Graspop 2017

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Hier ben ik nu eens echt benieuwd om. Terwijl Werchter keuze te over heeft qua headliners lijkt er bij Graspop net een tekort te zijn. Volgende bands zijn namelijk om een of andere reden afgeschreven: Black Sabbath, Iron Maiden, Volbeat, Metallica, Rammstein, Twisted Sister, Slipknot, The Scorpions en Judas Priest. A.k.a. de helft van alle headliners in de voorbije 10 jaar.

- Aerosmith lijkt mij een zekerheidje met die afscheidstour, kunnen meteen ook de rol van de classic act innemen.
- SOAD blijft elk jaar een gerucht, Download en Hellfest zitten daar elk jaar hevig achter en met de schaarste aan metalheadliners zullen die zeker doorduwen. Hebben bovendien hun status in België herbevestigd: vorig jaar voor de eerste keer gepasseerd sinds hun reunië en Vorst was op enkele minuten uitverkocht.
- Avenged Sevenfold gaat ook terug de baan op, maar dat is een twijfelgeval. Zijn in België eigenlijk niet enorm populair en hun dag verkocht in 2014 bar weinig tickets volgens het GMM forum. Als ze erin slagen om met SOAD en Aerosmith twee grotere acts te boeken zie ik ze Avenged Sevenfold echter nog wel als kleinere headliner nemen. Gooi Sabaton of BMTH erbij als sub of headliner op het tweede podium en dat komt nog wel in orde.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Aerosmith, SOAD en Avenged Sevenfold en ik ben van de partij! lijkt mij een prima line-up.
Enige probleem is dat Graspop dus twee mainstages heeft. Vraag mij inderdaad ook echt wat ze gaan doen.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Waarom zou Metallica niet op GMM kunnen staan?
Al geef ik RW ook een goede kans.
 

scheep

Randprogramma
24 feb 2014
209
109
Metallica kost te veel voor Graspop. En ze spelen zelf liever op mainstream festivals...
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Metallica kost te veel voor Graspop. En ze spelen zelf liever op mainstream festivals…

Dit dus inderdaad. De organisatie geeft jaar na jaar aan dat ze Metallica niet kunnen boeken zonder in te boeten op de rest van de lineup. Idem voor Rammstein trouwens.
 

Strato

Campingartiest
10 dec 2014
62
0
Mastodon als sub misschien? komt met een nieuw album op de proppen en leverde een ijzersterke set op pukkelpop dit jaar als shelter afsluiter.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Mastodon als sub misschien? komt met een nieuw album op de proppen en leverde een ijzersterke set op pukkelpop dit jaar als shelter afsluiter.
Ik verwacht dat Mastodon "mee reist" c.q. support act is bij Metallica.
Dus denk ik, staat Metallica op Graspop 2017, dan Mastodon ook, lijkt mij....
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Metallica is nooit een optie geweest voor Graspop maar wie weet; de laatste jaren komen toch steeds dezelfde headliners zo'n beetje terug.
Mastodon is een optie voor alle Europese festivals.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Metallica is nooit een optie geweest voor Graspop maar wie weet; de laatste jaren komen toch steeds dezelfde headliners zo’n beetje terug.
Mastodon is een optie voor alle Europese festivals.

In verleden is idd vaak gezegd dat de prijskaart voor Metallica veel te hoog is voor GMM.
Maar AC/DC willen en Black Sabbath strikken, kom op.
Een decennia geleden geloof ik wel dat ze die uitspraak hebben gedaan.
Maar inmilldels staan Metallica en Rammstein heel hoog op de verlanglijst van GMM.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-dessel/organisator-metallica-en-rammstein-op-verlanglijst-a2364798/

(...)
In de voorbije twintig jaar stonden zowat alle gitaargoden op het podium van GMM. "Dit jaar hebben we AC/DC kunnen strikken. Al is het na het eigenlijke festival (6 juli, nvdr), maar voor mij persoonlijk is dat de kers op de taart. Ik droomde er als jonge gast al van om de Australische band ooit naar Dessel te halen", glundert Van Geel. Judas Priest, Iron Maiden, Motörhead, Slipknot, Scorpions en ga zo maar door. GMM sprokkelde een indrukwekkend palmares. "Bands die we nog niet hier kregen? Metallica en Rammstein staan nog op de verlanglijst."
(...)
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Land Graaf wrote:
Metallica is nooit een optie geweest voor Graspop maar wie weet; de laatste jaren komen toch steeds dezelfde headliners zo’n beetje terug.
Mastodon is een optie voor alle Europese festivals.


In verleden is idd vaak gezegd dat de prijskaart voor Metallica veel te hoog is voor GMM.
Maar AC/DC willen en Black Sabbath strikken, kom op.
Een decennia geleden geloof ik wel dat ze die uitspraak hebben gedaan.
Maar inmilldels staan Metallica en Rammstein heel hoog op de verlanglijst van GMM.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-dessel/organisator-metallica-en-rammstein-op-verlanglijst-a2364798/


(…)
In de voorbije twintig jaar stonden zowat alle gitaargoden op het podium van GMM. “Dit jaar hebben we AC/DC kunnen strikken. Al is het na het eigenlijke festival (6 juli, nvdr), maar voor mij persoonlijk is dat de kers op de taart. Ik droomde er als jonge gast al van om de Australische band ooit naar Dessel te halen”, glundert Van Geel. Judas Priest, Iron Maiden, Motörhead, Slipknot, Scorpions en ga zo maar door. GMM sprokkelde een indrukwekkend palmares. “Bands die we nog niet hier kregen? Metallica en Rammstein staan nog op de verlanglijst.
(…)

Er is nog een verschil tussen een verlanglijst en realistische opties natuurlijk. De organisator heeft vorig jaar gezegd dat met exact 1 miljoen euro Slipknot de duurste act in de Graspopgeschiedenis was, en dat dit meteen ook hun plafond was voor headliners. Dus je mag ervan uitgaan dat Black Sabbath qua prijs niet in de buurt komt van Metallica.

Je vergeet overigens een heel belangrijk element: de invloed van de band zelf. Metallica en Werchter hebben een liefdesverhouding, zelfs wanneer Metallica tijdens Rock Werchter absoluut niet in Europa kan zijn komen ze alsnog op de Werchterweide terecht dankzij Boutique. En voor Werchter is Metallica een garantie op een uitverkochte dag, iets wat ze na de matige verkoop van dit jaar niet zullen weigeren. Uiteindelijk beslissen Metallica en Herman Schueremans waar de band deze zomer zal staan, en dat zal wederom in de buurt van Rotselaar worden.

Ohja, over dat Mastodonverhaal: in 2014 tourde Mastodon ook mee als support van Metallica, maar kwamen ze op Graspop terecht terwijl Metallica Werchter aandeed. Hangt dus gewoon af van wat Live Nation het meest geschikt vindt.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Metallica en Werchter hebben een liefdesverhouding
...gatverdamme...

;)

maar serieus, daar geloof ik niet in.
Stel GMM betaald het gage wel, staan ze daar gewoon.
Aan de andere kant, het moet er eigenlijk gewoon eens van komen, kan toch niet dat Metallica nooit op Graspop gestaan heeft....
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Land Graaf wrote:
Metallica is nooit een optie geweest voor Graspop maar wie weet; de laatste jaren komen toch steeds dezelfde headliners zo’n beetje terug.
Mastodon is een optie voor alle Europese festivals.


In verleden is idd vaak gezegd dat de prijskaart voor Metallica veel te hoog is voor GMM.
Maar AC/DC willen en Black Sabbath strikken, kom op.
Een decennia geleden geloof ik wel dat ze die uitspraak hebben gedaan.
Maar inmilldels staan Metallica en Rammstein heel hoog op de verlanglijst van GMM.

Wat gek dan dat ze er niet eerder stonden terwijl on tour (Rammstein in 2013 en 2016, Metallica in 2014).
Nee in plaats daarvan kozen ze in die drie jaren voor twee keer Black Sabbath, twee keer SlipKnot en twee keer Iron Maiden.
Geen Metallica en geen Rammstein. We zullen zien voor 2017.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Wat gek dan dat ze er niet eerder stonden terwijl on tour (Rammstein in 2013 en 2016, Metallica in 2014).
Nee in plaats daarvan kozen ze in die drie jaren voor twee keer Black Sabbath, twee keer SlipKnot en twee keer Iron Maiden.
Geen Metallica en geen Rammstein. We zullen zien voor 2017.
Dat is idd gek ja...
Maar juist daarom vind ik de kansen op komst hoger dan voorheen.
Daarbij was idd zo dat de gage's voor Rammstein en Metallica voorheen vrij hoog waren, maar laatste jaren zijn voor deze headliners echt geen uitzonderlijk hoge gage's meer neergelegd.
Sterker nog, als je Black Sabbath exclusief Benelux kan boeken, lijkt me Metallica echt geen probleem meer anno 2017.
Als de organisatie daarnaast ook nog een paar jaar terug aangeeft dat deze jongens hoog op de verlanglijst staan, voor mij reden om aan te nemen dat deze tour het moment kan zijn.
Zo zie ik het tenminste...
Afwachten dus...
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Metallica zou dan echt wel kunnen voor GMM maar Rammstein niet dit jaar. Die maken het album af en doen dan een Arena-tour.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Het argument dat de kansen voor GMM groter worden omdat RW ze al regelmatig heeft gehad gaat ook niet helemaal op. Metallica is door die eerste plaat in 7 jaar nu relevanter dan tijdens zo'n "sick of the studio" tour.

Ik verwacht zelf ook dat GMM enkel kans maakt wanneer Metallica 2 jaar op rij de Europese festivals aandoet. Dat is ook de grootste reden waarom Pukkelpop de band wist te boeken in 2008 (RW07 - PKP08).
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Het argument dat de kansen voor GMM groter worden omdat RW ze al regelmatig heeft gehad gaat ook niet helemaal op.

Nee nee, niet enkel dat argument hoor.
Het is imo een combinatie van factoren.
- 1, ze stonden er nog nooit
- 2, vroeger tijden hoog gage, tegenwoordig normaal gage en betaalbaar voor GMM
- 3, op verlanglijst Graspop
- 4, ik verwacht ze met nieuwe album op de "hardere" festivals
- 5, vorige tour op RW ( dus op de laatste plaats, zoals vaker op RW )

Maar, ik kan er natuurlijk naast zitten he :mrgreen:
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.647
796
Denk dat we Blue Oyster Cult wel kunnen verwachten?
Bevestigen zichzelf net voor Hellfest
En aangezien Graspop en Hellfest in het zelfde weekend vallen........................
 

Mallorn

Playlistbediener
21 okt 2015
12
0
Ik kan me haast niet voorstellen dat System of a Down NIET op Graspop staat.
http://www.systemofadown.com/tour
Europese tour in juni/juli 2017
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken