Muzikaal verleden

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Op basis van een suggestie die een hele poos geleden in dat Album top 100/250 topic gemaakt werd: laten we eens spitten in ons muzikaal verleden. Naar wie luisterde je op jouw veertiende? Hoe zijn jouw muzikale smaken geëvolueerd? Welke artiesten/albums vormden mijlpalen of kantelpunten in jouw muzikale evolutie? Gooi het er maar uit!
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
oeh tof! Op mijn 14e was het echt een keerpunt. Als ik al muziek luisterde was het gewoon top 50/qmusic enzo. Ik heb toen The Killers leren kennen, samen met All-American Rejects. Beide vond ik op dat moment fantastisch. The Killers zijn gebleven en ik ben steeds meer muziek gaan luisteren en gaan opzoeken. All-American Rejects? Tja, dat was leuk voor even.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ik luisterde, om me een beetje tegen mijn klasgenoten uit de basisschool af te zetten en omdat ik veel The Box keek, eerst met name hip-hop. Dat is altijd wel een beetje een liefde gebleven, alhoewel ik moet toegeven dat ik toen ook veel hip-hop luisterde die ik nu... niet meer zo goed vind. Voorbeelden: Eminem, Brainpower, Def P, Ja Rule, 2Pac, Outkast, Beastie Boys, Osdorp Posse, Extince.

Daarna ben ik veel alternatieve rock gaan luisteren, want dat werd rond de eeuwwisseling ook best wel populair, ook wel een beetje omdat ik ook graag wilde skaten etc. Hier heb ik een beetje hetzelfde mee als met de hip-hop, sommige muziek ben ik wel blijven luisteren, maar voor een deel schaam ik me ook wel een beetje. Voorbeelden: Linkin Park, Sum 41, Weezer, Evanescence, The White Stripes, The Offspring, Radiohead.

Met de opkomst van internet en het downloaden ontdekte ik The Beatles en andere muziek uit de 60's en 70's en heb lange tijd vooral heel veel oude muziek geluisterd. Niemand in mijn omgeving deed dat ook eigenlijk (dankzij het internet is dat wel gebruikelijker geworden volgens mij, maar nog steeds doen veel te weinig mensen dit) en dat was ook een beetje het eerste moment dat ik het idee had dat ik muziek ging luisteren omdat ik het mooi vond en me minder baseerde op of ik het cool vond, en dat soort dingen. Ik heb in die tijd echt zoveel muziek geluisterd, daarom was dat wel een behoorlijk keerpunt. Voorbeelden: The Beatles, Velvet Underground, The Zombies, Bob Dylan, The Kinks, Jefferson Airplane, The Animals, etc.

Toen ging ik studeren, op mezelf wonen. Het was een beetje een combinatie van dat er nog weinig muziek uit die jaren '60/'70 die er voor me te ontdekken viel en dat ik met nieuwe mensen ontmoette en dus wat modernere muziek ging luisteren. Dat is nu zo'n acht jaar geleden, maar toen ben ik mijn muzieksmaak weer wat gaan verbreden: hip-hop, indie rock, electronica, etc. Voorbeelden: kun je je wel een voorstelling van maken, als je mijn posts hier ziet. :)

En dan klinkt het zo alsof dat duidelijke periodes zijn, en alsof ik in die perioden niks anders luisterde, maar de werkelijkheid is natuurlijk dat alles heel erg door elkaar liep. Weezer heb ik bijvoorbeeld al-tijd al geluisterd, en ik luisterde ook wel indie rock voor 2007, maar ach... dan zou het een nog langer verhaal worden. ;)
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Via mijn zus in aanraking gekomen met Arctic Monkeys, The Smiths en The Shins en vanuit daar verder gaan speuren. In het begin nog met Limewire haha.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
14e: Indierock
16e: Shoegaze, hiphop
18e: Progressive/experimental rock, elektronica
Nu: Field recordings, experimental blackgaze, avant-garde neofolk
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
In het begin nog met Limewire haha.

Ah, dat is pas nostalgie. 10 minuten wachten om een mp3tje van 5mb binnen te halen. Als je een volledig album wilde moest je dan nog zelf de tracklist erbij halen en elk nummer afzonderlijk opzoeken. En dan hopen dat er geen grote kwaliteits- of volumeverschillen in zaten.
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
Door een vriendin ben ik begonnen met bijv. Arctic Monkeys, Blink-182 en All Time Low. Toen ik 15 was had ik een vriend die diehard fan van Muse en Foo Fighters was en van daaruit ben ik me eigenlijk pas echt in (vooral rock)muziek gaan verdiepen. Vanaf begin 2015 ben ik me gaan focussen op moderne hardrock/metal en daar hang ik nu nog steeds een beetje in. Nu probeer ik ook tijd te steken in het luisteren naar andere genres, maar hier heb ik, zeker nu met examens, helaas echt te weinig tijd voor.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Op mijn 14e luisterde ik geregeld Green Day, Good Charlotte, Linkin Park, maar even goed bands die ik nog steeds vaak luister: RHCP, Muse, Tool, ...

Ik kocht mijn allereerste album in 2002 toen ik 12 was: By The Way van Red Hot Chili Peppers :)
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
14e: Indierock
16e: Shoegaze, hiphop
18e: Progressive/experimental rock, elektronica
Nu: Field recordings, experimental blackgaze, avant-garde neofolk
Hahaha wat een bullshit, twee jaar geleden ging jij nog naar pinkpop en kocht je 30stm cd's. Dat is niet progressive en al helemaal niet experimenteel.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.940
493
12e: Eurodance (2 Unlimited, Capella, 2Brothers etc.)
14-16/17: De beruchte gabberperiode... (yep, kale kop, trainingspak, alles erop en eraan...)
18-22: Grunge (Nirvana/PJ), licht alternatieve rock (Oasis, Radiohead, Muse) en dance (Faithless, Prodigy, Chems)
24-heden(34): alles wat lekker klinkt eigenlijk... Met name de festivalacts (indierock, britpop, alternatievere electronische acts). Beetje ontstaan in de tijd van QOTSA, Arctic Monkeys, Franz Ferdinand etc. Meest gedraaid volgens last.fm Fleet Foxes (ook door de mrs.), Alt-J, Balthazar, Arctic Monkeys, Radiohead, Muse, Band of Horses, Elbow, Daft Punk etc. Laatste jaren pas ook de wat kleinere artiesten.

Wat ben ik oud eigenlijk...
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ook wel Beatles, RHCP, Kings of Leon en Kanye West. Denk op mijn 14e ook?
 

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.957
3.623
Black Lies wrote:
14e: Indierock
16e: Shoegaze, hiphop
18e: Progressive/experimental rock, elektronica
Nu: Field recordings, experimental blackgaze, avant-garde neofolk


Hahaha wat een bullshit, twee jaar geleden ging jij nog naar pinkpop en kocht je 30stm cd’s. Dat is niet progressive en al helemaal niet experimenteel.

Fall Out Boy, White Lies, toch wel experimenteel hoor zoiets.
 

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.957
3.623
Nou, het begon bij mij allemaal met punk-achtige dingen als Sum41 enzo, denk zo rond 2008/2009 (toen 12 jaar). Daarna een periode gehad waar ik veel HipHop heb geluisterd (vooral nederlandse zoals Fresku's debuutalbum, en ook dingen als Zwart Licht en Flinke Namen. Daarna kwam Humbug uit van Arctic Monkeys en ben ik me meer gaan focussen op Indierock dingen als Franz Ferdinand, The Kooks, The Killers, en ook nog dingen als Thirty Seconds to Mars (rondom This Is War), All American Rejects, Billy Talent. De periode daarna is het steeds wisselvalliger gegaan, ik ging me meer focussen op dingen in de elektronische muziek (Deadmau5, Chase & Status, Paul Kalkbrenner) alsmede folk-achtige dingen als Mumford & Sons en Ben Howard (Every Kingdom). Daarna rond 2013, ben ik eigenlijk (tot mijn spijt) veel singer-songwriters gaan luisteren als Passenger en Tom Odell, die dat jaar ook op Pinkpop stonden volgensmij. Het jaar erop ging het gelukkig wat meer de goede kant op met de nieuwe albums van Arctic Monkeys, en Arcade Fire. Ook ging ik me meer op Rap als Kendrick Lamar richten. Ook de alternatievere dingen als Mogwai etc begon ik toen te luisteren. Vanaf 2015 is het eigenlijk heel verschillend, ik luister nog altijd veel Kendrick Lamar, Arctic Monkeys, Sufjan Stevens, Arcade Fire, Radiohead, en nederlandse Rap als Typhoon en Opgezwolle. Ook probeer ik steeds meer nieuwe dingen te luisteren, om tot nieuwe ontdekkingen te komen zoals bijvoorbeeld nu Anderson. Paak er één van is.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.328
Wat me vooral opvalt is hoe jong velen hier nog zijn... Ikzelf ben 25 en voel me ook nog jong, haha.

Soit. Qua muzieksmaak ben ik vrij 'laat' opengebloeid moet ik zeggen. Mijn eerste fysieke cd was indertijd Hot Fuss van de Killers, die ik kocht toen hun tweede al uit was. Samen met de eerste albums van pakweg Franz Ferdinand en Editors was dat zoals bij zovelen een trigger van 'amai, muziek luisteren is leuk!'

In 2008 kwam de grote switch. Ik weet nog dat Radiohead net Nude uit had en dat die weken in de afrekening stond. Dat was zoiets totaal anders dan wat er in die lijst stond dat ik meteen fan was. Ik heb toen okcomputer, kid A, In Rainbows en haim to the thief in een keer gekocht. Nog steeds hooked.

Daarna kwam ik in een soort Black lies fase terecht waarin ik naar vage shit luisterde en niks anders. Ben ik gelukkig alweer uit nu.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Overigens was mijn omslag dat ik muziek mijn hobby maakte na Lowlands 2012, op mijn zestiende dus. Daar in principe heen gegaan zonder dat de line up bekend was, maar tijdens de 2011 editie het hele weekend alle optredens op tv gevolgd (vanwege AM in eerste instantie) en daarom meegegaan in de hype. Maar dat weekend heeft me laten inzien hoe magisch livemuziek is, waardoor ik met mezelf had afgesproken dat ik zoveel mogelijk geld dat ik bij de AH verdiende aan muziek wilde besteden. En in zekere zin doe ik dat nog steeds.
#nostalgischeanecdotes
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
-12: Toen als klein mannetje al veel bezig met muziek luisteren. Klasgenoten keken de hele dag cartoons op tv maar ik was eigenlijk de hele dag naar MTV aan het kijken. Toen er uiteraard nog muziek op kwam. Ook The Box en TMF in die periode. Ook de eerste MP3 gekocht en uren downloaden via Limewire voor 10 nummers die erg kut klonken.
12-15: Veel echecken van artiesten die populair waren op MTV. Foo Figters, The Killers, Radiohead, Fall Out Boy, Linkin Park. Geen albums gekocht gewoon veel downloaden en liedjes checken op Youtube. Eigenlijk ben ik altijd veel muziekkanalen blijven checken. Hier ook begonnen met het luisteren naar 3FM tijdens mijn bijbaantje. Dat gaf veel tijd om radio en mijn eigen muziek te luisteren.
15-17: Veel (indie)rock muziek en de eerste festivals/concerten. Eerste festival kaart kocht ik omdat ik erg fan was van Mumford & Sons en Ben Howard in die tijd. Eerste concertkaartje gekocht voor The Black Keys toen. In die tijd ook veel radio geluisterd, wat meer verschillende genre's. Hier begon ik ook erg fan te worden van enkele bands die ik erg veel heb geluisterd in die periode. ( Pearl Jam, Biffy Clyro, Damien Rice, Ben Howard ).
Vanaf mijn 17e is het balletje steeds meer gaan rollen vooral door Spotify merk ik. Je kunt tegenwoordig zo makkelijk bij de gehele catalogus van een artiest. Snel iets nieuws checken, verschillende genre's. Ik ben echt een Spotify fanboy, wat een ideaal programma is dat. Sinds die tijd steeds meer verschillende artiesten en genre's gaan luisteren. Volledige albums checken, concerten, festivals, eindeloos nieuwe artiesten checken en over muziek lullen, ik doe het maar als te graag.



 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
het hele weekend alle optredens op tv gevolgd

Erg herkenbaar, ik heb ook meerdere zomeravonden voor de buis gehangen tijdens Pinkpop/Lowlands.


Er is voor mij geen duidelijk omslag moment geweest kijkend naar de liveshows die ik heb gezien, Maar vooral enkele nummers waardoor ik als tiener echt van muziek ben gaan houden zoals:
Pearl Jam - Black/Just Breathe
Damien Rice - 9 Crimes
Paul Kalkbrenner - Sky & Sand
Radiohead - Karma Police

Dat zijn echt nummers geweest die ik dan luisterde op de fiets of op tv en dat die nummers je gewoon wegdroegen omdat je ze zo tof vond/vind.

Wat zijn jullie songs die echt hebben gezorgd dat je van muziek bent gaan houden/keerpunten waardoor je je bent gaan verdiepen.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Hmm specifieke songs weet ik niet, maar sommige albums zijn wel heel belangrijk geweest.
Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare
The Smiths - The Queen Is Dead
The Shins - Oh, Inverted World
Bon Iver - Bon Iver
Modest Mouse - Good News For People Who Love Bad News
The XX - XX
Om wat dingen te noemen.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik heb dat dus meer met specifieke songs. Denk mede doordat ik pas vrij laat van verschillende artiesten gehele albums ben gaan beluisteren.

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken