Actualiteit

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Nu komt het wel erg dichtbij, een gijzeling/aanslag in/op een poppodium in Parijs terwijl Eagles of Death Metal spelen. Dit raakt me.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Nu komt het wel erg dichtbij, een gijzeling/aanslag in/op een poppodium in Parijs terwijl Eagles of Death Metal spelen. Dit raakt me.

en niet zo'n beetje zeg. Wat een verschrikkelijke gebeurtenissen. Ik heb er geen woorden voor...
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Ik heb dit nieuws gisteren gevolgd vanaf de eerste zelfmoordaanslag bij het Stade de France tot het einde van de gijzeling in Bataclan. Dit raakt mij ook heel erg diep. Ik moet er niet aan denken dat er hier zoiets zou gebeuren in Paradiso of een andere concertzaal. Het nieuws heeft me altijd bezig gehouden, maar ik ben nog niet vaak zo geschokt geweest door een aanslag. Waarschijnlijk doordat het iedereen had kunnen overkomen, en ik me als fanatiek concertganger makkelijk kan identificeren met de slachtoffers. Ongelofelijk.

Concerten moeten leuk en gezellig zijn, veiligheid was vanzelfsprekend. Na vannacht niet meer.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Wij zaten op een verjaardag van een vriend. Telefoon uiteraard in eerste instantie dus gewoon niet in de hand, maar hoe meer nieuws er kwam hoe meer er nieuws gecheckt werd. Uiteindelijk met zijn alle toch via een laptop het journaal opgezet. Waar de sfeer eerst gewoon heel gezellig bleef en er enkel 'wat k*t zeg' of 'alweer in Parijs...' gezegd werd, was er naar verloop van tijd steeds meer ongeloof over wat er aan de hand was. Uiteindelijk toch het journaal maar weer afgezet toen ze zich begonnen te herhalen en verder gegaan met een gezellige avond, want je moet toch wat.

Zelf hakt dit nieuw er bij mij nooit zo in, omdat het toch ver weg lijkt en het gericht was op mensen die ik toch niet ben/wordt. Dat is nu totaal anders, mocht dit in NL zijn geweest had ik(wij allemaal) slachtoffer kunnen zijn of een vriend kwijt kunnen raken. Vreselijke avond...
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Er is uiteindelijk niet echt een rede om aan te nemen dat er aanslag zou zijn op Paradiso oid. Maar wat Sam zegt, een concert zou een mooie avond moeten zijn en heeft zo weinig te doen met de strijd die gevoerd wordt. Ik zal niet met angst naar concerten gaan, maar ik zal het de komende tijd wel anders beleven en bij stilstaan wat er is gebeurd.

Daarnaast zal dit ook wel weer de moslim/vluchtelingenhaat vergroten. Ik hoop dat mensen realiseren dat vluchtelingen juist deze kant op komen vanwege dit soort mensen die aanslagen plegen. Relativeert het ook weer enigszins, in Syrië zijn dit soort aanslagen de dagelijkse gang van zaken. Maar eigenlijk dringt het nu pas tot me door wat het inhoudt, nu het zo dichtbij komt.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
De leden van EODM zouden allemaal veilig zijn. Verschillende bronnen weten wel te melden dat verkoper van de merchandise overleden zou zijn. Josh Homme was er gisteren niet bij.

 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.380
531
Daarnaast zal dit ook wel weer de moslim/vluchtelingenhaat vergroten.

Tja, dat is een logisch gevolg toch. IS pleegt aanslagen in naam van het geloof. Dat wil niet zeggen dat het hele geloof direct een grote bron van kwaad is, maar het blijft wel merkwaardig om telkens te zien dat juist deze religie zo gewelddadig uit de hoek komt. Samenlevingen die van oorsprong bijvoorbeeld een Christelijke achtergrond hebben lijken zich veel beter aan te passen aan de moderne samenleving en het is niet zo moeilijk vast te stellen dat de conservatieve islamitische gebruiken en geloven niet al te best samengaan met de normen en waarden van de Westerse samenleving. Dat zal in de toekomst ook nog voor genoeg problemen zorgen, maar is wel de prijs die je betaalt voor een multiculturele samenleving.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
MRMantel wrote:
Daarnaast zal dit ook wel weer de moslim/vluchtelingenhaat vergroten.

Tja, dat is een logisch gevolg toch. IS pleegt aanslagen in naam van het geloof. Dat wil niet zeggen dat het hele geloof direct een grote bron van kwaad is, maar het blijft wel merkwaardig om telkens te zien dat juist deze religie zo gewelddadig uit de hoek komt. Samenlevingen die van oorsprong bijvoorbeeld een Christelijke achtergrond hebben lijken zich veel beter aan te passen aan de moderne samenleving en het is niet zo moeilijk vast te stellen dat de conservatieve islamitische gebruiken en geloven niet al te best samengaan met de normen en waarden van de Westerse samenleving. Dat zal in de toekomst ook nog voor genoeg problemen zorgen, maar is wel de prijs die je betaalt voor een multiculturele samenleving.

Ik denk uiteindelijk dat het nog weinig met geloof te maken heeft. Het is vooral politieke macht waar het om draait. IS wil een eigen staat waar het haar eigen regels bepaalt. Doordat de westerse wereld dat niet zo'n goed idee vind en bombardeert uit naam van de democratie wordt er terug geslagen. IS doet dat uit naam van het geloof, maar uiteindelijk draait het om wie bepaalt hoe er geleefd wordt in oa Syrië en Irak. Het geloof wordt gebruikt om mensen te binden en een excuus te vinden voor het geweld.

Daarnaast moet het westen ook maar eens beter nadenken voordat er gezegd wordt dat de Christenen dat niet doen. Het Christendom is, dacht ik, een stukje ouder dan de Islam. Een paar 100 jaar geleden moordden de christenen ook een hoop joden/moslims uit tijdens de kruistochten. Daarna kwamen 'we' er nog eens overheen met de kolonisatie, waarbij grote gebieden onze normen en waarden maar moesten volgen en waar de oorspronkelijke bewoners volledig minderwaardig waren.

Uiteindelijk draait het niet om geloof, maar om de macht die mensen willen hebben over anderen. Het geloof wordt daar helaas als excuus voor gebruikt....
 

LucR

Campingartiest
10 nov 2013
67
0
Black Lies wrote:
MRMantel wrote:
Daarnaast zal dit ook wel weer de moslim/vluchtelingenhaat vergroten.


Tja, dat is een logisch gevolg toch. IS pleegt aanslagen in naam van het geloof. Dat wil niet zeggen dat het hele geloof direct een grote bron van kwaad is, maar het blijft wel merkwaardig om telkens te zien dat juist deze religie zo gewelddadig uit de hoek komt. Samenlevingen die van oorsprong bijvoorbeeld een Christelijke achtergrond hebben lijken zich veel beter aan te passen aan de moderne samenleving en het is niet zo moeilijk vast te stellen dat de conservatieve islamitische gebruiken en geloven niet al te best samengaan met de normen en waarden van de Westerse samenleving. Dat zal in de toekomst ook nog voor genoeg problemen zorgen, maar is wel de prijs die je betaalt voor een multiculturele samenleving.


Ik denk uiteindelijk dat het nog weinig met geloof te maken heeft. Het is vooral politieke macht waar het om draait. IS wil een eigen staat waar het haar eigen regels bepaalt. Doordat de westerse wereld dat niet zo’n goed idee vind en bombardeert uit naam van de democratie wordt er terug geslagen. IS doet dat uit naam van het geloof, maar uiteindelijk draait het om wie bepaalt hoe er geleefd wordt in oa Syrië en Irak. Het geloof wordt gebruikt om mensen te binden en een excuus te vinden voor het geweld.

Daarnaast moet het westen ook maar eens beter nadenken voordat er gezegd wordt dat de Christenen dat niet doen. Het Christendom is, dacht ik, een stukje ouder dan de Islam. Een paar 100 jaar geleden moordden de christenen ook een hoop joden/moslims uit tijdens de kruistochten. Daarna kwamen ‘we’ er nog eens overheen met de kolonisatie, waarbij grote gebieden onze normen en waarden maar moesten volgen en waar de oorspronkelijke bewoners volledig minderwaardig waren.

Uiteindelijk draait het niet om geloof, maar om de macht die mensen willen hebben over anderen. Het geloof wordt daar helaas als excuus voor gebruikt….

Hier ben ik het echt heel erg mee eens. Het christendom is inderdaad grofweg 600 jaar ouder dan de islam, en in de afgelopen 600 jaar zijn er ook nog genoeg gruwelijke dingen gedaan 'in naam van het christendom'. Van de vervolging van 'ketters' in de 16e eeuw tot inderdaad de 'missie' om de rest van de wereld te bekeren tot onze denkwijze tijdens de kolonisatie in de eeuwen daarna. De laatste heksenverbrandingen in Europa vonden zelfs pas plaats in de 18e eeuw!
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ik denk uiteindelijk dat het nog weinig met geloof te maken heeft. Het is vooral politieke macht waar het om draait

Zeker als je je bedenkt dat deze volkeren in het Midden-Oosten sinds na de kolonisatie van het westen compleet uit elkaar zijn gerukt door 'onze grenzen'. En later de VS en het westen in het algemeen de war on terror is gestart. Als een religie zo erg wordt onderdrukt is het logisch dat er een extreme tegenbeweging ontstaat. Dit heeft dan in principe weinig met geloof te maken, maar meer met het feit dat de Islam iets is waarmee ze zich van het westen kunnen afzetten.
Dat deze aanslagen in Parijs zijn gebeurd is redelijk van uit hetzelfde principe te verklaren. In tegen stelling tot Nederland zijn daar (met vaak allochtone inwoners) wijken (banlieues) die compleet door de samenleving genegeerd worden. Er zijn al vaker protesten geweest vanuit deze wijken, waar de Franse overheid niets mee heeft gedaan. Dat is natuurlijk een perfecte voedingsbodem voor IS om mensen in het westen te rekruteren. Als je het van deze kant benadert komen de aanslagen eerder voort uit sociaal-economische overwegingen dan uit religieuze. De religie is slechts datgene wat deze mensen bindt, maar geen aanleiding om aanslagen te plegen. Maar dit zorgt er wel weer voor dat deze kleine groep het verpest voor de andere moslims. En juist door deze haat te zaaien treedt er alleen maar meer polarisatie op, wat uiteraard gunstig is voor IS.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.002
6.049
Ik heb even gewacht om hier een reactie te ventileren, maar nu dan maar doen.
Geschrokken, dat is mijn reactie.
Geraakt in voetbal en muziek.
Wat is de invloed op het EK in Frankrijk, wat ben ik achteraf blij dat Nederland niet is geplaatst, vreemde gedachte helaas.
Muziek... Geraakt in mijn gevoel voor muziek.
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik zit wel eens in theater en kom ook wel eens bij kleine pop-zaaltjes.
Maar ook wel eens per jaar wel een groot concert, misschien wel in een stadion, een stadion als ook Stade de France een stadion is waar concerten gehouden worden.
Het heeft mij diep geraakt en kon er moeilijk een uiting aan geven dit weekend.
Ik heb dan geen Frans vlaggetje van mijn Facebook avatar gemaakt, dat gaat mij te ver en lost niets op.
Wel mijn gevoel geuit op een wijze die bij mij het best past, muziek... "Keep On Rockin' In The Free World"
Zaterdag avond ga ik weer ergens naar toe, een zaal capaciteit 3000 personen (2x zoveel als Bataclan).
Niet dat ik een last op mijn schouders moet dragen dat dat hier kan gebeuren, maar in mijn achterhoofd spoken vreemde zaken rond.
Sinds we kinderen hebben zegt mijn vrouw ook wel vaker : "Als je wilt gaan, dan ga je maar alleen."
Dus, dan ga ik alleen. Stel je voor, je gaat gewoon naar een concertje en komt nooit meer thuis...
Dit moet geen dragende factor worden in onze samenleving, juist die angst willen ze zaaien.
Maar, ik moet bekennen, dat is gelukt.
Dan ook nog het bericht van "the merchandise guy", we kennen ze allemaal wel denk ik.
Dat tafeltje in een hoekje of gangetje.
Meestal heb je je merchandise al, of wil je niet en loop je gewoon langs.
Een andere keer kijk je over de tafel heen en kan je beslissen iets te kopen.
Of je raakt in een gesprek, dat is wel een beeld waar ik aan denk.
Iemand die zijn spulletjes tijdens het concert op zijn plekje heeft liggen, zijn tafeltje in de gaten houden, gesprekje met security of bardame, wachten tot de deur weer open gaat na het applaus.
Maar dan, bam, afgelopen....
Wat gaan wij hiervan merken, gespannen publiek, gespannen security, gespannen organisatoren, meer controle bij ingang??
Ik zie beelden van wat gebeurt is en doe mijn best het een plaats te geven in mijn hoofd.
Zaterdag met mijn dochtertje vlaggetjes van Sinterklaas opgehangen, stom dat mijn hoofd dan op dat moment teruggrijpt naar de berichten uit Parijs...
Dit moest ik even kwijt, laten we proberen ons niet te laten kennen \m/
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.654
814
As zondag zou ik met mijn 11-jarige zoon naar Epic Metal Fest gaan
Jochie is groot fan van Epica en kijkt er al maanden naar uit, na ons debacle in Wacken.
Maar sinds vrijdag twijfelt ie, omdat is bang is.
Dit kan toch niet onze toekomstige wereld zijn? Bang voor elke evenement waar veel mensen zijn?
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
As zondag zou ik met mijn 11-jarige zoon naar Epic Metal Fest gaan
Jochie is groot fan van Epica en kijkt er al maanden naar uit, na ons debacle in Wacken.
Maar sinds vrijdag twijfelt ie, omdat is bang is.
Dit kan toch niet onze toekomstige wereld zijn? Bang voor elke evenement waar veel mensen zijn?

Ik kan me heel goed voorstellen dat een 11-jarige nu bang is. Als (iets) oudere ben ik ook geschrokken van de aanslagen, veel meer dan bijv bij Charlie Hebdo. Ik ben echter vastbesloten om gewoon naar dergelijke evenementen toe te gaan. Er zullen zondag op Le Guess Who veel gedachten door mn hoofd gaan, maar ik denk dat zo'n wereld gecreëerd wordt door nu toe te geven aan de angst. Maar goed alles is persoonlijk, ook angst. Laat de angst alleen nooit regeren, dan geef je ze precies wat ze willen en heb je op de eerste plaats geen leuk leven meer
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Vooral naar alles blijven gaan. Door je te laten leiden door angst doe je exact wat IS wilt. Daarnaast denk ik, zoals in mijn vorige post, dat er geen directe rede voor een aanslag hier is. Niet dat een dreiging in Parijs minder erg is (al geldt hetzelfde voor Syrië wat mij betreft). Al is het natuurlijk wat moeilijker voor een elfjarige om zoiets in perspectief te plaatsen, maar juist daarom zou ik juist naar dat festival gaan, om te laten zien dat er ook nog genoeg moois in deze wereld is.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
https://decorrespondent.nl/3559/Terreur-heeft-alles-met-geloof-te-maken-alleen-een-ander-dan-we-denken/91217170-1057f358

Dit is ook interessant om te lezen.
 

Evenstar

Playlistbediener
4 nov 2015
5
0
Al zoveel aanslagen geweest, zoveel doden, zoveel terrorisme. Nog nooit heeft het mij geraakt zoals nu, misschien alleen 9/11, maar dat is een hele andere schaal. Als er een bom omploft ergens in Turkije of in Noord-Afrika is het natuurlijk net zo erg, maar het blijft een "ver van mijn bed" gedachte en dit zeg ik als iemand met Turkse roots. Nu komt het opeens heel erg dichtbij. Nog maar een paar honderd kilometer verder op en dan vooral omdat het in een concertzaal gebeurt.

Een concert van een band die ik kan waarderen, een concert waar ik zelf ook had kunnen zijn, een concert vol met christenen, joden, moslims, atheisten allemaal verenigd onder één vlag ... de vlag van rock 'n roll, de vlag van muziek.

Ik zal absoluut niet stoppen met naar concerten en festivals gaan, nooit zal ik toegeven aan zulke laffe acties. Echter weet ik zeker dat als ik nu een zaal binnenlopen eerst heel goed ga nakijken waar de uitgangen zijn en hoe ik z.s.m. naar buiten kan.

IS heeft niks meer met geloof te maken, het heeft niks met moslims of Islam te maken. Waarschijnlijk zijn 95% van de slachtoffers van IS andere moslims. Laten we gewoon iedereen in hun waarde laten, maar fundamentalisten keihard aanpakken. Ik mag dan wel Turkse ouders hebben, maar ik ben geen moslim maar atheist en als er zoiets als goden bestaan dan zijn het James Hetfield en Lemmy Kilmister voor mij :)

Tot donderdag bij Nightwish in HMH en tot zondag bij Epic Metal Fest in Klokgebouw!
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
De beveiliging bij concerten in Nederland is sinds afgelopen weekend verscherpt. Aanleiding is de aanslag tijdens het concert van de Amerikaanse band Eagles of Death Metal in Parijs.
Organisator Mojo Concerts zegt dat de beveiliging is opgeschroefd. Dat gebeurt onder meer bij concerten die Mojo organiseert in Ziggo Dome, Heineken Music Hall, Carré, Klokgebouw Eindhoven en Ahoy in Rotterdam.
Bands kunnen zelf aangeven of ze speciale veiligheidseisen hebben. Zo wil de Amerikaanse rockband Whitesnake dat op 2 december bij zijn optreden in Tivoli bij de deur wordt gefouilleerd.
http://nos.nl/artikel/2069537-meer-beveiliging-bij-concerten-in-nederland-na-parijs.html
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Echt verschrikkelijk nieuws inderdaad. Afgelopen vrijdag ook wat langer wakker gebleven om het allemaal te volgen. Hoop dat er niet veel gaat veranderen ten opzichte van concerten. Ben zelf niet zo gevoelig voor zoiets dus gisteren tijdens het concert van Death Cab sta je toch weer gewoon in het zaaltje maar het zet je wel weer aan het denken.

Ben verder ook benieuwd wat dit gaat betekenen voor het hele IS conflict maar dat zien we dan maar...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken