De albums van 2018

Festileaks Festival Forum Forums Muziek Forum De albums van 2018

Dit onderwerp bevat 407 reacties, heeft 42 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  PwoperFish 1 maand geleden.

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 408)
  • Auteur

Baas

Brian Fallon komt eventjes met zijn beste werk in tijden. Die singles heb ik te weinig te gegeven dus dit is een fraaie verassing!

Echt, maar dan ook echt, een heel fijn album! Maar ik vond zijn eerste soloalbum ook al super. Er is geen artiest voor mij die met zo weinig vernieuwing nog zo veel kan boeien, en wat heeft hij toch een gave stem. Deze ga ik nog vaak draaien!

Pinkpop '10 '11 '12 '13 '14 '15 '16. Rock en Seine '13 '16. Best Kept Secret '17 '18. Lowlands '17 '18.

Brian

Brian Fallon komt eventjes met zijn beste werk in tijden. Die singles heb ik te weinig te gegeven dus dit is een fraaie verassing!

Echt, maar dan ook echt, een heel fijn album! Maar ik vond zijn eerste soloalbum ook al super. Er is geen artiest voor mij die met zo weinig vernieuwing nog zo veel kan boeien, en wat heeft hij toch een gave stem. Deze ga ik nog vaak draaien!

Heerlijk album. Ik was al fan maar dit bevestigd het nog eens. Ik wou binnenkort weer een lijstje van de laatste tijd hier neer zetten en deze gaat hier hoge ogen in gooien.

HunterRule

Aangenaam verrast door de nieuwe MGMT. Niet de pophits van hun debuut maar wel een fijn solide album. De trage synth/chillwave sound doet erg denken aan Ariel Pink/John Maus en er zit ook wel een touch van de laatste werk van Tame Impala en UMO in. Vooral de eerste helft (TSLAMP) van de plaat op repeat afgelopen. 7.8/10

LL '04 / PP '14 / RW '15, '18 / BKS '16, '17 / PKP '17 (dag) / CB '17 / LGW '17 '18 / PS '19 / BBK' 19

nordoy

De nieuwe van Simple Minds bevalt mij enorm. Eén uitschieter voor mij (Sense of Discovery) en voor de rest heel solide album.
    Ook Marmozets is een topper. Zeer goeie vocals en heel energiek.
    Voor mij is The James Hunter Six een leuke en onverwachte verrassing. Nog nooit echt naar soul/jazz/R&B-achtige muziek geluisterd, maar deze kan me wel bekoren.

Het alom geprezen Shame bevat paar mooie uitschieters, maar overall ben ik toch niet helemaal overtuigd.

Enkele jaren geleden luisterde ik naar Minute By Minute van The James Hunter Six. Door jouw post naar het nieuwe album geluisterd. Vandaag nog tijdens het werk op gehad. Goed voor een laatavond zomerterras….

willem

Enkele jaren geleden luisterde ik naar Minute By Minute van The James Hunter Six. Door jouw post naar het nieuwe album geluisterd. Vandaag nog tijdens het werk op gehad. Goed voor een laatavond zomerterras….

Fijn om te horen :-). Is hier echt fantastisch forum om op de hoogte te blijven van nieuwe albums en artiesten, heb er ook al veel van opgestoken.

willem

Ik kan btw de comments hierboven over MGMT en Brian Fallon volledig beamen. Twee zalige albums!
    The Wombats hun nieuw album is ook erg sterk vind ik. Bij twee tracks doen ze me qua sound zelfs een beetje aan Arctic Monkeys denken. Uitstekende indiepop/rock. Enige minpuntje vind ik de lyrics op sommige momenten.

Thomas

Khruangbin – Con Todo El Mundo
    Vond ik wel verrassend goed eigenlijk. Interessante mix van psychedelica/wereldmuziek. Het heeft af en toe wel een beetje een idee van jamsessies, maar desondanks vaak wel sterke instrumentale stukken. Evan Finds The Third Room behoort tot mijn favoriete nummers van dit jaar tot nu toe.

The Limiñanas – Shadow People
    Kende deze band niet, maar dit album is behoorlijk vet. Een soort garage/surf album met in sommige nummers Franstalige (praat)zang. Peter Hook doet mee op The Gift, wat zowaar ook een beetje als New Order klinkt, en wat mij betreft tot de hoogtepunten op het album hoort. Ook het spannende Trois Bancs vind ik erg goed. Al met al echt een spannende en interessante plaat, waarvan ik denk dat hij wel een hoge plek in mijn jaarlijstje kan veroveren. Aanradertje!

RW 09-10-11-13//LL 12-17//BKS 15-16-18//DTRH 17-18//DOUR 11-15-16-18

hellodaylight

Nils Frahm – All Melody
    Flying Horseman – Rooms / Ruins
    Het EP’tje van Yungblud verdient ook een vermelding.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  hellodaylight.

EddieVerder

Vandaag genoeg releases waar ik tijd ik ga steken:
    – Car Seat Headrest – Twin Fantasy
    – Ought – Room Inside The World
    – Marlon Williams – Make Way For Love
    – Superchunk – What A Time To Be Alive
    – Brandi Carlile – By The Way, I Forgive You

Sjoerd

De nieuwe van De Jeugd aangehad; dit is nog even winnen. Gemist was een sterke single, Makkelijk (Voor Ons) vond ik al wat minder. Moet dit album nog wat vaker de kans geven om het echt te kunnen beoordelen.

Dan Make Way For Love van Marlon Williams, een luisterbeurt gehad en ik ben nu al blown away. Wat heeft die man toch echt een dijk van een stem. Kon wel eens een van mijn favoriete albums van het jaar gaan worden! Inmiddels de nieuwe Car Seat Headrest aan! Klinkt al veelbelovend 🙂

PP 2013 / 2014 / 2015 / 2016
    LL 2013 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018
    BKS 2017 / 2018
    RW 2018

Thomas

geweldige plaat!

Thomas

Om nog even wat uitgebreider in te gaan op Car Seat Headrest…

Zoals gezegd een geweldig album. Ten eerste vind ik het sowieso al een best tof concept om een album dat je in 2011 op je laptop gemaakt hebt weer opnieuw op te nemen, maar dan in een studio. Ondanks dat het in een studio is opgenomen, vind ik het album nog steeds behoorlijk rauw klinken, altijd een aanbeveling wat mij betreft. De gitaren en zang klinken nog steeds lekker hard, en af en toe op het randje van vals. Behalve het instrumentale gedeelte ben ik ook fan van de teksten van Will Toledo. Vaak tragikomisch met betrekking tot drank, drugs en relaties, en vaak ook erg herkenbaar (Stop Smoking bijvoorbeeld). Een van mijn favoriete nummers is Bodys, dat begint met een soort Bloc Party/The Strokes achtige beat en riff, maar later weer typisch Car Seat Headrest wordt, inclusief weer een mooi stukje tekst ( (Is it the chorus yet? / No. It’s just a building of the verse / So when the chorus does come, it’ll be more rewarding.) Ook het epos Beach Life-In-Death verveelt geen enkele seconde van de in totaal 13:18 die het duurt, en ook Sober To Death, Cute Thing, Nervous Young Inhumans en High To Death zijn enorm verslavend. Ik ga dit album zeker nog vaak luisteren, en ik zou nu ook al bijna willen zeggen dat hij niet lager dan de top 5 in mijn uiteindelijke jaarlijstje terecht zal komen, maar goed, dat is altijd nog even afwachten.

Nog meer mensen zo enthousiast?

Yannick

Omdat ik me niet kon inhouden tot het einde van de maand, hier een aantal aanraders van deze maand (ook al moet ik nog een heel pakketje beluisteren van deze maand)
    – Various Artists – Black Panther (OST)
    – Efrim Manuel Menuck – Pissing Stars
    – Loma – Loma
    – The Soft Moon – Criminal
    – Son Lux – Brighter Wounds
    – Dirk. – Album
    – Ezra Furman – Transangelic Exodus
    – Poliça & s t a r g a z e – Music For The Long Emergency
    – Recondite – Dämmerlicht
    – U.S. Girls – In A Poem Unlimited
    – Rich Brian – Amen

concert archief // RYM
    RW: 16-17-18-19 / PKP: 14-15 / Mad Cool: 18 / NOS Alive: 17 / Lolla Berlijn: 16

mattman
    Moderator

– Son Lux – Brighter Wounds

Zeer sterke plaat. De productie van deze is geweldig! Misschien wel het beste dat ik hoorde in het nog steeds redelijk prille 2018.

