De Beste optredens van 2018

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Net zoals vorig jaar blikken we ook dit jaar , naast de beste albums, ook eens terug naar de beste optredens die je het afgelopen jaar hebt gezien. Kan in een traditioneel lijstjes-vorm (top 10, 20 etc) maar mag ook met een leuk verhaal erbij. Kies maar :)
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.683
1.610
Oeehh ja dit is weer leuk. Ik ga d'r even aan zitten na mijn tentamens! Altijd fijn om weer terug te denken aan wat je allemaal hebt gezien afgelopen jaar.
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Ik heb mijn lijstje toevallig al klaar staan omwille van mijn blog, dus bij deze het startschot! Het is een top 15 geworden omdat ik heel veel goeie dingen gezien heb. Artiesten als Editors, Gorillaz, Queens of the Stone Age, Arctic Monkeys, Roísin Murphy en Tyler, The Creator hebben het bijvoorbeeld niet gehaald. Ik licht alles even kort toe.

15. Patti Smith - Lowlands
Prachtige optreden van een punklegende. Typisch zo'n artiest ook die ik ooit eens gezien wilde hebben. Als het dan ook nog eens zo goed is, is het helemaal af.

14. Vince Staples - Best Kept Secret
Vond zijn passage op Lowlands in 2017 nog toffer, maar ook nu ontbrak het zeker niet aan energie en kwam de rapper heel fel uit de hoek en zorgde voor het grootste feestje van Best Kept.

13. Jack White - Rock Werchter
Een naam die al jaren op mijn verlanglijstje stond om te zien, en hij loste de hoge verwachtingen ruimschoots in. Aan alles merk je dat deze man zó muzikaal is en om Seven Nation Army over zo'n weide te horen schallen is enorm vet.

12. Nakhane - Lowlands
Ontdekt via MusicMeter en zijn album maakte veel indruk op me. Toen ik hoorde dat hij op Lowlands stond was ik dan ook erg blij. Ik stond helemaal vooraan en maakte een memorabele show mee. Hij is er geloof ik nog niet helemaal over uit of hij een man, een vrouw of wat dan ook is, maar zorgde in elk geval wel voor een bijzonder optreden. Wat een stem ook. Voor degene die het niet kennen: Interloper, Violent Measures, Presbyteria zijn fijne nummers. Ofja, luister maar gewoon het hele album en je zult er geen spijt van krijgen ;)

11. Eels - TivoliVredenburg Utrecht
The coolest musician in town. Zijn muziek voelde altijd een beetje triest en dat verwachtte ik ook van de show. Niets werd minder waar, het werd een rockshow van jewelste met fijne versies van Novocaine For The Soul en Mr. E's Beautiful Eyes. Daarnaast zorgden zijn geklets en grapjes tussendoor voor luchtigheid. De meeste grapjes maakte hij een paar weken later op Rock Werchter ook maar ach. Daar vond ik het ook iets minder, waarschijnlijk omdat het vrijwel dezelfde set was.

10. Pearl Jam - Rock Werchter
Net als Jack White een band die hoog op mijn lijstje stond om te zien. Het werd een rockshow van jewelste met kneiters van hits als Jeremy, Black en natuurlijk Alive. Ook was er ruimte voor ingetogenheid toen samen met Jack Johnson Imagine van John Lennon ter gehore werd gebracht. Prachtig optreden.

9. Marlon Williams - TivoliVredenburg Utrecht
Op Lowlands had de kater de overhand en deed me destijds besluiten na twee nummers van Marlon Williams het watercloset te bezoeken. In november was het tijd voor de herkansing. Wat volgde was een wonderschoon optreden met die geweldige, gouden strot van Williams. Vooral met afsluiter Portrait Of A Man, een cover van Screamin' Jay Hawkins, zorgde de kiwi voor een van de mooiste muziekmomenten van het jaar.

8. Slowdive - Best Kept Secret
Vanaf nummer 8 wordt het écht lastig, omdat het allemaal dicht tegen elkaar aan ligt. Want wat was bijvoorbeeld Slowdive toch prachtig op Best Kept. Ik had een mooie plek vooraan en heb een uur lang weg staan dromen bij de magische tonen die deze shoegaze band ten gehore bracht. Ge-wel-dig. Voornamelijk ook omdat ik van tevoren niet goed wist wat te verwachten en nog niet helemaal zeker wist wat ik van de band vond. Hoe anders was dat na dit fenomenale optreden!

7. BROCKHAMPTON - Lowlands
Veruit het beste optreden van Lowlands dit jaar. Deze 'best boyband since One Direction' kwam, zag en overwon. Bij hiphop wil het nog wel eens voorkomen dat mensen elkaar proberen te overschreeuwen. Hoe anders is dit bij BROCKHAMPTON. Ze werken allemaal keihard in dienst van elkaar en vormen echt een goed team. Toch vond ik voornamelijk Joba het meest opvallen. Deze gast kwam zo ontzettend hard. Met BOOGIE zette ze de Bravo in de fik. Gauw kaarten scoren voor Woo Hah komend jaar!

6. Arcade Fire - Ahoy Rotterdam
Hoewel ik Ahoy heb ervaren als een bagger locatie, was mijn favoriete band weer in topvorm. Het werd niet zo euforisch als in 2014 op Pinkpop of in 2017 op Best Kept Secret, maar al met al was het weer steengoed. Het is in mijn optiek een van de beste livebands die op deze aardbol rondloopt. Oh, en eindelijk My Body Is A Cage live gezien!

5. The National - Best Kept Secret
En nog zo'n band die ik al jaren luister en nog nooit gezien had. Op Best Kept zette Matt Berninger en de zijnen een perfecte show neer. Deze band heeft zó'n mooie discografie om uit te putten. Fake Empire, Terrible Love, I Need My Girl, Day I Die, Slow Show. Stuk voor stuk prachtig. En nee, dan het slot met Vanderlyle Crybaby Geeks, wat misschien wel is uitgegroeid tot mijn favoriete nummer van deze band.

4. Kendrick Lamar - Ziggo Dome Amsterdam
Ein-de-lijk ging ik Kendrick weer zien. Nu met album DAMN. op zak. God nondeju wat was dit een vlammende show. Hij kwam keihard en had er duidelijk veel zin in. Als ik het me goed herinner werd HUMBLE zo'n 7 keer opnieuw ingestart. Normaal zou ik dit een zwaktebod vinden, maar het werkte als een tiet. Ook de opening met DNA was ontzettend leip en de hele show zat zowel visueel als muzikaal ontzettend sterk in elkaar. Hit na hit werd afgevuurd op deze legendarische avond in de Ziggo Dome. De vibe die in de zaal hing was ook top. Zijn optreden op Lowlands in augustus viel dan ook echt in het niet tegenover deze show.

3. Nick Cave & The Bad Seeds - Rock Werchter
Hét optreden van Rock Werchter waar ik het meest naar uitkeek. Vanaf moment 1 had hij mij in zijn grip. Ik stond in het voorste vak en werd meegenomen in de donkere wereld van Nick Cave. Elk gebaartje, iedere noot, alle gezichtsuitdrukkingen: het kwam zo hard binnen. The Weeping Song, Red Right Hand, Stagger Lee en met name Push The Sky Away. Zinderend. Had ook zomaar op 1 kunnen staan.

2. Ben Howard - TivoliVredenburg Utrecht
Ik kan jullie alvast verklappen dat mijn album van het jaar van de hand van deze man komt. Op Rock Werchter vond ik het al sterk, maar was de sfeer kut doordat België aan het voetballen was. Normaal gesproken zou dat de sfeer ten goede moeten komen met een overwinning. Maar vele mensen in het publiek stonden op hun telefoontje voetbal te kijken. Ja, ga dan gewoon lekker buiten kijken joh. Maar goed. De Ronda in TivoliVredenburg was het toneel van wat een van de mooiste concerten van het jaar zou gaan worden. Het leek wel of Ben de setlist speciaal voor mij gemaakt had. Eerst werd Noonday Dream, het laatste album, integraal gespeeld en kwamen parels als Nica Libres At Dusk en Towing The Line al vroeg aan bod. Ook Someone In The Doorway en Murmurations vond ik live ontzettend sterk. Toen hij terugkwam en meteen End Of The Affair er tegenaan gooide, kon mijn avond al niet meer stuk. Ook werden I Forget Where We Were en Small Things nog gespeeld van zijn tweede album, mijn absolute prijsnummers. Alleen Conrad had de avond nóg mooier kunnen maken. Nog meer fan geworden van deze man.

1. Thom Yorke - Koninklijk Theater Carré Amsterdam
Ik heb lang zitten twijfelen over mijn nummer 1. Maar alles bij elkaar lijkt dit de meest logische keuze. Allereerst omdat zijn optredens überhaupt vrij schaars zijn, en ten tweede al vanwege de fantastische locatie. Ik kende zijn werk niet eens zo heel goed, maar live ging het onmiddellijk mijn ziel in. Je moet van zijn stem houden, maar als je dat doet dan werkt ie betoverend. En dat was op deze prachtavond zo. Van opener Interference tot nummers als Black Swan, The Clock, Truth Ray, Atoms For Peace. Stuk voor stuk fenomenaal. Als afsluiter werd ook nog eens Spectre van zijn welbekende band Radiohead gespeeld. Dit was zo wonderschoon - al viel aan het einde wel het geluid weg, maar zelfs dat mocht de pret niet drukken - en ik werd tot tranen geroerd. Oh en dan heb ik het nog niet eens over een van de mooiste visuals ooit gehad. Blijkbaar werd dit allemaal live toegevoegd door een Nederlander genaamd Tarik Barri. You go boy. Zelden zo'n mooie visuals gezien. Ten slotte wil ik Yorke nog wat veren in de reet stoppen. Hij is met recht een fenomeen te noemen. Ik hoop dat we er, zowel solo als met zijn band, nog vele jaren van kunnen genieten!
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Toevallig net mijn lijstje voor dit jaar af!

1. Ben Howard (Rock Werchter)
Fuck zeg, ik vind het zo jammer om zijn zaalshow dit najaar gemist te moeten hebben. Hij heeft helaas geen datum in Japan, dus ik kon de show niet gaan zien. Desondanks heel blij dat ik zijn show op Werchter heb gezien. Vooraf hoopte ik vooral op veel nummers van I Forget Where We Were, dat zat er helaas niet in, maar ik ben alsnog echt omver geblazen door het optreden. Hoe de, op het eerste gehoor zo simpele, singer-songwriter-nummers met zo veel diepte en zorg live gespeeld kunnen worden: petje af. Het is maar zelden dat ik live-optredens beter tot hun recht vind komen dan de muziek op het album, maar hier was dat ongetwijfeld het geval.

2. King Crimson (Grand Cube Osaka)
Volgens mij is dit het enige concert ooit waar ik meer dan 100 euro voor heb neergelegd. Vandaar ook dat ik er lang over getwijfeld heb, maar ik ben enorm blij om dit concert mee te hebben mogen maken. Ze hadden wat meer van Red en Larks Tongues mogen spelen, maar ach, een legendarische band die met een set van 3 uur lang weet te boeien? Knap hoor. Voor Robert Fripp solo was ik ook gekomen trouwens, erg mooi om hem aan het werk te zien. Al kan ik hetzelfde zeggen over Gavin Harrison, Tony Levin en Jakko Jakszyk.

3. Boris (Fever Shibuya)
Ook dit was zonder meer een show om in te lijsten. Als dat zou kunnen met shows dan. De vorige keer in Tilburg speelden ze Pink integraal, dus ik had niet gedacht dat ze dat optreden zouden toppen. Maar het is ze toch gelukt. Een Boris-set met Feedbacker 2 als opener en Flood + Farewell als afsluiters zal ik waarschijnlijk nooit meer meemaken, omdat dit een speciale 25th anniversary tour was (met maar 3 data geloof ik, overigens). Hoe dan ook, in een ruime 2,5 uur speelden ze er een heel mooie best of-setlist doorheen, waarmee goed duidelijk werd hoe divers de band in hun carriere is geweest. Prachtig

4. Steven Wilson (Afas)
5. Arcade Fire (Sportpaleis)
6. Death Cab for Cutie (Amsterdamse Bostheater)
7. Deerhunter (Best Kept Secret)
8. The Killers (Ziggo Dome & Rock Werchter)
9. Yo La Tengo (Club Quattro Umeda)
10. Ought (Paradiso Noord)
11. Follakzoid (Rotown)
12. Parquet Courts (Valkhoffestival)
13. Kevin Morby (Valkhoffestival)
14. Chvrches (Best Kept Secret)
15. And You Will Know Us By the Trail of Dead (Best Kept Secret)
16. Arctic Monkeys (Best Kept Secret)
17. Snow Patrol (Rock Werchter)
18. Angus and Julia Stone (Rock Werchter)
19. Nils Frahm (Doornroosje)
20. Chelsea Wolfe (Valkhoffestival)
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
Op het moment van schrijven heb ik 291 concerten gezien dit jaar, in de vorm van festivalshows, voorprogramma's, instores en huiskamershows. Nog nooit zoveel gezien in een jaar tijd, maar gelukkig heb ik er een mooie top 20 van kunnen maken. Ik wil nog wel even een shoutout naar Little Simz' gastoptreden bij Gorillaz op Lowlands, dat was DE SHIT.

1. Melanie de Biasio - Sonic City
2. BROCKHAMPTON - Lowlands
3. Car Seat Headrest - Vooruit Gent
4. IDLES - Melkweg
5. Spinvis - Lowlands
6. Iggy Pop - Paaspop
7. Agar Agar - ADE Live @ Melkweg
8. La Jungle - Breda Barst
9. Kraftwerk - TW Classic
10. Iceage - Rotown
11. Patti Smith - Lowlands
12. Father John Misty - Effenaar
13. Stella Donelly - Sonic City
14. Arsenal - Crammerock
15. broeder Dieleman - Zeeuwse Concertzaal
16. DRINKS - Sonic City
17. Jon Hopkins - Down the Rabbit Hole
18. Karel - 3voor12 Song van het Jaar 2018
19. Lydmor - Vestrock
20. dirk.- Klomppop
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
ik ga het op 10 houden, heb wel nog meer gezien maar het moet ook niet de top 20 van graspop beginnen worden.

1. amenra mass VI release AB Brussel

2. Queen - sportpaleis

3. crossfaith - graspop

4. parkway drive graspop

5. machine head AB brussel

6. a perfect circle - lotto arena/graspop

7. celeste - Ieperfest

8. amenra - diksmuide gone west ( WO1 memorial)

9. 't hof van commerce Ieper

10.mark my way vortn vis ieper
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.560
563
Niet zoveel geweest dit jaar, dus houdt t ook bij een top 10 met een overduidelijke nummer 1:
1. Father John Misty - Effenaar
2. The White Buffalo - Doornroosje
3. The Decemberists - Tivoli
4. Drive-By Truckers - Once In A Blue Moon
5. Jason Isbell - Tivoli
6. Protomartyr - Doornroosje
7. Pearl Jam - Ziggo
8. Lera Lynn - Doornroosje
9. Courtney Marie Andrews - Once In A Blue Moon
10. Monster Magnet - Doornroosje (Sonic Whip)
 

Kevieri

Campingartiest
17 feb 2016
50
38
Ik had het geluk om via een wedstrijd van de Ancienne Belgique een jaar lang gratis naar hun concerten te gaan. De meerderheid van de concerten die ik heb bezocht vonden dus logischerwijze plaats in de AB. In willekeurige volgorde de 10 die er boven uit staken:

Glen Hansard (13/02 - AB)
Ry X (25/02 - AB)
Young Fathers (06/04 - AB)
Arcade Fire (19/04 - Sportpaleis)
Roméo Elvis (28/04 - AB)
Thom Yorke (03/05 - AB)
Chic & Nile Rodgers (19/08 - AB)
Janelle Monae (08/09 - AB)
Jose James (11/09 - AB)
Bon Iver (25/10 - Vorst Nationaal)




 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Mijn top 15 van 2018!
15 Jungle - DTRH
14 Leon Bridges - DTRH
13 Jon Hopkins - Paradiso
12 St Vincent - DTRH
11 Parquet Courts - Valkhof Festival - Andrew Savage ontspoorde compleet en spoot met een brandblusser. Top!

