Best Kept Secret 2020 – Nieuws en geruchten

Festileaks Festival Forum Forums Festivals in Nederland Best Kept Secret 2020 – Nieuws en geruchten

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 2,678)
  • Auteur
    timbo
    Bijdrager

Wensenlijstje 2020: Bjork, The Strokes, The xx, Amen Dunes, Pinegrove, Savages, Helado Negro, Cherry Glazer, Rolling Blackouts CF, Whitney

0
    visdave34
    Sleutelbeheerder

Ik heb weinig verstand van festivalfinanciën, maar ik heb me gezien de omvang van het festival ook wel vaak afgevraagd hoe ze een gezonde marge op BKS kunnen maken. Ook voelde de nieuwe THREE/FIVE/SEVEN bij mij meer als een als een bezuinigingsoperatie dan als een upgrade.

Dit is eigenlijk precies wat ik me ook bedacht de afgelopen tijd. Een capaciteit van 25.000 mensen is nu eenmaal niet veel en als je ziet welke namen ze de afgelopen jaren hebben weten aan te trekken, vind ik dat best knap. Maar of dat zwarte cijfers oplevert, heb ik me ook afgevraagd.

En dat van die THREE/FIVE/SEVEN: dat werd natuurlijk slim aangekondigd als een extra podium, maar de nieuwe THREE kun je toch moeilijk een podium noemen. Is meer een verplaatsing van de Hangout feestjes van vorig jaar. Dus kun je inderdaad spreken van een downgrade van de THREE naar de SEVEN.

Lowlands 01-05-06-07-08-09-10-11-13-17 // Rock Werchter 07-08-12-13-14-15-17-18-19-21 // NOS Alive 16 // Where The Wild Things Are 13-14-15 // Best Kept Secret 17-18-19-21 // Down The Rabbit Hole 19 // Pinkpop 21?

0
    Indiaantje89
    Bijdrager

Waar staat dat precies. Linkje? Edit: gevonden

“Her en der hoorden we overigens dat het festival het financieel moeilijk heeft, dus dan is het al helemaal gek dat almaar op uitbreiding wordt “

0
    neracroft
    Bijdrager

7 podia is wat veel van het goede vind ik persoonlijk.
    2 openlucht DJ podiums zijn overbodig (THREE bijvoorbeeld alleen ’s nachts na de headliner zou ik nog wel oké vinden maar geen 2 podia met een hele dag een programmatie. Die THREE stond meestal in de gewone namiddag toch vrij leeg).

Ik zeg: THREE weg en SEVEN weg.
    De SEVEN bands verdelen over FIVE en CASBAH en eventueel een soort minnie sessie podium in de bossen voor kleine acts (combo van kleine acts die daar hun enige show spelen en onaangekondigde grote namen die een 2e show spelen).

Minder podia gaat er ook voor zorgen dat meer mensen bij ONE hangen wat dat niet zo snel zo akelig leeg laat lijken.

1+
    Indiaantje89
    Bijdrager

Ja die openlucht podiums zijn kut. Mogen voor mij inderdaad ook vertrekken. De opzet zoals ze begonnen zijn was erg prettig. Toen de kleine FIVE nog vlak bij de TWO stond, en de FOUR nog uit een paar containers bestond. Als je nu langs de FOUR loopt vind ik het beetje een Tomorrowlands podium lijken waar je snel voorbij wilt lopen. Ook Stage 3 vond ik helemaal niks.

Het zijn gewoon plekken die ik niet bij het idee van het festival vind passen. 1tje is misschien geen slecht idee om het “ik kom voor het feestje” volk een beetje weg te houden. Maar 2 is echt overkill. Vond de FIVE dit jaar ook erg veel last had van het geluid van de andere podia. Vooral bij de rustigere acts. Zelfs Bon Iver hoorde je door Jambinai heen.

1+
    selurxela
    Bijdrager

Ik heb zelf weinig meegekregen van geluidoverlast van andere podia bij FIVE. De echte geluidsoverlast bij FIVE vond ik alle babbelende mensen die niet meer in konden. Die tent (niet helemaal juiste benaming) was gewoon te klein.

0
    selurxela
    Bijdrager

De nieuwe THREE voegde echt niets toe, hoewel het er vanaf halverwege de avond wel druk werd. Maar de eerste avond knalde het geluid zo knetterhard over het meer dat je voor je gevoel en gehoor er op de camping ook middenin zat.

0
    selurxela
    Bijdrager

Dit is eigenlijk precies wat ik me ook bedacht de afgelopen tijd. Een capaciteit van 25.000 mensen is nu eenmaal niet veel en als je ziet welke namen ze de afgelopen jaren hebben weten aan te trekken, vind ik dat best knap. Maar of dat zwarte cijfers oplevert, heb ik me ook afgevraagd..

Ze hebben natuurlijk wel een relatief goedkoop programma naast de (sub)headliners. En een kapitaalkrachtig publiek die meer dan gemiddeld consumeert. Dat maakt het weer rendabeler. Desondanks lijkt het mij dat ze een smalle basis hebben. Maar goed, ik ben zoals eerder gezegd niet heel erg ingevoerd in festivalfinanciering dus misschien zit ik er helemaal naast.

0
    bornlivedie
    Bijdrager

Heb het zelf nooit meegemaakt, maar de oude, open THREE zou prima kunnen werken weer? Ik weet niet precies waarom ze nou vonden dat THREE geheel dance/elektronisch moest worden, verschillende programmatie voor en na 19/20u ofzo kan niet? (In de middag THREE en FOUR beetje te veel van het goede/dubbelop?) Als er bij THREE een podium wordt geplaatst van de grootte van SEVEN kan je er allerlei soorten acts kwijt. Kleinere bands, solo, DJ, hiphop. De nieuwe FIVE vond ik prima, maar een categorie acts viel helaas tussen wal en schip omdat verschil tussen TWO en FIVE te groot is. SEVEN werkt wel goed voor de echt kleine acts, maar mag van mij een andere locatie. 3FM bij de Hangout vind ik een goede oplossing voor beide (al had ik na de vrijdag meer van de sessies verwacht de volgende twee dagen).

Met andere woorden, denk dat ik het ongeveer met nera eens ben: drie grotere podia/tenten, liefst huidige FIVE wat groter. Eén DJ, misschien in de avond/nacht een tweede (houden ze te veel vast aan St. Paul?), en één kleiner, intiem podium (à la Casbah, SEVEN) op een plek zonder al te veel soundbleed. Ik had het nu al druk genoeg, in 2017 en 2018 met de oude THREE was de keuze soms helemaal reuze. Al weet ik niet of ik op beze manier meer mensen richting ONE krijg, zal flink deel ook programmering en weer zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door bornlivedie.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door bornlivedie. Reden: Verduidelijking en spelling
    0
    Indiaantje89
    Bijdrager

Ja die oude THREE was erg mooi in de eerste jaren. Een soort open Sahara tent. Vond ik ook echt passen bij het het strand gevoel op BKS. Dat vond ik met de SEVEN dit jaar ook niet.. en die aankleding van de SEVEN.. oef, pijnlijk enkel die LED strips.

0
    Processierups
    Bijdrager

In een artikel gisteren in NRC over programmering van vrouwelijke acts op festivals zegt Roosmarijn over headliners: “Vorig jaar hadden we grote publiekstrekkers als Arctic Monkeys en Radiohead. Dit jaar hebben we bewust ‘kleinere’ hoofdacts: Kraftwerk, Bon Iver en Christine & the Queens. We willen minder afstand tussen hoofdact en de rest. Meer als totaalpakket: de een is groter dan de ander, maar ze staan niet mijlenver van elkaar af.”

Ik vraag me af of dit echt een bewuste keuze was, of dat het vooral ook afhankelijk was van wat er beschikbaar was (ze zullen the Strokes ongetwijfeld geprobeerd hebben). Op vrijdag en zaterdag was er echt wel een forse kloof tussen headliner en sub. Op zondag was er een duidelijk blokje van ca 5 middelgrote acts, waarvan CATQ de grootste show had.

Ik kan me voorstellen dat een aanpak als zondag, met meerdere middelgrote namen, vaker gekozen gaat worden. Biedt misschien ook wel kansen om bijvoorbeeld een Beach House als dagafsluiter neer te zetten.

Vraag me af hoe lang de aanpak van FOUR blijft werken. Het nachtprogramma focust zich steeds meer op de hoek rond THREE, FIVE, SEVEN, Casbah, en FOUR is wel erg verweven met St Paul.

0
    neracroft
    Bijdrager

In een artikel gisteren in NRC over programmering van vrouwelijke acts op festivals zegt Roosmarijn over headliners: “Vorig jaar hadden we grote publiekstrekkers als Arctic Monkeys en Radiohead. Dit jaar hebben we bewust ‘kleinere’ hoofdacts: Kraftwerk, Bon Iver en Christine & the Queens. We willen minder afstand tussen hoofdact en de rest. Meer als totaalpakket: de een is groter dan de ander, maar ze staan niet mijlenver van elkaar af.”

Ik vraag me af of dit echt een bewuste keuze was, of dat het vooral ook afhankelijk was van wat er beschikbaar was (ze zullen the Strokes ongetwijfeld geprobeerd hebben). Op vrijdag en zaterdag was er echt wel een forse kloof tussen headliner en sub. Op zondag was er een duidelijk blokje van ca 5 middelgrote acts, waarvan CATQ de grootste show had.

Ik kan me voorstellen dat een aanpak als zondag, met meerdere middelgrote namen, vaker gekozen gaat worden. Biedt misschien ook wel kansen om bijvoorbeeld een Beach House als dagafsluiter neer te zetten.

Zullen sowieso grotere acts ook wel geprobeerd hebben, maar dit praat lekker weg natuurlijk.

Mag van mij anders wel!
    VRIJDAG: The Strokes …. groot gat … kleinere bands
    ZATERDAG: Foals – Grizzly Bear – Idles – Car Seat Headrest
    ZONDAG: The War On Drugs – Band Of Horses – Nils Frahm – Modest Mouse

Of zijn Foals en The War On Drugs ook al “grote” namen?

1+
    Jasper
    Bijdrager

The War on Drugs stond in een redelijk volle Ziggo, dus zou dat inderdaad wel als grotere naam beschouwen.

Opzich vond ik het qua headliners dit jaar prima, hoewel alleen Bon Iver me genoeg boeide om de show af te kijken, bedoel meer qua formaat dan. We zijn gewoon extreem verwend de laatste jaren (remember dat we niet zo lang terug headliners als Noel Gallagher, The Libertines en Jamie XX hadden).

Ze mogen de headliners van dit formaat wel doorzetten, met af en toe een wat grotere naam erbij (dus een The War on Drugs of Nick Cave). Ik weet echter niet of ik The Strokes zo’n verstandig idee vind. Sure, ze zijn al lang niet meer hier geweest en die dag verkoopt wel uit, maar The Strokes hebben een immens prijskaartje, voor zover ik gehoord heb. Zijn ze voor die ene 00’s band waarvan de populariteit niet geheel zeker is bereid zijn om zo’n risico te nemen (met als bijgevolg een kariger dagprogramma a la 2017?)?

Mja, goed. Het zou natuurlijk wel prachtig zijn. Een van de mogelijke kandidaten voor volgend jaar is volgens mij Vampire Weekend (hoewel die Afas show door MOJO geboekt is) . Verder durf ik nog niet veel te zeggen, soms komt er nu eenmaal nog een act waarvan je totaal niet verwacht had dat die ging touren.

Als ik mag dromen hoop ik natuurlijk wel op een Strokes, Sufjan Stevens of Nick Cave, maar als we realistisch blijven is een Vampire Weekend, War on Drugs, Foals, PJ Harvey, Damien Rice, King Gizzard (zie die wel doorgroeien tot een headliner, gezien Jamie XX het kon, kan King Gizz dat ze er zeker ook) of wat dan ook met een fijne undercard ook dikke prima.

Inclusief "muziekpuriteins pielemuisje".
    BKS: 2015, 2016, 2017, 2018, 2019. LL: 2018, 2019. DTRH: 2018, 2019. PP: 2015, 2018.
    Sziget: 2017. RW: 2017. ZC: 2015. DMF: 2017. ESNS: 2019. Loose Ends: 2019. Psycho Mind: 2019

0
    Black Lies
    Bijdrager

Zit al maanden te wachten op Europese data voor Titus Andronicus, ga elke 2 weken weer checken op de site. Maar hoop wel op een zaalshow, een festivalshow gaat te kort worden. Als ze headliner worden neem ik dat terug en neem ik een levenslang abonnement op BKS.

Titus Andronicus als headliner? Leuke fantasie, maar dat gebeurt in de VS nog niet eens. Overigens denk ik dat een showtje van een uur van hun ook al wel prima is, ze hebben over het algemeen vrij korte nummers.

We hebben Carly Rea Jepsen gehad, dus waarom niet gewoon Ronnie Flex ook een beurt gunnen.

Lol

BKS: 15-16-17-18-19; LGW: 14-15-16-17; RW: 15-16-18; Incubate: 15-16'1-16'2; Rewire: 16-19; PP: 13-14; RB: 19; DTRH: 16; Dour: 15; WH: 15; FR: 15; PKP: 15

0
    bornlivedie
    Bijdrager

Zullen sowieso grotere acts ook wel geprobeerd hebben, maar dit praat lekker weg natuurlijk.

Mag van mij anders wel!
    VRIJDAG: The Strokes …. groot gat … kleinere bands
    ZATERDAG: Foals – Grizzly Bear – Idles – Car Seat Headrest
    ZONDAG: The War On Drugs – Band Of Horses – Nils Frahm – Modest Mouse

Of zijn Foals en The War On Drugs ook al “grote” namen?

The War On Drugs… Nou, dan kan ik zondag in ieder geval vroeg naar huis, haha. Maar 3x “mannen met gitaren” gaat denk ik sowieso niet meer gebeuren. Nu staan The Strokes naar het schijnt wel bekend om het vragen van hoge gages, dus die zou ik niet meteen meer verwachten. (Maar na Radiohead en Arctic Monkeys, waarom ook niet? Nederland en België lange tijd geleden – hoe groot is de vraag hier nog?) Zou leuk zijn als ze met The Strokes dan ook meteen met The Voidz en Albert Hammond Jr twee mid-size acts binnenhalen waar aardig wat mensen tevreden mee kunnen zijn. TWOD deed wel Ziggo Dome, FOALS een hele Ziggo lijkt me nog niet, The Strokes een vraagteken (zou als boeker mss gokken op AFAS en dan een tweede show doen?).

Een rijtje als Björk – Beach House – The Strokes zou ik ongekend sterk vinden, en dan zou ik ineens voor het eerst drie headliners hebben die ik van voor tot achter zou willen zien. (Dus zal vast niet gebeuren.)

Volgens mij hadden we voor BKS2019 het ook al over een dag ‘zonder headliner’ maar met drie tot vijf grotere acts waar we onze vingers bij af likten… Helaas is dat zo moeilijk voor een festivalposter om dat goed te verkopen.

0
    Processierups
    Bijdrager

De BKS-enquete is online dus we kunnen onze suggesties weer kwijt!

0
    Processierups
    Bijdrager

Prima enquete, meeste dingen die we hier noemen kunnen we kwijt. Alleen op line-up wordt niet heel veel feedback gevraagd, maar dat kan bij andere vragen wel worden meegegeven.

We kunnen onze tip 5 weer kwijt. Ben benieuwd naar die van jullie. Ik kom op:

Sufjan Stevens
    Björk
    Beach House
    Boygenius
    Portishead

1+
    Sjoerd
    Bijdrager

Volgens mij had ik zoiets

Sufjan Stevens
    The Strokes
    Denzel Curry
    The Tallest Man On Earth
    Balthazar

PP 2013 | 2014 | 2015 | 2016
    LL 2013 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019
    BKS 2017 | 2018 | 2019
    RW 2018
    DTRH 2019

1+
    bornlivedie
    Bijdrager

Ik ben uiteindelijk gegaan voor:

Sufjan Stevens
    Beach House
    Björk
    Local Natives
    Emma Ruth Rundle

Van mij mogen ze ook een lijst van twintig of vijftig toestaan… 😛

Zou ook graag willen weten wat ze hier precies mee doen. Vinden ze gewoon leuk om te lezen? (Kan me niet zo goed voorstellen dat ze echt boeken op basis van wat het publiek hier invult, in ieder geval niet voor het direct daaropvolgende jaar.)

0
    selurxela
    Bijdrager

Kannie vinden……

0
    Processierups
    Bijdrager

Kannie vinden……

Heb je geen mail van BKS ontvangen?

Je vind hem hier: https://www.bestkeptsecret.nl/napret

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door Processierups.
    0
    selurxela
    Bijdrager

Cheers!

Stond dat in die “napret” mail? Die heb ik namelijk wel gekregen, maar niet gelezen (oeps…).
    Kannie vinden……

Heb je geen mail van BKS ontvangen?

Je vind hem hier: https://www.bestkeptsecret.nl/napret

0
    nielss
    Bijdrager

Goeie enquete, idd!

Mijn opgegeven top 5:
    – Sigur Ros
    – Sufjan Stevens
    – Idles
    – Death Cab For Cutie
    – Car Seat Headrest

0
    noid
    Bijdrager

Sufjan Stevens, Tame Impala, Björk, Nick Cave en Thom Yorke

0
    selurxela
    Bijdrager

PJ Harvey, Anderson .Paak. Big Thief, the Strokes (niet echt fan, maar wil het boxje wel ticken) en ben #5 vergeten (drank maakt meer kapot dan je lief is….). Oja, These New Puritans.
    Ik heb eigenlijk alles wat ik wil zien al gezien en het meeste meer dan 1x, dus ik heb niet echt hele sterke wensen meer. Ja nog een keer of 10 Neil Young zien, maar vind ik geen BKS ding.

0
25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 2,678)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.