visdave34
    Moderator

Heb nog een hoop te luisteren, zie ik. Ik voeg in ieder geval aan jouw rijtje toe:
    Hookworms – Microshift
    John Bramwell – Leave Alone the Empty Spaces

Lowlands 01-05-06-07-08-09-10-11-13-17 // Rock Werchter 07-08-11-12-13-14-15-17-18 // NOS Alive 16 // Where The Wild Things Are 13-14-15 // Best Kept Secret 17-18-19 // Down The Rabbit Hole 19

Yannick

Against All Logic (side project van Nicolas Jaar) – 2012-2017
    Everything Is Recorded – Everything Is Recorded by Richard Russell (De artiesten op de tracklist alleen al spreken voor zich)

concert archief // RYM

James

Ik vind zelf het nieuwe album van The Wombats niet bepaald spetterend, weinig vernieuwend. Little Dark Age vind ik dan wel weer een absoluut hoogtepuntje, al mogen ze die songs live nog wel iets sterker brengen (n.a.v. show in Paradiso begin februari). Ik vind Brighter Wounds & Twin Fantasy echt heel erg goed, maar had van zowel Car Seat Headrest als Son Lux ook eigenlijk niet anders verwacht. Ik vind ‘Lemon Glow’, de nieuwe Beach House single, ook bijzonder lekker klinken, beloofd wat!

Raskolnikov

Nieuwe Son Lux is inderdaad prachtig. Magnifiek album. Loma ook.

Samen met nieuwe Ought, MGMT, Car Seat Headrest, Nils Frahm, The Soft Moon en Khruangbin een fijn begin van het jaar.

Lowlands 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19 / Werchter 94-95-96 / Pinkpop 93-94-95-97-99-07-09 / DTRH 16-17-18-19 / Rockin Park 05-10-12

Black Lies

Om nog even wat uitgebreider in te gaan op Car Seat Headrest…

Zoals gezegd een geweldig album. Ten eerste vind ik het sowieso al een best tof concept om een album dat je in 2011 op je laptop gemaakt hebt weer opnieuw op te nemen, maar dan in een studio. Ondanks dat het in een studio is opgenomen, vind ik het album nog steeds behoorlijk rauw klinken, altijd een aanbeveling wat mij betreft. De gitaren en zang klinken nog steeds lekker hard, en af en toe op het randje van vals. Behalve het instrumentale gedeelte ben ik ook fan van de teksten van Will Toledo. Vaak tragikomisch met betrekking tot drank, drugs en relaties, en vaak ook erg herkenbaar (Stop Smoking bijvoorbeeld). Een van mijn favoriete nummers is Bodys, dat begint met een soort Bloc Party/The Strokes achtige beat en riff, maar later weer typisch Car Seat Headrest wordt, inclusief weer een mooi stukje tekst ( (Is it the chorus yet? / No. It’s just a building of the verse / So when the chorus does come, it’ll be more rewarding.) Ook het epos Beach Life-In-Death verveelt geen enkele seconde van de in totaal 13:18 die het duurt, en ook Sober To Death, Cute Thing, Nervous Young Inhumans en High To Death zijn enorm verslavend. Ik ga dit album zeker nog vaak luisteren, en ik zou nu ook al bijna willen zeggen dat hij niet lager dan de top 5 in mijn uiteindelijke jaarlijstje terecht zal komen, maar goed, dat is altijd nog even afwachten.

Nog meer mensen zo enthousiast?

Ik moet nog gaan luisteren. Ik heb Twin Fantasy op zich niet héél vaak geluisterd… maar gisteren 1 nummer van de re-release aan gehad en ik hoorde direct duidelijk het verschil.

Verder wil ik die nieuwe van MGMT nog eens horen.

LGW: 14-15-16-17 // BKS: 15-16-17-18-19 // RW: 15-16-18 // Incubate: 15-16'1-16'2 // PP: 13-14 // Dour: 15 // DTRH: 16 // Woo Hah: 15 // FR: 15 // PKP: 15 // Rewire: 16

Yannick

Potverdikke, het is alweer het einde van de maand. Ik heb eigenlijk nog een aantal dingen niet kunnen beluisteren, jammer maar dat komt wel vaker voor. Bij deze dus weer een ‘short list’ met wat in mijn ogen uitschieters waren deze maand. Vorige maand zat er toch wel een dikke uitschieter (Shame) bij al het moois, maar was het moeilijk te kiezen tussen zoveel goeds en dat is nu niet anders.