10 Juice WRLD / Ski Mask / Denzel Curry / J Cole - WooHah - Geen duidelijke favoriet dit jaar, die 6 minuten set van Juice was zo heerlijk omdat ik m pas net kende, Ski en Curry hadden zoveel energie en wat was Cole goed.

9 Tusky - Zomerparkfeest - Leukste optreden van het jaar. Continue stroom aan grapjes, leuke praat en de strakste rockrifjes van Nederland.

8 David Byrne - DTRH - Visueel spektakel.

7. Kendrick Lamar - Ziggo Dome - De Ziggo zelden zo zien springen. Wat een geweldige stadiumtour heeft deze man gedaan. Stukken beter dan op Lowlands.

6 Nick Cave & The Bad Seeds - DTRH - Mijn must see voor 2018. Geweldige showman met een performance die je bij je strot grijpt.

5 Biffy Clyro - Paradiso - Blijft meevechten als een van mijn favoriete bands of all time. Unplugged blijven alle liedjes overeind en schiet de meerheid echt binnen. Prachtig om ze een keer zo mee te maken. Snel weer met vol geschut!

4 IDLES - DTRH - De HYPE is real. Dit was zo'n show waarbij je meteen door hebt dat je naar de belangrijkste band van het moment aan het kijken bent. Die ga ik veel zien komend jaar.

3 Damien Rice - Caprera - Bizarre en unieke show. Damien brengt elke keer dat ik hem zie een andere mood mee. Deze keer weer een uitermate goede maar dat straalde niet af op het weer. Na 40 minuten werd de set afgekapt tijdens het oh zo mooie nieuwe liedje Astronaut. Toch bijzonder om zittend tijdens de stromende regen naar de beste artiest in zijn vak te kijken. Op naar de volgende keer die uiteraard weer op zijn eigen manier speciaal gaat zijn.

2 Gaslight Anthem - 013 - Net zoals Biffy een rockbandje waar ik zowat alles van kan meezingen. Toen de aankondiging kwam dat ze als je het mij vraagt een van de beste rockalbums ever live gingen doen (in TIlLBURG notabene!!) ging mijn enthousiasme al door het dak. Wat een heerlijke band om bij bier te zuipen en een avondje lekker mee te brullen. Binnenkort dan maar Sink or Swim integraal? pleassseee!!

1 BROCKHAMPTON - Lowlands - De hype van vorige jaar en dit jaar was zonder twijfel Brockhampton. in korte tijd zoveel goeie muziek uitbrengen is in deze tijd ongeëvenaard. Mede door het uitbrengen van drie uitermate prima singles was dit de show van mijn zomer. De groepsdynamiek, persoonlijkheid en energieke live performance blies mij om ver. Zeker in een tijdperk waar hiphop populairder is dan ooit is het heel belangrijk dat Brockhhampton op is gestaan. Kijk uit naar wat 2019 gaat brengen.

Must sees voor 2019
- The National
- Tame Impala
- Lorde (kan dat nog??)
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.683
1.610
15. Kurt Vile & the Violators - Paradiso
14. Jungle - DTRH
13. MGTM - Mad Cool Preparty
12. Spoon - Best Kept Secret
11. CHVRCHES - Best Kept Secret
10. Underworld - Mad Cool
9. Vince Staples - Best Kept Secret
8. Jon Hopkins - Paradiso
7. Nine Inch Nails - Mad Cool
6. Tame Impala - Mad Cool
5. The National - Best Kept Secret
4. Kendrick Lamar - Ziggo Dome
3. Ben Howard - TivoliVredenburg
2. Nick Cave & the Bad Seeds - DTRH
1. LCD Soundsystem - Best Kept Secret

Zeer mooi jaar, hoewel ik eigenlijk zelf BROCKHAMPTON mis uit het lijstje... Volgend jaar moet het dan maar echt gebeuren!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Mooi om te lezen allemaal! Heb zo te zien wel echt iets gemist door Kendrick in Ziggo te skippen, das dan toch weer jammer. Maar genoeg moois gezien zelf, mijn lijstje komt er aan... Zoals jullie kunnen zien staat mijn teller op 102 verschillende artiesten over 26 concerten en festivals, dus ook genoeg om uit te kiezen.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Vanavond laatste optreden van het jaar (Damian Wilson) en zal daarna gaan nadenken over wat ik allemaal heb gezien. Toch maar een keer dat Concert Archive aanmaken, toch een stukje makkelijker dan die grijze massa of kijken welke tickets er nog in mijn bewaarbakje liggen.

Gaan we ook een live-list maken van 2018? Welk optreden het best was volgens het forum als je alle lijstjes bij elkaar optelt? (ik vind lijstjes gewoon heel leuk, zal wel de tijd van het jaar zijn ;) )
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.647
2.215
Ook maar even besloten om mijn top 20 van dit jaar te delen:

20. Brockhampton (PKP)
19. Buzzy Lee (AB Club)
18. Josefien Deloof (Beleuvenissen)
17. Fever Ray (RW)
16. Queens Of The Stone Age (RW)
15. Rosie Carney (AB Club)
14. Billie Eilish (Botanique)
13. Jack White (RW)
12. Isaac Gracie (AB Club)
11. First Aid Kit (RW)
10. Trixie Whitley (PKP)
9. Hooverphonic (Koninklijk Circus)
8. Jools Holland & His Rhythm & Blues Orchestra (Het Depot)
7. Arcade Fire (PKP)
6. Glen Hansard (AB)
5. Courtney Barnett (AB)
4. David Byrne (RW)
3. Nick Cave & The Bad Seeds (RW)
2. Sigrid (La Madeleine)
1. Aurora (PKP + Trix)

Het was mijn eerste "echte" concertjaar, en ik had het mij niet beter kunnen wensen.
 

Jasperrr

Randprogramma
15 dec 2016
131
8
1. Arcade Fire (Sportpaleis)
2. Nick Cave and the Bad Seeds (DTRH)
3. LCD Soundsystem (BKS)
4. Hinds (De Helling)
5. Gorillaz (Lowlands)
6. The National (BKS)
7. Car Seat Headrest (Tivoli)
8. Slowdive (BKS)
9. Queens of the Stone Age (DTRH)
10. St. Vincent (DTRH)
11. The War on Drugs (LL)
12. Patti Smith (LL)
13. Fever Ray (DTRH)
14. King Gizzard and the Lizard Wizard (LL)
15. Spinvis (LL)
16. Hinds (BKS)
17. Thee Oh Sees (DTRH)
18. Arctic Monkeys (BKS)
19. SONS (Breda Barst)
20. Spoon (BKS)
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.940
493
Heerlijk al die lijstjes! Gisteren ook mijn laatste optreden van dit jaar gezien (misschien volgende week een last minute voor Luwten, maar denk het niet). Dus zal ook eens over die van mij gaan nadenken!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
14. Billie Eilish (Botanique)
Waarom staat die in jouw lijstje want ik was daar ook en dat moet een van de slechtste concerten zijn geweest die ik dit jaar heb bezocht. Voor de rest een zeer fijn lijstje met een aantal namen die hier niet vaak voorbij komen zoals een Sigrid, Courtney Barnett, Fever Ray of Trixie Withley.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.647
2.215
warriorandweirdo wrote:
14. Billie Eilish (Botanique)

Waarom staat die in jouw lijstje want ik was daar ook en dat moet een van de slechtste concerten zijn geweest die ik dit jaar heb bezocht. Voor de rest een zeer fijn lijstje met een aantal namen die hier niet vaak voorbij komen zoals een Sigrid, Courtney Barnett, Fever Ray of Trixie Withley.

Ik vond dat concert best wel goed eigenlijk, ondanks de (zeer) slechte akoestiek en het matige publiek, vond ik Billie zelf best wel een geniaal optreden geven, voor een toen net 16-jarig meisje. Helpt natuurlijk wel dat ik al wat langer fan was/ben van haar, en daardoor (bijna) alle liedjes kon meezingen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken