Beste concertvenue?

Thomas1617899544

Playlistbediener
12 okt 2014
19
0
Naar aanleiding van deze opmerking toch maar een topic gemaakt:

omdat het de HMH is (waar het geluid over het algemeen heel goed is)

Wat vinden jullie de beste en slechtste concertzalen-/locaties?
Ik lees over de HMH alleen maar positieve reacties terwijl mijn eerste ervaring met die zaal (Ben Howard) echt slecht was... Later Oscar and the Wolf nog gezien en dat was al een stuk beter.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Hmm wat betreft geluid is de Ronda in TivoliVredenburg echt fantastisch. De grote zaal overigens ook, maar niet voor versterkte muziek.
Ekko ben ik gewoon heel erg op gesteld vanwege de achterliggende gedachte, de intieme sfeer, het eetcafe en de bierkaart.
Maar het liefst ben ik toch in Paradiso omdat het voor middelgrote concerten het meest sfeervol is.
Minst favoriete zaal is de Melkweg, vaak lange rijen en opstoppingen bij de garderobe. Toppunt was wel Savages: de zaal was 19:30 open, ik was 19:45 aanwezig maar stond 20:15 pas in de zaal waardoor ik het eerste kwartier van Bo Ningen moest missen.
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
De Ziggo Dome krijgt altijd wel positieve reacties, en beide keren dat ik er geweest ben was alles goed daar.
De Effenaar was ook een hele fijne zaal.
Mijn ervaring met de HMH was qua geluid niet heel geweldig.


Minst favoriete zaal is de Melkweg, vaak lange rijen en opstoppingen bij de garderobe. Toppunt was wel Savages: de zaal was 19:30 open, ik was 19:45 aanwezig maar stond 20:15 pas in de zaal waardoor ik het eerste kwartier van Bo Ningen moest missen.

Ik ga binnenkort 2 keer naar de Melkweg dus ik hoop dat het meevalt, is het geluid verder wel goed?
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Minst favoriete zaal is de Melkweg, vaak lange rijen en opstoppingen bij de garderobe.

Yep, hier sluit ik me bij aan. Al vindt ik de zaal zelf wel prima.
013, goeie ervaring mee als ben ik er maar 1x geweest.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Vooral The Max (grote zaal) in de Melkweg is een drama met wachtrijen. De oude zaal is dan wel weer een prima zaaltje.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Het geluid is niet opvallend goed zoals in de Ronda, maar ook niet slecht ofzo.
Wat vinden jullie van het nieuwe Doornroosje?
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik ben niet zo fan van Paradiso omdat het daar naar mijn inziens al heel snel te druk is en je dan nog amper iets kan zien omdat de indeling van de zaal niet erg gunstig is. Ik ben een keer in de Melkweg geweest maar dat was niet uitverkocht denk ik, zo was het in ieder geval prima te doen. HMH vind ik altijd een fijne zaal en Ziggo-Dome tot nu toe ook altijd prima.

013 slechts een keer geweest, was wel uitverkocht en we waren wat laat maar toch kon ik het nog aardig zien, geluid was ook prima. Effenaar ook 1 keer geweest vond ik ook een prima zaal. Tivoli Ronda vond ik inderdaad ook een erg fijne zaal. Ik vind Tivoli sowieso wel een fijne venue. Was er met een festivalletje en waren toen meerdere zalen open (Ronda niet) en vond alle zaaltjes wel prima ook de Grote Zaal. Maar het was nooit ergens te vol ook, dat helpt natuurlijk.

Bibelot hier in Dordrecht ook echt een prima zaal (of eigenlijk beide prima), helaas is er niet heel vaak iets interessants te doen. Mezz in Breda ook prima als het niet uiverkocht is.

Kortom eigenlijk vind ik het zo goed als altijd prima zolang het niet te druk is. Ik denk dat een Paradiso die niet uitverkocht is ook wel goed te doen is, maar goed als ik kan kiezen tussen Paradiso en iets anders (niet helemaal in Groningen of Maastricht) kies ik toch echt voor het alternatief zoals laatst met Wolfmother (toen dus naar 013 gegaan)
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Ziggo Dome en HMH heb ik eigenlijk weinig mee. Prima geluid natuurlijk, maar er is wat mij betreft wel een gebrek aan sfeer. Wat dat betreft doet W2 in Den Bosch het erg goed vind ik. Hoewel het geluid wat hard staat vaak, is het wel een erg leuke kleine zaal. Zelfde geldt voor Merleyn: klein maar fijn. Paradiso is natuurlijk wat groter, maar ook daar was de sfeer super. Als je vooraan staat moet je ietwat ver omhoog kijken, maar daar heb ik verder weinig last van gehad.

Doornroosje is denk ik wel mijn favoriete zaal. Ze weten echt veel goede acts te programmeren. Ik kan er verder weinig bijzonders over zeggen; goed geluid, leuke sfeer altijd. Ik kom er altijd graag.

Tivoli en dan vooral Ronda vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n fijne zaal. Het geluid is super, dat zonder meer. Ik merk wel altijd dat ik altijd last van mijn nek krijg zodra ik een beetje een leuke plek heb gevonden. Dat podium is echt idioot hoog.

013 vind ik ook na de verbouwing een fijne zaal, maar jezus wat is dat groot geworden zeg. Ow ja, het is door de kluisjes die als garderobe dienen echt heel erg druk na het concert. Nu is dat natuurlijk altijd wel een beetje, maar dit was echt vervelend.
 

Verwijderd lid 1447

Campingartiest
22 okt 2015
76
0
Ik vind 013 een leuke zaal, veel goede acts worden er geprogrammeerd. Het is wel erg groot. Maar geluid is goed.
Effenaar vond ik ook wel een leuke zaal, mooi geluid.

Doornroosje vind ik een fijne zaal, maar die treden in de grote zaal vind ik best irritant. Het is wel fijn dat je van achteren ook makkelijk over het publiek kan kijken. Maar als je in buurt staat van een tree, dan wordt je er wel eens afgeduwd/tegen aan geduwd.

Enige slechte ervaring heb ik gehad met Paradiso daar stond een keer de bas veel te hard.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Tivoli en dan vooral Ronda vind ik eigenlijk helemaal niet zo’n fijne zaal. Het geluid is super, dat zonder meer. Ik merk wel altijd dat ik altijd last van mijn nek krijg zodra ik een beetje een leuke plek heb gevonden. Dat podium is echt idioot hoog.

Misschien als je helemaal vooraan staat, maar die zaal is erop gebouwd dat je overal de artiest goed kan zien. Waar je ook staat, je staat nooit verder dan 18 meter van het podium vandaan.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
neontiger8 wrote:
Tivoli en dan vooral Ronda vind ik eigenlijk helemaal niet zo’n fijne zaal. Het geluid is super, dat zonder meer. Ik merk wel altijd dat ik altijd last van mijn nek krijg zodra ik een beetje een leuke plek heb gevonden. Dat podium is echt idioot hoog.

Misschien als je helemaal vooraan staat, maar die zaal is erop gebouwd dat je overal de artiest goed kan zien. Waar je ook staat, je staat nooit verder dan 18 meter van het podium vandaan.

Ik vind het eigenlijk overal in de voorste helft van de zaal. Ik snap dat het ook zijn voordelen heeft, maar dat podium is net zo groot, zo niet groter, dan ik en dat vind ik toch wel een beetje heel groot.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Nog nooit last van gehad, maar ik heb met door mijn lengte (1.90) sowieso niet zo snel last van dingen die te hoog zijn.
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Favoriete venue is voor mij toch wel Tivoli. Waarschijnlijk omdat ik om de hoek woon en al bijna 20 jaar hier regelmatig concerten bezoek.
Oude gracht was al fijn, maar kwa geluid was het echt nodig om te verhuizen.
De pandora & Ronda zijn prima zalen, nog geen echte negatieve opmerkingen behalve misschien dat het personeel achter de bar niet echt energie uitstralen en alles op hun gemakkie doen.

Kwa grotere zalen, uiteraard Ziggo dome. Heeft echt alles van hoe een grote muziek "tempel" hoort te zijn.
Daarnaast 013 Tilburg een erg fijne zaal.

Ben niet zo fan van Paradiso & de Melkweg , maar dat kan ook gewoon aan Amsterdam liggen :p

Voor de rest vind ik de andere poppodia's ook wel ruim voldoende , denk aan het paard Den Haag , Luxor Arnhem of Hedon Zwolle.

Heb eigenlijk nergens echt slechte ervaringen gehad, behalve brabanthallen, maar dat spreek voor zich en is ook niet echt een podia.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.940
493
Enige zaal die ik vermijd, is de Melkweg. Lange rijen bij ingang en garderobe en bij uitverkochte concerten veel te druk en warm binnen. De kleine zaal vind ik daarentegen wel erg fijn!

Paard van Troje vind ik ook altijd een fijne zaal, evenals Annabel in Rotterdam. Alleen moet je bij die laatste wel vóór de PA of op het balkon staan. Achter de PA lijkt het wel een kroeg, muziek komt daar niet goed door en daardoor wat geroezemoes. Maar verder een prachtige nieuwe zaal.

Favoriet blijft toch Paradiso vanwege de sfeer en prima geluid.

Van de grotere venues vond ik de Ziggo toch wel 100% meevallen. Door de indeling heb je niet het idee dat je in een zaal staat die veel groter is dan formaatje HMH. Stond laatst vrij ver naar achteren, maar nog steeds het idee dat dat redelijk dicht bij het podium was. Geluid ook erg goed.

HMH heb ik een beetje een haat/liefde verhouding mee. Enkele topconcerten gezien (Bon Iver, Arcade Fire schieten te binnen), maar ook een aantal flinke tegenvallers (Arctic Monkeys, Interpol bv.) De akoestiek schijnt goed te zijn, maar toch vind ik vaak dat er te veel galm te horen is. Zal wel met de grootte te maken hebben, maar heb me er een aantal keer aan gestoord.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Elke venue heeft zo zijn voor- en nadelen en heb dan ook niet één specifieke favoriet.

Paradiso;
+ Schitterend pand wat mooie setting geeft
+ Intiem qua grootte
+ Goede programmering
- Vaak lange rijen (zowel voor de ingang als bij gardarobe)
- Altijd ouwehoerende mensen achterin de zaal bij de bar
- Geluidskwaliteit niet denderend
- Hoge parkeerkosten Amsterdam

Melkweg Grote Zaal;
+ Intiem qua grootte
+ Overal prima zicht
+ Ok geluid
+ Goede programmering
- Ook hier vaak lange rijen (zowel ingang als gardarobe)
- Hoge parkeerkosten Amsterdam

HMH
+ Uitstekend geluid (behalve wanneer je onder de terrassen aan de zijkant staat)
+ Geweldige logistiek (entree, bar, garderobe)
+ Ondanks grootte redelijk intieme sfeer
+ Perfecte plek voor middelgrote acts (te groot voor paradiso, te klein voor Ziggo Dome)

Ziggo Dome
+ Geweldig geluid
+ Geweldige logistiek
+ Ondanks grote capaciteit overal goed zicht en voelt kleiner aan dan werkelijkheid
+ Geweldige zaal om grote acts naar Nederland te halen=

TivoliVredenburg;
+ Groot aanbod in verschillende zalen (Ronda, grote zaal, pandora etc)
+ Uitstekend geluid (Ronda)
+ Goede logistiek; verspreiding van publiek voor verschillende zalen en garderobe
+ Goede en brede programmering
- Sfeerloos, zowel het gebouw als de opstelling van de Ronda zaal dragen niet bij tot de sfeer.

Ekko;
+ Geweldige programmering
+ Intieme sfeer
+ Zoals MrMantel ook al aangaf; eetcafe en bierkaart
- logistiek; het is gewoon een onhandig pand met kleine gangetjes en trappen. Niet te doen als het druk is

Hoewel de programmeringen van Melkweg en Paradiso mij regelmatig naar Amsterdam lokken, zijn er toch best veel nadelen. Doordat ik na een concert (helemaal op werkdagen) het liefste zo snel mogelijk thuis (Amersfoort) wil zijn, ga ik het liefste met de auto. De lange wachtrijen en parkeerkosten zijn dan niet iedeaal. De charme van de locaties en de sterke acts maken wel veel goed.

Qua logistiek zijn de HMH en Ziggo Dome natuurlijk perfect, alleen hangt het sterk van de act af of het passend is of niet.

Ik denk dat we blij mogen zijn met een breed aanbod, want overal in Nederland kun je wel je kwaliteit meepikken.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Nog nooit een optreden in Annabel gezien, maar moest daar dit jaar tijdens Motel Mozaïque het podium opbouwen. Zag er inderdaad prachtig uit, door dat hoge plafond oogt het ook heel ruim.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
– logistiek; het is gewoon een onhandig pand met kleine gangetjes en trappen. Niet te doen als het druk is
Achja heeft ook wel zo zijn charme. Al is het wel echt problematisch als je in het magazijn moet zijn, die deur zit in het gangetje tussen de trap en het cafe zegmaar.
Ben je vaak in het eetcafe eigenlijk? Want ik geloof dat ik bij best veel concerten waar je bent geweest, ook heb geserveerd (zoals bij Ultimate Painting bijvoorbeeld).
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Uncle G wrote:
– logistiek; het is gewoon een onhandig pand met kleine gangetjes en trappen. Niet te doen als het druk is

Achja heeft ook wel zo zijn charme. Al is het wel echt problematisch als je in het magazijn moet zijn, die deur zit in het gangetje tussen de trap en het cafe zegmaar.
Ben je vaak in het eetcafe eigenlijk? Want ik geloof dat ik bij best veel concerten waar je bent geweest, ook heb geserveerd (zoals bij Ultimate Painting bijvoorbeeld).
Het heeft ook zeker z`n charme hoor, vind het een fijne plek om te komen. Werk je er vaak?
Heb eigenlijk nog nooit in het eetcafe gegeten, maar ik denk dat ik het de volgende keer wel ga doen. Ben er overigens ook nog maar 2 keer geweest geloof ik.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
MRMantel wrote:
Uncle G wrote:
– logistiek; het is gewoon een onhandig pand met kleine gangetjes en trappen. Niet te doen als het druk is


Achja heeft ook wel zo zijn charme. Al is het wel echt problematisch als je in het magazijn moet zijn, die deur zit in het gangetje tussen de trap en het cafe zegmaar.
Ben je vaak in het eetcafe eigenlijk? Want ik geloof dat ik bij best veel concerten waar je bent geweest, ook heb geserveerd (zoals bij Ultimate Painting bijvoorbeeld).


Het heeft ook zeker z`n charme hoor, vind het een fijne plek om te komen. Werk je er vaak?
Heb eigenlijk nog nooit in het eetcafe gegeten, maar ik denk dat ik het de volgende keer wel ga doen. Ben er overigens ook nog maar 2 keer geweest geloof ik.
Het is vrijwilligerswerk, dus ongeveer 2-3 keer per maand. Ik kan je het eetcafe zeer aanraden, het is maar 15 euro voor een driegangenmenu (en eigenlijk altijd heel lekker). Als je daarna door gaat naar een concert kan je ook een combiticket kopen, dan krijg je nog 2 euro korting. Lekker aan het promoten haha, maar ik zeg dit omdat ik het een fijne plek vind, niet specifiek omdat ik er werk (al gaat dat wel samen natuurlijk).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken