Het beste van eigen bodem?

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Afgelopen week luisterde ik onderweg naar mijn werk naar Giel op 3fm. Daar had hij Ed Struijlaart en Lisa Lois te gast, die samen een nummer hebben gemaakt.
Pure bagger natuurljk, maar Giel kraamde na afloop uit dat dit wel het beste moest zijn wat Nederland te bieden heeft.

Toen kwam bij mij direct de vraag op; wat is nou eigenlijk het beste van eigen bodem?

Voor mij persoonlijk is dat waarschijnlijk Birth Of Joy. Ze maken goede albums, maar zijn vooral live ijzersterk. Een eigen geluid, wat ook zeker internationaal mee kan.

Wat is voor jullie het beste uit eigen land?
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Voor mij is het beste wat Nederland te bieden heeft denk ik Spinvis. Draai zijn albums vaak. Maar hij gaat internationaal niet zo snel doorbreken natuurlijk ;-)

 

Timvank

Randprogramma
18 jan 2015
223
0
Ik denk aan Weval, al beginnen ze wel al een klein beetje in herhaling te vallen.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Mij schiet Dead Neanderthals als eerste te binnen. Een van de weinige bands/artiesten die qua unieke sound en vooral experiment/vernieuwing internationaal gezien mee kan.

Verder hebben we natuurlijk Jameszoo die het goed doet met zijn nieuwe plaat op Brainfeeder. Nederland heeft volgens mij ook best een levendige en originele (post) black-metal scene met o.a. An Autumn for Crippled Children, Cold Body Radiation en Hypomanie. En dan hebben we natuurlijk de hele club producers en selectors die het Amsterdamse nachtleven met zich meebrengt: San Proper, Antal, Young Marco, Tom Trago et cetera.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Voor mij is dat De Staat. Hebben echt hun eigen geluid en het staat live echt als een huis. Het is ook niet voor niks dat Muse ze heeft meegenomen voor een groot gedeelte van de Europese tour.

Daarnaast vind ik DeWolff ook erg goed live.
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Ik kan er niet omheen. Voor mij is het gewoon Typhoon & Opgezwolle.
Al 15 jaar luister ik deze mannen van Spuugdingen op de mic / Tussen licht & Lucht naar Lobi da basi.

Meer in een andere Richting van, ben ik echt fan van De staat en vind ik Bombay erg fijn om naar te luisteren.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Voor mij is Golden Earring veruit het beste van eigen bodem.
De band, met één van werelds beste drummers (Cesar Zuiderwijk) steekt al decennia in mijn ogen met kop en schouders boven de rest uit.

Verder was / ben ik nogal een liefhebber van Herman Brood (met of zonder Wild Romance).
Momenteel denk ik, dat De Staat voor mij wel een aardige slag maakt, maar dat veranderd met huidige bandjes al eens.
Daarbij kan ik daarnaast Di-rect, De Dijk of Doe Maar ook wel waarderen.
Maar, denk dat ze niet kunnen tippen aan The Earring...
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ik luister nooit naar Nederlandse muziek, maar kan Machinefabriek wel erg waarderen. Spinvis en De Staat zijn ook niet slecht maar boeien me verder eigenlijk ook weer niet bijzonder veel.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Ik luister nooit naar Nederlandse muziek, maar kan Machinefabriek wel erg waarderen. Spinvis en De Staat zijn ook niet slecht maar boeien me verder eigenlijk ook weer niet bijzonder veel.
Maar luister je nooit naar Nederlandse muziek omdat er geen goede muziek gemaakt wordt of omdat het Nederlands is?
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Wat ik ken is niet zo bijzonder in elk geval, maar op Engelse muzieksites kom je geen Nederlandse artiesten tegen... Dus daarom, maar als hier nog goede tips zijn zal ik eens wat luisteren ;).

Machinefabriek heb ik dus gek genoeg wel op een Engelse site ontdekt.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Beste Nederlandse muziek...Ik heb meerdere die ik goed vind Doe Maar, Within Temptation, Delain, Gorefest, Boudewijn de Groot...en nu recent De Staat en Lucas Hamming vind ik prettig in het gehoor liggen

En ik ben het met Dennis eens dat Golden Earring idd een klassieker is...niet helemaal my cup of tea maar wel een belangrijke band in de Nederlandse muziekgeschiedenis
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Luister niet heel veel Nederlandstalige muziek, enkel Doe Maar zet ik regelmatig op. Verder luister ik qua Nederlandse bands regelmatig naar John Coffey, Chef' Special, De Staat en DeWolff.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.770
8.333
Is 'van eigen bodem' echt volledig beperkt tot Nederland? Want hier zitten uiteraard ook veel Belgen, zoals ik.

Wat België betreft drop ik graag het volgende lijstje:

dEUS (kan je niet onder uit)... maar ook Jacques Brel, TC Matic, Raymond van het Groenewoud, Millionaire, Raketkanon, Daan, Evil Superstars, Adamo, Hooverphonic, Oscar and the Wolf, Stromae, Dead Man Ray, The Neon Judgement, Django Reinhardt, Soulwax, Starflam, Front 242, Gorki, The Germans, Novastar, Selah Sue, Balthazar, Vaya Con Dios, Telex, DAAU, Triggerfinger, Niels Destadtsbader
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Niels Destadtsbader

Die moet je toch even uitleggen.

Als Belg luister ik voornamelijk naar De Staat, The Ex, traumahelikopter, Rats On Rafts en Jacco Gardner wat Nederlandse acts betreft.

Wanneer ik naar eigen land kijk, wordt het toch al iets uitgebreider met Soulwax, dEUS, Evil Superstars, Millionaire, Amenra, Raketkanon, Steak Number Eight, Girls in Hawaii, Balthazar, The Black Heart Rebellion, STUFF., etc. En Jacques Brel, Arno/TC Matic, Front 242 en The Neon Judgement als classics.

Toch ook even wat grote beloften tippen: It It Anita, El Yunque, Brutus, The Guru Guru, Whispering Sons en Double Veterans.
 

Freazy

Gouden Tip
3 dec 2013
279
0
My Baby, De Staat, Mozes and the Firstborn, Bombay, Pauw, Jett Rebel, Indian Askin, Taymir, Jacco Gardner, The Yukon Club, Weval, Afterpartees
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Wat betreft aanstormend talent luister ik graag naar Pip Blom, Amber Arcades en Canshaker Pi.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Radar Men From The Moon, zZz, Monomyth.
En Rats on Rafts inderdaad, sterk album hebben die gemaakt vorig jaar.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken