Album top 100/150 (21ste eeuw)

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Een interessante discussie bij de recente albumlijst was in welke mate meer recente albums een plaats verdienen in een top 'aller tijden'. Op basis daarvan dacht ik dat het wel leuk kon zijn om een nieuwe lijst samen te stellen, enkel en alleen op basis van albums uit deze eeuw (dus 2000 en later).

Is er hier animo om dit te doen, zo kort na het vorige lijstje? Ik zou me hiermee wel bezig willen houden, volgens dezelfde principes die WeckoJ hanteerde (eventueel wel die puntenverdeling herbekijken).
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.380
531
Top idee. Is het misschien een idee om het wat onder te verdelen in kleinere lijstjes misschien? Eentje met indierock, met electronica, met postrock, met pop etc. Anders krijgen we waarschijnlijk weer een beetje hetzelfde lijstje als vorige keren.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
op idee. Is het misschien een idee om het wat onder te verdelen in kleinere lijstjes misschien? Eentje met indierock, met electronica, met postrock, met pop etc. Anders krijgen we waarschijnlijk weer een beetje hetzelfde lijstje als vorige keren.

Persoonlijk zou ik het liefst alles bij elkaar zetten. Ik denk dat ik mijn muziekluistergeschiedenis wel terug kan brengen tot een album of 20 die mijn muzieksmaak écht beïnvloed hebben(van na 2000).
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Haha prima hoor, ik doe wel mee :) pm me maar zodra ik mijn nominaties mag doen.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Ik dacht ieder 50 albums inzenden, met 5 albums die een wildcard krijgen. Of is dat wat te veel? We zitten in ieder geval aan 8 geïnteresseerden op dit moment.

Top idee. Is het misschien een idee om het wat onder te verdelen in kleinere lijstjes misschien? Eentje met indierock, met electronica, met postrock, met pop etc. Anders krijgen we waarschijnlijk weer een beetje hetzelfde lijstje als vorige keren.

Dat gaat niet echt werken op een kleiner forum denk ik. Dan krijg je categorieën waar slechts 4-5 mensen meestemmen, en mensen die algemeen afhaken omdat het te veel lijstjes zijn. Na de einduitslag aparte categorieën maken (bvb filteren per jaartal) kan ik wel doen.
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Ik ga het bij 20 houden. Ik kom precies tot 20 albums die mijn muzieksmaak dermate beïnvloed hebben dat ze genoemd mogen worden. Alles wat daaronder komt zijn prachtige albums maar doen er een stuk minder toe(+de volgorde gaat niet meer uitmaken).
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Ik ben eigenlijk super benieuwd welke 20 albums jouw muzieksmaak hebben gevormd. Vroeger luisterde je toch ook Franz Ferdinand e.d.?
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Ik ben eigenlijk super benieuwd welke 20 albums jouw muzieksmaak hebben gevormd. Vroeger luisterde je toch ook Franz Ferdinand e.d.?

Klopt, daarom vind ik dit ook een lastige maar wel leuke top 'zoveel'. Objectief gezien kan ik albums van Arctic Monkeys, Bloc Party en Flume er nu niet meer inzetten, ook omdat ze weinig weerklank meer hebben in wat ik nu luister, maar het is er wel allemaal mee begonnen. Lastige afweging tussen sentiment en kwaliteit. Ik ga er binnenkort even voor zitten, denk dat ik bij nader inzien toch wel tot de 30 kom. Benieuwd wat iedereen gaat nomineren.

Hoe dan ook, albums inzenden via PM of gewoon hier posten?
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Dus: een lijstje van maximaal 50 albums (minder is ook toegestaan). De eerste 5 albums krijgen een wildcard, verder maakt de volgorde niets uit. Alle inzendingen moeten tussen 1 januari 2000 en vandaag uitgebracht zijn (reissues van eerdere albums tellen niet mee). Hoeveel albums uiteindelijk meestrijden zal afhangen van het aantal mensen dat iets inzendt, dus allemaal doen doen doen.

We zullen het inzenden via PM laten gebeuren om elkaars kiesgedrag niet te veel te beïnvloeden. Als een fase afgerond is kunnen zij die dat wensen hier alsnog hun lijstje posten. Ik probeer het mijne voor het weekend af te hebben, vanaf dat moment mogen jullie ook inzenden.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Niet gewoon hier plaatsen? Vind ik leuker eigenlijk. Ik denk dat we inmiddels wel zo erg onze muzieksmaak hebben ontwikkeld dat we op eigen kracht 50 albums kunnen kiezen...
De uitslag vind ik eigenlijk minder interessant dan de inzendingen.
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
Heb dit ff gelezen, leuk idee.
Dus als ik het goed begrepen heb kunnen we dit weekend een lijst van 50 albums insturen?

Zoals @mrmantel al zegt, het kan ook gewoon hier geplaatst worden. Ik denk niet dat je daarmee mensen hun keuzes beïnvloed, maar ze misschien juist op ideeën brengt waar ze nog helemaal niet aan gedacht hebben.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
De redenering was (net zoals bij vorige lijstjes) dat een latere stemmer zich al een beeld kan vormen van wat al geplaatst is en op basis daarvan zijn/haar top 50 aanpast. Maar ik volg jullie idee wel dat het meer gaat om het bespreken van elkaars invloeden en favorieten, waarbij de top 100/150 eerder een samenvattende eindsom is dan het doel van dit topic op zich.

Dus bij deze: post jullie lijstjes maar ;)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken