet mijn hoogtepunt van het festival was) en niet naar The Lau/The Scene gaan. Vooral die laatste, auw... Ik dacht toen dat het niet meer zou lukken om in het voorvak te komen voor Flogging Molly als ik daar naar toen ging.
Mijn spoorboekje zal er grotendeels hetzelfde ui hebben gezien, maar hier en daar wel wat aanpassingen.

Za: Ed Kowalczyk -> The Lau/The Scene ! -> Flogging Molly -> Joe Bonamassa -> John Mayer -> Rolling Stones
Zo: Noorth Missisippi Allstars -> Chef' Special -> Portugal. the Man -> the Kooks -> Twenty One Pilots -> Paolo Nutini -> Brother and Bones -> Robert Plant -> AM
Ma: Ghost -> Birth of Joy -> Stromae (om het te zien, Young the giant was ook niet zo bijzonder) -> Biffy Clyro -> Avenged Sevenfold -> Gogol Bordello/Arcade Fire -> Metallica

Pluspunt dat ik bij Gogol Bordello was dat ik niks van de storm meekreeg. Optreden ging gewoon door. Tent werd niet ontruimd, ook niet nadertijd. Daardoor lekker droog gebleven en pas na het optreden de situatie gezien.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken