In 2012 sliepen wij op camping A1 (de dichtstbijzijnde) zonder XL-ticket. Daar was toen nog gewoon plek op donderdagmiddag (veel eerder dan 2 uur 's middags zullen we er niet geweest zijn vanwege een helse reis met het openbaar vervoer. Er was een centraal punt waar alle douches, wc's en kraampjes stonden. Op deze camping hebben we van niemand last gehad, 's nachts gezellige mensen en er was nog een kleine afterparty in het centrale gebouwtje (?).
In 2013 gingen we voor camping A3, die was al een stukje groter dan A1. We hadden een prachtige plek aan de bosrand helemaal achteraan bemachtigd waar we met een flinke groep mooi in een cirkel konden staan. Deze camping voelde wel iets groter aan dan A1, maar was in principe gewoon hetzelfde. Wel 5 minuutjes verder lopen, maar toen kwam je nog langs alle kraampjes langs de weg. We hadden in 2013 een XL ticket, dus waren we woensdagmiddag al op tijd bij de camping. Tot onze grote verbazing leidde de rij naar de ingang door enorme modderpoel, de rij was onoverzichtelijk, iedereens bagage zakte weg in de modder en het duurde een eeuwigheid. En dat terwijl ze mensen die van de andere kant van de weg af kwamen gewoon zo in de rij lieten invoegen! Ontzettend slecht geregeld als je het mij vraagt.
In 2014 hebben we geslapen op The Hive, waar het ons gelukt was om op precies dezelfde plek te gaan staan als het jaar ervoor, op het toenmalige A3-terrein. The Hive ging eerder open dan gepland (14u ipv 16u), en we waren dit keer ook goed op tijd aanwezig, om trauma's in modderpoelen te voorkomen. Eenmaal binnen bleek het pas hoe mega de camping was. The Hive is opgedeeld in 4 gedeeltes, met in elk gedeelte een blok douches, wc's en andere voorzieningen.
Behalve het binnen komen vond ik alles aan The Hive slechter dan de jaren ervoor (A1 en A3):
-De feesttent die bij de ingang staat, draaide alleen maar baggermuziek, dus ik ben er geen moment binnen geweest.
-De feesttent was elke nacht al stil als wij terug waren op het campingterrein, dus geen optie voor een afterparty (dus zelf georganiseerd)
-Het voelt mega mega groot aan, waardoor ik vond dat er minder sfeer hing.
-Ik heb het woord "gestapo-bewaking" hier op het forum al horen vallen. Daar heb ik ook ervaringen mee: 's middags tijdens de acts wilden we even snel naar ons tentenkamp om wat jassen te pakken tegen de regen. Op het moment dat we terug willen lopen om op tijd te komen voor Franz Ferdinand worden we tegen gehouden door een paar dom uitziende mannen in zwarte jassen met een stoer V'tje er op. Of we even onze "enorme puinhoop" op wilden ruimen. Dus wij netjes uitleggen dat onze groep altijd zoveel mogelijk rotzooi op probeert te ruimen, dus dat dat maandagochtend zeker wel goed zou komen. Daar werd meteen bot en agressief op gereageerd dat we alles direct in zakken moesten doen en onmiddellijk naar het centrale verzamelpunt moesten brengen. Anders zouden we van de camping af gestuurd worden. We hebben nog geprobeerd te discussiëren, maar er was niks tegen die gasten in te brengen. Eentje stond zelfs tijden het gesprek tussen onze tenten in te pissen, terwijl het hek 10 meter verder op was!! Ik uren chagrijnig, een act half gemist, en zooi van andere mensen lopen opruimen, alleen maar omdat we eventjes ons hoofd lieten zien op de camping.
Op maandagochtend werd er al vroeg (vanaf half 10 denk ik?) met megafoons rondgelopen om iedereen wakker te schreeuwen en te zorgen dat iedereen om 12 uur weg was. Wij waren die koppige lui beu, dus we hebben opgeruimd, en hebben toen nog lekker voor hun neus wat biertjes zitten drinken en zijn om 11:59 pas vertrokken. Even ter vergelijking: op zowel A1 als A3 maakte het niemand uit hoe laat je weg was, we zijn een jaar zelfs tot 15.00 uur gebleven, en we waren niemand tot last.
Zoals je waarschijnlijk wel aan dit verhaal kan aflezen, ben ik niet van plan om nog naar The Hive te gaan