> Against All Logic – 2012-2017 (ambient)
    Nicolas Jaar dropte dit fantastische album werkelijk in stilte en werd slechts door een aantal blogs opgepikt. Wederom een nieuwe alias voor Jaar maar de kwaliteit blijft gewoon ongeëvenaard. Zin om even te verdwijnen en in een andere wereld te duikelen, zet dan dit op! Krijgt nog steeds te weinig erkenning in de Benelux vind ik.

> Efrim Manuel Menuck – Pissing Stars (post rock)
    De naam doet waarschijnlijk bij niet zoveel mensen een belletje rinkelen, maar wanneer ik G!YBE zeg dan is de meerderheid wel mee denk ik. Geweldig leuke plaat en imo toch net wat beter dan de meest recente Godspeed plaat van vorig jaar. Vond die namelijk wat tegenvallen, dit allerminst.

> U.S. Girls – In A Poem Unlimited (experimental pop)
    De derde verrassing eigenlijk deze maand en wat voor eentje. Ik heb ’t experimentele pop genoemd maar eigenlijk kun je de plaat moeilijk in 1 vakje plaatsen. Er zitten zoveel verschillende invloeden, klanken en genres in maar alles klopt gewoon. Soms doet haar stem denken aan een Madonna, dan weer iets meer psychedelischer, dan weer iets meer rock.. Fantastisch gewoon!

> Son Lux – Brighter Wounds (triphop / experimental electronica)
    Naar deze keek ik deze maand toch wel uit en loste de verwachtingen van de al gedropte singles toch wel meer dan degelijk in! Bij de eerste luisterbeurt viel het voor mij in het midden wat stil maar hoe meer je naar deze plaat luistert hoe beter die lijkt te worden. Breekbaar, dansbaar en brengen per nummer telkens wat anders naar voren.

> The Soft Moon – Criminal (industrial rock)
    Dit moet een van de eerste platen zijn geweest die ik voor deze maand had beluistert en die kwam echt heerlijk binnen hoor! Wat een geweldig harde plaat is dit geworden, sommige nummers zijn gewoon flink geven en dat kan ook gewoon is vind ik. Kon er jammer genoeg niet bij zijn in de Botanique eerder deze maand maar ga dat zien op Rock Herk van de zomer aub, de recensies van z’n show waren laaiend enthousiast!

Voor de rest nog veel andere leuke dingen beluisterd natuurlijk. De Black Panther Soundtrack was best vet maar ga ik denk ik niet vaak meer opleggen dit jaar, Car Seat Headrest kwam er voor mij dan toch niet helemaal door, ik verwachtte gewoon nét iets meer. Dirk en Loma brachten ook geweldige albums uit maar maakten dit lijstje net niet.

concert archief // RYM

EddieVerder

Vandaag aangenaam verrast door The Breeders – All Nerve en Moaning – Moaning.
    Jonathan Wilson moet nog even landen, maar duidelijk is dat hij invloed heeft gehad op Pure Comedy.
    Straks nog Buffalo Tom, Superogranism en Titus Andronicus proberen.

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  EddieVerder.

Raskolnikov

Ben nu Superorganism aan het luisteren, maar ik vind de eerste nummers wel erg goed hoor.

Against All Logic is de volgende die ik ga proberen. Wist niet dat het Nicolas Jaar was.

Lowlands 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19 / Werchter 94-95-96 / Pinkpop 93-94-95-97-99-07-09 / DTRH 16-17-18-19 / Rockin Park 05-10-12

Yannick

Anna Von Hausswolff – Dead Magic

concert archief // RYM

Sjoerd

Superorganism brengt een fijn albumpje uit! Deze ga ik zeker nog vaker aanzetten. Nu de plaat van Moaning aanstaan. @Yannick is het album van Anna von Hausswolff tof?

PP 2013 / 2014 / 2015 / 2016
    LL 2013 / 2015 / 2016 / 2017 / 2018
    BKS 2017 / 2018
    RW 2018

Yannick

@Yannick is het album van Anna von Hausswolff tof?

Yep!!

Moby viel vanmiddag wat tegen, nu ook Superorganism op staan.

concert archief // RYM

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 408)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.