Corona Virus en concerten/festivals

Festileaks Festival Forum Forums Offtopic Corona Virus en concerten/festivals

25 berichten aan het bekijken - 1,776 tot 1,800 (van in totaal 1,909)
  • Auteur
    mattman
    Sleutelbeheerder

Zodra dat vaccin er is moet het ook nog wereldwijd uitgerold worden en moet iedereen nog worden gevaccineerd. Heb me mentaal voorbereid op nog minstens geen (grootschalige) concerten, festivals en vakanties tot september 21. Kan het vrijwel alleen maar meevallen. 🙂

Hoe kom je de dag door vraag ik me af. Mag er zelfs niet aan denken dat het volgend jaar weer vingers draaien wordt.

Ik vermaak me prima thuis. 🙂
    Genoeg boeken, tijdschriften, series, games, films, bordspellen, albums, documentaires, etc om me mee zoet te houden. En daarnaast natuurlijk werk + huishouden.

Dat zijn prima zoethoudertjes tussen de festivals in natuurlijk. Maar er gaat geen dag voorbij wanneer ik niet aan de komende festivals denk. En dat mag je gerust heel letterlijk nemen.

1+
    Joslittel
    Bijdrager

Zodra dat vaccin er is moet het ook nog wereldwijd uitgerold worden en moet iedereen nog worden gevaccineerd. Heb me mentaal voorbereid op nog minstens geen (grootschalige) concerten, festivals en vakanties tot september 21. Kan het vrijwel alleen maar meevallen. 🙂

Hoe kom je de dag door vraag ik me af. Mag er zelfs niet aan denken dat het volgend jaar weer vingers draaien wordt.

Ik vermaak me prima thuis. 🙂
    Genoeg boeken, tijdschriften, series, games, films, bordspellen, albums, documentaires, etc om me mee zoet te houden. En daarnaast natuurlijk werk + huishouden.

Dat zijn prima zoethoudertjes tussen de festivals in natuurlijk. Maar er gaat geen dag voorbij wanneer ik niet aan de komende festivals denk. En dat mag je gerust heel letterlijk nemen.

Hier sluit ik mij volledig bij aan! Voor mijn eigen mentale gezondheid wil ik er simpelweg niet aan denken dat het volgende festivalseizoen ook nog in het water valt. Want man, wat mis ik het inmens in deze periode. Normaal zorgt de zomer voor de ontlading/oplading voor de rest van het jaar. Nu met 40 graden achter een computer werken.

Ik sluit me in die zin ook aan bij de post van Kelderman. Ik mis echt een toekomstperspectief voor de gehele culturele sector. Een maatschappij is te kenmerken aan de hand van hun culturele niveau en als we niet uitkijken hollen we achteruit. Het is jammer dat de culturele sector een slechte lobby heeft + zwakke minister, wat de vliegtuiglobby wel lukt, lukt de culturele sector helaas niet. Ik ben erg benieuwd hoe dit zich de komende maanden zal ontwikkelen. Voor veel instellingen zal het er dan echt om gaan spannen. Als er geen perspectief is dat begin 2021 weer gestart kan worden met optredens met een rendabele exploitatie (dat hoeft dus nog niet perse volle bak te zijn), dan wordt het echt een slagveld.

Rock Werchter 16-17-18 / Graspop 17-18-19-21 / Pukkelpop 13-14-15-17-21 / Rock am Ring 14-19 / Sziget 07-08-09 / Lowlands 07 / Pinkpop 09-10-11-12-13-15 / Fortarock 18-19 / Bospop 19 / Alcatraz 21

4+
    RubenFrusciante
    Bijdrager

Ik weet precies hoe je je voelt Mattman.
    Weinig te klagen aangezien ik niet ziek ben geworden, in mijn omgeving ook niemand. Kan mijn vriendin, vrienden en familie onder enige aanpassingen gewoon blijven zien. Heb mijn elektrische gitaar die deze tijden weer eens bewijst de beste vriend te zijn, luister en ontdek meer (nieuwe) muziek dan ooit.
    Máár als ik dan iéts te klagen heb, is het echt over festivals en concerten..
    Twintig keer achter elkaar Alive van Pearl Jam op de gitaar spelen vervangt niet Pearl Jam live zien.., bij je vader op de verjaardag (op anderhalve meter van elkaar) zitten is niet hetzelfde als samen een heel weekend doen waar we van houden.., Tame Impala door de speakers blazen is niet dat audio-visuele spektakel meemaken..
    Vrees vooral voor Eric Clapton gezien zijn leeftijd.. Gorillaz, Lenny Kravitz daar krijg ik nog wel kansen bij om ze te zien, dus daar baal ik minder van. Maar Clapton niet live kunnen zien spelen, door Corona… die gedachte maakt me wel oprecht verdrietig.
    Ik prijs mezelf gelukkig dat de Corona-crisis mij niet hard raakt, maar dat ik dag in dag uit denk aan muziekfestivals geeft toch wel aan hoe belangrijk het voor me is.
    We houden hoop!

Bospop 2016, 2019 // RW 2018, 2019

5+
    mattman
    Sleutelbeheerder

Mojo deed onderzoek naar festivals organiseren in coronatijden.

“Wij denken Lowlands 2021 ook in Corona tijd te kunnen organiseren.”

https://www.mojo.nl/over-mojo/nieuws/wat-weten-we-nu-eigenlijk-van-het-coronavirus-en-wat-betekent-dit-voor-evenementen/

1+
    Processierups
    Bijdrager

https://www.mojo.nl/over-mojo/nieuws/wat-weten-we-nu-eigenlijk-van-het-coronavirus-en-wat-betekent-dit-voor-evenementen/

Tja, je kunt het in je concertzaal prima op orde hebben. Het probleem is dat grote evenementen en concerten op dit moment nog altijd echt achteraan de rij staan, achter dit soort gevallen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/schuren-bij-disco-dolly-alsof-corona-niet-bestaat-cafes-in-amsterdam-lappen-soms-regels-aan-hun-laars~beecd8ce/?fbclid=IwAR2I4ZYguN1vApdyYYTkR7sNdch4DPqe326J9E7w6vgO0jUcAO9PF4vTF-k

Ik vrees dat voorlopig de ruimte eerder minder wordt dan dat een Ziggo, AFAS of TivoliVredenburg meer ruimte krijgt. En zelfs als er meer ruimte ontstaat om in concertzalen flexibel met de 1,5 meter om te gaan blijft het probleem dat er op dit moment niets internationaal op tournee is. Het gaat echt wel een tijd duren voordat de concertmachine weer draait, en in de tussentijd maken de Dolly’s het alleen maar lastiger.

1+
    Indiaantje89
    Bijdrager

Dit weekend was het Decibel, en die hadden toch een soort van oplossing:

Mijn eerste gedacht bij zoiets, van pfff nee zoiets wil ik niet. Anderzijds is dit beter dan nog een jaar niks doen. Misschien ook dat poppodia in samenwerking met lokale gemeente hier ook iets in kan doen. We hebben in NL toch vast nog wel openbare plaatsen waar we een podium neer kunnen zetten met dit soort cirkels erin?

1+
    nikita
    Bijdrager

Net op Studio Brussel, een interview met Vincent Vanquickenborne (burgemeester van Kortrijk); Kortrijk biedt een terrein aan waar evenementen op georganiseerd kunnen worden (tot 1200p). Zij hebben een wedstrijd uitgeschreven om een concept te bedenken voor het bubbel-gegeven, waar rekening wordt gehouden met groter wordende bubbels (dus aanpasbaar) en weerbestendigheid (omdat ze ook in het najaar al willen organiseren). Zo te horen wordt er (heel vreemd voor politiek België) echt kort op de bal gespeeld want willen ze al heel snel met evenementen starten. Hij gaf hierbij ook aan dat Alcatraz al aan het werk was om een evenement op te zetten, nog dit najaar. Als iemand innovatief is, komt het niet verrassend uit die kant van het land, ze staan daar al lang bekend als de grootste ondernemers. Ik ben alleszins benieuwd wat er uit de bus komt.

Hier is het nog iets beter uitgelegd dan mijn poging van het interview;
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/25/kortrijk-krijgt-eerste-coronaproof-evenementenplein-van-vlaander/

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door nikita. Reden: aanvulling vrt website

GMM 06, 07, 08, 09, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 // FR 18, 19 // MD 19
    RW 03, 04, 16, 18, 19 // PKP 05, 06, 08 // TW 02, 17 // MFVF 04, 05

1+
    PJ
    Bijdrager

https://www.google.com/amp/s/eenvandaag.avrotros.nl/amp/item/lowlandsbaas-liet-onderzoeken-of-festivals-en-concerten-echt-niet-kunnen-we-zijn-met-zn-allen-ong/

Een half jaar, hooguit een heel jaar kunnen ze het nog volhouden in de evenementensector. “En dan zijn we met z’n allen weg”, waarschuwt Eric van Eerdenburg van Mojo Concerts. En dat is niet nodig denkt hij. “Iedereen is ongelofelijk bang gemaakt.

0
    selurxela
    Bijdrager

De Ziggo Dome show van Bon Iver is nu verplaatst van januari naar november 2021.

0
    DennisvdBr
    Sleutelbeheerder

NOVA ROCK Festival via facebook

vertaald bericht / facebook:

Goed nieuws voor het festival & concertzomer 2021! 😍
    Kanselier Sebastian Kurz kondigde afgelopen vrijdag aan dat de verspreiding van het virus in de loop van 2021 ” duurzaam ” kan worden ingeperkt. Volgens de huidige stand van kennis kan Oostenrijk tegen de zomer 2021 ” terugkeren naar normaliteit ” ” Wij worden geconfronteerd met een moeilijke herfst en winter. Echter volgend jaar zal er een sterke opluchting zijn van mogelijke vaccins en medicijnen, waardoor we naar verwachting in de loop van het jaar weer ons normale leven kunnen leiden “. 💯
    We hebben alle voorzorgsmaatregelen genomen en kijken uit naar een ” normaal ” festival zomer 2021. Blijf veilig bij jou! ☘️

origineel :

Good News für den Festival & Konzertsommer 2021! 😍
    Bundeskanzler Sebastian Kurz hat vergangenen Freitag verkündet, dass die Verbreitung des Virus im Laufe des Jahres 2021 „nachhaltig“ eingedämmt werden kann. Nach dem derzeitigen Wissensstand werde Österreich bis zum Sommer 2021 „zur Normalität zurückkehren“ können. „Wir stehen vor einem schwierigen Herbst und Winter. Allerdings ist damit zu rechnen, dass es nächstes Jahr eine starke Entlastung durch mögliche Impfstoffe und Medikamente geben wird, sodass wir im Laufe des Jahres voraussichtlich wieder unser normales Leben führen werden können“. 💯
    Wir haben alle Vorkehrungen getroffen und freuen uns mit Euch auf einen „normalen“ Festivalsommer 2021. Stay safe! ☘️

Pinkpop - 2006, 07, 08, 09, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 2019
    PP Classic - 2007, 08, 09, 10, 12, 2013 / FortaRock - 2016 / Bospop - 2018, 2019

3+
    DennisvdBr
    Sleutelbeheerder

via 1Limburg

Limburgse festivals Pinkpop, Bospop en Solar snakken naar duidelijkheid over de festivalzomer van 2021. De uitkomsten van een recent onderzoek van de Radboud Universiteit bieden een sprankje hoop.

Dat blijkt uit een rondgang langs de Limburgse festivals.

Onderzoek
    Eind april werd het verbod op grote evenementen verlengd tot 1 september. Hoe het daarna uit gaat zien, is vooralsnog onduidelijk. Maar dat festivals staan te popelen, is geen verrassing. Festival- en concertorganisator Mojo en Lowlands hebben wetenschappelijk onderzoek laten doen naar het coronavirus in relatie tot festivals en evenementen. Een van de uitkomsten van het onderzoek van de Radboud Universiteit is dat concerten in de buitenlucht weinig coronagevaar opleveren.

https://www.1limburg.nl/onderzoek-mojo-gaat-de-festivalzomer-volgend-jaar-door?context=topstory

link naar uitkomst van het onderzoek, update tov hierboven geplaatste eerdere link bij Mojo artikel:
    https://crisislab.nl/wordpress/wp-content/uploads/Wat-is-er-bekend-over-corona-def-24-8-2020.pdf?fbclid=IwAR1SU-AAqsZB1uc1iaGLnhSi_fgNvEpbkuInxO3aZfgTXRxQmVEgTSG94mI

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door DennisvdBr.

PP Classic - 2007, 08, 09, 10, 12, 2013 / FortaRock - 2016 / Bospop - 2018, 2019

0
    DennisvdBr
    Sleutelbeheerder

via 1Limburg

Limburgse festivals Pinkpop, Bospop en Solar snakken naar duidelijkheid over de festivalzomer van 2021.

Solar

Kartrekker
    “Ik ben voorzichtig positief over volgend jaar”, zegt Dennis Behlau, projectmanager van Solar. “Het is goed dat dit onderzoek is gedaan. Het is goed voor de sector dat een grote organisatie als Mojo zich als kartrekker opstelt en het balletje aan het rollen probeert te krijgen in Den Haag.” Volgens Behlau wordt er achter de schermen bij het Roermondse festival al gewerkt aan de editie van volgend jaar. “We zijn op zoek naar oplossingen hoe het wél door kan gaan. Groter of kleiner. Een dag meer of een dag minder. We bekijken meerdere opties Het is ook een optie dat we de temperatuur opnemen van festivalbezoekers. Dit onderzoek geeft in ieder geval hoop.”

En dat is wel belangrijk voor Solar. Net als andere organisatoren zag het Roermondse festival hoe er vanwege het rondwarende coronavirus een streep door de festivalzomer én de bijbehorende inkomsten ging. “Dat hakt er natuurlijk in. Des te belangrijker is het om na te denken over dingen die wél kunnen”, zegt Behlau.

Pinkpop

Vergunning
    Ook bij Pinkpop wordt achter de schermen al gewerkt aan de editie van volgend jaar. Sterker nog, de kaartverkoop wordt binnenkort ook weer hervat. Over het onderzoek van Mojo – waar Pinkpop ook onder valt – kan Niek Murray van het Landgraafse festival niet veel zeggen. “Er wordt natuurlijk veel geroepen”, zegt hij. “Uiteindelijk moeten we een vergunning krijgen van de gemeente. Als die zegt dat het niet door kan gaan, helpt dit onderzoek ook niet.” Volgens Murray is het daarentegen wel goed dat er ook eens ‘positief nieuws’ klinkt uit de branche. “Maar er is nog veel onzeker. Het verbod op grote evenementen loopt tot 1 september, maar wat is daarna?”

Bospop

Ontwikkelingen
    Ook in Weert worden alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten gehouden. “Ondertussen gaan wij door met alle voorbereidingen om alsnog in 2021 onze jubileumeditie te kunnen houden”, zegt Koen Klomp van Bospop. “Het programma is grotendeels doorgeplaatst naar 2021 en kaartkopers die hun tickets wensten in te leveren, hebben dat in juni kunnen doen. Kortom, wij kijken alleen nog maar vooruit.”

0
    Indiaantje89
    Bijdrager

Ja, zoals ik al schreef in het Lowlands topic. Hulp van uit onze overheid blijft helaas uit voor deze sector. Morgen gaan discotheken en nachtclub (en dus ook evenementen) weer een “we kunnen voorlopig niks voor jullie doen” te horen.

De helpende hand mist echt voor de culturele sector. Niet eens om de tafel zitten met een aantal grote spelers in dit land.

1+
    wenteldave
    Bijdrager

Ja, zoals ik al schreef in het Lowlands topic. Hulp van uit onze overheid blijft helaas uit voor deze sector. Morgen gaan discotheken en nachtclub (en dus ook evenementen) weer een “we kunnen voorlopig niks voor jullie doen” te horen.

De helpende hand mist echt voor de culturele sector. Niet eens om de tafel zitten met een aantal grote spelers in dit land.

Ze hebben wel weer een berg geld gehad. Lijkt me toch ook wel te helpen.
    Maar goed, zal wel volgens het principe zijn dat je ze een vinger geeft en ze een hand willen.

"Ein Mensch bleibt immer ein Mensch und wahrscheinlich bleibt ein Schwein immer ein Schwein."
    Concertgeschiedenis

0
    Timmetje
    Bijdrager

Waar je met evenementen nog in de buitenlucht zit zie ik echt niet in hoe clubs en discotheken weer open zouden moeten kunnen. Dat gaat op 1,5 meter toch echt niet werken?Vraag me ook af hoe de overheid daarin zou kunnen helpen / wat ze zouden kunnen doen naast geld geven.

1+
    Indiaantje89
    Bijdrager

Waar je met evenementen nog in de buitenlucht zit zie ik echt niet in hoe clubs en discotheken weer open zouden moeten kunnen. Dat gaat op 1,5 meter toch echt niet werken?Vraag me ook af hoe de overheid daarin zou kunnen helpen / wat ze zouden kunnen doen naast geld geven.

Natuurlijk kan 1,5 meter clubben wel. Maar dan moet je wel eens aan tafel gaan zitten met mensen uit de sector die al bewezen hebben creatief te zijn. Geld strooien en je handen omhoog doen 🤷‍♂️ Is geen beleid. Je hebt een plan van aanpak nodig, zoeken in oplossingen, vooruitzichten stellen, onderzoek doen. Niet reageren maar een situatie voor zijn. Zowel NL en België lopen echt achter op dat gebied.

We hoeven zeker niet blind alles open te gooien. Maar er zit nog altijd iets tussen Ab Ostethaus en Willem Engel
    in. We moeten progressiever gaan denken,

De laatste keer dat we met een stappenplan kwamen deden we omdat anderen dat ook deden. Daarom moet er meer beleid komen. We hebben al te laat gereageerd op dit virus, maar we moeten ook niet te laat wachten met de bijkomstige gevolgen er van.

Politici moeten echt met de cultuur en evenementen sector om tafel (wel op 1,5 meter afstand met een biertje erbij ;)). En probeer samen naar een oplossing te werken. Want ondanks het nieuwe infuus ligt het op sterven helaas.

0
    Timmetje
    Bijdrager

Natuurlijk kan 1,5 meter clubben wel.

Hoe zie je dat voor je?!?!

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Timmetje.
    0
    wenteldave
    Bijdrager

Iedereen in zo’n pak die ze gebruiken voor radioactieve straling… Of inderdaad, zoals Indiaantje zegt (al bedoelt ie dat niet), aan tafel zitten met mensen. Anders lijkt het me zeker niet haalbaar.

"Ein Mensch bleibt immer ein Mensch und wahrscheinlich bleibt ein Schwein immer ein Schwein."
    Concertgeschiedenis

0
    Indiaantje89
    Bijdrager

Hoe zie je een café voor je, hoe zie je een hoerentent voor je? Hoe zie je een supermarkt voor je? Hoe zie je een kantoor voor je? Hoe zie je een voetbal stadion voor je? Hoe zie je een drukke stad voor je? Hoe zie je een kleuterschool voor je. Hoe zie je een vol vliegtuig voor je?

Ik zou ook niet bedenken dat iedereen een karretje bij de supermarkt zou geven ter extra veiligheid. Daarom moet je eerst met mensen uit de sector aan tafel. Begin daar eens mee.

0
    Indiaantje89
    Bijdrager

Iedereen in zo’n pak die ze gebruiken voor radioactieve straling… Of inderdaad, zoals Indiaantje zegt (al bedoelt ie dat niet), aan tafel zitten met mensen. Anders lijkt het me zeker niet haalbaar.

Nouja je hebt bijvoorbeeld anti-corona schermen om maar wat te noemen. Bubbles maken in een tent moet echt wel haalbaar zijn, om maar een klein voorbeeldje te noemen. Daar zal wel weer een ja maar tegenover staan, maar ook dat kan weer beantwoord worden.

Het probleem is dat er geen communicatie is. Sector > wij denk het te kunnen organiseren. Overheid/RIVM > nee kan niet want, punt!

Het probleem is ook dat ik het (bij wijze van spreken) maar ter plekken moet bedenken. Terwijl er niet met mensen die hun beroep daar in hebben überhaupt niet eens bij betrokken worden.

En gekscherend. Zou het met bepaalde pakken kunnen. Waarom niet.

0
    Timmetje
    Bijdrager

In bijna alle voorbeelden die je daar noemt is 1,5 meter mogelijk. In het voorbeeld van het vliegtuig dragen mensen een mondkapje. In de drukke straat zijn mensen in de buitenlucht.

Nogmaals: Hoe is het in een club of discotheek mogelijk de 1,5 te waarborgen?

Zijn er voorbeelden van ideeen die de sector (clubs en discotheken) hebben om veilig open te kunnen gaan?

0
    wenteldave
    Bijdrager

Nouja je hebt bijvoorbeeld anti-corona schermen om maar wat te noemen. Bubbles maken in een tent moet echt wel haalbaar zijn, om maar een klein voorbeeldje te noemen. Daar zal wel weer een ja maar tegenover staan, maar ook dat kan weer beantwoord worden.

Het probleem is dat er geen communicatie is. Sector > wij denk het te kunnen organiseren. Overheid/RIVM > nee kan niet want, punt!

Het probleem is ook dat ik het (bij wijze van spreken) maar ter plekken moet bedenken. Terwijl er niet met mensen die hun beroep daar in hebben überhaupt niet eens bij betrokken worden.

En gekscherend. Zou het met bepaalde pakken kunnen. Waarom niet.

Dan moeten die schermen zo wat om je heen, lijkt me. Anders sta je alsnog dicht op elkaar zonder enige bescherming. En is het wel zo dat dat weer beantwoord kan worden? Is natuurlijk ook maar een aanname.
    Ik ben ook gewoon voorstander van die pakken 😉

Concertgeschiedenis

1+
    wenteldave
    Bijdrager

In bijna alle voorbeelden die je daar noemt is 1,5 meter mogelijk. In het voorbeeld van het vliegtuig dragen mensen een mondkapje. In de drukke straat zijn mensen in de buitenlucht.

Zijn er voorbeelden van ideeen die de sector (clubs en discotheken) hebben om veilig open te kunnen gaan?

Op zich is het in een discotheek ook wel mogelijk om 1,5 meter te houden. Er moeten alleen een stuk minder mensen naar binnen.

Concertgeschiedenis

1+
    Indiaantje89
    Bijdrager

Nou opgelost toch?

Nee ik hoef hier die oplossingen hier niet aan te geven. Nogmaals laat het over aan mensen uit het vak die al bewezen hebben creatief te kunnen zijn. Experimenteer eens met mondkapjes en analyseer, zoals ze bijvoorbeeld in Duitsland ook doen.

0
    Indiaantje89
    Bijdrager

Maar sowieso pakken inderdaad. Alle dagen carnaval!

1+
25 berichten aan het bekijken - 1,776 tot 1,800 (van in totaal 1,909)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.