DE Lollapalooza Berlijn 2016

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892


Mensen met ervaring wat betreft dit festival? :) Ik denk dat t er leuk uitziet en de combi ticket prijzen zien er volgens mij redelijk oke uit
 

Robin1617899556

Playlistbediener
11 mei 2016
12
0
Yes, tickets zijn gekocht. Ik moest Radiohead nog een keer zien dit jaar, dat we daarbij KoL en een paar andere alleraardigste acts erbij krijgen is alleen maar bonus.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Yes, tickets zijn gekocht. Ik moest Radiohead nog een keer zien dit jaar, dat we daarbij KoL en een paar andere alleraardigste acts erbij krijgen is alleen maar bonus.
Zowat de zelfde reden dat ik op het punt sta om ze te gaan kopen ! The 1975, ODESZA, James Blake etc neem ik er maar al te graag bij maar weet niet juist wat ik ervan moet verwachten, heb vorig jaar bv gehoord dat je er niet met cash kon betalen en dat er ellelange rijen waren ofzoiets?

Even gezocht naar het rapport van 2015 .. eh
"... Maar de oorzaak is ook zeker te vinden in de helaas gigantische rijen bij de ingang, eten en toiletten. De frustraties waren zeker rond etenstijd goed merkbaar en vormden een smet op het hele weekend. "
" ... Want om te kunnen genieten van dit gevarieerde aanbod van voedsel, werden bezoekers getrakteerd op rijen van minimaal een uur. Bier en frisdrank kostte je bovendien maar liefst vier euro. Tenminste, als je door middel van een onhandig statiegeldsysteem je beker of flesje inleverde, anders lag de prijs zelfs op vijf euro. Nee, hier gaat het helemaal mis."
"... Het festival was cashless, en om dat te bewerkstelligen moest elke chip aan een festivalbandje gekoppeld worden aan het persoonlijke account van de bezoeker. De organisatie ondervond problemen met internet, waardoor er een tijdlang geen mensen naar binnen konden. Et voilà: wederom urenlange wachtrijen. "
"Periscopen, Instagrammen en Snapchatten: het zat er niet bij dit weekend. 3 of 4G was nergens te bekennen. Er waren wel wifi punten aanwezig, maar die waren erg druk. "
 

Robin1617899556

Playlistbediener
11 mei 2016
12
0
Ai, wat Yannick beschrijft had ik niet gehoord. Hoop dat dit kinderziektes van een eerste Duitse editie betroffen. Er staat inderdaad ook best wat meuk, onze overweging was vooral dat Radiohead en KoL kwamen en dat het prima te combineren was met een lang weekend Berlijn. Dus lekker citytrippen en een festival pakken. Ben erg benieuwd.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892


Heb even zelf een soort clashfinder gemaakt in Excel, zou dit ongeveer kunnen kloppen denken jullie? Aan die op clashfinder heb je namelijk echt helemaal niets vind ik en op sociale media heeft de organisatie gezegd dat de timetable op het einde van de zomer wordt bekend gemaakt
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Ai, wat Yannick beschrijft had ik niet gehoord. Hoop dat dit kinderziektes van een eerste Duitse editie betroffen. Er staat inderdaad ook best wat meuk, onze overweging was vooral dat Radiohead en KoL kwamen en dat het prima te combineren was met een lang weekend Berlijn. Dus lekker citytrippen en een festival pakken. Ben erg benieuwd.

@robin23 Berlijn is een toffe stad, laatst nog geweest. ontzettend mooi stadspark, heerlijk relaxen daar. Zit ook een tof hotel in de buurt van de kurfurstendam. Novum Hotel Lichtburg am Kurfürstendamm niet te duur, slaapt goed en dichtbij metro en een paar goede steakrestaurants
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Net thuis, verslagje komt er wss vanavond aan :) Nog mensen die geweest zijn? Heb allezins veel Belgen ontmoet daar haha
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
+ Qua locatie en om het te willen organiseren in een stad als Berlijn is Treptower Park ideaal. Makkelijk te bereiken station waar volgens mij de meeste mensen mee kwamen.
+ Randanimatie was leuk, hoeft voor mij nooit echt want ik kom 99% van de tijd gewoon voor de muziek maar bv de kinderanimatie is wel een plus voor vele gezinnen die in Berlijn wonen denk ik.
+ Veeeeel keuze qua eten, de kraampjes in en rond t festival hebben echt wel een meerwaarde en geven wat meer persoonlijkheid aan het festival dan de gewone normale staankramen hm

- Ondanks dat we in Berlijn zijn, een redelijk moderne stad met miljoenen inwoners kon ik qua internet / wifi nergens op? Misschien is het festival ook wel niet zo gericht op mensen van het buitenland, maar toch idk
- Naar het toilet gaan was een ramp, overal wachtrijen en mannen die te pas en te onpas in een hoekje stonden te pissen? In plaats van dan zoals bij ons een grote plaats in te richten met toiletten zoals je bij ons op bv PKP en RW terug vind.. Nee 15 verschillende wandelgangetjes met 20 toiletten, weird want daar was vorig jaar ook veel gezeur om..
- De enorme afstand die moet worden afgelegd om van de Mainstages naar de Alternatieve stage (vooral!) en Perry's te gaan.. 1x om rond 15u eens heen en weer gegaan en bijna een half uur over gedaan.. Qua planning bleef het dus vaak campen aan ofwel Alternative of Mainstages hm, jammer toch wel
- De vreemde manier om het opruimen en recyclen van drankflesjes en bekers te bevorderen.. 5 euro betalen, flesje terug geven met de coin die je kreeg bij het aankopen van dat flesje en je krijgt een euro terug..
- De 4 euro voor een flesje water?!! En de 5 euro voor frisdrank vond ik echt overdreven.. Dat durven ze hier zelfs nog niet, triest gewoon
- Cashless systeem zorgt voor heel wat geklungel en gewacht bij het betalen van je drinken? Zijn bonnen dan echt zo moeilijk?

--

We wilden Berlijn toch ook een beetje bezoeken en kwamen dus altijd pas rond half 3/ 3, hadden ook ergens wel de hoeveelheid volk onderschat dus toch bv Nothing But Thieves, Temper Trap, MNEK, Aurora etc gemist hm
Catfish & The Bottlemen; gezellige band zo rond een uur of 3 maar meer lijkt t toch ook nooit te worden met hen idk
Jagwar Ma; Keek erg uit naar hun set omdat ik ze op werchter al had gezien en hun muziek wel kan apprecieren.. Vrij leuke set met publiek dat ondanks de hitte lekker meedeed
Kaiser Chiefs; Perfect dezelfde set als op werchter met het verschil dat de zanger er nu wel zin in had en constant grapjes uithaalde met het publiek (en fotografen haha)
Odesza: Eerste groep dat ik echt wilde zien, helemaal vooraan en het was geweldig.. Is wel echt niets om buiten te staan, visuals komen totaal niet tot z'n recht (net zoals die van Jagwar Ma) en was toch wel een klein beetje een minpuntje.. +++ De drumstick gevangen van Clayton Knight :D
The Chainsmokers: Had gehoopt op een lekkere future set zoals hun stijl toch wel vroeger was, niks van waar dus.. Geluid stond zo stil dat je op 20m nog tegen elkaar kon praten, set ging van classics naar dubstep naar radiohits.. Duidelijk aangepast aan het gros van het publiek, ik kon het jammer genoeg niet apprecieren hm
G-Eazy: Laatste paar nummers gehoord en klonk best vet.. Mag van mij wel volgend jaar wel nog is terugkomen naar Werchter eerlijk gezegd
New Order: Geweldig concert, de intro over Berlijn bezorgde me zowat kippenvel! Daarna vond ik de set naar het einde toe wat inzakken tot ze uiteindelijk groots afsloten met Love Will Tear Us Apart, prachtig gewoon en een geweldige afsluiter

Years & Years: Jammer genoeg niet tot aan de alternative stage geraakt door het volk dus uit noodzaak naar deze te gaan kijken.. Dat de micro van Olly even luid staat als de backing vocals en de helft niet meezingt is allemaal heel leuk geprobeerd om te verbergen dat die kerel eigenlijk niet kan zingen..
Milky Chance: Van op een afstand gekeken, klonk best oke :)
James Blake: De set die ik waarschijnlijk het hardst heb gemist op Werchter doordat ik naar Disclosure was gegaan werd nu lekker ingehaald.. Nogmaals komt het niet zo tot zijn recht op een mainstage op klaarlichte dag.. Graag een tent (net zoals voor Y&Y)..
Major Lazer: Tijd vullen en net zoals The Chainsmokers flink aangepast aan het publiek.. Zat met m'n hoofd al bij RH ^^
Radiohead: Beste optreden van de 2 dagen, tekstje kun je lezen in het RH topic

--

1. Radiohead
2. New Order
3. James Blake
4. Odesza


 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Zie toch wel weer wat negatieve puntjes Yannick. Zou je het festival al met al aanraden of afraden?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Zie toch wel weer wat negatieve puntjes Yannick. Zou je het festival al met al aanraden of afraden?
Aanraden.. Berlijn is een uurtje vliegen vanuit Brussel en kan makkelijk gecombineerd worden met een soort van citytrip.. Denk dat het organisatorisch nog niet helemaal snor maar qua ligging, eten en line up vind ik t best een oke festival + de prijs valt best mee (140 euro voor 2 dagen..) Vorig jaar hadden ze ook een mooie line up zag ik dus ben benieuwd naar volgend jaar, kom ik misschien wel terug :) Als ze nou volgend jaar die stages wat beter zetten en de prijs wat beter regelen (en bonnen ipv cash..!!) dan raad ik t zeker aan ;)
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ahh, goed om te horen!

Ik vindt zelf de line-up elke keer net wat te divers door de aanwezigheid van best wel veel meuk. Maar het lijkt me inderdaad een ideaal festival om nog laat in de festivalzomer mee te pakken.

Apart trouwens dat King of Leon tijdens hun liveshows Mechanical Bull een beetje links laten liggen. Wait for Me en Beautifull War zijn toch leuke liedjes om thuis te horen.
 

Robin1617899556

Playlistbediener
11 mei 2016
12
0
Vanavond ook teruggekomen vanuit Berlijn na een weekend Lolla. Veel positieve dingen, maar ook zeker een aantal negatieve, zoals ook al eerder aangestipt door Yannick. Mijn plussen en minnen:

+ De locatie. Ons hotel bevond zich op loopafstand van treinstation Frankfurter Allee, vanaf daar was het slechts twee haltes naar Treptower Park. Met deze trein was het festival zeer eenvoudig te bereiken.

+ De aankleding. Er was duidelijk tijd gestoken aan de aankleding van het park, waar de huisstijl veelvuldig terugkwam.

+ De ruime variatie in eetkraampjes, zoals al aangegeven.

+ Kings of Leon en Radiohead als headliners hebben, dikke thumbs up!

+ De stad. Berlijn is een hele leuke stad, wij waren er al sinds vrijdagmorgen en hebben een citytrip gecombineerd met Lolla.

- De prijzen. Deze rezen echt de pan uit. We zijn heus niet te beroerd om geld uit te geven op een festival en dat de prijzen iets hoger liggen dan in de kroeg kunnen we ons ook bij neerleggen. Maar bijna 5 euro voor een biertje of fris? Kom op hoor, dat is niet leuk meer. Daarbij het labiele systeem met de pfand muntjes waar je ook nog eens voor betaalde. Uiteraard bereikte het zijn doel en brachten we alle flesjes, blikjes en bekertjes keurig terug. Zelf heb ik vooraan tijdens Kings of Leon en Radiohead uren met lege bierbekers en colaflesjes in mijn kontzak gestaan. En dat alles om die paar eurootjes.

- De drukte. Op de zaterdag was het echt te druk in het park. Bij elke bar of eettent stond een idioot lange rij en zelfs helemaal achterin bij de Alternative Stage stonden mensen crushed op elkaar. Dit leek zondag overigens minder te zijn.

- De rest van de line up. Naast de headliners speelde er weinig bijzonders. De opwarmer van Kings of Leon was een Duitse variant van Thomas Berge die zijn slotsong rustig ruim tien minuten speelde. Mein Gott.


Qua artiesten? Wij gingen vrijwel uitsluitend naar Berlijn om Radiohead nog een keer te kunnen zien dit jaar (na de grandioze show in de HMH vrijwel meteen kaarten voor Lolla gekocht). Dat Kings of Leon er ook stond was een hele mooie aanvulling, ze blijven live altijd zeer de moeite waard. We stonden dit keer vrijwel vooraan en het was een sterke show waarbij de lol er tussen de heren Followill er vanaf spatte. De nieuwe plaat Waste A Moment pakte live erg goed uit, nadat ik aanvankelijk mijn twijfels had na het horen van de single kort na de release. We hebben overdag nog gekeken bij Alan Walker op de Perry Stage, hij was weinig boeiend verder. In de middag ook wederom Kaiser Chiefs gezien en aangezien ik ze recentelijk nog op Werchter gezien had en dit exact dezelfde set was was deze show ook niet memorabel.

Zondag was voor ons een betere dag. We trapten de dag af met Nothing But Thieves (waarvan we de opening gemist hebben omdat we bleven plakken bij een alleraardigste Duitse blazersband die tussen de bomen in het Kids-gedeelte stond te spelen) op de Alternative en zij scoorden een dikke voldoende. Vond ze overtuigender spelen dan toen ik ze als support van Muse zag in de Ziggo Dome afgelopen maart. Daarna volgde The Temper Trap, waarvan ik in het verleden toch zeker regelmatig hun debuutplaat gedraaid heb. Daarna ben ik ze uit het oog verloren en gezien de set heb ik er ook niet veel aan gemist. In het nieuwere werk worden louter open deure ingetrapt ('you have to stand up and take control!', of iets in die strekking). Sweet Disposition blijft daarentegen wel een wonderschone plaat. Daarna hebben wij ons tegen vijf uur richting de Main begeven om te gaan queuen voor Radiohead. We wisten een mooie plek in het midden van het podium te vinden en behoorlijk vooraan en vanaf hier pakten we de prima show van James Blake mee. De sfeer was minder dan tijdens zijn show op Werchter, maar deze was dan ook na middernacht in de tent van Klub C. Radiohead zelf was weer grandioos en misschien was de setlist misschien nog wel iets beter dan de tweede avond in de HMH. Hoogtepunten waren 2 + 2 = 5 (waarbij het helemaal los ging), Idioteque en, ja daar komt ie, Creep. Laatstgenoemde guilty pleasure kan ik mooi afstrepen van mijn must see-lijstje.

Al met al heb ik een heel leuk weekend gehad en heeft Lolla in Europa zeker wel kans om een gevestigde naam te worden, echter zal er denk ik wel eens goed gekeken moeten worden naar de prijzen en hoeveelheid verkochte tickets. Dit zijn namelijk voor mij wel serieuze argumenten om het volgend jaar te heroverwegen, tenzij de line up (lees: de headliners) weer zo sterk zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken